Miejskie Przestrzenie Zieleni „Inteligentne zintegrowane modele

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Związku Miast Polskich
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
System ewaluacji NPR i NSRO
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
PROJEKT CLUE ZEROWA EMISJA GAZÓW CIEPLARNIANYCH W OBSZARACH MIEJSKICH W EUROPIE CLIMATE NEUTRAL URBAN DISTRICTS IN EUROPE.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Program Współpracy Interreg
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) dla województwa pomorskiego Ludwik Szakiel Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Wzmacnianie odporności Warszawy na zmiany klimatu Leszek Drogosz, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta st. Warszawy.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Zadania Gminy Miasta Koszalin zrealizowane w ramach projektu:
Ogrodnik Miejski: wizja i rola na przykładzie GROWGREEN
Partnerstwo samorządów Koszalińskiego Obszaru Funkcjonalnego szansą na wzmocnienie potencjału rozwojowego regionu Koszalin, 20 kwietnia 2017.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
KIM JESTEŚMY BOOSTEE-CE NASZ CEL BOOSTEE-CE
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Miejskie Przestrzenie Zieleni „Inteligentne zintegrowane modele zrównoważonego zarządzania miejskimi przestrzeniami zieleni dla zdrowszego i przyjaznego środowiska” Agata Wesołowska Departament Polityki Regionalnej

PODSTAWOWE DANE Program Interreg EUROPA ŚRODKOWA Oś priorytetowa 3 „Współpraca w zakresie zasobów naturalnych i kulturowych na rzecz trwałe go wzrostu gospodarczego w EUROPIE ŚRODKOWEJ” OKRES REALIZACJI: 1.06.2016 – 31.05.2019

PARTNERSTWO Gmina Budapeszt, Dzielnica 12 (Węgry) - Partner Wiodący Regionalne Centrum ds. Środowiska dla Europy Centralnej i Środkowej (Węgry, Szentendre) iSPACE Studio Badawcze (Austria, Salzburg) Gmina Praga, Dzielnica 6 (Czechy) Regionalna Agencja Rozwoju Zadar, ZADRA NOVA (Chorwacja) Województwo Małopolskie Agencja Rozwoju Maribor (Słowenia) Instytut Badawczy Słoweńska Akademia Nauk, ZRC SAZU (Słowenia) Gmina Padwa (Włochy) Gmina Kraków, Zarząd Zieleni Miejskiej Partnerzy Stowarzyszeni: Gmina Maribor (Słowenia), Zadar (Chorwacja), Gmina Budapeszt (Węgry) Departament Planowania Przestrzennego Salzburgland (Austria)

CEL SZCZEGÓŁOWY Poprawa systemu zarządzania, planowania oraz procesu decyzyjnego w sektorze publicznym w ramach funkcjonalnych obszarów miejskich wraz z terenami zielonymi. Utworzenie inteligentnego modelu dla skutecznego i zrównoważonego systemu zarządzania miejskimi terenami zielonymi. Funkcjonalne Obszary Miejskie: Obszar miejski (centra) wraz z obszarem strefy dojazdów (sąsiednie gminy = zaplecze) Miejskie tereny zieleni: Obszary zieleni związane ze środowiskiem miejskim na przykład: parki, tereny sportowe, boiska, cmentarze, drzewa uliczne, nasadzenia, ścieżki rowerowe, zielone dachy itp. Korzyści wielofunkcyjne (klimatyczne, środowiskowe, społeczne, ekonomiczne): poprawa jakości życia, poprawa jakości powietrza

Cele szczegółowe – 3 główne filary 1. Ocena: miejskie przestrzenie zieleni i infrastruktura 2. Zaangażowanie mieszkańców 3. Budowanie potencjału /capacity building/

FILAR I Przygotowanie inteligentnych metod oceny miejskich terenów zieleni oraz narzędzi wraz z integrującym podejściem do tzw. zielonej infrastruktury w planowaniu przestrzennym celem poprawy efektywności środowiskowej i łagodzenie skutków zmiany klimatu. Zielona infrastruktura: Sieć obszarów naturalnych i półnaturalnych, w tym również tych wytworzonych przez człowieka (na przykład ścieżki rowerowe, zielone dachy, itp.)

FILAR II Wzmocnienie uczestnictwa i zaangażowania społeczności w procesach decyzyjnych związanych z planowaniem, tworzeniem i utrzymaniem zieleni miejskiej. Partycypacyjne podejście: zaangażowanie kluczowych beneficjentów (interesariuszy) do tworzenia polityki, w tym przedstawicieli: społeczności lokalnych i mieszkańców sektora budowlanego NGO sektora prywatnego samorządu

FILAR III Przygotowanie transnarodowych modeli prowadzących do zrównoważonego, zintegrowanego zarządzania miejskimi przestrzeniami zieleni, poprzez wzmocnienie budowania potencjału sektora publicznego Zintegrowane podejście: Współpraca pionowa = zarządzanie wielopoziomowe: między różnymi szczeblami administracji (krajowym, regionalnym, gminnym, lokalnym) Współpraca poziom terytorialna/horyzontalny: pomiędzy sąsiednimi gminami FUA Współpraca międzysektorowa: pomiędzy różnymi departamentami gminy, sektorami

Witkowice Green Living Lab na terenie Lasu Witkowickiego Zarząd Zieleni Miejskiej będzie realizował projekt pilotażowy WITKOWICE GLL (Witkowice Green Living Lab) na terenie Lasu Witkowickiego. Projekt polegał będzie m.in. na rewitalizacji istniejącej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej oraz wdrożeniu innowacyjnych kierunków edukacji przyrodniczej. Planowane działania obejmują: instalację urządzeń terenowych (zaprojektowanych z wykorzystaniem lokalnych materiałów naturalnych jak drewno i kamień), tablic informacyjnych do ścieżek edukacyjnych zapewniających realizację bogatego programu edukacyjnego i rekreacyjnego, kładki pieszo-rowerowego nad rzeką/potokiem Bibiczanką. Ponadto umocnione i zabezpieczone zostaną ścieżki, wykonane miejsca postojowe dla rowerów oraz pojazdów samochodowych przeznaczonych dla inwalidów. Planuje się również postawienie elementów małej architektury z drewna okrągłego, a także niezbędnych dla wdrożenia aplikacji mobilnej - elementów terenowych.

REGIONALNA GRUPA INTERESARIUSZY Współpraca ma na celu pozyskanie informacji na temat: metod i narzędzi zarzadzania terenami zieleni, dobrych praktyki z Małopolski, planowania przestrzennego w aspekcie zielonych terenów miejskich, włączenia mieszkańców w proces planowania i zarządzania miejskimi przestrzeniami zieleni. .

REGIONALNA GRUPA INTERESARIUSZY Spotkania odbywać się będą dwa razy w roku Opiniowanie dokumentów: Planowanie i przygotowanie działań pilotażowych: określenie lokalnych potrzeb. Opracowanie zintegrowanego modelu dla zrównoważonego zarządzania miejskimi terenami zielonymi w powiązaniu ze strategiami na poziomie regionalnym. Ocena i analiza polityk i dobrych praktyk dot. terenów zielonych. Opracowanie planu działania dla wdrożenia inteligentnych modeli dot. zintegrowanego zarządzania wielopoziomowego.

EFEKTY Inteligentne modele: zbiór innowacyjnych metod i narzędzi opracowanych w ramach 3 filarów tematycznych Działania pilotażowe: testowanie nowych rozwiązań Inteligentne model zarządzania miejskimi terenami zieleni: kompilacja 3 modeli w praktyczny podręcznik dla decydentów Lokalne plany działania: przygotowanie lokalnych strategii rozwoju dla zintegrowanego zarządzania Promocja terenów zielonych w formie między innymi plenerowego wydarzenia

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ agata.wesolowska@umwm.pl