– uwagi, wnioski i zalecenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

Awans zawodowy nauczycieli.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 301 SAS Szkoły Aktywne w Społeczności.
1 Narada z dyrektorami szkół/placówek województwazachodniopomorskiego sierpnia 2016 r.
Nadzór pedagogiczny Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2015/2016 Bydgoszcz, 29 sierpnia 2016 r.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa przez Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2013/2014 Lublin, sierpień 2014 r.
ANALIZA ANKIETY DLA RAD RODZICÓW.
System edukacji w Polsce
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Prowadzenie debat w szkole
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Sześciolatek idzie do szkoły
kształcących w zawodach
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Grant ZACHODNIOPOMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Gimnazjum Nr 86 w Warszawie
Konferencja dla Dyrektorów
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Raport z ewaluacji wewnętrznej przedszkola   PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 3 NIEZAPOMIANAJKA W ŚWIEBODZICACH   Ewaluacja wewnętrzna, wymaganie 3: Dzieci.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Wybory Prezydenta Parlamentu Uczniowskiego 37 kadencji
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

– uwagi, wnioski i zalecenia Nadzór pedagogiczny – uwagi, wnioski i zalecenia w roku szkolnym 2015/2016

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 27 sierpnia 2015 r. (Dz. U. 2015.1270)

w podejmowaniu decyzji Ewaluacja jest procesem poszukiwania, gromadzenia i komunikowania w sposób jawny informacji, mających pomóc w podejmowaniu decyzji Helen Simons

Przedszkole: Dzieci są aktywne Mocne strony Skuteczne zachęcanie dzieci do podejmowania różnych form aktywności Wdrażanie dzieci do samodzielności (samoobsługa i czynności porządkowe) Udział dzieci w działania na rzecz społeczności lokalnej Słabe strony Inicjowanie przez dzieci działań na rzecz własnego rozwoju

Mocne strony Słabe strony Szkoła podstawowa: Uczniowie są aktywni, Promowana jest wartość edukacji Mocne strony Stwarzanie sytuacji zachęcających uczniów do podejmowania różnorodnych aktywności podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych Otwartość nauczycieli na zgłaszane przez uczniów inicjatywy Inicjowanie przez uczniów działań na rzecz własnego rozwoju Słabe strony Niesprzyjająca powszechnemu udziałowi uczniów organizacja samorządności w szkole Słuchanie, notowanie i samodzielna praca jako dominujące formy aktywności na wielu lekcjach Inicjowanie przez uczniów działań na rzecz społeczności lokalnej Brak powszechności w stosowaniu aktywnych metod pracy na lekcjach

Mocne strony Słabe strony Gimnazjum: Uczniowie są aktywni, Promowana jest wartość edukacji Mocne strony Informowanie środowiska lokalnego o działaniach edukacyjnych szkoły Duża aktywność szkół w zakresie współpracy z instytucjami, które wspomagają rozwój młodzieży Podejmowanie przez uczniów wielu wartościowych działań na rzecz własnego rozwoju Słabe strony Sporadyczne inicjowanie przez uczniów działań na rzecz społeczności lokalnej Sporadyczny wpływ uczniów na sposób organizowania i przebieg zajęć Brak powszechności w stosowaniu aktywnych metod pracy na lekcjach Słuchanie, notowanie i samodzielna praca jako dominujące formy aktywności na wielu lekcjach

Mocne strony Słabe strony Szkoła ponadgimnazjalna: Uczniowie są aktywni, Promowana jest wartość edukacji Mocne strony Stwarzanie warunków do podejmowania przez uczniów różnorodnych aktywności, co sprawia, że angażują się oni w zajęcia prowadzone w szkole Otwartość szkół na inicjatywy uczniowskie podejmowane na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły i społeczności lokalnej Słabe strony Aktywność uczniów na lekcji ograniczona do słuchania, notowania i pracy samodzielnej

Rekomendacje Lekcje w dużej mierze organizowane są w sposób angażujący uczniów, jednak nadal zbyt wielu z nich nie otrzymuje dostatecznych impulsów do podjęcia procesu nauczania w czasie zajęć w szkole. Nauczyciele pod wpływem wymagań o wiele częściej formułują cele lekcji, jednak nadal zbyt rzadko upewniają się, czy uczniowie je rozumieją (co jest jednym z warunków uczenia się).

Rekomendacje Część nauczycieli ma problem z formułowaniem kryteriów/oczekiwań. Nadal nie łączą w wystarczającym stopniu kryteriów z określeniem, po czym poznamy (nauczyciele i uczniowie), że dotarliśmy do określonego celu. Udzielanie informacji zwrotnej w szkołach wymaga dużego nakładu pracy. Nauczyciele nadal nie łączą informacji zwrotnej z celami i kryteriami.

Rekomendacje Nauczyciele nie wykorzystują w pełni potencjału tkwiącego w uczeniu się od siebie nawzajem. Cisza i dyscyplina w klasie, słuchanie nauczyciela i bierność uczniów nadal postrzegane są jako widoczne objawy uczenia się uczniów. Dominowanie metod podających oraz praktyka, że to nauczyciel jest aktywny na lekcji (mówi, decyduje, nakazuje), sprawia, że uczniom odbiera się możliwość brania odpowiedzialności za proces uczenia się.

Rekomendacje Poprawy wymaga kształtowanie umiejętności uczenia się, która nie jest postrzegana jako ujawnianie uczniom samego procesu. Niepokoi fakt, obserwowany przy analizie wszystkich obszarów badawczych, że to liceach ogólnokształcących najrzadziej wykorzystuje się rozwiązania sprzyjające procesowi uczenia się, a przecież te szkoły gromadzą uczniów najbardziej świadomych i zdeterminowanych do kontynuowania nauki.

Rekomendacje Od wielu lat obserwujemy, że im starszy i bardziej świadomy, a także doświadczony w uczeniu się uczeń, tym mniej ma do powiedzenia w organizowaniu tego procesu i tym rzadziej może liczyć na sprzyjające temu rozwiązaniu. Należy zatem zadbać, by nauczyciele (dyrektorzy) liceów otrzymali wsparcie w podnoszeniu profesjonalnych umiejętności z zakresu budowania procesu edukacyjnego z uwzględnieniem efektywnych działań.

Rekomendacje Od lat na czele listy szkół najlepiej tworzących warunki do rozwoju uczniów są szkoły podstawowe. Pracujący tam nauczyciele organizują proces na wysokim poziomie, szeroko czerpią z naukowych podstaw procesu. Warto wykorzystać ten potencjał organizując współpracę pomiędzy różnymi poziomami szkół.

Kontrola Liczba zaleceń zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 5 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 8 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 25 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 40 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 3 zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 21 przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 10 inne 72 RAZEM 184

Najczęściej występujące nieprawidłowości: Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, a zwłaszcza uzgadniania terminów egzaminów i prawidłowego sporządzania dokumentacji ich przebiegu; Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w ORW inna niż wskazana w przepisach; BRAK ZNOWELIZOWANIA ZAPISÓW STATUTU SZKOŁY; Zbyt liczne grupy świetlicowe (ponad 25 uczniów); Brak pomieszczeń do potrzeb pracy świetlicy szkolnej; Zbyt liczne grupy przedszkolne (ponad 25 dzieci); Błędy w prowadzonej dokumentacji np. dokumentacji pracy świetlicy szkolnej, organizacji wycieczek, wypoczynku dzieci i młodzieży; Organizacja lekcji religii w szkole.

Plan pracy na rok szkolny 2016/2017

Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez MEN: „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”; „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.  Ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez PKO:   „Uczniowie są aktywni”.

Lp. Tematyka kontroli 1. Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej. 2. Realizacja kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu. 3. Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli na rok szkolny 2017/2018.

Opracowano na podstawie materiałów „Wystarczy, abyś nie czynił tego, czego nie należy, a zrobisz wszystko, co trzeba”  Lew Tołstoj Opracowano na podstawie materiałów MEN

Dziękuję Państwu za uwagę bpasieka@ko.rzeszow.pl