„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Kulturapojęcie i problem
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Uzależnienia a rozwój dziecka
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Małe dziecko w systemie edukacji
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
RODZINA.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE nr 6 ZAPEWNIAMY  Opiekę.  Wychowanie.  Uczenie się.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
mgr Małgorzata Piasecka
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”

Rodzina Jest najmniejszą, podstawową grupą społeczną, stanowiącą integralną część każdego społeczeństwa Jest kulturowo uwarunkowanym regulatorem rodzinnych zachowań ludzkich oraz komórką społeczną zaspakajającą istotne potrzeby jednostki i społeczeństwa Zaspakaja potrzeby poprzez zintegrowane wzorcami rodzinnymi działania i zachowania swych członków, którzy realizują określone funkcje rodziny Posiada własną, indywidualną, niepowtarzalną organizację i układ stosunków rodzinnych

„Pośród wielu dróg Rodzina jest drogą pierwszą i z wielu względów najważniejszą. Jest drogą powszechną pozostając za każdym razem drogą szczególną, jedyną i niepowtarzalną , tak jaka niepowtarzalny jest każdy człowiek” Jan Paweł II

Podstawowe funkcje rodziny Utrzymuje biologiczną całość społeczeństwa Sprawuje opiekę nad dzieckiem, stwarza mu warunki rozwoju, umożliwia jego socjalizację Kontroluje pod kątem norm obowiązujących w społeczeństwie postępowaniem swoich członków Utrzymuje kulturalną ciągłość społeczeństwa, pokazując młodemu pokoleniu język, zwyczaje, wzory postępowań oraz przekazuje członkom rodziny tradycje kulturalne Zaspakaja potrzeby emocjonalne , stwarza warunki prywatności potrzebnej każdemu

Atmosferę rodzinną stanowi „układ wzajemnych stosunków, charakter więzi emocjonalnych, wzajemne traktowanie siebie przez członków rodziny, a w pierwszym rzędzie ustosunkowanie się rodziców do siebie nawzajem i do dzieci" (Tyszkowa, Poznań 1985). Atmosferę życia rodzinnego wyznaczają w pierwszym rzędzie - według Haliny Filipczuk i Marii Tyszkowej - rodzaj stosunków panujących w całej rodzinie. Maria Przetacznikowa wskazuje ponadto na inne elementy atmosfery rodzinnej: osobowość rodziców, wielkość rodziny, jej status społeczny i warunki życia, style i metody wychowawcze, postawy rodzicielskie (Przetacznikowa, Włodarski, Warszawa, 1986).

„Postępuj tak, jakby Twoje postępowanie miało być normą dla wszystkich” Immanuel Kant

i życzliwości tego samego oczekuje od innych ludzi Dziecko doświadczające w domu serdeczności i życzliwości tego samego oczekuje od innych ludzi i jest nastawione do nich pozytywnie (Skórzyńska, Warszawa, 1990). Natomiast w rodzinach, w których występują wrogie stosunki między małżonkami, a podłożem konfliktów nie są chwilowe rozdrażnienia, lecz stałe, emocjonalnie negatywne postawy rodziców, „życie rodzinne: ulega destrukcji, atmosfera domowa staje się pełna niepokoju, napięcia i stałego zagrożenia. Stan taki przyczynia się do zaburzenia równowagi emocjonalnej zarówno rodziców, jak i dzieci” (Ochmański, Lublin 1997).

CZYNNIKI RYZYKA UZALEŻNIEŃ CZYNNIKI CHRONIĄCE PRZED UZALEŻNIENIAMI Czynniki wyznaczające bieg życia człowieka czerpią swoje źródło w środowisku rodzinnym CZYNNIKI RYZYKA UZALEŻNIEŃ CZYNNIKI CHRONIĄCE PRZED UZALEŻNIENIAMI Modelowanie zachowań w domu i w szkole Grupa rówieśnicza, w której normą jest zachowanie dysfunkcyjne Przyjęcie norm społecznych prowokujących nieakceptowane zachowania Wczesna inicjacja zachowań ryzykownych: palenie papierosów, spożywanie alkoholu, substancji psychoaktywnych, zachowania agresywne, przestępcze Brak życiowych celów Silna więź emocjonalna z rodzicami Poczucie własnej wartości i skuteczności Poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów Umiejętności społeczne (np. rozwiązywanie problemów, konfliktów, asertywność) Przynależność do pozytywnej grupy

Esencję metod i form przyjętych w procesie edukacyjno- korekcyjnym na rzecz rodzin, gdzie rodzice w pełni biorą odpowiedzialność za los i wychowanie swojego potomstwa zawiera Program Wzmacniania Rodziny – „Miłość i Granice” Bez względu na obecne: zaistniałe / istniejące / lub i też nie, problemy: wychowawcze, w komunikacji interpersonalnej, ryzykownych zachowaniach, itp. zachowania utrudniające dobre relacje na poziomie rodzic / rodzice /rodzina, nie ma ograniczeń wiekowych dla rodziców – jedynie dziecko biorące udział w zajęciach powinno być w przedziale wiekowym 10- 14 lat.

Szczęśliwa Rodzina to Rodzina bez trosk, zmartwień i uzależnień czyhających na ludzi w XXI wieku… Szczęśliwa Rodzina to nasze wspólne Dobro !!! Wspólnie dbajmy zatem o pozytywne wartości w relacjach międzyludzkich… Dbajmy o nasze Rodziny, bo warto !!!

Serdecznie dziękuję za uwagę !

Autor prezentacji: Mateusz Więckowski Uczeń klasy 1 B Gimnazjum im. Gen. Stanisława Maczka w Bliżynie Rok szkolny 2015/2016