Zadania samorządów lokalnych w świetle celów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze mgr inż. arch. Piotr Brzeski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Programowanie perspektywy finansowej
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wizja Mazowsza do 2030 r..
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Małopolska Agency for Regional Development S.A. Wsparcie sektora MSP w ramach Małopolskiego Regionalnego.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Zadania samorządów lokalnych w świetle celów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze mgr inż. arch. Piotr Brzeski Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie

Realizacja polityki rozwoju województwa Samorząd województwa przy realizacji polityki rozwoju województwa współpracuje w szczególności z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa (art. 12 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa). Cele strategiczne polityki rozwoju województwa określa strategia rozwoju województwa (art. 11 ust. 1c pkt 3 ustawy o samorządzie województwa).

Współpraca przy realizacji strategii rozwoju województwa Samorząd Województwa Mazowieckiego jest koordynatorem i animatorem polityki rozwojowej, który dostrzega problemy lokalne z perspektywy regionalnej. Samorząd Województwa Mazowieckiego – dostrzegając długookresowe korzyści z partnerstw i współpracy – kontynuować będzie politykę współzarządzania, w ramach której wspólnota regionalna (obywatele, instytucje i inne zaangażowane strony), poprzez wspólne przedsięwzięcia, czerpać będzie korzyści ze zrównoważonego wykorzystania środowiska i zasobów na rzecz rozwoju gospodarczo-społecznego, różnych form odpowiedzialności społecznej i międzypokoleniowej czy współuczestnictwa w procesie realizacji założeń strategii rozwoju województwa.

Współpraca przy realizacji strategii rozwoju województwa Rząd Samorząd województwa Samorządy lokalne: powiatowe i gminne Inne podmioty PIONOWA Wspólne inicjatywy lokalne, regionalne i międzyregionalne POZIOMA Komplementarność działań i efekty synergii możliwe są do uzyskania tylko przy współpracy pionowej i poziomej.

Podmioty zaangażowane w realizację polityki rozwoju na obszarze województwa mazowieckiego Mazowieckie Obserwatorium Terytorialne (MOT) Mazowieckie Forum Terytorialne (MFT) Wsparcie Wszystkie poziomy administracji Partnerstwo Współpraca Subsydiarność Samorząd Województwa Mazowieckiego Podmioty prywatne

Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze Strategia została przyjęta uchwałą Nr 158/13 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku.

Wizja i cel główny Strategii w procesie rozwoju województwa mazowieckiego Mazowsze to region spójny terytorialnie, konkurencyjny, innowacyjny z wysokim wzrostem gospodarczym i bardzo dobrymi warunkami życia jego mieszkańców. CEL GŁÓWNY: Zmniejszenie dysproporcji rozwoju w województwie mazowieckim, wzrost znaczenia obszaru metropolitalnego Warszawy w Europie.

Cele działań w wymiarze terytorialnym i polityki regionalnej Priorytetowy cel strategiczny Ramowe cele strategiczne Cele strategiczne PRZEMYSŁ I PRODUKCJA ŚRODOWISKO I ENERGETYKA GOSPODARKA PRZESTRZEŃ I TRANSPORT KULTURA I DZIEDZICTWO SPOŁECZEŃSTWO

Priorytetowy cel strategiczny: PRZEMYSŁ I PRODUKCJA

Priorytetowy cel strategiczny: PRZEMYSŁ I PRODUKCJA Kierunki działań Działania

Cel strategiczny: GOSPODARKA

Cel strategiczny: PRZESTRZEŃ I TRANSPORT

Cel strategiczny: SPOŁECZEŃSTWO

Ramowy cel strategiczny: ŚRODOWISKO I ENERGETYKA

Ramowy cel strategiczny: KULTURA I DZIEDZICTWO

Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) – obszary problemowe

Działania kierowane do OSI Ostrołęcko-siedlecki OSI: a) poprawa dostępności komunikacyjnej obszaru poprzez: modernizację połączenia kolejowego Ostrołęka-Warszawa, budowę autostrady A2 do wschodnich granic województwa, odtworzenie połączenia kolejowego Siedlce-Ostrołęka-Olsztyn w celach umożliwienia rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: umacnianie wykształconych specjalizacji przemysłu: energetycznego, papierniczego, celulozowego, drzewnego, maszynowego, metalowego; c) poprawę jakości i dostępności usług publicznych poprzez: rozwój Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, utworzenie publicznej wyższej szkoły zawodowej w Ostrołęce; d) przekształcenia w rolnictwie w tym głównie: sprzężenie potencjału naukowego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach z sektorem rolniczym subregionu w celu zwiększenia efektywności sektora rolniczego, wspieranie grup producenckich oraz klastrów, zwłaszcza w zakresie surowców energetycznych, mleczarstwa, produkcji owoców i warzyw, pszczelarstwa.

Działania kierowane do OSI Płocko-ciechanowski OSI: a) poprawa dostępności obszaru poprzez: poprawę połączenia komunikacyjnego Płocka z OMW, budowę układu obwodowego (kolejowego i drogowego) w celu eliminacji transportu ładunków niebezpiecznych z centrum Płocka, budowę drogowego układu obwodowego Mławy, usprawnienie powiązań drogowych Ciechanowa z Warszawą, budowę centrum logistycznego i kolejowo-drogowego węzła przesiadkowego w Ciechanowie; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: wsparcie dla tworzenia stref produkcyjnych przemysłu poligraficznego i rolno-spożywczego w Ciechanowie, elektronicznego w Mławie i petrochemicznego w Płocku, wspieranie współpracy uczelni z zakładami produkcyjnymi oraz Płockim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, w szczególności w zakresie wdrażania innowacyjnych rozwiązań; c) wykorzytsanie potencjalu energetyki odnawialnej, w tym głównie: zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, a zwłaszcza wysokiego potencjału energetyki słonecznej, geotermalnej i wiatrowej; d) wsparcie kompleksowych programów rewitalizacyjnych w celu przywrócenia właściwych funkcji miast lub ich dzielnic, a także zmiany funkcji zdegradowanych terenów w tym: rewitalizację centrów miast i obszarów poprzemysłowych i powojskowych, zintegrowane projektu miejskie służące rozwojowi ośrodków wzrostu, wzmocnienie roli miast jako ośrodków wzrostu o znaczeniu regionalnym.

Działania kierowane do OSI Radomski OSI: a) poprawa dostępności komunikacyjnej obszaru w tym: modernizacja linii kolejowej Radom-Łódź i Kielce-Warszawa, budowa dróg ekspresowych S7 i S12 oraz zachodniej obwodnicy Radomia, rozwój regionalnego portu lotniczego Radom-Sadków; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: wsparcie rozwoju specjalizacji branżowej przemysłu: obróbki metali, telekomunikacji, przemysłu obuwniczego, zbrojeniowego, podwykonawstwa, przemysłowego i wykorzystania nowoczesnych technologii, rozwój szkolnictwa wyższego i zawodowego, w tym głównie sprzężenie potencjału naukowego Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu ze szkołami zawodowymi oraz sektorem przedsiębiorstw branży przemysłowej obszaru, wsparcie rozwoju Instytutu Technologii Eksploatacji-Państwowego Instytutu Badawczego w Radomiu oraz wdrożenie wyników jego badań do produkcji, rozwój strefy ekonomicznej w otoczeniu portu lotniczego Radom-Sadków; c) wsparcie kompleksowych programów rewitalizacyjnych w celu przywrócenia właściwych funkcji miast lub ich dzielnic, a także zmiany funkcji zdegradowanych terenów w tym: wsparcie rozwoju Parku Kulturowego Stary Radom, odnowę Pionkowskiego Parku Przemysłowego, renowację Zespołu Pałacowo-Parkowego w Kozienicach; d) zachowanie bezpieczeństwa energetycznego poprzez: rozbudowę i modernizację sieci elektroenergetycznych oraz zwiększenie przepustowości gazociągów wysokiego ciśnienia subregionu radomskiego.

Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) – biegun wzrostu Obszar Metropolitalny Warszawy Najważniejsze kierunki działań skierowane do OMW: wzmacnianie funkcji metropolitalnych Warszawy poprzez: zwiększenie dostępności komunikacyjnej obszaru, uporządkowanie gospodarki przestrzennej i przywrócenie ładu przestrzennego w OMW, rewitalizacja i regeneracja (odnowa) istniejącej zabudowy w miastach OMW, w tym szczególnie w prawobrzeżnej Warszawie, równoważenie rozwoju OMW w sferze środowiska i energetyki, rozwój specjalizacji w obszarze innowacyjnej gospodarki, rozwój cyfryzacji oraz systemu e-usług publicznych dla mieszkańców, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów o najsilniejszych powiązaniach funkcjonalnych z m. st. Warszawą, przy wykorzystaniu m.in. Instrumentu zintegrowanych inwestycji terytorialnych (ZIT), utworzenie strefy aktywności ekonomicznej wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Ilość złożonych wniosków: Zapisy Strategii odnośnie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego Działania w ramach poszczególnych celów strategicznych powinny być realizowane zgodnie z zapisami Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Uchwałą Nr 196/16 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 listopada 2016 r. przystąpiono do sporządzania zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Do dnia 31 lipca 2017 r. można składać wnioski do przedmiotowej zmiany Planu. Ilość złożonych wniosków: