Zadania samorządów lokalnych w świetle celów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze mgr inż. arch. Piotr Brzeski Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie
Realizacja polityki rozwoju województwa Samorząd województwa przy realizacji polityki rozwoju województwa współpracuje w szczególności z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa (art. 12 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa). Cele strategiczne polityki rozwoju województwa określa strategia rozwoju województwa (art. 11 ust. 1c pkt 3 ustawy o samorządzie województwa).
Współpraca przy realizacji strategii rozwoju województwa Samorząd Województwa Mazowieckiego jest koordynatorem i animatorem polityki rozwojowej, który dostrzega problemy lokalne z perspektywy regionalnej. Samorząd Województwa Mazowieckiego – dostrzegając długookresowe korzyści z partnerstw i współpracy – kontynuować będzie politykę współzarządzania, w ramach której wspólnota regionalna (obywatele, instytucje i inne zaangażowane strony), poprzez wspólne przedsięwzięcia, czerpać będzie korzyści ze zrównoważonego wykorzystania środowiska i zasobów na rzecz rozwoju gospodarczo-społecznego, różnych form odpowiedzialności społecznej i międzypokoleniowej czy współuczestnictwa w procesie realizacji założeń strategii rozwoju województwa.
Współpraca przy realizacji strategii rozwoju województwa Rząd Samorząd województwa Samorządy lokalne: powiatowe i gminne Inne podmioty PIONOWA Wspólne inicjatywy lokalne, regionalne i międzyregionalne POZIOMA Komplementarność działań i efekty synergii możliwe są do uzyskania tylko przy współpracy pionowej i poziomej.
Podmioty zaangażowane w realizację polityki rozwoju na obszarze województwa mazowieckiego Mazowieckie Obserwatorium Terytorialne (MOT) Mazowieckie Forum Terytorialne (MFT) Wsparcie Wszystkie poziomy administracji Partnerstwo Współpraca Subsydiarność Samorząd Województwa Mazowieckiego Podmioty prywatne
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze Strategia została przyjęta uchwałą Nr 158/13 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku.
Wizja i cel główny Strategii w procesie rozwoju województwa mazowieckiego Mazowsze to region spójny terytorialnie, konkurencyjny, innowacyjny z wysokim wzrostem gospodarczym i bardzo dobrymi warunkami życia jego mieszkańców. CEL GŁÓWNY: Zmniejszenie dysproporcji rozwoju w województwie mazowieckim, wzrost znaczenia obszaru metropolitalnego Warszawy w Europie.
Cele działań w wymiarze terytorialnym i polityki regionalnej Priorytetowy cel strategiczny Ramowe cele strategiczne Cele strategiczne PRZEMYSŁ I PRODUKCJA ŚRODOWISKO I ENERGETYKA GOSPODARKA PRZESTRZEŃ I TRANSPORT KULTURA I DZIEDZICTWO SPOŁECZEŃSTWO
Priorytetowy cel strategiczny: PRZEMYSŁ I PRODUKCJA
Priorytetowy cel strategiczny: PRZEMYSŁ I PRODUKCJA Kierunki działań Działania
Cel strategiczny: GOSPODARKA
Cel strategiczny: PRZESTRZEŃ I TRANSPORT
Cel strategiczny: SPOŁECZEŃSTWO
Ramowy cel strategiczny: ŚRODOWISKO I ENERGETYKA
Ramowy cel strategiczny: KULTURA I DZIEDZICTWO
Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) – obszary problemowe
Działania kierowane do OSI Ostrołęcko-siedlecki OSI: a) poprawa dostępności komunikacyjnej obszaru poprzez: modernizację połączenia kolejowego Ostrołęka-Warszawa, budowę autostrady A2 do wschodnich granic województwa, odtworzenie połączenia kolejowego Siedlce-Ostrołęka-Olsztyn w celach umożliwienia rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: umacnianie wykształconych specjalizacji przemysłu: energetycznego, papierniczego, celulozowego, drzewnego, maszynowego, metalowego; c) poprawę jakości i dostępności usług publicznych poprzez: rozwój Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, utworzenie publicznej wyższej szkoły zawodowej w Ostrołęce; d) przekształcenia w rolnictwie w tym głównie: sprzężenie potencjału naukowego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach z sektorem rolniczym subregionu w celu zwiększenia efektywności sektora rolniczego, wspieranie grup producenckich oraz klastrów, zwłaszcza w zakresie surowców energetycznych, mleczarstwa, produkcji owoców i warzyw, pszczelarstwa.
Działania kierowane do OSI Płocko-ciechanowski OSI: a) poprawa dostępności obszaru poprzez: poprawę połączenia komunikacyjnego Płocka z OMW, budowę układu obwodowego (kolejowego i drogowego) w celu eliminacji transportu ładunków niebezpiecznych z centrum Płocka, budowę drogowego układu obwodowego Mławy, usprawnienie powiązań drogowych Ciechanowa z Warszawą, budowę centrum logistycznego i kolejowo-drogowego węzła przesiadkowego w Ciechanowie; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: wsparcie dla tworzenia stref produkcyjnych przemysłu poligraficznego i rolno-spożywczego w Ciechanowie, elektronicznego w Mławie i petrochemicznego w Płocku, wspieranie współpracy uczelni z zakładami produkcyjnymi oraz Płockim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, w szczególności w zakresie wdrażania innowacyjnych rozwiązań; c) wykorzytsanie potencjalu energetyki odnawialnej, w tym głównie: zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, a zwłaszcza wysokiego potencjału energetyki słonecznej, geotermalnej i wiatrowej; d) wsparcie kompleksowych programów rewitalizacyjnych w celu przywrócenia właściwych funkcji miast lub ich dzielnic, a także zmiany funkcji zdegradowanych terenów w tym: rewitalizację centrów miast i obszarów poprzemysłowych i powojskowych, zintegrowane projektu miejskie służące rozwojowi ośrodków wzrostu, wzmocnienie roli miast jako ośrodków wzrostu o znaczeniu regionalnym.
Działania kierowane do OSI Radomski OSI: a) poprawa dostępności komunikacyjnej obszaru w tym: modernizacja linii kolejowej Radom-Łódź i Kielce-Warszawa, budowa dróg ekspresowych S7 i S12 oraz zachodniej obwodnicy Radomia, rozwój regionalnego portu lotniczego Radom-Sadków; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: wsparcie rozwoju specjalizacji branżowej przemysłu: obróbki metali, telekomunikacji, przemysłu obuwniczego, zbrojeniowego, podwykonawstwa, przemysłowego i wykorzystania nowoczesnych technologii, rozwój szkolnictwa wyższego i zawodowego, w tym głównie sprzężenie potencjału naukowego Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu ze szkołami zawodowymi oraz sektorem przedsiębiorstw branży przemysłowej obszaru, wsparcie rozwoju Instytutu Technologii Eksploatacji-Państwowego Instytutu Badawczego w Radomiu oraz wdrożenie wyników jego badań do produkcji, rozwój strefy ekonomicznej w otoczeniu portu lotniczego Radom-Sadków; c) wsparcie kompleksowych programów rewitalizacyjnych w celu przywrócenia właściwych funkcji miast lub ich dzielnic, a także zmiany funkcji zdegradowanych terenów w tym: wsparcie rozwoju Parku Kulturowego Stary Radom, odnowę Pionkowskiego Parku Przemysłowego, renowację Zespołu Pałacowo-Parkowego w Kozienicach; d) zachowanie bezpieczeństwa energetycznego poprzez: rozbudowę i modernizację sieci elektroenergetycznych oraz zwiększenie przepustowości gazociągów wysokiego ciśnienia subregionu radomskiego.
Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) – biegun wzrostu Obszar Metropolitalny Warszawy Najważniejsze kierunki działań skierowane do OMW: wzmacnianie funkcji metropolitalnych Warszawy poprzez: zwiększenie dostępności komunikacyjnej obszaru, uporządkowanie gospodarki przestrzennej i przywrócenie ładu przestrzennego w OMW, rewitalizacja i regeneracja (odnowa) istniejącej zabudowy w miastach OMW, w tym szczególnie w prawobrzeżnej Warszawie, równoważenie rozwoju OMW w sferze środowiska i energetyki, rozwój specjalizacji w obszarze innowacyjnej gospodarki, rozwój cyfryzacji oraz systemu e-usług publicznych dla mieszkańców, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów o najsilniejszych powiązaniach funkcjonalnych z m. st. Warszawą, przy wykorzystaniu m.in. Instrumentu zintegrowanych inwestycji terytorialnych (ZIT), utworzenie strefy aktywności ekonomicznej wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
Ilość złożonych wniosków: Zapisy Strategii odnośnie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego Działania w ramach poszczególnych celów strategicznych powinny być realizowane zgodnie z zapisami Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Uchwałą Nr 196/16 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 listopada 2016 r. przystąpiono do sporządzania zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Do dnia 31 lipca 2017 r. można składać wnioski do przedmiotowej zmiany Planu. Ilość złożonych wniosków: