Praca w zespole jest OK. Ocenianie kształtujące w pracy grupowej. Teresa Stryjewska MSCDN Wydział w Ciechanowie
Działania projektowe uczniów GIMNAZJUM TWP w CIECHANOWIE
Tytuł projektu Uczymy się i bawimy z ocenianiem kształtującym Podtytuł: Doświadczenia chemiczne
Cele projektu Wzajemnie uczymy się od siebie stosując ocenianie kształtujące. Uczymy się przez współdziałanie.
Działania projektowe Wystąpienie w roli ekspertów i oceniających w klasach II III. II. Dokonanie samooceny pracy zespołowej. III. Przeprowadzenie oceny koleżeńskiej dotyczącej pracy zespołowej.
Działanie I. Wystąpienie w roli ekspertów i oceniających Wspólnie z nauczycielem zaplanowanie doświadczeń z chemii, które w grupach wykonali uczniowie z klas II i III. Uczniowie-eksperci oceniali pracę zespołową kolegów uwzględniając następujące kryteria sukcesu czyli nacobezu: planowanie i organizowanie pracy (kierowanie grupą, pełnienie przyjętych ról: lidera, sekretarza, sprawozdawcy, członka zespołu) komunikowanie się (zrozumiałe dyspozycje lidera, uważne słuchanie się nawzajem) rozwiązanie problemu, zadania (przeprowadzenie doświadczenia według instrukcji, sformułowanie spostrzeżeń i wniosków).
Uczniowie-eksperci oceniali pracę zespołową kolegów uwzględniając ustalone kryteria sukcesu czyli nacobezu
Po przeprowadzeniu doświadczeń przekazanie koleżankom i kolegom informacji zwrotnej, co im się udało, a co nie i jak to poprawić.
Przykład oceny koleżeńskiej - przekazanie informacji zwrotnej Kryteria sukcesu(NaCoBeZU): Planowanie i organizowanie pracy Komunikowanie się Rozwiązanie problemu, zadania Schemat IZ zgodny z zasadami OK (oceniania kształtującego) Wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy grupy Dobrze wykonali doświadczenia, poprawnie sformułowali spostrzeżenia i wnioski. 2. Odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony zespołu Poprawienia wymaga dokładność wykonywania doświadczenia (wówczas może uda się za pierwszym razem). 3. Wskazówki, w jaki sposób grupa powinna poprawić/usprawnić pracę Zacząć od przeczytania ze zrozumieniem całej instrukcji do doświadczenia. 4. Wskazówki, w jakim kierunku zespół powinien pracować dalej Słuchać się nawzajem i lepiej organizować pracę.
Działanie II. Dokonanie samooceny pracy zespołowej/współdziałania „Minki” pochodzą z materiałów kursowych CO-LAB
NaCoBeZU czyli kryteria sukcesu dotyczące pracy zespołowej Działanie III. Przeprowadzenie oceny koleżeńskiej dotyczącej pracy zespołowej. Doświadczenia: Badanie właściwości białek- instrukcja dla ekspertów/ oceniających NaCoBeZU czyli kryteria sukcesu dotyczące pracy zespołowej Jak został wyłoniony lider zespołu? Czy był widoczny podział zadań, czy wszystko robiła jedna osoba? Czy uczestnicy zespołu współdziałali podczas wykonywania doświadczeń? Czy była osoba, która nic nie wniosła do pracy zespołu( nic nie robiła, nic nie pisała/ mówiła)? UWAGA: Bez podawania imienia i nazwiska!
Dokonanie samooceny uczniowskiej z zastosowaniem techniki świateł drogowych- wypowiedzi uczniów Pracując w zespołach projektowych przeprowadziliśmy na kole chemicznym i kole fizycznym doświadczenia i sfilmowaliśmy je. Co nam się udało: Uchwycić efekt doświadczeń i eksperymentów na filmach. Nic nie zepsuliśmy, nie zbiliśmy. Co było trudne: Płynne mówienie podczas filmowania o przebiegu doświadczeń i eksperymentów. Co nam się nie udało: Uzyskanie jakości HD (słaba kamera=słaba jakość), w niektórych filmach zastosowaliśmy złą orientację (czarne paski po bokach).
Samoocena działań projektowych- wypowiedzi uczniów Co nam się udało w projekcie Skutecznie współpracować w zespołach projektowych. Nie wysadzić szkoły podczas przeprowadzania doświadczeń. Nad czym musimy jeszcze pracować Nad wykonywaniem zadań projektowych na czas. Jak dokonać tych zmian Przestrzegać wspólnie ustalonego harmonogramu, aktywnie uczestniczyć w spotkaniach, nie tracić czasu na obgadywanie nauczycieli. Wskazówki do dalszej pracy Pracuj mądrzej, a nie ciężej!
Dziękuję za uwagę Teresa Stryjewska Nauczyciel Gimnazjum TWP w Ciechanowie Nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Ciechanowie