Kierunki rozwoju BFG Sprawność Funduszu - wzrost stabilności sektora

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Susza kredytowa może znacznie pogłębić czekający nas kryzys gospodarczy Wprost, 6/2009 Raporty banków – kredytów brak Jesteśmy na półmetku publikacji.
Założenia systemu SKOK
w OCENIE BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH SGB
MINISTERSTWO FINANSÓW Bieżące i przyszłe wyzwania w procesach legislacyjnych dotyczące sektora bankowego w Polsce Dariusz Daniluk Podsekretarz Stanu w.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Narodowy bank centralny
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Polityka spójności na lata
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
KRAJOWY ZWIĄZEK BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Informacja nt. prac nad wprowadzeniem nowych form zabezpieczeń należytego wykonania umów. Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach 20.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Sytuacja finansowa sektora banków spółdzielczych w Polsce
Tworzenie i organizacja banków
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Funkcje „Resolution” w praktyce międzynarodowej
11 Seminarium BFG Resolution Regime szansą na wzmocnienie stabilności polskiego sektora bankowego Resolution Polska – potrzeba wdrożenia nowych rozwiązań
Czy diagnoza jest poprawna?
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. 1. forma organizacyjna - organ administracji państwowej 2. ustawa regulująca funkcjonowanie - Ustawa z dnia 21 lipca 2006.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Czy diagnoza jest poprawna?
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Fundusz rybacki po 2020 roku
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Nadzór nad systemem finansowym
Zapis prezentacji:

Kierunki rozwoju BFG Sprawność Funduszu - wzrost stabilności sektora Jerzy Pruski Prezes Zarządu BFG XXI Walne Zgromadzenie Związku Banków Polskich - Warszawa, 22 kwietnia 2010 r.

Europejskie rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa w okresie kryzysu ogólnoeuropejskie Poza DGS, wolna harmonizacja rozwiązań na poziomie europejskim Istniejące rozwiązania nie są kompletne, nie mają wiążącego prawnie charakteru i nie mają wsparcia finansowego Perspektywy Wolne tempo dalszego postępu (np. burden sharing, europejskie prawo upadłościowe) Niezbędne działania Istnieje potrzeba tworzenia silnych i efektywnych rozwiązań krajowych 2

Zmiany uwarunkowań i funkcjonowania BFG i DGS w UE Nowelizacja Dyrektywy 94/19/WE Wprowadzenie 20 dni - przesłanki Przed zmianą Okres wypłat 3 miesiące (możliwość trzykrotnego przedłużenia) Szybka wypłata depozytów: Jest kluczowym elementem ochrony deponentów. Zapewnia utrzymanie zdolności płatniczej deponentów w zakresie ich codziennych potrzeb. Zapewnia utrzymanie wiarygodności systemów gwarantowania depozytów oraz wiarygodności sektora bankowego. Stabilizuje sytuację finansową sektora bankowego poprzez przeciwdziałanie potencjalnej panice bankowej. Czynniki te nabierają szczególnego znaczenia w okresie kryzysu finansowego, czego przykładem stały się doświadczenia lat 2008/2009 Po zmianie Okres wypłat 20 dni roboczych (możliwość przedłużenia o 10 dni roboczych) 3 3

Nowelizacja Dyrektywy 94/19/WE Zmiany uwarunkowań i funkcjonowania BFG i DGS w UE Nowelizacja Dyrektywy 94/19/WE Dyrektywa 2009/14/WE zmieniająca dyrektywę 94/19/WE w sprawie systemów gwarancji depozytów została przyjęta przez Parlament Europejski 18 grudnia 2008 r., a następnie przez Radę Unii Europejskiej 11 marca 2009 r. wdrożenie do 30 czerwca 2009 r. Rozszerzenie obowiązków informacyjnych banków wobec klientów odnośnie systemu gwarantowania depozytów, Podwyższenie limitu gwarancji do wysokości 50 tys. euro, Rezygnacja z udziału własnego deponenta (koasekuracji). wdrożenie do 31 grudnia 2010 r. Podwyższenie limitu gwarancji do wysokości 100 tys. euro. Obowiązek ten może nie wejść w życie jedynie w przypadku, gdy sprawozdanie KE będzie stwierdzać, że takie zwiększenie kwoty gwarancji nie jest właściwe albo finansowo niewykonalne dla wszystkich państw członkowskich, Skrócenie okresu niedostępności środków dla deponentów do 20 dni roboczych, z możliwością przedłużenia tego terminu o maksymalnie 10 dni roboczych. 4 4

Zmiany uwarunkowań i funkcjonowania BFG i DGS w UE Nowelizacja Dyrektywy 94/19/WE Wprowadzenie 20 dni wymusza następujące zmiany: WYMAGANE DZIAŁANIA REZULTATY Zmiany instytucjonalne: odejście od decyzji sądu o ogłoszeniu upadłości Równoległość i niezależność procesu upadłościowego Decyzja KNF o zawieszeniu działalności 1. Uproszczenie zasad gwarantowania depozytów 2. Wprowadzenie zmian organizacyjnych i technicznych (w tym odpowiednich systemów IT) Sprawność organizacyjna i poprawność wypłat 3. Zapewnienie systemowego bezpieczeństwa i wiarygodności danych będących podstawą wypłat środków gwarantowanych 4. 5 5

Oczekiwana dalsza harmonizacja DGS Postulaty Komisji Europejskiej Uproszczenie definicji depozytu Harmonizacja zakresu podmiotowego gwarancji (np. objęcie gwarancją wszystkich przedsiębiorstw) Gwarantowanie depozytów bez względu na walutę Likwidacja możliwości stosowania kompensaty Zakres gwarancji Czas wypłaty Propozycje legislacyjne do nowelizacji Dyrektywy 94/19/WE Możliwe dalsze skrócenie czasu wypłaty gwarantowanych środków Harmonizacja zasad finansowania systemu w perspektywie 10 lat oparta na funduszach z dominującą rolą funduszy ex-ante Określenie minimalnego wskaźnika zabezpieczenia (coverage ratio) DGS kraju goszczącego jako agent płatniczy dla systemu macierzystego Finansowanie Informacja Kwestie informacyjne: idea „single point of contact” - jedno źródło informacji Pan–europejski DGS Rozwiązania pośrednie – stworzenie funduszy solidarnościowych 6

Zakres odpowiedzialności i role poszczególnych instytucji Dyrektywa 94/19/WE wymusza wdrożenie w polskim systemie bankowym wypłaty środków gwarantowanych w 20 dni Ministerstwo Finansów Legislacja Projekt wypłaty środków gwarantowanych w 20 dni BFG Przygotowanie i realizacja dystrybucji Funkcje kontrole Banki Zapewnienie danych KNF Funkcje nadzorcze Funkcje kontrolne 7 7

Rola banków i BFG w procesie 20 dni Banki BFG Zapewnienie niezbędnych danych o deponentach, depozytach i środkach gwarantowanych. Zapewnienie możliwości bezzwłocznego udostępnienia tych danych Weryfikacja danych od banków Opracowanie sprawnego procesu wypłaty środków Realizacja wypłaty Uwarunkowania Stworzenie rozwiązań wymaganych dla obsługi procesu po stronie banku Zapewnienie odpowiednich procedur dla procesu Stworzenie rozwiązań dla dystrybucji środków gwarantowanych oraz wymiany informacji z deponentami Dostępność danych wpływa na efektywność całego procesu Zapewnienie dostępności danych bez zbędnej zwłoki (bezpośrednio po każdym dniu operacyjnym) Brak wymaganej jakości danych uniemożliwia dystrybucję Dane powinny odzwierciedlać faktyczny stan rachunkowy oraz zdezagregowane zobowiązania wobec klientów Zapewnienie wysokiej wiarygodności zestawu danych Stworzenie zasad weryfikacji danych otrzymanych od banków Dla zapewnienia efektywności procesu wymagany jest jednolity standard wymiany danych pomiędzy bankami a BFG Udostępnienie danych o zakresie informacji i strukturze określonej przez BFG Stworzenie standardów w zakresie wymiany informacji z bankami oraz systemu dla wymiany tych informacji 8 8

Miejsce i rola BFG w systemie bezpieczeństwa finansowego Miejsce BFG w systemie bezpieczeństwa finansowego Rola BFG w systemie bezpieczeństwa finansowego Minister Finansów Wypłata środków gwarantowanych Funkcja pomocowa: pożyczki skup wierzytelności gwarancje i poręczenia Funkcja kontrolna Funkcja monitorująco – analityczna: macroprudential microprudential KSF NBP KNF BFG inne instytucje tworzące infrastrukturę finansową (KIR, KDPW, BIK) 9

Rola poszczególnych instytucji w systemie bezpieczeństwa finansowego Zapobieganie kryzysowi/* Zarządzanie kryzysem/* Usuwanie skutków kryzysu/* Minister Finansów Tworzenie regulacji Tworzenie regulacji Wsparcie budżetu (czasowa ustawa o udzielaniu przez SP wsparcia instytucjom finansowym i ustawa o rekapitalizacji) Tworzenie regulacji Wsparcie budżetu (czasowa ustawa o udzielaniu przez SP wsparcia instytucjom finansowym i ustawa o rekapitalizacji) NBP Działania na rzecz zapewnienia płynności sektora Działania na rzecz zapewnienia płynności sektora Działania na rzecz zapewnienia płynności sektora KNF Tworzenie regulacji Funkcje nadzorcze Tworzenie regulacji Funkcje nadzorcze Funkcje nadzorcze BFG obecnie Ograniczona rola pomocowa pożyczki skup wierzytelności gwarancje i poręczenia Wypłata środków gwarant. (pay box) BFG po zmianie Poszerzone funkcje pomocowe dotychczasowe instrumenty nowe instrumenty - emisja akcji i pożyczka podporządkowana Wypłata środków gwarant. (pay box) 20 dni Wypłata środków gwarant. (pay box) */analizy macroprudential prowadzone są we wszystkich fazach przez NBP, KNF, BFG, a analizy microprudential we wszystkich fazach przez KNF i BFG 10

Rozszerzenie funkcji pomocowych BFG Uzasadnienie dla rozszerzenia funkcji pomocowej w BFG o możliwość dokapitalizowania banków Poprawa bezpieczeństwa Utrzymanie rozszerzonego instrumentarium wzmacnia stabilności sektora bankowego i stabilności finansowej kraju. Racjonalność ekonomiczna Wypłata środków gwarantowanych jako działanie ostateczne Rozszerzone funkcje pomocowe: wyższa efektywność ekonomiczna w stosunku do wypłaty środków gwarantowanych większa skuteczność BFG w utrzymaniu stabilności sektora bankowego zastosowane po wyczerpaniu możliwości zaangażowania sektora prywatnego Zwiększenie wiarygodności banków, istotnie osłabionej w wyniku kryzysu finansowego Doświadczenia międzynarodowe – aktualny trend na świecie: wyposażanie DGS w szerokie funkcje pomocowe (rescue) oraz w funkcje likwidacji (resolution) Możliwości BFG BFG może pełnić taką funkcję na etapie prewencji BFG ma zasoby finansowe pozwalające skutecznie realizować te funkcje Funkcja pomocowa jest uzupełnieniem funkcji pay-box BFG posiada tradycje i doświadczenia w zakresie świadczenia funkcji pomocowych 11

Sprawna likwidacja niewypłacalnego banku konieczność stworzenia rozwiązań Istotność rozwiązania Bez sprawnej likwidacji banku nie ma efektywnego zarządzania kryzysowego i skutecznej sieci bezpieczeństwa Przy rozwijaniu narzędzi pomocowych oraz rozszerzaniu bezpieczeństwa deponentów, bez możliwości sprawnej likwidacji banku, tworzy się moral hazard Ograniczenie ryzyka systemowego Ograniczenie kwoty i czasu angażowania środków Ograniczenie: rozprzestrzeniania paniki rynkowej zagrożenia dla innych banków funkcjonujących na rynku Szybkie działania likwidacyjne: ograniczenie utraty wartości firmy w czasie możliwość wycofania w krótkim czasie dużej części angażowanych środków Wymaga skutecznej i jednoznacznej komunikacji wobec rynku, która musi być dokonana na początku procesu Czas likwidacji musi być ograniczony do minimum czas okres likwidacji 12 12

Funkcje analityczne BFG Rozszerzenie funkcji pomocowych Realizacja funkcji pay-box Konieczność wzmocnienia funkcji analitycznej BFG Analizy sektorowe Analizy poziomu mikro Analizy poziomu makro 13

Współpraca międzynarodowa Rozwój współpracy międzynarodowej EFDI - Europejskie Forum Gwarantów Depozytów IADI - Międzynarodowe Stowarzyszenie Gwarantów Depozytów zagraniczne DGS Zakres współpracy – wymiana doświadczeń w zakresie systemów gwarantowania i działalności pomocowej w zakresie stabilności systemu bankowego w zakresie funkcji analitycznych 14

Podwyższenie sprawności operacyjnej BFG Zmiany wzmocnienie informatyczne i technologiczne wzmocnienie zarządzania ryzykiem operacyjnym i PCD wzrost efektywności zarządzania portfelem skarbowych papierów wartościowych Rezultaty WYSOKA SPRAWNOŚĆ OPERACYJNA FUNDUSZU, WZMACNIAJĄCA STABILNOŚĆ SEKTORA BANKOWEGO W POLSCE 15

Podsumowanie zmian w 2010 roku WYZWANIA W 2010 R. PEŁNE WDROŻENIE DYREKTYWY 94/19/WE W ZAKRESIE 20 DNIOWEGO OKRESU WYPŁACALNOŚCI GWARANTOWANYCH ŚRODKÓW PRAWDOPODOBNE UTRZYMANIE PODWYZSZONEGO LIMITU GWARANTOWANYCH KWOT NA POZIOMIE 100 TYS. ZŁ KONIECZNOŚĆ DOSTOSOWAŃ W ZAKRESIE IT POŻĄDANE ROZSZERZENIE FUNKCJI POMOCOWYCH BFG WZROST STABILNOŚCI SEKTORA BANKOWEGO WYŻSZA EFEKTYWNOSĆ BFG 16