Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 nr 14 poz. 114 z późn. zm.)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Korygowanie nieprawidłowości w PO IiŚ
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
PŁATNOŚCI W PROJEKTACH UNIJNYCH
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Informacja o regulacjach mogących wchodzić w grę w przypadku nierzetelnej sprawozdawczości, w związku z wykorzystaniem dotacji z budżetu państwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
Zarys systemu kontroli w ramach RPO WM Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Gospodarka odpadami medycznymi a prawo zamówień publicznych wybrane zagadnienia Małgorzata Kałuża Katowice, 29 września 2011 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Rola UZP w walce z przestępczością korupcyjną związaną z procedurą przetargową. Możliwości współpracy z Policją. Katarzyna Tyc-Okońska Dyrektor Departamentu.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Zatrudnianie nauczycieli
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kwalifikowalność wydatków w RPO Poddziałanie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Potrącanie wierzytelności
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Zmiany w realizacji projektów PO KL
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Zapis prezentacji:

Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu województwa mazowieckiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013

Jakie zagrożenia niesie za sobą wydatkowanie środków EFRR?

Dysponowanie środkami publicznymi na mocy zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach RPO WM Dofinansowanie przekazywane na podstawie umowy o dofinansowanie jest udzielane ze środków publicznych (§ 1 pkt. 3 Umowy)

Dysponowanie środkami publicznymi na mocy zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach RPO WM Jeżeli zostanie stwierdzone, że Beneficjent wykorzystał całość lub część Dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur lub pobrał całość lub część Dofinansowania w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości, Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu tych środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych Zwrot dofinansowania nie wyklucza odpowiedzialności na mocy innych przepisów w tym Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z 17 grudnia 2004 r.

Zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest m.in.: Wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotację; Nierozliczenie otrzymanej dotacji lub nieterminowe rozliczenie tej dotacji; Niedokonanie zwrotu dotacji w należytej wysokości lub nieterminowe dokonanie zwrotu dotacji;

Zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest m.in.: (w zakresie naruszeń Ustawy Prawo Zamówień Publicznych) Udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w PZP; Udzielnie zamówienia publicznego z naruszeniem PZP, w szczególności jeśli naruszenie to miało wpływ na wynik postępowania; Udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot lub warunki zostały określone w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji; Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego bez zachowania formy pisemnej.

Osoby odpowiedzialne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają: Osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych albo jednostki niezaliczanej do sektora finansów publicznych otrzymującej środki publiczne lub zarządzające mieniem tych jednostek; Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych; Pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, którym powierzono określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej lub czynności przewidziane w przepisach o zamówieniach publicznych; Osoby gospodarujące środkami publicznymi przekazanymi jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych.

Konsekwencje za nieprawidłowe wydatkowanie środków Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są: Upomnienie; Nagana; Kara pieniężna; Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

Konsekwencje za nieprawidłowe wydatkowanie środków Kara pieniężna Zostaje wymierzona w wysokości od 1 do 3 miesięcznych wynagrodzeń osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi Zakaz ten wymierza się od 1 do 5 lat

Konsekwencje za nieprawidłowe wydatkowanie środków Karalność naruszenia dyscypliny finansów publicznych ustaje jeśli od jego popełnienia upłynęły 3 lata Organami orzekającymi w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych pierwszej instancji są komisje orzekające, w drugiej natomiast Główna Komisja Orzekająca.

Przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych Przykłady przygotowane na podstawie: „Biuletynów orzecznictwa w sprawach naruszenia dyscypliny finansów publicznych” wydawanych przez Główną Komisję Orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych „Zakup komputerów”

Przykład 1 Stan faktyczny Sprawa przeciwko Dyrektorowi Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami; dotyczącą zlecenia zamówienia publicznego na dostawę komputerów wraz z oprogramowaniem, pomimo, iż wykonawca powinien zostać wykluczony z postępowania ponieważ nie złożył dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu. W SIWZ wskazane było, iż Wykonawca złoży wraz z ofertą „wykaz zrealizowanych prac w zakresie przedmiotu zamówienia z ostatnich 3 lat. Dodatkowo 3 referencje z ostatnich 3 lat z zakresu przedmiotu zamówienia”. Wykonawca złożył „wykaz zrealizowanych prac”, ale nie złożył 3 referencji i w związku z tym powinien zostać wykluczony z postępowania, a złożona przez niego oferta powinna zostać odrzucona.

Przewinienie Orzeczenie Przykład 1 Przewinienie Naruszenie art. 7 ust. 3 i art. 24 ust. 2 pkt. 3 i ust 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych tj. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Orzeczenie Winny nieumyślnego naruszenie dyscypliny finansów publicznych; Kara upomnienia oraz obciążenie na rzecz Skarbu Państwa kosztami postępowania w wysokości 257,83 PLN tj. 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia

Przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych „Roboty budowlane w Muzeum”

Przykład 2 Stan faktyczny Sprawa przeciwko Dyrektorowi Muzeum; dotycząca zlecenia robót remontowo budowlanych budynku muzeum, jednym z kryteriów oceny ofert wg ogłoszenia o postępowaniu był termin wykonania zamówienia – waga 20% W postępowaniu wpłynęły 3 oferty, każda z 2 miesięcznym terminem realizacji zamówienia. W umowie z wybranym wykonawcom określono termin realizacji 30.09.2006 r. – aneksem z 29.09.2006. r termin został wydłużony do 30 listopada 2006 r.

Przykład 2 Przewinienie Naruszenie zasad uczciwej konkurencji - art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, ponieważ gdyby dokonać oceny ofert według rzeczywistego terminu realizacji najkorzystniejsza była by oferta innego wykonawcy. Naruszenie art. 144 ust. 1 Ustawy PZP Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Orzeczenie Winny umyślnego naruszenie dyscypliny finansów publicznych; Kara upomnienia oraz obciążenie na rzecz Skarbu Państwa kosztami postępowania w wysokości 257,83 PLN tj. 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dziękuję Państwu za uwagę Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Punkt Kontaktowy infolinia 0-801 101 101 Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu województwa mazowieckiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013