Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu województwa mazowieckiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013
Jakie zagrożenia niesie za sobą wydatkowanie środków EFRR?
Dysponowanie środkami publicznymi na mocy zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach RPO WM Dofinansowanie przekazywane na podstawie umowy o dofinansowanie jest udzielane ze środków publicznych (§ 1 pkt. 3 Umowy)
Dysponowanie środkami publicznymi na mocy zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach RPO WM Jeżeli zostanie stwierdzone, że Beneficjent wykorzystał całość lub część Dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur lub pobrał całość lub część Dofinansowania w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości, Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu tych środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych Zwrot dofinansowania nie wyklucza odpowiedzialności na mocy innych przepisów w tym Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z 17 grudnia 2004 r.
Zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest m.in.: Wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotację; Nierozliczenie otrzymanej dotacji lub nieterminowe rozliczenie tej dotacji; Niedokonanie zwrotu dotacji w należytej wysokości lub nieterminowe dokonanie zwrotu dotacji;
Zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest m.in.: (w zakresie naruszeń Ustawy Prawo Zamówień Publicznych) Udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w PZP; Udzielnie zamówienia publicznego z naruszeniem PZP, w szczególności jeśli naruszenie to miało wpływ na wynik postępowania; Udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot lub warunki zostały określone w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji; Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego bez zachowania formy pisemnej.
Osoby odpowiedzialne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają: Osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych albo jednostki niezaliczanej do sektora finansów publicznych otrzymującej środki publiczne lub zarządzające mieniem tych jednostek; Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych; Pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, którym powierzono określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej lub czynności przewidziane w przepisach o zamówieniach publicznych; Osoby gospodarujące środkami publicznymi przekazanymi jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych.
Konsekwencje za nieprawidłowe wydatkowanie środków Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są: Upomnienie; Nagana; Kara pieniężna; Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
Konsekwencje za nieprawidłowe wydatkowanie środków Kara pieniężna Zostaje wymierzona w wysokości od 1 do 3 miesięcznych wynagrodzeń osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi Zakaz ten wymierza się od 1 do 5 lat
Konsekwencje za nieprawidłowe wydatkowanie środków Karalność naruszenia dyscypliny finansów publicznych ustaje jeśli od jego popełnienia upłynęły 3 lata Organami orzekającymi w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych pierwszej instancji są komisje orzekające, w drugiej natomiast Główna Komisja Orzekająca.
Przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych Przykłady przygotowane na podstawie: „Biuletynów orzecznictwa w sprawach naruszenia dyscypliny finansów publicznych” wydawanych przez Główną Komisję Orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych „Zakup komputerów”
Przykład 1 Stan faktyczny Sprawa przeciwko Dyrektorowi Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami; dotyczącą zlecenia zamówienia publicznego na dostawę komputerów wraz z oprogramowaniem, pomimo, iż wykonawca powinien zostać wykluczony z postępowania ponieważ nie złożył dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu. W SIWZ wskazane było, iż Wykonawca złoży wraz z ofertą „wykaz zrealizowanych prac w zakresie przedmiotu zamówienia z ostatnich 3 lat. Dodatkowo 3 referencje z ostatnich 3 lat z zakresu przedmiotu zamówienia”. Wykonawca złożył „wykaz zrealizowanych prac”, ale nie złożył 3 referencji i w związku z tym powinien zostać wykluczony z postępowania, a złożona przez niego oferta powinna zostać odrzucona.
Przewinienie Orzeczenie Przykład 1 Przewinienie Naruszenie art. 7 ust. 3 i art. 24 ust. 2 pkt. 3 i ust 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych tj. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Orzeczenie Winny nieumyślnego naruszenie dyscypliny finansów publicznych; Kara upomnienia oraz obciążenie na rzecz Skarbu Państwa kosztami postępowania w wysokości 257,83 PLN tj. 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
Przykłady naruszeń dyscypliny finansów publicznych „Roboty budowlane w Muzeum”
Przykład 2 Stan faktyczny Sprawa przeciwko Dyrektorowi Muzeum; dotycząca zlecenia robót remontowo budowlanych budynku muzeum, jednym z kryteriów oceny ofert wg ogłoszenia o postępowaniu był termin wykonania zamówienia – waga 20% W postępowaniu wpłynęły 3 oferty, każda z 2 miesięcznym terminem realizacji zamówienia. W umowie z wybranym wykonawcom określono termin realizacji 30.09.2006 r. – aneksem z 29.09.2006. r termin został wydłużony do 30 listopada 2006 r.
Przykład 2 Przewinienie Naruszenie zasad uczciwej konkurencji - art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, ponieważ gdyby dokonać oceny ofert według rzeczywistego terminu realizacji najkorzystniejsza była by oferta innego wykonawcy. Naruszenie art. 144 ust. 1 Ustawy PZP Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Orzeczenie Winny umyślnego naruszenie dyscypliny finansów publicznych; Kara upomnienia oraz obciążenie na rzecz Skarbu Państwa kosztami postępowania w wysokości 257,83 PLN tj. 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dziękuję Państwu za uwagę Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Punkt Kontaktowy infolinia 0-801 101 101 Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu województwa mazowieckiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013