warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Cele: 1. Poznanie oraz rozumienie podstaw nowoczesnego procesu fotografowania i jego uwarunkowań 2. Poznanie możliwości zastosowania fotografii w procesie kształcenia 3. Poznanie roli światła, odległości i barw w tworzeniu obrazu fotograficznego 4. Wdrożenie do refleksyjnego stosunku do kompetencji w zakresie fotografowania samego pedagoga i jego uczniów
TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU ( z uwagi na bardzo mocno ograniczona ilość godzin proponowane w ramach przedmiotu zagadnienia zostaną jedynie omówione w sposób sygnalizacyjny) Wprowadzenie do przedmiotu: cele, treści oraz warunki zaliczenia przedmiotu. Fotografia – jest w niej ukryty skarb. Jak stajemy się fotografami? Możliwości aparatu a umiejętności fotografa. Cechy dobrego fotografa a cechy dobrego nauczyciela. Podobieństwa czy istotne różnice?
3. Podstawy pozaszkolnego kursu fotografowania: motyw, tło, odległość, sztuka kadrowania. Fotografia to malowanie światłem. Kolor-barwa w fotografii 4. Szkolna i pozaszkolna działalność pedagoga: zdjęcia grupowe i portretowe, zdjęcia jako środek dydaktyczny, zdjęcie jako element lub sposób realizacji metody dydaktycznej. 5. Doskonalenie zdjęć. Podstawowe programy do cyfrowego przetwarzania zdjęć. 6. Umiejętność analizy i ewaluacji obrazu fotograficznego (podczas prezentacji projektów studentów)
Po zakończeniu cyklu ćwiczeń student będzie: Założenia: Po zakończeniu cyklu ćwiczeń student będzie: rozumiał rolę fotografii w pracy nauczyciela w nowoczesnej szkole poprawnie analizował i wnioskował na podstawie obrazu fotograficznego rozumiał rolę światła, odległości i barw w procesie fotografowania
4. posługiwał się wybranymi technikami fotograficznymi w tworzeniu środków dydaktycznych 5. posługiwał się wybranymi technikami fotograficznymi podczas stosowania różnorodnych metod kształcenia 6. rozwijał w sobie oraz w swoich uczniach potrzebę rozwoju w zakresie kompetencji fotografowania, a tym samym wyrażania siebie.
Literatura Kelby S. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego. Gliwice 2014. Rouille A. Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków 2007 Sekuła A. Społeczne użycie fotografii. Warszawa 2010. Zakia R., Page D. Kompozycja w fotografii. Przewodnik praktyczny. Gliwice 2011. Dederko Sz. Światło i cień w fotografii. Warszawa2008.
Literatura Hacking J. Historia fotografii. Warszawa 2014. Zawojski P. Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Warszawa 2012. Zawojski P. (red.) Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii. Szczecin. 2010. Hoy H. Wielka księga fotografii. Warszawa 2006. Mroczek A. Książka o fotografowaniu. Gliwice 2009.
Na ocenę zaliczeniową składa się: aktywność studenta w zajęciach ćwiczeniowych – możliwość otrzymania 15 punktów (po 3 punkty za każde z 5 ćwiczeń) grupa 1 – 2.4, 23.4, 21.5, 2.7, 16.7 grupa 2 – 23.4, 21.5, 21.5, 2.7, 16.7 2. prezentacja samodzielnie wykonanego projektu fotograficznego /cyklu fotografii (min3-max5) i ich omówienie w ciągu max 5 minut (punktacja 1-20 punktów) grupa 1 – dwa ostatnie zajęcia: 2.7, 16.7 grupa 2 – dwa ostatnie zajęcia: 2.7, 16.7 RAZEM: 15 +20=35
Punktacja ocen zaliczeniowych z przedmiotu warsztaty fotograficzne: 15 punktów za aktywność na ćwiczeniach 20 punktów za projekt fotograficzny 0 – 17 ocena 2.0 18 – 20 ocena 3.0 21 – 24 ocena 3.5 25 – 27 ocena 4.0 28 – 30 ocena 4.5 31 – 35 ocena 5.0
bardzo proszę o wcześniejszy konsultacje soboty 18.15-19.00 pokój 334 b w budynku C bardzo proszę o wcześniejszy mail na adres: ania@kozuh.net