KPOŚK DO 2021 ROKU SPOTKANIE KONSULTACYJNE Szczecin 31 stycznia 2016 ZENON ŚWIGOŃ Ekspert MŚ , WRPO GRZEGORZ WALIGÓRA KZGW DPiZW SPOTKANIE KONSULTACYJNE Szczecin 31 stycznia 2016
OBSZAR INWESTYCYJNY 2014 -2021 - ??? (masterplan) Aglomeracje w ramach KPOŚK Oczyszczalnie pow. 10 000 RLM (OLM) Oczyszczalnie 2 000 ÷ 10 000 RLM (OLM) Oczyszczalnie 0 ÷ 2 000 RLM (OLM) Systemy kanalizacji zbiorowych Pojedyncze systemy do 50 OLM (RLM) Ścieki opadowe (wody opadowe) [ISOK] Systemy gospodarki osadowej
SYTUACJA W AGLOMERACJACH Aglomeracje wg priorytetów Liczba aglomeracji Spełnienie wydajności, jakości i sieci Nie spełniały Priorytet 1 68 45 23 Prriorytet 2 148 56 92 Priorytet 3 311 Priorytet 4 378 Aglomeracje poza priorytetami 597 Razem 1502/1603 790 722 Uwaga. Aż 76 oczyszczalni od 10.000 do 15.000 RLM nie spełniają wymogów. Do 10.000 RLM jest ich 445 szt. Master Plan maj 2015 1487 Liczba aglomeracji 1621 Liczba oczyszczalni ścieków
1603 aglomeracji Aglomeracje zgodne obecnie 509 (271) –stanowi to 46,7% RLM (28,7% RLM na koniec 2015 plan wynosił 369 – 42,7 % RLM) Aglomeracje zgodne po realizacji inwestycji 972 (790) – 76,2% RLM (72,1% RLM) Aglomeracje poza priorytetowe - które nie uzyskają zgodności nawet jeśli zrealizują wszystkie inwestycje 631 (597)
Minimalny wymóg KPOŚK w 2020 r Aglomeracje muszą zagwarantować wyposażenie w sieć kanalizacyjną co najmniej na poziomie: - 95% dla aglomeracji od 2 000 do 100 000 RLM 98% dla aglomeracji o RLM > 100 000. Uwaga. Głównie dotyczy to mieszkańców. Jednak w rozliczeniu brane będą również ścieki przemysłowe i osoby czasowo przebywające w aglomeracji.
Średnia krajowa Średnia 861.374 zł/ 1 km sieci Długość planowanej sieci do budowy - 14 279,5 km Planowane nakłady na sieć 12,3 mld zł Średnia 861.374 zł/ 1 km sieci
DLA INŻYNIERÓW Dot. OSZOŁOMÓW DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
1 MIESZKANIEC = 1 RLM = 60 G BZT5 V AKTUALIZACJA KPOŚK Zasady zawite Mapy w skali 1 : 10.000 a dopiero jeżeli nie ma, to 1 : 25.000 Całość sieci + planowane do wykonania (odcinki wspólne) Wyznaczenie granic Aglomeracji po granicach działek budowlanych (PSOŚ) PSOŚ poza aglomeracje. Uwaga na Zbiorniki Bezodpływowe Mieszkańcy (również niezameldowani), czasowo przebywający i przemysł 1 MIESZKANIEC = 1 RLM = 60 G BZT5 Prace przygotowawcze = PFU (trzy warianty rozwiązań technicznych z determinantami ekonomicznymi) przyjęte Uchwałą Rady Gminy.
WERYFIKACJA AGLOMERACJI Zmiany granic aglomeracji (po granicach działek z ew. wyłączeniem PSOŚ zgodnych z art. 42 ust 4 ust. pr. wod. i skutecznością jak dla OŚ do 2000 RLM. Przeliczenie RLM aglomeracji (mieszkańcy, miejsca noclegowe, przemysł, mieszkańcy planowani do podłączenia jako nadwyżka) Urealnienie planów inwestycyjnych Stosowanie właściwych liczb do obliczania %. Nie może być więcej niż 100% Preferowane łączenia aglomeracji oraz inwestycje dla więcej niż jedna JST. Weryfikacja aglomeracji to proces niełatwy wymagający pomocy specjalistów. NIE DA SIĘ TEGO WYKONAĆ W TYDZIEŃ
KOLEJNY MASTER PLAN (MASTER PLANY ???) Kolejne Master Plany mogą być przygotowane na potrzebę chwili. Więc warto co jakiś czas sprawdzać nowości na stronach www.kzgw.gov.pl
W przypadku braku spełnienia założeń mapy drogowej,oczywistych błędów, aglomeracja może zostać ujęta w osobnym załączniku, uniemożliwiającym skorzystanie ze środków pomocowych nowej perspektywy finansowej do czasu spełnienia wszystkich zakładanych wymogów.
Dotychczasowe stwierdzone główne błędy w sprawozdaniach V AKPOŚK 1. Ewidentnych błędów matematycznych (obsługa kanalizacją, zbiornikami i OŚ musi być identyczna jak liczba rzeczywistych mieszkańców. 2. Liczba mieszkańców nie może być identyczna jak liczba RLM aglo, a tym bardziej większa. 3. Brak ścieków przemysłowych (nonsens w każdej gminie coś jest, choćby sam urząd gminy) i ścieków od osób czasowo przebywających (często na stronie urzędu są miejsca noclegowe a w sprawozdaniu brak). 4. Ilość rzeczywistych RLM jest większa iż 5 % od RLM w Uchwale Sejmiku. 5. W aglo pow. 10000 RLM brak wyłączenia działek z PSOŚ (oczyszczalnie przydomowe). Skutek to konieczność protokołów badań jak dla głównej oczyszczalni a nie dla OŚ do 2000 RLM. Każda wykazana oczyszczalnia przydomowa ma posiadać protokoły z badań ścieków surowych i oczyszczonych za 2015r 2 szt i za 2016 choć 1 szt. 6. Ilość kanalizacji całkowicie inna iż w sprawozdaniu PWiK MO-6. 7. Brak info o dacie rozpoczęcia prac przygotowawczych (PFU lub koncepcji z wariantami techniczno ekonomicznymi).
WSTĘPNA ANALIZA ZACHODNIOPOMORSKIEGO 23 AGLO WINNO POSIADAĆ AKTUALNE UCHWAŁY (STARE OBOWIĄZYWAŁY DO KOŃCA 2015; 14 AGLOMERACJI NIE SPEŁNI WYMOGÓW KPOŚK W 2021 R REZYGNACJA Z AGLO W MIEJSCOWOŚCIACH POSIADAJĄCYCH OCZYSCZALNIE I KANALIZACJE SKUTKUJE KONTROLAMI; 26 AGLOMERACJI MA WYŻSZĄ LICZBĘ MIESZKAŃCÓW NIŻ RLM MIESZKAŃCÓW; 25 AGLOMERACJI NIEDOSZACOWAŁO KOSZTY INWESTYCYJNE; 25 AGLOMERACJI NA PEWNO WINNO WYŁACZYĆ PSOŚ (SKUTECZNOŚĆ); W 35 GMINACH NIE MA URZĘDÓW, SZKÓŁ ITD. (Ś. PRZEMYSŁOWE); W 8 GMINACH NIE MA ANI JEDNEGO MIESZKAŃCA CZASOWEGO;
PRZED SPRAWDZANIEM DZIAŁAN MATEMATYCZNYCH BEZ UWAG W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM POZOSTAJE 8 AGLOMERACJI !!!
A po co mi wiedzieć? Nie lepszy święty spokój? Rozdział 4. Zakres i forma programu funkcjonalno-użytkowego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego 3 WARIANTY TECHNICZNE + DETERMINANTY EKONOMICZNE (Dz. U. Nr 202 poz. 2065 z dnia 16 września 2004 r. z póź. zm.) Dz.U.2013.0.1129 t.j. § 15. Pojęcie programu funkcjonalno - użytkowego Program funkcjonalno-użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych. A po co mi wiedzieć? Nie lepszy święty spokój?
DOKUMENTACJA W JST a PLANOWANIE Sprawozdania M 06; OS 3, OS 5 i inne ewidencje (np. rozbiór miesięczny wody) PWiK dla Kierowników JST, zgodnie z Rozporządzeniem Min. Śr. z dn. 27.02.2003 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia, przekazywanych właściwym organom ochrony środowiska oraz terminu i sposobów ich prezentacji 1 raz na kwartał (Dz. U. 2003.59.529) Ankietyzacja korzystających ze środowiska. To też jest właściciel szamba i PBOŚ . Obowiązek ten jest określony w art. 287 ustawy POŚ. Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych (art. 3 ust. 3 pkt 1 u.c.p.) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków (art. 3 ust. 3 pkt 2 u.c.p.) Zgłoszenia eksploatacji PBOŚ Art.. 152 w zw. z art. 378 Ustawy POŚ
ANKIETA Art. 287. 1. Podmiot korzystający ze środowiska [a więc również osoba fizyczna,] powinien prowadzić, aktualizowaną co pół roku, ewidencję zawierającą odpowiednio: 2) informacje o ilości i jakości pobranej wody powierzchniowej i podziemnej; 3) informacje o ilości, stanie i składzie ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi; 4) informacje o wielkości, rodzaju i sposobie zagospodarowania terenu, z którego odprowadzane są ścieki, o których mowa w art. 3, pkt 38, lit. c; Art. 3 pkt 20 . Podmiot = przedsiębiorca, jednostka organizacyjna, osoba fizyczna USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902)
Obszary w zasięgu wód powodziowych 10% i 1% stanowią obszary szczególnego zagrożenia powodzią, na których zgodnie z ustawą Prawo wodne obowiązują zakazy określone w art. 88 l. ust. 1 oraz art. 40 ust. 1 pkt 3 Art. 40. 1. (prawa wodnego) Zabrania się: 3) lokalizowania na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, gromadzenia ścieków… Art. 88 l. [Roboty i czynności zakazane na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Obowiązek zgłoszenia robót] 1. Na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią zabrania się wykonywania robót oraz czynności utrudniających ochronę przed powodzią lub zwiększających zagrożenie powodziowe, w tym: wykonywania urządzeń wodnych oraz budowy innych obiektów budowlanych, z wyjątkiem dróg rowerowych; Mapy w wersji kartograficznej w formacie pdf dostępne są pod adresem: www.mapy.isok.gov.pl
JEST WYJŚCIE Art. 88 l ust. 2. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze decyzji, zwolnić od zakazów, o których mowa w ust. 1, określając warunki niezbędne dla ochrony przed powodzią, jeżeli nie utrudni to zarządzania ryzykiem powodziowym.
SZCZEGÓLNE ODSTĄPIENIA OD ZASTOSOWANIA WSKAŹNIKA KONCENTRACJI (propozycja) Szczególne odstąpienie od wskaźnika koncentracji sieci obejmującego: obszar szczególnego zagrożenia powodzią, strefy uzdrowiskowe oraz obszar, na których indywidualne systemy oczyszczania ścieków komunalnych nie mogą być zastosowane ze względu na płytkie zaleganie wód gruntowych.
Koszt 1 km sieci ~ MINIMUM 790.000 zł WSKAŹNIKI [str. 42 „Prognoza oddziaływania na środowisko projektu Aktualizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych - 2008” (raport wstępny wykonany przez CDM - zespół min. T. Podgajniaka)] Nakład na 1 mieszkańca sieci nie powinien przekraczać wówczas ok. 5,3 tys. zł. (dane z 2008) Dla 2015 roku 6.596 zł / 1 osobę Koszt 1 km sieci ~ MINIMUM 790.000 zł Wycena PSOŚ (NFOŚiGW) 17.800 zł (po waloryzacji)
KSI.410.005.00.2015 ; Nr ewid. 13/2016/P/15/053/KSI 22 kwiecień 2016 DZIAŁANIA ORGANÓW GMIN NA RZECZ ZWIĘKSZENIA LICZBY UŻYTKOWNIKÓW SIECI KANALIZACJI SANITARNEJ KSI.410.005.00.2015 ; Nr ewid. 13/2016/P/15/053/KSI 22 kwiecień 2016
Stwierdzone przez NIK nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim: Braku wiedzy o realizacji przez właścicieli nieruchomości obowiązku ich przyłączenia do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej; Niewszczynania postępowań administracyjnych i nienakazywania tym właścicielom, w drodze decyzji, podłączenia nieruchomości do wybudowanej kanalizacji; Nie egzekwowania realizacji omawianego obowiązku, w przypadku sporadycznie wydanych decyzji; Nieprowadzenia lub nierzetelnego prowadzenia ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków i zbiorników bezodpływowych oraz zaniechania nadzoru nad prawidłowością ich opróżniania; Nierzetelnego oszacowania w aglomeracjach wzrostu liczby użytkowników projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej; Zamieszczania nierzetelnych danych o liczbie użytkowników sieci kanalizacji sanitarnej w sprawozdaniach z realizacji KPOŚK; Niezapewnienia właściwego funkcjonowania kontroli zarządczej w omawianym obszarze.
Obowiązki JST Zdaniem NIK zidentyfikowanie przez pracowników urzędów gmin wszystkich nieruchomości, których właściciele pomimo obowiązku, wskazanego w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.c.p.g., nie przyłączyli ich do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej było warunkiem koniecznym do sprawowania przez organy wykonawcze gmin nadzoru nad tym obowiązkiem w sposób określony w art. 5 ust. 7 u.c.p.g., tj. poprzez wydanie decyzji nakazującej wykonanie tego obowiązku. Stwierdzone w toku kontroli zaniedbania były, w ocenie NIK, postępowaniem nierzetelnym.
Ja wam mówię: Jest dobrze, Jest dobrze. Jest dobrze Ja wam mówię: Jest dobrze, Jest dobrze! Jest dobrze!!! Ale nie najgorzej jest!
Połczyn Zdrój nocą grudzień 2016
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ