Najczęstsze błędy we wnioskach o dofinansowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Advertisements

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Oś Priorytetowa VIII Regionalne kadry gospodarki opartej na wiedzy Działanie 8.1 Wspieranie rozwoju warunków do godzenia życia zawodowego i prywatnego.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Olsztyn, 10 czerwca 2016 r.. W pkt. 2.1 Nazwa wnioskodawcy niepoprawnie wskazano nazwę wnioskodawcy – niepełna nazwa lub wskazanie jednostki realizującej.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sześciolatek idzie do szkoły
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty EKG”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty Spirometrii”
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Sześciolatek idzie do szkoły
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Podsumowanie wsparcia PO KL w województwie warmińsko-mazurskim
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
w powiatach malborskim i sztumskim”
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
SPOTKANIE INFORMACYJNE
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w zakresie procedury
Spotkanie dla pracodawców ,,Warto wiedzieć, warto skorzystać„
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

Najczęstsze błędy we wnioskach o dofinansowanie DZIAŁANIE 11.2 Najczęstsze błędy we wnioskach o dofinansowanie 14 września 2017 r.

Osoby objęte wsparciem w ramach projektu K M O 55 100 155 B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.1 Osoby i lub podmioty/instytucje, które zostaną objęte wsparciem: Osoby objęte wsparciem w ramach projektu K M O 55 100 155 Instytucje objęte wsparciem 2 Liczba szkół/placówek kształcenia zawodowego Liczba osób objętych wsparciem w podziale na płeć

B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej Charakterystyka osób i/lub podmiotów/instytucji, które zostaną objęte wsparciem Niewystarczający, niepełny opis grupy docelowej (szkoła, uczniowie, nauczyciele): brak wskazania zawodów, w jakich kształcą się uczniowie, brak informacji z których klas uczniowie zostaną objęci wsparciem, brak danych ilościowych odnoszących się do szkoły/placówki kształcenia zawodowego, nieuwzględnienie w charakterystyce grupy docelowej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nauczycieli, a będących odbiorcami wsparcia.

B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.2 Opis sytuacji problemowej grup docelowych objętych wsparciem oraz opis rekrutacji do projektu Opis sytuacji problemowej grupy docelowej dokonany na bardzo ogólnym poziomie – przedstawianie ogólnych, uniwersalnych informacji, które dotyczyć mogą niemalże każdej ponadgimnazjalnej szkoły zawodowej, Brak szczegółowej analizy opartej rzeczywistą diagnozę potrzeb i oczekiwań zarówno uczniów, jak i nauczycieli, Brak odniesienia do sytuacji na lokalnym rynku pracy (w tym zapotrzebowania na określone zawody i kwalifikacje), Brak szczegółowej analizy zapotrzebowania na doposażenie pracowni w sprzęt i materiały dydaktyczne .

B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.2 Opis sytuacji problemowej grup docelowych objętych wsparciem oraz opis rekrutacji do projektu Analiza sytuacji problemowej powinna skoncentrować się na problemach, potrzebach i oczekiwaniach konkretnej szkoły/placówki i konkretnych osób, do których kierowane jest wsparcie w ramach projektu. Charakterystyka zarówno szkoły, jak i jej uczniów i nauczycieli, w połączeniu z rzetelną analizą sytuacji problemowej, powinna stanowić punkt wyjścia do zaplanowania w logiczny sposób kolejnych części projektu

Termin realizacji projektu „zaczytuje się” z zadań C. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY PROJEKTU Planowana data rozpoczęcia/zakończenia realizacji projektu Lp. Data 1 Termin rozpoczęcia projektu 2018-09-01 2 Termin zakończenia projektu 2020-08-31 Termin realizacji projektu „zaczytuje się” z zadań

Brak zakresu merytorycznego zajęć, kursów itp. C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY Lakoniczny, powierzchowny opis zadań – brak informacji nt. liczby uczestników biorących udział w poszczególnych formach wsparcia, liczebności grup, liczby godzin szkoleń i kursów, Brak zakresu merytorycznego zajęć, kursów itp. Brak zachowania logiki projektowej – zaplanowane działania nie wynikają z diagnozy problemów, potrzeb, oczekiwań uczestników projektu Brak przypisania wszystkich wskaźników zdefiniowanych w części E wnioskuo dofinansowanie projektu do zadań (dotyczy projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych)

C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY Zadania odnoszące się do realizacji staży i praktyk zawodowych: brak informacji o uczniach którzy wezmą udział w tej formie wsparcia (które klasy, kierunki kształcenia) brak informacji o miejscu realizacji staży i praktyk (potencjalne branże i potencjalni pracodawcy), w opisie zadania ograniczanie się jedynie do skopiowania fragmentów z Regulaminu konkursu, które określają zasady przeprowadzenia praktyk/staży zawodowych. W przypadku braku we wniosku o dofinansowanie precyzyjnej, rzetelnej diagnozy rzeczywistych potrzeb potencjalnych uczestników projektu - nie ma możliwości oceny adekwatności oraz efektywności planowanych do realizacji form wsparcia.

Pozorne, symboliczne partnerstwo! PARTNERSTWO W PROJEKCIE Partner nie realizuje żadnych zadań w projekcie! Jedynie wnosi wkład własny w postaci wynajmu sal. Pozorne, symboliczne partnerstwo!

Elementy partnerstwa projektowego posiadanie lidera partnerstwa (partnera wiodącego), który jest jednocześnie Beneficjentem projektu uczestnictwo partnerów w realizacji projektu na każdym jego etapie - wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie, wspólna realizacja oraz wspólne zarządzanie projektem adekwatności udziału partnerów - odpowiedni udział partnerów w realizacji projektu (wniesienie zasobów, ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych odpowiadających realizowanym zadaniom) zawarcie umowy partnerskiej

C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Zawyżone wydatki w stosunku do „Wykazu dopuszczalnych stawek i usług” (bez żadnego uzasadnienia), W budżecie projektu występują wydatki, które nie wynikają z opisu zadań, nie znajdują też swojego uzasadnienia w opisie sytuacji problemowej grupy docelowej, Wykazywanie w jednej pozycji budżetowej szeregu złożonych i zależnych od wielu czynników kosztów, których kwalifikowalność może być oceniana jedynie odrębnie (np. wydatki związane organizacją staży i praktyk, wydatki związane z kursami i szkoleniami),

C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Brak szczegółowej kalkulacji kosztów uniemożliwiających ocenę racjonalności i efektywności wydatku (np. wydatki związane z dojazdem na szkolenia, kursy, praktyki i staże zawodowe), Brak spójności pomiędzy budżetem a zaplanowanymi zadaniami (np. różna liczba osób korzystających z kursów, różna liczba godzin kursów), Brak opisu, uzasadnienia i specyfikacji kosztów (szczególnie przy wydatkach odnoszących się do wyposażenia pracowni), Nieprawidłowe oznaczenie kosztów należących do kategorii środków trwałych/cross finanacingu

C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Tabela D.2 85% 10% 5% lub

Brak wskaźników horyzontalnych E. MIERZALNE WSKAŹNIKI Brak wskaźników horyzontalnych Uchybienia w opisie sposobu pomiaru i monitorowania wskaźników Nie wskazano (bądź błędnie wskazano) czas pomiaru wskaźników produktu, jak i rezultatu. (pomiar wskaźnika rezultatu powinien nastąpić do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie, natomiast wskaźnika produktu dot. uczestników - w dniu odbycia pierwszej formy wsparcia) Nie wskazano na podstawie jakich narzędzi i dokumentów wnioskodawca będzie monitorował wskaźniki np. zaświadczenia, certyfikaty, listy obecności, dyplom ukończenia studiów podyplomowych itp.

B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.1 Osoby i: W ramach projektu przewidziano działania, które wykraczały poza katalog działań możliwych do realizacji wskazany w Regulaminie Konkursu; Nie dostosowano okresu realizacji projektu do limitów czasowych wskazanych w Regulaminie projektu; Nie ujęto we wniosku o dofinansowanie projektu wszystkich obligatoryjnych wskaźników; Nie zastosowano kwot ryczałtowych w projektach o wartości poniżej 100 000,00 euro; Nie prawidłowe uzasadnienie wydatków w budżecie, brak wskazania cen jednostkowych oraz zbyt ogólne opisy uzasadnienia wydatków, które nie pozwalają na ocenę jego efektywności i racjonalności; Wartość wydatków zawyżona w stosunku do kwot wykazanych w taryfikatorze; We wniosku nie ujęto zapisów dotyczących stosowania klauzul społecznych;

P Najczęściej pojawiające się błędy we wnioskach: Złożenie wniosku w odpowiedzi na konkurs w ramach inicjatywy ZIT/RIT do innego Subregionu niż ten na którym zaplanowano projekt; Wykazanie, że projektodawcę nie dotyczy kryterium dostępu, do którego spełnienia był on obligatoryjnie zobowiązany; Wykazanie jako projektu komplementarnego, projektu który nie został zidentyfikowany i jest on dopiero planowany; Nie zaznaczono we wniosku wskaźników horyzontalnych; Nie wskazano potencjału beneficjenta adekwatnego do zaplanowanych form wsparcia; Nie wykazano wzrostu liczy miejsc wychowania przedszkolnego we wszystkich przedszkolach objętych wsparciem w ramach projektu (dotyczy edukacji przedszkolnej); Nie przewidziano utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego (dotyczy edukacji przedszkolnej);

Najczęściej pojawiające się błędy we wnioskach: Bardzo ogólny lub wręcz niedostateczny opis sytuacji problemowej grupy docelowej Brak analizy sytuacji na lokalnym/regionalnym rynku pracy (dotyczy kształcenia zawodowego)) Brak szczegółowej informacji nt. realizacji poszczególnych form wsparcia (rodzaj, charakter wsparcia)

Inne napotkane problemy. Korespondencja w sprawach oceny wniosku oraz negocjacji obywa się wyłącznie przy zastosowania elektronicznych skrzynek podawczych ePUAP lub PEUP. Nieterminowe odbieranie korespondencji w tych systemach znacznie utrudnia komunikację pomiędzy IZ a beneficjentem, co może wpływać na konieczność wydłużenia pracy KOP z przyczyn niezależnych od IZ; Nawiązywanie partnerstw pomiędzy podmiotami nie posiadającymi doświadczenia w działaniach, które są planowane do realizacji w danym projekcie.

Oś Priorytetowa XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego ul. Dąbrowskiego 23, 40-037 Katowice www.efs.slaskie.pl

Referat Wyboru Projektów Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Dąbrowskiego 23, Katowice, IV piętro, pok. 466 Telefon: 32 77 40 466 e-mail: mmysiura@slaskie.pl www.rpo.slaskie.pl