ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Konferencja prasowa Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Kuratorium Oświaty w Szczecinie, 11 września 2017 r.
USTAWA z dnia 14 grudnia 1016 r. Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 )
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: 5) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej; 6) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami; 7) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
Minister Edukacji Narodowej określił organizację edukacji i pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach , w tym uczniów z niepełnosprawnością przede wszystkim w rozporządzeniach w sprawie:
1. zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591); 2. warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1578); 3. indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1616); 4. orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
Ponadto: Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło działania związane z upowszechnieniem informacji o nowych rozwiązaniach w zakresie edukacji dzieci z niepełnosprawnością. Już przed wakacjami, w czerwcu 2017 r. przeprowadzane zostały szkolenia dla wizytatorów kuratoriów oświaty. W najbliższym czasie planowane są kolejne. Dodatkowo, aby zapewnić pełne wsparcie merytoryczne kuratorom oświaty, dyrektorom przedszkoli, szkół i placówek w całej Polsce, uruchomiona została sieć współpracy i plan samokształcenia wizytatorów.
Kuratorzy oświaty zostali zapoznani z wprowadzanymi zmianami i zobowiązani do przekazania ich dyrektorom jednostek systemu oświaty. We wrześniu br. dyrektorzy otrzymają materiały informacyjne, w jaki sposób organizować kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście nowych rozwiązań prawnych. W połowie października br. zaplanowana jest konferencja poświęcona edukacji włączającej i wsparciu dzieci z niepełnosprawnościami.
Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje intensywne działania, aby coraz więcej polskich szkół było dobrze przygotowanych do realizacji edukacji włączającej, rozumianej jako wspólna nauka dzieci niepełnosprawnych z ich rówieśnikami.
Zachodniopomorski Wicekurator Oświaty Dziękuję za uwagę Zachodniopomorski Wicekurator Oświaty Jerzy Sołtysiak