Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Ministerstwo Edukacji Narodowej
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
w nowej podstawie programowej
Program wychowawczy szkoły
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Co to jest TIK?.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja wspomagania szkół
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
MATURA 2017.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
System szkolnictwa w Islandii
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
WARTO WIEDZIEĆ…...
Zapis prezentacji:

Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA Spotkanie III, 13 lutego 2017 r.

Terminy i tematy spotkań sieci w roku szkolnym 2016/2017 Spotkanie I (organizacyjne) 5 września 2016 Planowanie pracy na rok 2016/2017. Zmiany w prawie oświatowym. Spotkanie II 7 listopada 2016 Wypalenie zawodowe Spotkanie III 13 lutego 2017 Nowa podstawa programowa Spotkanie IV 10 kwietnia 2017 Rozwijanie kompetencji informatycznych Spotkanie V (podsumowujące) 5 czerwca 2017 Rozwijanie kompetencji kluczowych

Program spotkania Część wstępna do podstawy programowej dla szkoły podstawowej – analiza porównawcza (obecna i nowa podstawa). Podstawa programowa dla poszczególnych przedmiotów – praca w zespołach przedmiotowych z udziałem konsultantów. Podsumowanie dyskusji na forum, zaplanowanie dalszych działań, sprawy bieżące.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 poz. 356) (załącznik nr 2 – szkoła podstawowa)

Nowa podstawa programowa – część wstępna

Dotychczasowa podstawa Pierwszy akapit Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Szkoła podstawowa jako fundament wykształcenia. wprowadzenie ucznia w świat wiedzy, wykonywanie obowiązków ucznia, wdrażanie do samorozwoju, bezpieczne warunki, przyjazna atmosfera harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny, fizyczny integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny

Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa 3 ogólne cele z podziałem na wiadomości, umiejętności, postawy. 13 celów ogólnych, wśród których są wartości, postawy, umiejętności, kompetencje

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej; formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób; rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość; rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat; 9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji; 10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej; 11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; 12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy; 13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

Najważniejsze umiejętności Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa 7 umiejętności 7 umiejętności (w projekcie było 9)

Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to: sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych; sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego; poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł; kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie; rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych; praca w zespole i społeczna aktywność; aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.

Posługiwanie się językiem ojczystym Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa W obu dokumentach jest to uwzględnione Obowiązek każdego nauczyciela

Dotychczasowa podstawa Języki obce Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa brak opisu we wstępie dla szkoły podstawowej – pojawia się dopiero na kolejnym etapie edukacyjnym (gimnazjum-liceum) w klasach I-VI - jeden język obcy w klasach VII-VII – drugi język obcy od klasy VII możliwość nauczania dwujęzycznego

Dotychczasowa podstawa Czytelnictwo Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa rola biblioteki szkolnej, multimedia, korzystanie z zasobów przez nauczycieli wszystkich przedmiotów 5 akapitów nt. czytelnictwa i czytania, komentarze metodyczne o pożytkach z czytania i trudnościach uczniów nieczytających, wzmianka o głośnym czytaniu przez nauczyciela fragmentów lektur na zajęciach/lekcjach i lekcjach w bibliotece

Technologie informacyjno-komunikacyjne Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa wyszukiwanie, porządkowanie, wykorzystywanie informacji - na zajęciach różnych przedmiotów Rozwiązywanie problemów, myślenie logiczne i algorytmiczne, programowanie, posługiwanie się aplikacjami, stosowanie na różnych przedmiotach, posługiwanie się komputerem i urządzeniami, prezentacje w różnych postaciach. Wyszukiwanie i korzystanie z zasobów, krytyczna analiza, bezpieczeństwo, szacunek dla innych użytkowników

Dotychczasowa podstawa Edukacja medialna Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Wychowanie do właściwego odbioru i wykorzystania mediów – zadanie wszystkich nauczycieli

Dotychczasowa podstawa Indywidualizacja Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Jeden akapit o indywidualizacji i dostosowaniu - dla każdego ucznia. 2 akapity: o zindywidualizowanym wspomaganiu każdego ucznia i dostosowaniu do możliwości, tempa uczenia się, warunków edukacyjnych – dla uczniów ze specyficznymi trudnościami.

Dotychczasowa podstawa Postawy Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Cały akapit o postawach: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej, postawa obywatelska, postawa poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszanowania dla innych kultur i tradycji, zapobiegania wszelkiej dyskryminacji. Nacisk na postawy patriotyczne, obywatelskie, społeczne. Szacunek dla innych ludzi (brak – dla innych tradycji i kultur) i środowiska przyrodniczego, zrównoważony rozwój, ochrona środowiska i zainteresowanie ekologią. Zaangażowanie na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym - wolontariat.

Dotychczasowa podstawa Edukacja zdrowotna Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Dbałość o zdrowie własne i innych, tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu Kształtowanie postaw prozdrowotnych, higiena, odżywianie, aktywność fizyczna, profilaktyka

Dotychczasowa podstawa Doradztwo zawodowe Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Przygotowanie do wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu. Zajęcia z doradztwa zawodowego.

Dotychczasowa podstawa Projekt edukacyjny Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa 6 akapitów poświęconych tej metodzie, łącznie ze wskazówkami metodycznymi

Dotychczasowa podstawa Szkolny zestaw programów, program wychowawczy i profilaktyki, działania opiekuńcze Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Zapisy w obu dokumentach identyczne.

Dotychczasowa podstawa Wychowanie Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Duży akapit o wychowaniu, które jest zadaniem rodziny, szkoły i państwa. Akcent na wychowanie do wartości, miejsca pamięci, postaci i wydarzenia z przeszłości, święta narodowe, symbole państwowe.

Kalendarz wprowadzania nowej podstawy Od 1 września 2017 roku nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz ramowe plany nauczania będą obowiązywały uczniów klas I, IV, VII szkół podstawowych. W pozostałych klasach szkoły podstawowej (II, III, V, VI) obowiązywać będzie dotychczasowa podstawa programowa. W roku szkolnym 2018/2019 dotychczasowa podstawa będzie obowiązywać jeszcze w klasach III i VI szkoły podstawowej.

Egzamin ósmoklasisy Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany z języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki oraz z jednego wybranego przez ucznia przedmiotu spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii i historii. Uczeń/słuchacz będzie przystępował do egzaminu z tego języka obcego nowożytnego, którego uczył się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. W okresie przejściowym, w latach szkolnych 2018/2019 – 2020/2021, egzamin ósmoklasisty będzie obejmował język polski, język obcy nowożytny oraz matematykę.

Dziękuję za uwagę!  m.wojnarowska@krakow.mcdn.edu.pl