Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA Spotkanie III, 13 lutego 2017 r.
Terminy i tematy spotkań sieci w roku szkolnym 2016/2017 Spotkanie I (organizacyjne) 5 września 2016 Planowanie pracy na rok 2016/2017. Zmiany w prawie oświatowym. Spotkanie II 7 listopada 2016 Wypalenie zawodowe Spotkanie III 13 lutego 2017 Nowa podstawa programowa Spotkanie IV 10 kwietnia 2017 Rozwijanie kompetencji informatycznych Spotkanie V (podsumowujące) 5 czerwca 2017 Rozwijanie kompetencji kluczowych
Program spotkania Część wstępna do podstawy programowej dla szkoły podstawowej – analiza porównawcza (obecna i nowa podstawa). Podstawa programowa dla poszczególnych przedmiotów – praca w zespołach przedmiotowych z udziałem konsultantów. Podsumowanie dyskusji na forum, zaplanowanie dalszych działań, sprawy bieżące.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 poz. 356) (załącznik nr 2 – szkoła podstawowa)
Nowa podstawa programowa – część wstępna
Dotychczasowa podstawa Pierwszy akapit Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Szkoła podstawowa jako fundament wykształcenia. wprowadzenie ucznia w świat wiedzy, wykonywanie obowiązków ucznia, wdrażanie do samorozwoju, bezpieczne warunki, przyjazna atmosfera harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny, fizyczny integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny
Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa 3 ogólne cele z podziałem na wiadomości, umiejętności, postawy. 13 celów ogólnych, wśród których są wartości, postawy, umiejętności, kompetencje
Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej; formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób; rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość; rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat; 9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji; 10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej; 11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; 12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy; 13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Najważniejsze umiejętności Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa 7 umiejętności 7 umiejętności (w projekcie było 9)
Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to: sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych; sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego; poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł; kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie; rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych; praca w zespole i społeczna aktywność; aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.
Posługiwanie się językiem ojczystym Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa W obu dokumentach jest to uwzględnione Obowiązek każdego nauczyciela
Dotychczasowa podstawa Języki obce Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa brak opisu we wstępie dla szkoły podstawowej – pojawia się dopiero na kolejnym etapie edukacyjnym (gimnazjum-liceum) w klasach I-VI - jeden język obcy w klasach VII-VII – drugi język obcy od klasy VII możliwość nauczania dwujęzycznego
Dotychczasowa podstawa Czytelnictwo Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa rola biblioteki szkolnej, multimedia, korzystanie z zasobów przez nauczycieli wszystkich przedmiotów 5 akapitów nt. czytelnictwa i czytania, komentarze metodyczne o pożytkach z czytania i trudnościach uczniów nieczytających, wzmianka o głośnym czytaniu przez nauczyciela fragmentów lektur na zajęciach/lekcjach i lekcjach w bibliotece
Technologie informacyjno-komunikacyjne Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa wyszukiwanie, porządkowanie, wykorzystywanie informacji - na zajęciach różnych przedmiotów Rozwiązywanie problemów, myślenie logiczne i algorytmiczne, programowanie, posługiwanie się aplikacjami, stosowanie na różnych przedmiotach, posługiwanie się komputerem i urządzeniami, prezentacje w różnych postaciach. Wyszukiwanie i korzystanie z zasobów, krytyczna analiza, bezpieczeństwo, szacunek dla innych użytkowników
Dotychczasowa podstawa Edukacja medialna Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Wychowanie do właściwego odbioru i wykorzystania mediów – zadanie wszystkich nauczycieli
Dotychczasowa podstawa Indywidualizacja Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Jeden akapit o indywidualizacji i dostosowaniu - dla każdego ucznia. 2 akapity: o zindywidualizowanym wspomaganiu każdego ucznia i dostosowaniu do możliwości, tempa uczenia się, warunków edukacyjnych – dla uczniów ze specyficznymi trudnościami.
Dotychczasowa podstawa Postawy Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Cały akapit o postawach: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej, postawa obywatelska, postawa poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszanowania dla innych kultur i tradycji, zapobiegania wszelkiej dyskryminacji. Nacisk na postawy patriotyczne, obywatelskie, społeczne. Szacunek dla innych ludzi (brak – dla innych tradycji i kultur) i środowiska przyrodniczego, zrównoważony rozwój, ochrona środowiska i zainteresowanie ekologią. Zaangażowanie na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym - wolontariat.
Dotychczasowa podstawa Edukacja zdrowotna Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Dbałość o zdrowie własne i innych, tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu Kształtowanie postaw prozdrowotnych, higiena, odżywianie, aktywność fizyczna, profilaktyka
Dotychczasowa podstawa Doradztwo zawodowe Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Przygotowanie do wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu. Zajęcia z doradztwa zawodowego.
Dotychczasowa podstawa Projekt edukacyjny Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa 6 akapitów poświęconych tej metodzie, łącznie ze wskazówkami metodycznymi
Dotychczasowa podstawa Szkolny zestaw programów, program wychowawczy i profilaktyki, działania opiekuńcze Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Zapisy w obu dokumentach identyczne.
Dotychczasowa podstawa Wychowanie Dotychczasowa podstawa Nowa podstawa Duży akapit o wychowaniu, które jest zadaniem rodziny, szkoły i państwa. Akcent na wychowanie do wartości, miejsca pamięci, postaci i wydarzenia z przeszłości, święta narodowe, symbole państwowe.
Kalendarz wprowadzania nowej podstawy Od 1 września 2017 roku nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz ramowe plany nauczania będą obowiązywały uczniów klas I, IV, VII szkół podstawowych. W pozostałych klasach szkoły podstawowej (II, III, V, VI) obowiązywać będzie dotychczasowa podstawa programowa. W roku szkolnym 2018/2019 dotychczasowa podstawa będzie obowiązywać jeszcze w klasach III i VI szkoły podstawowej.
Egzamin ósmoklasisy Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany z języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki oraz z jednego wybranego przez ucznia przedmiotu spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii i historii. Uczeń/słuchacz będzie przystępował do egzaminu z tego języka obcego nowożytnego, którego uczył się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. W okresie przejściowym, w latach szkolnych 2018/2019 – 2020/2021, egzamin ósmoklasisty będzie obejmował język polski, język obcy nowożytny oraz matematykę.
Dziękuję za uwagę! m.wojnarowska@krakow.mcdn.edu.pl