Dr Michał Kaczmarczyk Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Strategia rozwoju PFWB Najważniejsze informacje Walne Zgromadzenie r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
ZARZĄDZANIE NIEPUBLICZNYM UNIWERSYTETEM PRZYMIOTNIKOWYM W POLSCE Małgorzata Wróblewska.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI - PRZEDSIĘBIORSTWEM NAUKOWO - DYDAKTYCZNYM Prof. dr hab. Paweł Górski, Rektor.
WMII 2 COMMUNITY – WYDZIAŁ OTWARTY NA WSPÓŁPRACĘ Z OTOCZENIEM prof. UAM dr hab. Marek Wisła.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
III. Wykorzystanie portalu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
MARKETING INTERNETOWY
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Dr Michał Kaczmarczyk Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu Web 2.0 w służbie uczelni Dr Michał Kaczmarczyk Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu

Tematyka wystąpienia: Public relations jako zespół narzędzi zwiększających otwartość uczelni Wyniki projektu badawczego „Public relations polskich uczelni – model komunikowania się z otoczeniem” W jaki sposób uczelnie wykorzystują nowoczesne narzędzia komunikacyjne w realizacji swoich strategii PR? Jaka jest rola nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych w kreowaniu otwartej polityki informacyjnej uczelni? Czym jest uczelnia 2.0 i co ją kreuje?

Wyniki badań – PR uczelni Prowadzenie działań PR deklaruje 98,7 proc. uczelni. Opracowanie własnych programów (strategii) działań PR deklaruje 61,3 proc. badanych uczelni. W przypadku 38,7 proc. szkół aktywność komunikacyjna prowadzona jest bez tego rodzaju planu. Większość uczelni uznaje PR za skuteczne narzędzie wspierania procesu budowania swojego wizerunku zewnętrznego, kreowania otwartości i tworzenia pozytywnych, opartych na zaufaniu, relacji z otoczeniem społecznym. Potwierdza to 91,4 proc. szkół. 72 proc. ankietowanych uczelni uznaje, iż stosowanie PR świadczy o nowoczesności instytucji akademickiej, a ponad 60 proc. uczelni twierdzi, że PR jest bardziej opłacalny niż reklama.

Instytucje akademickie realizują zadania związane z kreowaniem relacji z otoczeniem, chcąc informować o swojej ofercie oraz prezentować misję, wizję i tradycję uczelni. Te motywy prowadzenia aktywności PR wskazało odpowiednio 73,4 proc. i 70,4 proc. badanych szkół wyższych. W grupie najczęściej wymienianych motywów podejmowania przez instytucje akademickie działalności komunikacyjnej na rzecz otoczenia wymieniane były także: prezentowanie uczelni jako tej, w której młodzież chce studiować (67,3 proc. wskazań), pozyskiwanie nowych studentów (60,4 proc. wskazań), wzmacnianie pozycji uczelni na rynku edukacyjnym (58,5 proc. wskazań), rozpowszechnianie informacji legitymizujących uczelnię jako społecznie odpowiedzialną i użyteczną (56 proc. wskazań), wspieranie działalności promocyjnej uczelni (40,5 proc. wskazań), informowanie o potencjale uczelni (33,7 proc. wskazań), prezentowanie kadry naukowo-dydaktycznej jako wartości uczelni (31,7 proc. wskazań).

Deklarowane przez uczelnie motywy podejmowania aktywności PR znajdują swoje odzwierciedlenie w kategorii celów stawianych polityce komunikacyjnej instytucji akademickich. 97,5 proc. badanych uczelni za najważniejszy cel swojego public relations uznaje tworzenie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku zewnętrznego. Cel ten można więc uznać za strategiczny w dziedzinie edukacyjnego PR. Wśród pozostałych zamierzeń, jakie ma do osiągnięcia instytucja akademicka dzięki działalności public relations, uczelnie wyliczają najczęściej: informowanie opinii publicznej o szkole wyższej i jej ofercie edukacyjnej (87,8 proc. wskazań), budowanie zaufania wobec uczelni (75,6 proc. wskazań), prezentowanie misji, wizji i tradycji uczelni (68,3 proc. wskazań), pozyskiwanie nowych studentów (55,3 proc. wskazań), rozpowszechnianie informacji legitymizujących uczelnię jako społecznie odpowiedzialną i użyteczną (50,7 proc. wskazań), prezentowanie stanowiska uczelni w istotnych dla niej sprawach (47 proc. wskazań), budowanie poparcia dla polityki uczelni (31,5 proc. wskazań).

Za rudymentarne funkcje PR ankietowane uczelnie uznały funkcję informacyjną i harmonizacyjną. Pierwsza zdefiniowana została jako przekazywanie do otoczenia informacji na temat uczelni, jej działalności, oferty, sukcesów itp., a także pozyskiwanie informacji z otoczenia i monitorowanie opinii publicznej. Funkcja harmonizacyjna rozumiana jest natomiast jako stwarzanie dogodnej sytuacji dla rozwoju uczelni, zdobywanie zaufania, sympatii i prowadzenie dialogu z otoczeniem, a także ograniczanie potencjału konfliktowego. Na funkcję informacyjną jako zasadniczą dla edukacyjnego PR wskazało 37,2 proc. uczelni. Z kolei funkcja harmonizacyjna uznana została za najważniejszą przez 30,5 proc. badanych szkół.

PR uczelni 2.0 PR jako narzędzie umacniania pozycji szkoły w jej środowisku, a nie tylko instrument promocji, służący wspieraniu czy uzupełnianiu procesu rekrutacyjnego. Formułując cele aktywności z zakresu public relations, uczelnie dostrzegają konieczność budowania takich relacji z otoczeniem, które okażą się efektywne nie tylko z punktu widzenia zamierzeń marketingowych szkoły, ale przyczynią się do wzmocnienia jej kapitału społecznego, zbudowania zaufania, upowszechnienia wartości stanowiących element misji akademickiej. Uczelnie uświadamiają sobie, iż pozycja rynkowa i społeczna tak specyficznej organizacji, jaką jest szkoła wyższa zależy od wieloczynnikowego układu powiązań i wpływów, wśród których strategiczne znaczenie ma forma i treść stosunków wewnętrznych oraz stosunków między uczelnią a jej otoczeniem. WŚRÓD WIELU INSTRUMENTÓW SŁUŻĄCYCH BUDOWANIU TEGO RODZAJU RELACJI Z INTERESARIUSZAMI UCZELNIE POWSZECHNIE WYKORZYSTUJĄ NARZĘDZIA INTERNETOWE.

PR uczelni 2.0 Korzystanie z nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych służy realizacji jednego z fundamentalnych celów współczesnej uczelni – tworzeniu wokół niej demokratycznej, otwartej i opartej na zaufaniu przestrzeni komunikacyjnej, która poszerza dostęp do informacji, upowszechnia jej zasoby i uruchamia efektywne kanały wymiany myśli w relacjach komunikacyjnych z różnymi grupami interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych szkół.

Stosowanie instrumentów e-PR deklaruje 100 proc Stosowanie instrumentów e-PR deklaruje 100 proc. uczelni uczestniczących w badaniu. Oprócz prowadzenia stron WWW, uczelnie najczęściej wskazują na stosowanie takich instrumentów Internet relations, jak e-mail i e-mailing (97 proc.), monitoring sieci (86 proc.), Web positioning (71 proc.) oraz platformy oprogramowania społecznościowego (56 proc.).

Większość uczelni (68,9 proc Większość uczelni (68,9 proc.) wykorzystuje w ramach komunikacji w Internecie narzędzia Web 2.0, a 52,6 proc. stosuje więcej niż jedno takie narzędzie. Do najczęściej wykorzystywanych instrumentów komunikowania należą: konta w serwisach społecznościowych (55,6 proc.), studenckie i pracownicze fora internetowe (41,5 proc.), mikroblogi (21 proc.) oraz blogi prowadzone przez przedstawicieli władz uczelni (15 proc.).

W badanej grupie zdarzały się również uczelnie, które proponują oryginalne, niespotykane gdzie indziej rozwiązania interaktywne wpisujące się w filozofie Web 2.0, jak internetowa poradnia prawna, internetowa poradnia językowa, studencka encyklopedia tworzona na zasadzie otwartej treści czy własne konto w serwisie YouTubeEDU, który oferuje materiały dydaktyczne i kursy on-line tak prestiżowych uczelni, jak Massachusetts Institute of Technology czy Yale University.

63 proc. badanych uczelni konstruuje swoje serwisy WWW na zasadzie interaktywnego, akademickiego portalu, wyróżniając w ramach jego struktur odrębne części kierowane do poszczególnych grup interesariuszy. Najczęściej są nimi: kandydaci na studia, studenci, pracownicy i absolwenci. 44,3 proc. badanych szkół wyższych umieszcza w swoich serwisach materiały multimedialne: filmy, pliki dźwiękowe i prezentacje programu PowerPoint, a część umożliwia publikowanie takich materiałów samym internautom.

Korzyści… komercjalizacja nauki – wskaźniki cytowalność i nie tylko… budowanie wspólnoty budowanie zaufania i kapitału relacyjnego promocja badania marketingowe

Uczelnia jako organizacja 2.0 Web 2.0 – nowy wymiar komunikowania, ale czy tylko…? globalizacja, wzrost znaczenia wiedzy w organizacji, kryzys gospodarczy oraz rozwój i upowszechnienie się nowych technologii komunikacyjnych prowadzi do stopniowego przekształcania się struktur i pryncypiów organizacyjnych,

Uczelnia jako organizacja 2.0 zmiana struktur organizacyjnych umożliwiająca bardziej elastyczną reakcję na zmiany w turbulentnym otoczeniu i implementację koncepcji zarządzania dynamicznego, silna orientacja na klienta, rozwój koncepcji CSR, zapewnienie demokratycznego dostępu do informacji, stworzenie nowych mechanizmów zarządzania informacją i wiedzą, w tym tworzenie wewnętrznych rynków pomysłów, talentów i zasobów.

Uczelnia 2.0 – cechy… realizująca swoje działania na zasadzie partnerstwa, otwartości i współpracy dla dobra wspólnego, zarządzana dynamicznie i elastycznie dostosowująca się do zmian w otoczeniu (bez szkody dla etosu i pryncypiów akademickich), wykorzystująca nowoczesne narzędzia komunikacyjne w kreowaniu efektywnych relacji z otoczeniem społecznym.

Uczelnia jako organizacja 2.0 – dlaczego? powstanie rynku usług edukacyjnych – wzrost zapotrzebowania na informację i promocję, uczelnia jako podmiot transformacji systemowej – otwarcie na potrzeby państwa i gospodarki, uczelnia jako aktor społeczny na poziomie lokalnym, umiędzynarodowienie kształcenia, zmiany w prawie…

Dziękuję za uwagę 