Budowanie wartości firmy w dobie dynamicznych przemian

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Analiza progu rentowności
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Budżetowanie kapitałów
Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Dźwignia operacyjna i finansowa
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Definicje operacji.
WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
NewConnect Growth Indicator (NCGIndicator) Wskaźnik koniunktury spółek z rynku NewConnect Zespół pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Sierpińskiej Wyższa.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Zarządzanie projektami
Sprawy organizacyjne Wzajemne przedstawienie się,
Model CAPM W celu prawidłowego wyjaśnienia zjawisk zachodzących na rynku kapitałowym, należy uwzględnić wzajemne oddziaływania na siebie inwestorów. W.
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DFC)
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Istota konkurencji w internecie …
System finansowy Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa.
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Plan biznesowy. Cele planu biznesowego: zmusza biznesmena do przemyślenia kwestii związanych z przedsiębiorstwem, rozważyć wszystkie kwestie związane.
Kreowanie wartości spółki - realizacja założonej wyceny.
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Analiza ekonomiczno – finansowa Zajęcia 1 – Wprowadzenie.
Strategia przedsiębiorstwa
Analiza ekonomiczno – finansowa
Dlaczego Perfect NDF SA ?. Dzisiejsze oczekiwania Klienta wobec Doradcy Ubezpieczeniowo-Finansowego Uczciwość Rzetelność Wiedza, doświadczenie, profesjonalizm.
Rynki aktywów. Różne ceny w okresie 1 i 2 u Cena konsumpcji w okresie 1 wynosi 1  Cena konsumpcji w okresie 2 wynosi p2, np. p2=p1(1+  gdzie 
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Przykład 1. Firma rozpatruje projekt inwestycyjny charakteryzujący się następującymi przepływami pieniężnymi (w zł): CF0 = CF1 = CF2.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
ANALIZA BILANSU.
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
ZASADY USTALANIA CEN.
Metody oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Zarządzanie portfelem i ryzykiem Optymalizacja kosztów energii i zabezpieczanie ryzyk Ralf Höper, Senior Portfolio Manager Vattenfall Europe Power Management.
Opracował: Jan Załęcki – Wiceprezes Marketing Relacji Sp z o.o. na podstawie publikacji Philipa Kotlera oraz opracowania Mark Angelo Reyes, MARKMA Warszawa,
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
ROS – 2016 „Elastyczne strategie inwestycyjne - projektowanie i wycena Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu 12 stycznia 2016 Propozycja uproszczonego szacowania.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Studia II stopnia. KIM BĘDZIESZ? Analitykiem biznesowym – specjalistą w zakresie stosowania profesjonalnych narzędzi matematyczno-statystycznych oraz.
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Model „pięciu sił” M.Portera
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Korzyści wynikające z inwestycji przyłączeniowych realizowanych wspólnie przez przedsiębiorstwa wytwarzające i przesyłające ciepło na przykładzie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

Budowanie wartości firmy w dobie dynamicznych przemian Dr Michał Buszko Adiunkt w Katedrze Zarządzania Finansami UMK w Toruniu

Punkty prezentacji Cel działania firmy Jak mierzyć wartość firmy? Czynniki tworzenia wartości firmy Co zrobić by firma była więcej warta? Jak dynamicznie zmieniające się otoczenie oddziałuje na wartość? Na co zwrócić uwagę by budować wartość?

Cel działania firmy (biznesu) W praktyce działalności gospodarczej przedsiębiorcy wskazują różne kategorie jako cel firmy (sprzedaż, zaspokajanie określonych potrzeb klientów, obsługa społeczności lokalnej, tworzenie rynku, maksymalizacja zysku). Niezależnie co uważa się za cel, ostatecznym punktem, do którego najczęściej dąży się w ramach działalności gospodarczej jest wzrost rynkowej wartości firmy (bogactwa właściciela/właścicieli).

Cel działania firmy (biznesu) Wzrost rynkowej wartości oznacza wzrost wartości wymiennej biznesu na pieniądz według cen rynkowych. Wzrost wartości firmy a maksymalizacja zysku to nie to samo… Zysk – kategoria księgowa, będąca różnicą pomiędzy przychodami i kosztami Wartość firmy – kategoria finansowa, będąca wypadkową przewidywanych wyników finansowych, ryzyka, kosztu kapitału i innych czynników. Nadrzędna zasada związana z wyceną firm – kupuj przypuszczenia, sprzedawaj fakty…

Jak mierzyć wartość firmy? Fundamentalne pytanie: jak mierzyć wartość firmy (biznesu)? 3 podejścia: majątkowe, porównawcze, dochodowe. Najbardziej miarodajne ostatnie podejście - odzwierciedla zdolność biznesu do generowania korzyści ekonomicznych dla właścicieli. Biznes jest zatem warty tyle, ile wynoszą oczekiwane z niego dochody ekonomiczne - począwszy od dziś aż do nieskończoności. Zakłada się, że biznes generujący korzyści (dochody ekonomiczne) nigdy nie zostanie zlikwidowany.

Czynniki tworzenia wartości Wartość firmy można zapisać w postaci równania matematycznego uwzględniającego: Oczekiwane przyszłe dochody ekonomiczne dla właścicieli (przepływy pieniężne) Poziom ryzyka odzwierciedlony w koszcie kapitału (wymagana stopa zwrotu) Tempo wzrostu firmy (stopa wzrostu zysk/ dochodów ekonomicznych) Czynnik czasu

Dochody ekonomiczne a wartość firmy Im wyższe dochody ekonomiczne (przepływy pieniężne) dla właścicieli przy pozostałych parametrach stałych, tym większa wartość firmy. Tworzenie wartości przez: Wzrost rynku Wzrost udziału w rynku Pozyskanie nowych źródeł przychodów Redukcję kosztów

Ryzyko a wartość firmy Im niższe ryzyko działania przy pozostałych parametrach stałych, tym większa wartość firmy Tworzenie wartości przez: Ograniczenie zmienności wyników finansowych (koncentracja na perspektywie długoterminowej) Poszukiwanie mniej ryzykownych segmentów działalności (dywersyfikacja ryzyka) Zabezpieczenie przed ryzykiem Niestety nie mamy wpływu na ograniczenie ryzyka systematycznego (efekt branży, postrzeganie wszystkich spółek w ten sam sposób przez banki, niechęć do branży inwestorów giełdowych)

Tempo wzrostu a wartość firmy Jednym z kluczowych parametrów determinujących wartość firmy jest tempo jej wzrostu (wzrostu wyników operacyjnych) Im szybsze tempo wzrostu przy pozostałych parametrach stałych, tym wyższa wartość firmy Wzrost firmy (ilościowy i jakościowy) wymaga ponoszenia nakładów zarówno na aktywa obrotowe (finansowanie działalności bieżącej) jak i trwałe (finansowanie długoterminowe) Finansowanie wzrostu firmy ma sens tylko wtedy, gdy zwrot (ROIC) z inwestowanego kapitału będzie wyższy niż jego koszt!!!

Dylemat tempa wzrostu firmy Czy korzystniej jest inwestować więcej środków na rozwój firmy czy też pozostawić je do dyspozycji właścicieli? Jakie przyjąć kryterium opłacalności inwestycji? W jakim tempie powinna rozwijać się nasza firma?

Czas osiągania dochodów a wartość firmy? Pieniądz w czasie traci na wartości. Im szybciej firma będzie generowała dochody ekonomiczne dla właścicieli, tym większa będzie wartość firmy. Mając do wyboru otrzymać 1000 zł dzisiaj i za rok zawsze wybierzemy 1000 zł płatne dzisiaj!!!

Co zrobić by firma była więcej warta? W dochodowych modelach wyceny przedsiębiorstwa paradoksalne jest to, iż prognozowane korzyści ekonomiczne uzyskane w późniejszych latach posiadają większy udział w łącznej wartości firmy niż korzyści osiągane w pierwszych kilku latach prognozy. Wartość biznesu ustalona w procesie wyceny zależy zatem od dalszej przyszłości firmy, którą jest stosunkowo trudno prognozować.

Jak dynamicznie zmieniające się otoczenie oddziałuje na wartość? Globalny rynek – możliwość pojawienia się konkurentów z dowolnego miejsca na świecie, ale i możliwe zdobycie nowych rynków (osłabianie/wzmacnianie korzyści ekonomicznych) Podatność na kryzysy finansowe – sieć naczyń powiązanych – banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, giełda (wzrost ryzyka, zmiana wymaganych stóp zwrotu) Informatyzacja – szybkość dotarcia do informacji, szybkość porównania cen, zmniejszanie asymetrii informacji (osłabianie/wzmacnianie korzyści ekonomicznych, skrócenie czasu osiągania korzyści ekonomicznych) Cross-sector competition – pojawienie się substytutów z branż niepowiązanych z naszym biznesem (osłabianie/wzmacnianie korzyści ekonomicznych)

Na co zwracać uwagę Odróżniajmy się od konkurencji – czy jesteśmy rozpoznawalni na tle innych firm, gdyby klienci nie widzieli naszego logo (no label product test)

Na co zwracać uwagę Zbudujmy rzeczywistą lojalność klientów – stworzenie prawdziwej lojalności oznacza, że klienci zawsze kupią nasze produkty ze względu na markę, nawet jeżeli nasz produkt nie będzie najlepszy.

Na co zwracać uwagę Nie polegajmy wyłącznie na kopiowaniu konkurentów – starajmy się znaleźć nową, własną jakość prowadzenia i rozwoju biznesu

Na co zwracać uwagę Poszukujmy współpracy z podmiotami oferującymi produkty, usługi i rozwiązania alternatywne

Na co zwracać uwagę Bądźmy otwarci na nowe rozwiązania, nawet jeżeli są one dostarczane przez podmioty spoza branży (np. Fintech). Być może nowe rozwiązanie spowoduje w przyszłości całkowitą zmianę modelu biznesowego branży. Nie wiemy co będzie za 5-10 lat…

Na co zwracać uwagę Szanujmy każdego klienta. W dobie technologii internetowych i mobilnych jeden niezadowolony klient może stać się początkiem zmasowanego osłabiania firmy na rynku.

Na co zwracać uwagę Dbajmy o elastyczność działania naszej firmy. Elastyczność produkcyjna, produktowa, projektowa, decyzyjna itp. Pozwalana nam bardziej efektywnie wykorzystywać środki finansowe, a tym samym tworzyć wartość. Elastyczność da się przeliczyć na pieniądze!!!

Na co zwracać uwagę Reagujmy na bieżąco na informacje i bodźce płynące z otoczenia. Wczesne zainteresowanie przyszłościowymi tematami biznesowymi spowoduje, że będziemy na rynku przed innymi.

Na co zwracać uwagę Poszukujmy nowych punktów widzenia, spojrzeń na dziedzinę, produkty czy projekty, którymi się zajmujemy. Możemy przez to przełamać standardowe schematy postrzegania tego, co robimy my sami i cała nasza branża.

Dziękuję za uwagę Dr Michał Buszko mibus@umk.pl