Źródła informacji o osiągnięciach uczniów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu ul. Gronowa Poznań tel fax
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2015 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi 9 marca 2016 r., Kielce.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
1 Przygotowanie egzaminu maturalnego Konferencja dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych Kraków, Rzeszów, Lublin, październik 2007 roku.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Informacja o wynikach na terenie OKE w Krakowie.
Informacja o wynikach sprawdzianu w klasie VI OKE w Krakowie 2009.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
SPRAWDZIAN PO KLASIE VI 5 kwietnia 2016 r.. W tym roku został zorganizowany po raz ostatni sprawdzian po klasie VI W przyszłym roku MEN sprawdzianu już.
Sieć szkół w województwie lubelskim Konferencja „Mała szkoła – duży problem?” Lublin, 3 lutego 2011 roku.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Uczniowie Liczba uczniów w woj. lubelskim % Uczniowie rozwiązujący zadania w arkuszu standardowym bez dysleksji rozwojowej ,8% z dysleksją.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
System edukacji w Polsce
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
HISTORIA SPRAWDZIANU Od I do XV sprawdzianu.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
EGZAMIN MATURALNY MOJEGO DZIECKA
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2017
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
REFORMA EDUKACJI
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Egzamin ucznia klasy ósmej
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
DEPARTAMENT TURYSTYKI I SPORTU URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Informacja o wynikach na terenie OKE w Krakowie
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
OKE w Krakowie Informacja o wynikach sprawdzianu w klasie VI 2008.
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Organizacja zajęć doradztwa zawodowego w gimnazjach Województwa Małopolskiego w IV edycji przygotowania do Festiwalu Zawodów.
Szkoła Podstawowa im. Bolesława Chrobrego
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Szkoły ponadgimnazjalne/ponadpodstawowe
Podkarpacki rynek pracy
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Źródła informacji o osiągnięciach uczniów KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Źródła informacji o osiągnięciach uczniów JESIEŃ 2016

Plan prezentacji Statystyczne dane o szkołach i uczniach Wyniki sprawdzianu z terenu OKE w Krakowie Historia sprawdzianów

Informacja o wynikach na terenie OKE w Krakowie SPRAWDZIAN 2016 Informacja o wynikach na terenie OKE w Krakowie

Szkoły i uczniowie Liczba szkół w 2016 r. Liczba uczniów 884 27 1341 Ogółem w % woj. lubelskie 884 28% 19 721 27 woj. małopolskie 1341 41% 31 876 45 woj. podkarpackie 967 31% 19 894 28 3192 100% 71491 Arkusz 2016

Liczba uczniów według typów arkuszy Część pierwsza Część druga S1 – 70269 uczniów język angielski – 71470 uczniów język niemiecki – 529 uczniów język rosyjski – 92 uczniów S2 – 163 uczniów S4 – 98 uczniów S5 – 20 uczniów S6 – 1 uczeń S7 – 163 uczniów S8 – 777 uczniów Arkusz 2016

Ośrodki Koordynacji Oceniania (OKO) hrubieszowski limanowski kraśnicki Biała Podlaska Lublin Zamość Tarnobrzeg Rzeszów Krosno Tarnów Kraków Nowy Sącz Przemyśl Chełm tarnobrzeski chrzanowski olkuski miechowski krakowski proszowicki dąbrowski tarnowski brzeski bocheński wielicki myślenicki wa-wicki suski tatrzański nowotarski nowosądecki gorlicki przeworski lubaczowski jarosławski przemyski bieszczadzki leski sanocki krośnieński jasielski strzyżowski ropczycko- sędziszowski mielecki kolbuszowski łańcucki leżajski stalowowolski niżański świdnicki łęczyński zamojski biłgorajski janowski opolski lubelski lubelski krasnystawski chełmski włodawski parczewski puławski rycki radzyński lubartowski łukowski białopodlaski dębicki brzozowski rzeszowski tomaszowski lubelski Siedziby OKO oświęcimski Arkusz 2016

Koncepcja sprawdzianu Część pierwsza Przedmiot Wymagania ogólne Zadania język polski I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji 1-6 II. Analiza i interpretacja tekstów kultury 8-12 III. Tworzenie wypowiedzi 7 (2 p.), 13 (7 p.) matematyka I. Sprawność rachunkowa 18, 19, II. Wykorzystanie i tworzenie informacji 14-16, 21, 26 (3 p.) III. Modelowanie matematyczne 17, 22, 23, 27 (2 p.) IV. Rozumowanie i tworzenie strategii 20, 24, 25 (4 p.) Część druga język obcy nowożytny I. Rozumienie ze słuchu 1-4 II. Znajomość funkcji językowych 5, 6 III. Znajomość środków językowych 7, 8 IV. Rozumienie tekstów pisanych 9, 10, 11 Arkusz 2016

Zadania z języka polskiego

Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji Arkusz 2016

Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji Poziom wykonania: 93% Poziom wykonania: 94% Poziom wykonania: 87% Arkusz 2016

Analiza i odbiór tekstów kultury Poziom wykonania: 34% Poziom wykonania: 63% Arkusz 2016

Tworzenie wypowiedzi Arkusz 2016 Łącznie – Poziom wykonania: 62% 0 pkt – jeśli ogłoszenie było niefunkcjonalne, brak jednej z informacji: Co? Gdzie? Kiedy? Arkusz 2016

Tworzenie wypowiedzi Arkusz 2016 Łącznie – Poziom wykonania: 69% I Kryterium: Treść – Poziom wykonania: 71% II Kryterium: Styl – Poziom wykonania: 92% III Kryterium: Język – Poziom wykonania: 72% IV Kryterium: Ortografia – Poziom wykonania: 58% V Kryterium: Interpunkcja – Poziom wykonania: 48% Arkusz 2016

Zadania z matematyki

Wykorzystanie i tworzenie informacji Poziom wykonania: 80% Arkusz 2016

Wykorzystanie i tworzenie informacji Poziom wykonania: 64% Arkusz 2016

Modelowanie matematyczne Poziom wykonania: 48% Arkusz 2016

Modelowanie matematyczne Poziom wykonania: 43% Arkusz 2016

Rozumowanie i tworzenie strategii Poziom wykonania: 43% Arkusz 2016

Rozumowanie i tworzenie strategii Poziom wykonania: 42% Arkusz 2016

Wyniki

Odchylenie standardowe Wyniki sprawdzianu 2016   Średnia (%) Minimum Maksimum Odchylenie standardowe Ogółem 64 100 20 w tym język polski 72 15 matematyka 56 25 Część pierwsza Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016 woj. lubelskie 69% 62% 62% 62% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016 woj. małopolskie 73% 66% 65% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016 woj. podkarpackie 64% 71% 64% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1. woj. lubelskie 82% 66% 61% 62% 50% 41% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1. woj. małopolskie 84% 68% 69% 66% 67% 56% 47% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1. woj. podkarpackie 83% 67% 63% 65% 53% 44% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1. 62% 71% 53% woj. lubelskie Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1. 66% 73% 58% woj. małopolskie Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1. 64% 72% 55% woj. podkarpackie Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 2. Język angielski woj. lubelskie 72% 74% 76% 56% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 2. Język angielski woj. małopolskie 76% 79% 80% 62% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu 2016. Część 2. Język angielski woj. podkarpackie 73% 77% 78% 58% Arkusz 2016

Wyniki sprawdzianu wg roku urodzenia Arkusz 2016

Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część pierwsza 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 w % w punktach 1 (4%) 0-25 0-29 0-10 0-9 0-11 0-13 0-15 2 (7%) 28-35 32-39 11-14 10-12 10-13 12-15 14-18 16-19 16-20 3 (12%) 38-45 41-49 15-19 13-16 15-18 14-17 19-23 20-23 21-25 4 (17%) 48-58 51-61 20-24 17-21 17-20 19-22 18-22 21-24 24-29 24-27 26-28 5 (20%) 60-70 63-73 25-29 22-27 23-27 25-28 26-29 24-28 30-32 28-31 29-32 6 73-80 76-83 29-31 30-33 33-35 32-34 7 83-88 85-90 32-35 34-35 36-37 35-36 8 90-93 93-95 35-37 38 37-38 9 95-100 98-100 38-40 36-40 37-40 39-40 Arkusz 2016

Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część pierwsza 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 w % w pkt 1 20-46 23– 51 7,0–19,6 4,8–17,8 5,3– 17,1 8,8– 19,7 7,6– 18,5 7,9– 17,0 5,2– 20,0 7,2– 20,8 7,3– 19,8 12,0– 24,3 10,0– 19,8 12,7– 24,3 13,5– 25,0 2 47-51 52– 56 19,7–21,4 17,9–19,5 17,2– 18,8 19,8– 21,4 18,6– 20,3 17,1– 18,7 20,1– 21,9 20,9– 22,6 19,8– 21,6 24,4– 26,0 19,9– 21,4 24,4– 25,7 25,1– 26,5 3 52-55 57– 60 21,5–23,0 19,6–21,1 18,9–20,1 21,5– 22,8 20,4– 21,8 18,8– 20,0 22,0– 23,3 22,7– 24,1 21,6– 23,1 26,1– 27,4 21,5– 22,9 25,8– 27,0 26,6– 27,8 4 56-59 61– 63 23,1–24,5 21,2–22,6 20,2–21,4 22,9– 24,2 21,9– 23,2 20,1– 21,3 23,4– 24,7 24,2– 25,4 23,1– 24,5 27,5– 28,7 23,0– 24,3 27,1– 28,2 27,8– 29,0 5 60-63 64– 66 24,6–26,0 22,7–24,3 21,5–22,8 24,3– 25,6 23,3– 24,8 21,4–22,7 24,8–26,1 25,5–26,8 24,6–26,1 28,8–30,0 24,3–25,6 28,3– 29,4 29,1– 30,3 6 64-67 67– 70 26,1–27,5 24,4–25,9 25,7– 26,9 24,9– 26,2 22,8– 24,1 26,2– 27,5 26,9– 28,2 30,1– 31,3 25,7– 27,1 29,5– 30,5 30,3– 31,5 7 68-72 71– 74 27,6–29,2 26,0–27,7 24,3–25,9 27,0– 28,4 26,3– 27,8 24,2– 25,6 27,6– 29,0 28,3– 29,7 27,6– 29,1 31,4– 32,6 27,2– 28,6 30,6– 31,7 31,6– 33,0 8 73-78 75– 79 29,3–31,3 27,8–30,1 26,0–28,0 28,5– 30,2 27,9– 29,9 25,7– 27,7 29,1– 30,9 29,8– 31,7 29,2– 31,1 32,7– 33,9 28,6– 30,1 31,8– 32,9 33,1– 34,3 9 79-95 80– 96 31,4–37,7 30,2–37,2 28,1–36,2 30,3– 37,0 30,0– 37,7 27,8– 35,7 31,0– 38,0 31,8– 39,5 31,2– 37,6 34,0– 37,9 30,2– 36,6 33,0– 38,0 34,4– 38,5 Arkusz 2016

Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. angielski Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 0%-35% 38%-48% 50%-60% 63%-75% 78%-88% 90%-95% 98% 100% 2016 0%-28% 30%-38% 40%-50% 53%-65% 68%-80% 83%-90% 93%-95% Arkusz 2016

Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. angielski Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 18%-59% 60%-64% 65%-69% 70%-73% 74%-78% 79%-82% 83%-86% 87%-91% 92%-100% 2016 27%-49% 50%-55% 56%-60% 61%-65% 66%-71% 72%-76% 77%-82% 83%-89% 90%-100% Arkusz 2016

Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. niemiecki Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 5%-35% 38%-45% 48%-53% 55%-63% 65%-75% 78%-85% 88%-93% 95%-98% 100% 2016 0%-30% 33%-35% 38%-43% 45%-53% 55%-65% 68%-75% 88%-95% 98%-100% Arkusz 2016

Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. niemiecki Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 28%-54% 55%-59% 60%-63% 64%-67% 68%-71% 72%-75% 76%-80% 81%-87% 88%-98% 2016 27%-43% 44%-49% 50%-53% 54%-57% 58%-61% 62%-65% 66%-69% 70%-78% 79%-99% Arkusz 2016

HISTORIA SPRAWDZIANU Od I do XV sprawdzianu

ROK 2002 – I Sprawdzian „Pory roku” Uczniów w kraju – 549 319 z 14 144 szkół Na terenie OKE Kraków – 116 045 uczniów z 3568 szkół OKE Populacja magistrów od 3 lat

ROK 2003 – II Sprawdzian „Przed telewizorem” ROK 2004 – III Sprawdzian „Chleb” ROK 2005 – IV Sprawdzian „W wodzie” Populacja magistrów od 2 lat

ROK 2005 – OBIEG Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie wprowadza serwis on-line OBIEG (OBsługa Internetowa EGzaminów) dla dyrektorów szkół zlokalizowanych na terenie jej działania. Aby moc skorzystać z informacji zawartych w serwisie dyrektor musi się zalogować kodem szkoły i hasłem, które zobowiązany jest zmieniać co miesiąc. Informacje dedykowane dla dyrektora szkoły zgrupowane są w 6 blokach: I. DANE O UCZNIACH II. EGZAMINY III. DANE O SZKOLE IV. RAPORT WNIOSKÓW V. MATERIAŁY VI. MOJE KONTO W bloku Materiały zamieszczone opracowania ułatwią nauczycielom diagnozę osiągnięć uczniów i zainspirują dyrektorów szkół podstawowych do wnikliwej analizy uczniowskich wyników i właściwego ich wykorzystania.

OBIEG W latach 2005 i 2006 OKE Kraków przygotowała dla dyrektorów szkół podstawowych gotowe do wydruku dokumenty w formacie PDF. W dokumencie Wyniki sprawdzianu... znajdują się indywidualne wyniki uczniów w sprawdzanych na sprawdzianie obszarach. W dokumencie Statystyki sprawdzianu dyrektor szkoły znajdzie wyniki uczniów za poszczególne zadania. W latach 2007 i 2008 oprócz omówionych wcześniej dwóch dokumentów OKE Kraków zamieściło dodatkowo dokument PDF o nazwie Wyniki indywidualne sprawdzianu oraz dane przygotowane w arkuszu Excelu Sprawdzian 2007 - szczegółowe wyniki (format Microsoft Excel.)

OBIEG Od roku 2009 wyniki sprawdzianu przedstawiane są w postaci czterech plików: plik Informacja o wynikach sprawdzianu uczniów klas szóstych szkół podstawowych zawiera indywidualne wyniki uczniów w obszarach sprawdzanych na sprawdzianie, czyli w obszarze czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce. plik Wyniki egzaminu – sprawdzian zawiera wyniki uczniów za poszczególne zadania oraz wyniki klasy, szkoły, gminy, powiatu i województwa według standardów. Wyniki podane są w punktach i procentach. plik Wyniki indywidualne sprawdzianu przygotowany został jako gotowy do wydruku dokument z informacją dla ucznia o jego wyniku. Zawiera on dane osobowe ucznia (PESEL, datę i miejsce urodzenia, numer zaświadczenia) oraz wynik ze sprawdzianu podany w procentach. Wydruk ma charakter informacyjny – nie zastępuje zaświadczenia. plik Sprawdzian – szczegółowe wyniki (format Microsoft Excel) zawiera wyniki uczniów za poszczególne zadania. Wynik podany jest w punktach. Plik Excel został przygotowany w celu ułatwienia szkołom przeprowadzania różnorodnych analiz służących ewaluacji i podnoszeniu jakości kształcenia.

OBIEG Od 2012 roku dyrektorzy szkół otrzymają plik programu Excel zawierający: ogólne wyniki szkoły i klas na tle gminy, powiatu, województwa ("Ogólna informacja o wynikach A1"), ogólne wyniki uczniów uzyskane z całego egzaminu, oraz z poszczególnych standardów („A1-obszary”) szczegółowe wyniki uczniów uzyskane za poszczególne zadania na sprawdzianie, z uwzględnieniem rozwiązywalności poszczególnych zadań w klasach i w całej szkole („S-1-zadania").

ROK 2006 – V Sprawdzian „Pszczoły i miody” Początki holistycznego oceniania ROK 2007 – VI Sprawdzian „W szkole” ROK 2008 – VII Sprawdzian „Jasne jak słońce” ROK 2009 – VIII Sprawdzian „O zwierzętach” Populacja studentów ROK 2010 – IX Sprawdzian o sporcie

ROK 2011 – X Sprawdzian o matematyce ROK 2012 – XI Sprawdzian ROK 2013 – XII Sprawdzian ROK 2014 – XIII Sprawdzian Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – przyszłoroczni maturzyści

ROK 2015 – XIV Sprawdzian – nowa formuła ROK 2014 – XIII Sprawdzian ROK 2015 – XIV Sprawdzian – nowa formuła ROK 2016 – XV Sprawdzian – nowa formuła Uczniowie szkół gimnazjalnych – za rok będą zdawać egzamin gimnazjalny.

Populacja uczniów przystępujących do Sprawdzianu

Średni wynik Sprawdzianu w klasie VI w procentach w OKE Kraków

Współpracownicy OKE Baza egzaminatorów sprawdzianu w OKE liczy 4745 osób. Aktywnych i oceniających prace szóstoklasistów w ostatnich sesjach było około 1200 egzaminatorów. Przewodniczący Zespołów Egzaminatorów współpracujący z OKE w Krakowie od co najmniej 10 lat – szczególna grupa doświadczonych, kompetentnych nauczycieli.

OKE Pierwszym liderem Pracowni Sprawdzianów i głównym konstruktorem grupy Przewodniczących Zespołów Egzaminatorów współpracujących z OKE w Krakowie była Anna Dubiecka.

Współpracownicy OKE Barbara Czubek Beata Sitnik Janina Gruszczyńska woj. lubelskie Barbara Czubek Beata Sitnik Janina Gruszczyńska Ewa Zakościelna Aurelia Policzkiewicz Anna Mikołajewicz Elżbieta Szulak Elżbieta Żuk-Suska Teresa Jezierska Ewa Pyda Małgorzata Augustowska Beata Mazuruk Zbigniew Maziejuk Monika Pawlas Hanna Nitychoruk Danuta Bukryj-Pałka Marzena Długosz Marek Czubek Hanna Żelisko Anna Rzymowska Maria Fugel

Współpracownicy OKE Elżbieta Gierek Krzysztof Waśko woj. małopolskie Elżbieta Gierek Krzysztof Waśko Elżbieta Poradowska Krystyna Bahyrycz Urszula Gałdzińska Krystyna Zając Stanisława Lisowska Jadwiga Ganobis Teresa Przetacznik Halina Ptasińska Jolanta Bodziony Danuta Kręźlewicz Anna Sezanowicz Anna Lulek Paweł Mrzygłód Małgorzata Krawczyk Agata Grabowska Lucyna Kowalska Wojciech Papaj Bartosz Rutkowski Anna Roszak-Gołas

Współpracownicy OKE Janina Dec Lidia Bętkowska Maciej Stopa woj. podkarpackie Janina Dec Lidia Bętkowska Maciej Stopa Lucyna Kędzior Krystyna Czubara Beata Wierzbicka-Kustra Katarzyna Janik Renata Irla-Wawrzyńska Mariola Drewniak Joanna Serkiz Janusz Bis Andrzej Siwy Dorota Chmura Halina Stankiewicz Ewa Kotwica Wacław Kotwica Danuta Gałęza-Biega Maria Nowakowska Maria Wawrzkiewicz Joanna Śnieżek-Stoj Elżbieta Dmitrowska-Kaduk

PWE Adres strony: www.paou.ibe.edu.pl

ZPD Adres strony: http://zpd.ibe.edu.pl/

Podsumowanie

Zasoby polskiego systemu egzaminacyjnego Arkusze sprawdzianu Kartoteki (sprawdzane wymagania) Kryteria (zasady) oceniania Wyniki sprawdzianu Raporty CKE i OKE Wyniki badań IBE: ZPD, PWE

U progu gimnazjum Z punktu widzenia prawa oświatowego ogólnopolski sprawdzian w klasie VI pełnił funkcję diagnozy u progu gimnazjum. Objął ponad 6,4 miliona uczniów.

Egzaminatorzy Co najmniej jeden nauczyciel każdej szkoły podstawowej zyskał uprawnienia egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Co roku 44% szkół podstawowych mogło mieć swojego czynnego egzaminatora oceniającego rozwiązania zadań otwartych sprawdzianu szóstoklasistów. Ta sytuacja mogła przyczynić się do upowszechnienia kryterialnego oceniania, mogła mieć duży wpływ na rozwój kultury oceniania w szkołach, na wzrost kompetencji i kwalifikacji nauczycieli.

Kompetencje Widoczny jest wzrost kultury organizacyjnej w szkołach, wzrost kwalifikacji i kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli. Powszechna umiejętność korzystania z serwisów internetowych i narzędzi do analizy danych to dziś standard.

Perspektywa badawcza Interesujące może być wykorzystanie danych egzaminacyjnych w śledzeniu historii edukacyjnej uczniów, którzy najpierw uczestniczyli w sprawdzianie, trzy lata później w egzaminie gimnazjalnym i za kolejne trzy lub cztery lata w egzaminie maturalnym. Uczniowie, którzy pisali sprawdzian w 2016 roku, do matury przystąpią w roku 2022 (licea) lub 2023 (technika). Na podstawie: Marek Legutko, Przypadek ogólnopolskiego sprawdzianu w klasie VI [w:] Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli. XXII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków 2016.

Diagnostyka edukacyjna Z punktu widzenia diagnostyki edukacyjnej kluczowe wydaje się pytanie o upowszechnienie wśród nauczycieli szkół podstawowych postaw refleksyjnych praktyków i diagnostów oraz zdiagnozowanie zmian w stylu kształcenia związanych np. z kształceniem według wymagań.

Dziękuję za uwagę Opracowanie: Jerzy Matwijko jerzy@oke.krakow.pl WEzZKO OKE w Krakowie