AKCJA SPOŁECZNA „PRZEJRZYSTA POLSKA”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Advertisements

Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Kluczbork w „Przejrzystej gminie”
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
„Urząd Miasta Zielonka miejscem pracy i dialogu”
Przejrzysta Polska 2007 FORUM Warszawa 19 kwietnia 2007r.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
AKCJA SPOŁECZNA PRZEJRZYSTA POLSKA. Organizatorzy akcji Gazeta Wyborcza i Fundacja AGORA Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Program przeciw Korupcji.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
AKCJA SPOŁECZNA PRZEJRZYSTA POLSKA. Organizatorzy akcji Gazeta Wyborcza i Fundacja AGORA Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Program przeciw Korupcji.
Opracował J. Stryjkowski
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Urząd Miasta w Podkowie Leśnej
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Młodzieżowa Rada Gminy
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, 13 lipca Zasada przejrzystości Zasada braku tolerancji dla korupcji Zasada partycypacji społecznej Zasada przewidywalności.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ustrój samorządu terytorialnego
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Krzysztof Margol. Cele projektu: -zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe; - zwiększenie potencjału.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
RAD MIEJSKICH I RAD POWIATÓW
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

AKCJA SPOŁECZNA „PRZEJRZYSTA POLSKA”

Organizatorzy akcji Gazeta Wyborcza i Fundacja AGORA Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Program przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Batorego Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Edukacji Obywatelskiej Bank Światowy Patroni medialni TVP1, TVP3, 1 PR Polskiego Radia

PROGRAM PILOTAŻOWY LABORATORIUM PRZEJRZYSTA GMINA Realizacja: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Finansowanie: Fundacja im. S. Batorego Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Czas realizacji: styczeń – grudzień 2004 Uczestnicy: 15 gmin i 1 powiat Cel: pilotażowe wdrażanie zadań wg 6 zasad Modelu Kryteria naboru: do 50 tys. mieszkańców udział w programach („Obywatele i Samorząd Lokalny”, Antykorupcyjne Grupy Lokalne) aktywne organizacje pozarządowe, niezależne media lokalne aktywność władz Program edukacyjny: sesje szkoleniowe konsultacje indywidualne wsparcie dla organizacji pozarządowych

16 samorządów, które w rocznym pilotażu testowały zadania akcji "Przejrzysta Polska". Zdjęcie z uroczystości wręczenia samorządom certyfikatów uczestnictwa - 10.12.2004, siedziba "Gazety Wyborczej". Na zdjęciu: organizatorzy, eksperci i przedstawiciele nagrodzonych gmin: Białe Błota (woj. kujawsko-pomorskie), Chojnice (woj. pomorskie), Kluczbork (woj. opolskie), Krosno Odrzańskie (woj. lubuskie), Lesznowola (woj. mazowieckie), Łagów (woj. świętokrzyskie), Łęczna (woj. lubelskie), Murowana Goślina (woj. wielkopolskie), Myślenice (woj. małopolskie), Nowa Dęba (woj. podkarpackie), Nowosolna (woj. łódzkie), Oława (woj. dolnośląskie), Radlin (woj. śląskie), Sokółka (woj. podlaskie), Szczecinek (woj. zachodniopomorskie) oraz starostwo powiatowe Ełk (woj. warmińsko-mazurskie).

WARTOŚCI, ZASADY

FORMY I METODY PROWADZENIA DIALOGU SPOŁECZNEGO Typy uczestnictwa społeczeństwa w sprawowaniu władzy: Dostarczanie informacji (bez uczestnictwa obywateli) Partycypacja społeczna (konsultacje) Kontrola społeczna (włączanie obywateli w procesy ustanawiania polityki władz i budżetu)

WARTOŚCI I ZASADY RADY EUROPY DLA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO istnienie społeczności lokalnych wyposażonych w rzeczywiste uprawnienia stwarza warunki dla zarządzania skutecznego i pozostającego zarazem w bezpośredniej bliskości obywatela, status pracowników samorządowych powinien umożliwiać zatrudnianie pracowników wysoko wykwalifikowanych, w oparciu o kryterium umiejętności i kompetencji; w tym celu należy przewidzieć odpowiednie zasady szkolenia, wynagradzania oraz możliwości awansu zawodowego;

Przestrzegać w samorządach 6 Zasad Dobrego Rządzenia Samorząd z zasadami Jak tworzyć wizerunek przejrzystego samorządu, zwiększyć skuteczność i uczciwość? Przestrzegać w samorządach 6 Zasad Dobrego Rządzenia

6 Zasad Dobrego Rządzenia I ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI II ZASADA BRAKU TOLERANCJI DLA KORUPCJI III ZASADA PARTYCYPACJI SPOŁECZNEJ IV ZASADA PRZEWIDYWALNOŚCI V ZASADA FACHOWOŚCI VI ZASADA ROZLICZALNOŚCI

TYPY ZADAŃ: ZADANIA OBLIGATORYJNE ZADANIA FAKULTATYWNE ZADANIA ADRESOWANE DO RADY

I Zasada przejrzystości

Zasada przejrzystości Jakie standardy mają być osiągnięte? W jednostce samorządowej mieszkańcy są skutecznie poinformowani o podstawowych zasadach funkcjonowania administracji samorządowej. Podstawowe dokumenty regulujące sposób funkcjonowania (uchwały, statut, regulaminy, budżet) są łatwo dostępne, a mieszkańcy wiedzą jak można z nich skorzystać.

Zasada przejrzystości Jakie standardy mają być osiągnięte? W jednostce samorządowej mieszkańcy są skutecznie poinformowani o planach rady, komisji, podjętych rozstrzygnięciach, planach pracy władz, przetargach i ich rozstrzygnięciach. W sprawach o doniosłym znaczeniu dla mieszkańców urząd dokłada wszelkich starań, aby potrafili oni zrozumieć zagadnienie i zaprezentować swoje zdanie.

Zadania do realizacji w ramach I zasady przejrzystości Opracowanie opisu usług świadczonych przez samorząd Uruchomienie samorządowego serwisu informacyjnego Opracowanie systemu oznakowania wewnętrznego w urzędzie Utworzenie punktu informacyjnego Utworzenie sieci punktów dostępu do internetu/stron samorządowych Utworzenie i rozwój sieci tablic informacji lokalnej, zapewniających skuteczny i powszechny dostęp do informacji Urząd dba o przekładanie żargonu specjalistycznego na zrozumiały dla mieszkańców język Opracowanie gminnego/powiatowego katalogu firm

Ważne przy realizacji Przewodnik po usługach powinien być tak napisany, aby zawarte w nim informacje nie wymagały dodatkowego komentarza, ponadto do kart usług należy dołączyć wszystkie niezbędne formularze Samorządowy Serwis Informacyjny to nie „tuba propagandowa” wójta/burmistrza/prezydenta/starosty, ale głównie aktualna informacja o planach i zamierzeniach

Ważne przy realizacji Punkty dostępu do Internetu powinny zapewniać swobodny dostęp wszystkim mieszkańcom (lokalizacja, godziny otwarcia, odpowiednia ilość) Tablice informacyjne powinny mieć odpowiedni standard techniczny. Na tablicach zawsze powinny znajdować się aktualne informacje. Forma graficzna (np. wielkość czcionki powinna umożliwić odczytanie nawet osobom słabiej widzącym). Istotna jest liczba tablic (tablica na 1 sołectwo, w mieście dystans dojścia na piechotę nie dłużej niż 15 minut)

II Zasada braku tolerancji dla korupcji

Zasada braku tolerancji dla korupcji Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd posiada opracowany i wdrożony kodeks etyczny swoich pracowników i radnych, nakładający na radnego i urzędnika obowiązek unikania sytuacji, które mogą być zinterpretowane jako korupcyjne oraz powstrzymywania się od działań, które mogłyby być zinterpretowane jako nieetyczne.

Zasada braku tolerancji dla korupcji Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd systematycznie przekazuje swoim pracownikom i klientom jasną informację o swojej zdecydowanej postawie w stosunku do korupcji oraz systematycznie kontroluje pracowników i radnych pod kątem konfliktu interesów i naruszania istniejących przepisów antykorupcyjnych

Zasada braku tolerancji dla korupcji Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd posiada opracowaną procedurę postępowania w wypadku stwierdzenia wśród pracowników lub radnych zachowań nieetycznych lub korupcyjnych. Procedura zapewnia zobiektywizowany sposób postępowania i gwarantuje reakcję władzy adekwatną do zaistniałej sytuacji

Zadania do realizacji w ramach II zasady braku tolerancji dla korupcji Wypracowanie i wdrożenie kodeksu etycznego pracowników urzędu gminnego/powiatowego Przygotowanie i wdrożenie kodeksu etycznego radnego Opracowanie kodeksu postępowania Przeprowadzenie szerokiej akcji informacyjnej na temat braku tolerancji dla korupcji w tym urzędzie Opracowanie planu i przeprowadzenie szkoleń dla pracowników z zakresu etyki w życiu publicznym Opracowanie procedur postępowania w przypadku naruszenia kodeksu

Ważne przy realizacji Kodeksy powinny być zawsze tworzone przez grupy, których kodeks dotyczy Kodeks nie powinien być wprowadzany odgórnie Informacje o wdrożonym systemie antykorupcyjnym i przystąpieniu do programu Przejrzysta Polska powinna być bardzo widoczna (informacja w urzędzie, na przykład informacja na formularzach)

III Zasada partycypacji społecznej

Zasada partycypacji społecznej Jakie standardy mają być osiągnięte? W samorządzie istnieją wypracowane metody skutecznego komunikowania się z mieszkańcami zapewniające szerokie dotarcie do mieszkańców z informacjami na temat funkcjonowania samorządu lokalnego i możliwość zbierania uwag i opinii członków wspólnoty samorządowej. Używany język nie jest specjalistyczny, nie utrudnia zrozumienia przez mieszkańców poruszanych zagadnień.

Zasada partycypacji społecznej Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd prowadzi społeczną edukację w zakresie etyki, nawiązując do tradycji, wartości i zasad oraz wskazując dobre wzory postępowania, a także tłumacząc niebezpieczeństwa związane ze społeczną tolerancją dla korupcji.

Zasada partycypacji społecznej Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd systematycznie współpracuje z organizacjami społecznymi i innymi grupami obywatelskimi, wspólnie z nimi podejmuje inicjatywy mające na celu rozwiązywanie problemów lokalnych i rozwój społeczno-ekonomiczny, działając na rzecz podwyższenia wiedzy i świadomości mieszkańców w zakresie prawidłowego sposobu organizowania działalności władz publicznych oraz niebezpieczeństw zawiązanych z korupcją.

Zadania do realizacji w ramach III zasady partycypacji społecznej Opracowanie i wdrożenie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi Stworzenie „mapy aktywności” organizacji pozarządowych i inicjatyw na terenie gminy – wykazu organizacji wraz ze wskazaniem rodzaju działalności Społeczna edukacja w zakresie etyki Wprowadzenie do edukacji szkolnej zajęć dla dzieci z zakresu etyki społecznej Stworzenie płaszczyzny dialogu i współpracy z organizacjami biznesowymi Inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców

Ważne przy realizacji Przy realizacji zasady chodzi o zidentyfikowanie autentycznych „liderów lokalnych” i wypracowanie form współpracy „Mapa aktywności” powinna być systematycznie uzupełniana i weryfikowana Zagadnienia z etyki powinny być omawiane m. in. podczas lekcji wychowawczych (wcześniej należy przeszkolić nauczycieli oraz dostarczyć materiały dydaktyczne)

IV Zasada przewidywalności

Zasada przewidywalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd posiada strategiczny plan rozwoju obejmujący wszystkie obszary działania w perspektywie wieloletniej. Strategia rozwoju opracowywana jest przy aktywnym udziale społeczności lokalnej

Zasada przewidywalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd okresowo, z udziałem społeczności lokalnej, przegląda swoje cele strategiczne, koryguje je i wydłuża horyzont planowania w miarę potrzeb, aby był stale aktualny i dawał perspektywę rozwoju na wiele lat naprzód

Zasada przewidywalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd posiada, zgodne ze strategią rozwoju, wieloletnie plany działania w poszczególnych obszarach zadań samorządowych. Sposób ich opracowania pozwala obywatelom na przewidywanie działań samorządu przy podejmowaniu przez nich decyzji na temat swoich planów osobistych

Zadania do realizacji w ramach IV zasady przewidywalności Opracowanie, z udziałem społeczności lokalnej, strategii rozwoju społeczno – ekonomicznego gminy/ powiatu oraz krótkiego materiału przybliżającego strategię mieszkańcom Opracowanie wieloletniego planu finansowego (WPF) i wieloletniego planu inwestycyjnego (WPI) oraz krótkiego materiału przybliżającego plany mieszkańcom Wprowadzenie stałych terminów obrad rady gminy/powiatu (harmonogram uwzględniający przynajmniej jedno posiedzenie poświęcone monitorowaniu strategii rozwoju) i umieszczenie tam kluczowych dla społeczności decyzji (budżet, dotacje dla organizacji pozarządowych) oraz opracowanie rocznych raportów jednostek organizacyjnych

Ważne przy realizacji Należy wprowadzić skuteczny i autentycznie realizowany mechanizm monitoringu i aktualizacji

V Zasada fachowości

Zasada fachowości Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd prowadzi politykę naboru i oceny pracowników w oparciu o kryterium fachowości i zaangażowania w pracę Samorząd dba o stałe podnoszenie kompetencji swoich pracowników. W ramach podnoszenia kwalifikacji pracownicy samorządowi uzupełniają także wiedzę na temat etyki w administracji publicznej i wszystkich spraw z nią związanych Samorząd posiada wypracowane mechanizmy systematycznej poprawy swojego funkcjonowania

Zadania do realizacji w ramach V zasady fachowości Wprowadzenie systemu ciągłej poprawy funkcjonowania urzędu opartego na celach  jakościowych, zakomunikowanych społeczności lokalnej Wprowadzenie systemu oceny pracy urzędników Wprowadzenie systemu podnoszenia kwalifikacji pracowników obejmującego szkolenia i samokształcenie. Obowiązkowe szkolenie proceduralne po wyborach oraz tematyczne szkolenia dla rady przynajmniej raz w roku Wprowadzenie procedury naboru na każdy wakat w urzędzie. Procedura musi zawierać wymóg konkursów na stanowiska kierownicze

Ważne przy realizacji Określenie czytelnych wskaźników oceny urzędu. Prowadzenie oceny wewnętrznej i zewnętrznej. Określenie metod oceny Opisy stanowisk nie mogą być robione na przysłowiową „sztukę”, mają odzwierciedlać autentyczne obowiązki wykonywane przez poszczególne osoby. Opis stanowiska powinien zawierać: nazwę stanowiska, miejsce w strukturze, główny cel istnienia stanowiska, zakres obowiązków (szczegółowy), uprawnienia, kryteria oceny Procedura oceny powinna zagwarantować prowadzenie jej w sposób systematyczny

Ważne przy realizacji System oceny powinien być powiązany podstawą do planowania doskonalenia pracowników i planowania ich ścieżki kariery Wprowadzenie oceny powinna poprzedzić szeroka akcja informacyjna dla pracowników i szkolenia dla osób oceniających Należy opracować roczny plan szkoleń oraz procedurę kierowania na szkolenia Należy wprowadzić takie elementy jak szkolenia wewnętrzne prowadzone przez pracowników oraz bibliotekę materiałów szkoleniowych

VI Zasada rozliczalności

Zasada rozliczalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd tworzy budżet na kolejne lata w oparciu o zadania planowane do wykonania Samorząd posiada ustalone, jasne i jawne procedury postępowania w realizacji swoich zadań. Zainteresowane osoby mają do nich dostęp i mogą sprawdzić czy postępowanie w interesującej ich sprawie nie odbiega od ustalonego wzorca Samorząd prowadzi analizę efektywności swojego działania

Zasada przejrzystości Jakie standardy mają być osiągnięte? W jednostce samorządowej istnieje obowiązek kompletnego dokumentowania procesu podejmowania decyzji poprzez zapis sposobu głosowania poszczególnych radnych lub innych członków gremiów kolegialnych. Wyborcy mają dostęp w protokołach do stanowiska poszczególnych radnych w interesujących ich kwestiach.

Zadania do realizacji w ramach VI zasady rozliczalności Urząd przygotuje i rozpropaguje książeczkę (coroczny informator budżetowy dla mieszkańców) pt. „Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy” Identyfikacja w urzędzie kluczowych procesów i przygotowanie ich procedur Mierzenie skuteczności projektów i programów realizowanych przez samorząd Wprowadzenie do praktyki funkcjonowania samorządu głosowania imiennego

Ważne przy realizacji Broszura musi być napisana bardzo prostym językiem, zawierać przykłady obrazujące zjawiska. Przed przystąpieniem do pisania procedur należy określić precyzyjne kryteria wyboru, dlaczego te, a nie inne procedury zostały opisane

Jak przystąpić do akcji „Przejrzysta Polska”

Informacje o akcji Akcja trwa od 1 stycznia 2005 do 31 grudnia 2005

FAQ najczęściej stawiane pytania 1 W Laboratorium, które poprzedziło akcję masową, uczestniczyły przede wszystkim gminy (na 16 uczestników był tylko  jeden powiat). Zadania, które były realizowane w Laboratorium zostały opracowane z myślą o wdrożeniu ich w gminach. Teraz te zadania zostały przeniesione do akcji masowej. Czy powiaty, które przystąpią do akcji  otrzymają odrębną listę zadań czy też będą dokonywały wyboru z listy, która w tej chwili jest dostępna? Uczestnictwo Powiatu Ełckiego w pracach Laboratorium pokazało, że zadania przygotowane dla modelu Przejrzysta Gmina mogą być z powodzeniem realizowane przez powiaty. Powiaty, które przystąpią do akcji Przejrzysta Polska  będą dokonywały wyboru zadań z tej samej listy, co gminy.

2 Deklaracja uczestnictwa w akcji wymaga  - przy zgłoszeniu gminy - podpisu organu wykonawczego (wójta, burmistrza, prezydenta), a przy zgłoszeniu powiatu -  podpisu przewodniczącego organu wykonawczego (starosty).  Na liście zadań, które mają być realizowane w ramach tej akcji znajdują się także takie, które mogą zostać zrealizowane tylko przy współuczestnictwie organu stanowiącego - rady gminy/powiatu. Zgodnie z podziałem kompetencji organów samorządowych organ wykonawczy nie może występować w imieniu organu stanowiącego, ani tym bardziej zaciągać w jego imieniu zobowiązań. W jaki sposób organ stanowiący może wyrazić swoja wolę wzięcia udziału w akcji?   Proponujemy, by deklaracja uczestnictwa  była podpisywana oddzielnie przez każdy z tych organów. Tym samym  każdy z nich zobowiąże się do realizacji tych zadań, które pozostają w jego kompetencji. Jeżeli oba organy wyrażą wolę uczestniczenia w akcji, wystarczające będzie przesłanie jednej deklaracji, na której będą znajdowały się oba podpisy: organu wykonawczego w gminach, a w powiatach, jego przewodniczącego oraz przewodniczącego organu stanowiącego, czyli rady jednostki samorządowej. Jeżeli tylko jeden z organów będzie chciał przystąpić do akcji, wtedy deklaracja zostanie podpisana przez osobę upoważnioną do występowania w imieniu tego organu. F A Q

3 Urząd ma wdrożony system zarządzania jakością ISO, w ramach którego dokonano identyfikacji kluczowych procesów, a następnie przygotowano ich opisy w formie procedur, a także przygotowano karty usług. Oba te zadania - Opracowanie procedur opisujących kluczowe procesy oraz Przygotowanie opisów usług świadczonych przez jednostkę samorządową - znajdują się na liście zadań akcji. Czy zadania te zostaną uznane za zrealizowane czy też konieczne będzie ich dostosowanie do wymagań jakościowych, określonych dla celów akcji. Standard jakościowy przyjęty dla zadania drugiego w zasadzie rozliczalności "Identyfikacja w urzędzie kluczowych procesów i przygotowanie ich procedur" jest niższy od wymagań systemu zarządzania jakością ISO. Zadanie to, po przedstawieniu wymaganych dokumentów, zostanie uznane za zrealizowane. Jeżeli chodzi o drugie zadanie, o którym jest mowa w tym pytaniu, zalecana jest weryfikacja w stosunku do standardu wymaganego w Akcji Społecznej Przejrzysta Polska, szczególnie pod względem zakresu informacji oraz języka jakim zostały opisane. F A Q

Druk do pobrania na stronie http://www.gazeta.pl/przejrzystapolska Warunki uczestnictwa Przesłanie do 31 grudnia 2004 deklaracji uczestnictwa w akcji (podpisanej przez wójta, burmistrza, prezydenta/starostę) Druk do pobrania na stronie http://www.gazeta.pl/przejrzystapolska Deklaracja jakie zadania fakultatywne wybiera urząd do 31 stycznia 2005

Warunki uczestnictwa Wdrożenie co najmniej 6 zadań obligatoryjnych po jednym w każdej zasadzie Sprawozdanie: co najmniej trzech zadań do 1 września 2005 co najmniej pięciu zadań do 30 listopada 2005

Najważniejsze kontakty Gazeta Wyborcza „Przejrzysta Polska” www.gazeta.pl/przejrzystapolska tel. 022 555 42 88 (87), fax. 022 555 72 87 Szef akcji: Michał Sołtysiak przejrzystapolska@agora.pl Adres korespondencyjny: AGORA SA skr. pocz. nr 28 02-783 Warszawa 59