METODY OPARTE NA KONTAKCIE Z CIAŁEM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Advertisements

Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Przewodnik po raportach rozliczeniowych w Condico Clearing Station (Rynek finansowy)
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Dlaczego warto uczyć się języka angielskiego?
Sześciolatek idzie do szkoły
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Znaczenie wody w organizmie człowieka
Jest to metoda gimnastyki leczniczej z udziałem konia.
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Trening Funkcjonalno-siatkarski
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Sześciolatek idzie do szkoły
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Program profilaktyczno-wychowawczy
Małe Gry Taktyczne Doskonalenie umiejętności utrzymania się przy piłce
Podstawa programowa WF założenia
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Przychodzi dziecko do szkoły i...
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Masz Okazję – Pomóż Sobie
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

METODY OPARTE NA KONTAKCIE Z CIAŁEM

Do metod opartych na kontakcie z ciałem zaliczamy: Zabawy paluszkowe. Baraszkowanie. Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja (opracowany przez Marianne Knill i Christoper Knill ). Program dotyk i komunikacja ( opracowany przez CH. Knilla). Metoda Ruchu rozwijającego (opracowana przez W. Sherborne).

Podstawową zaletą opisanych metod jest ich naturalność i prostota Podstawową zaletą opisanych metod jest ich naturalność i prostota. Wszystkie odwołują się do znanych z dzieciństwa zabaw i form kontaktu z małymi dziećmi.

ZABAWY PALUSZKOWE polegają na zabawie rękoma i palcami indywidualnie lub z inną osobą dostarczają dziecku doznań dotykowych, przez co poznaje ono swoje ciało i odczuwa swoją odrębność przez zabawę dziecko nawiązuje pozytywne kontakty z drugim człowiekiem poprawiają sprawność manualną, mogą być wstępem do nauki pisania wzbogacają słownictwo

Najbardziej znane zabawy z dzieciństwa Ważyła kokoszka kaszkę, ważyła... Idzie rak, nieborak... Idzie kominiarz po drabinie... Paluszki- członkowie rodziny (Ten duży to dziadziuś...) Gra w łapki

Krzysztof Sąsiadek „Zabawy paluszkowe”

BARASZKOWANIE Polega m.in.. na: podrzucaniu dziecka (zależnie od wieku) siłowaniu się z nim (przeciąganie na swoją stronę, siłowanie przy użyciu kijka, laseczki, ringo, skakanki itp..) huśtaniu dziecka (np. na rękach, za ręce i nogi lub w kocu przez dwoje opiekunów, itp.) kołysaniu (na hiperblokach, piłkach, rękach) turlaniu (na materacach, piankach, karimatach, itp.) kręceniu się z dzieckiem dookoła (młodsze dzieci), galopowaniu trzymając je na ramionach (młodsze dzieci), fikaniu koziołków, tańczeniu z dzieckiem na rękach (młodsze dzieci)

Baraszkowanie ma wiele zalet stymuluje zmysły uczy wchodzenia w kontakty z innymi osobami uczy rozróżniania zachowań pieszczotliwych od agresywnych wyzwala swobodę i radość baraszkowanie wspomaga proces wychowania sfery uczuciowej i samokontroli - baraszkowanie można zastosować dla różnych grup wiekowych

Programy aktywności M. i CH Programy aktywności M. i CH. Knillów: świadomość ciała, kontakt i komunikacja, dotyk i komunikacja Programy przeznaczone są dla  dzieci, które posiadają różne zaburzenia rozwojowe.  Zaproponowane programy mają na celu włączenie rodzica – partnera w kontakt dotykowy z własnym dzieckiem. Programy uczą odczytywać za pomocą mowy pozawerbalnej odczucia i emocje dziecka. Podstawowym celem jest rozbudzenie aktywności osoby niepełnosprawnej, stąd w metodzie tej bardzo ważnym elementem jest ruch. Ruch stymulowany jest odpowiednią muzyką. Nadrzędnym zmysłem wykorzystywanym w tej metodzie jest zmysłu dotyku. 

Zajęcia metodą Knillów Każde zajęcia – to rytualna sesja. Ważną częścią składową sesji jest muzyka, specjalnie skomponowana dla potrzeb opisywanej metody.   Każdemu ćwiczeniu odpowiada inny akompaniament, będący częścią ścieżki muzycznej do danego programu. Terapeuta szanuje intymność dziecka, jego niechęć dotyku, ale czuwa by go wesprzeć w momencie kiedy ono tego chce, bądź potrzebuje.

Organizacja i przebieg zajęć I Strukturę pojedynczej sesji wyznacza muzyka nagrana na taśmie i podzielona na pięć części które razem trwają około 23 minut. Część 1: muzyka wprowadzająca – relaksująca, spokojna przygotowująca na resztę sesji Część 2: muzyka wyraźnie rytmiczna - stały i mocny rytm stanowi podstawę do ruchów Część 3: muzyka intensywna zarówno melodyjnie i rytmicznie - wsparcie większych ruchów i stworzenie podstaw do nawiązania bliższego kontaktu Część 4: muzyka lżejsza i bardziej melodyjna – następuje mniej intensywny i bardziej zabawowy kontaktu i komunikacja Część 5: muzyka zamykająca - uspakająca i medytacyjna, służy relaksacji, daje czas na refleksję i odpoczynek.

Organizacja i przebieg zajęć II Programy w metodzie Knillów: - Program wprowadzający - Program 1 - Program 2 - Program 3 - Program 4 - Program specjalny SPH (dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie ) Każdemu programowi towarzyszy odpowiednia muzyka.

Organizacja i przebieg zajęć III Przebieg zajęć - rytuał sesji rozpoczynają przygotowania – przyniesienie przyborów i znalezienie odpowiedniego miejsca - następuje włączenie magnetofonu i rytualne wykonywanie określonych w danym programie czynności - aktywności zawarte w każdym programie następują kolejno po sobie, z każdym następnym programem są coraz trudniejsze - pozycja dziecka i forma jego fizycznego kontaktu z terapeutą jest uzależniona od jego woli i możliwości psychofizycznych

Programy w metodzie Knillów Program wprowadzający (trwa ok. 8 min.) i Program 1 (ok. 15 min.) Początek: Przygotowanie maty 1. Kołysanie 2. Wymachiwanie rękoma 3. Zginanie i prostowanie rąk 4. Pocieranie dłoni 5.Zaciskanie i otwieranie dłoni 6. Ruchy palców 7. Klaskanie Głaskanie głowy Głaskanie policzków Głaskanie łokci Głaskanie brzucha 8. Przewracanie się 9. Relaksacja Zakończenia: Chowanie maty

Programy w metodzie Knillów Program 2 (trwa ok. 15min ) Program 3 (trwa ok. 20 min.) Początek: Przygotowanie maty 1. Kołysanie 2. Klaskanie Głaskanie brzucha Głaskanie ud Głaskanie kolan Głaskanie palców u nogi 3. Wiosłowanie 4. Pocieranie stóp 5. Poruszanie palcami u nóg 6. Poruszanie nogami 7. Leżenie na plecach 8. Obracanie się z pleców na bok 9.Obracanie się z pleców na brzuch 10. Relaksacja Zakończenia: Chowanie maty 1.Leżenie na plecach 2. Leżenie na brzuchu 3. Obracanie się z pleców na brzuch 4.Obracanie się z pleców na bok 5.Poruszanie nogami 6. Czołganie się na brzuchu 7. Raczkowanie 8. Spacerowanie na kolanach 9. Upadanie w pozycji klęczącej 10.Odpychanie i przyciąganie 11.Relaksacja

Programy w metodzie Knillów (ok. 20 min.) Początek: Przygotowanie maty 1. Leżenie na brzuchu 2. Leżenie na brzuchu i mruganie oczami 3.Leżenie na plecach z rękoma wokół karku 4.Poruszanie nogami (jazda na rowerze) 5.Odbijanie się na siedzeniu 6.Kręcenie się wokół siedzenia 7. Ślizganie się na siedzeniu 8. Podnoszenie się i stanie bez ruchu 9.Podnoszenie ramienia – jednego, potem obu jednocześnie 10. Podnoszenie jednocześnie – jednej ręki i nogi 11. Stawanie przed kimś 12. Podbieganie do – odbieganie od 13. Spacerowanie – szybko i delikatnie - wolno i ciężko - wolno i delikatnie (po cichu) 14. Dwa i dwa (znajdź partnera) 15. Odpychanie i przyciąganie 16. Dowolne ruchy/ taniec 17. Relaksacja Zakończenia: Chowanie maty

Programy w metodzie Knillów Program specjalny SPH (trwa ok. 25 min.) Początek: Przygotowanie maty 1. Kołysanie 2. Wymachiwanie rękoma 3. Pocieranie dłoni 4.Zaciskanie i otwieranie dłoni 5. Klaskanie Głaskanie policzków Głaskanie brzucha Głaskanie ud 6. Ruchy stóp 7. Ruchy nóg 8. Przewracanie się 9. Relaksacja Zakończenia: Chowanie maty

Częstotliwość prowadzenia pracy według programów powinna być uzależniona od indywidualnych cech dziecka. Liczba powtórzeń programu zależy od tego, jak regularnie potrzebuje ono uczestniczyć w sytuacjach, w które wliczona jest określona aktywność. Dzieci ze znacznymi trudnościami w komunikacji zwykle wymagają codziennych powtórzeń programu, podczas gdy innym wystarczają dwa lub trzy spotkania. W wyborze pory dnia na aktywność należy brać pod uwagę czas, w który dziecko przejawia największą aktywność. Programy aktywności można stosować w pracy z każdym dzieckiem niezależnie od wieku i możliwości dziecka. Systematyczne prowadzenie zajęć z wykorzystaniem tego programu pozwala dziecku na przewidywanie i podporządkowanie się następującym zadaniom.

Metoda Ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne Wywodzi się z baraszkowania, naturalnej formy kontaktu rodzic – dziecko. Spełnia podobne funkcje do baraszkowania.

Zalety metody Znajomość mowy nie jest konieczna do uczestniczenia w tych ćwiczeniach. Bodźce kinestetyczne, odczucia związane z równowagą, dotykiem, odczuwaniem ruchu leżą u podstaw kształtowania się własnej tożsamości. Ćwiczenia służące kształceniu orientacji w przestrzeni pozwalają zdobywać odczucie pewności siebie, zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa, a poprzez to zapobiec izolacji od otoczenia.

Metodę W. Sherborne wykorzystuje się do pracy: - z dziećmi upośledzonymi umysłowo - z dziećmi autystycznymi - z dziećmi z wczesnym mózgowym porażeniem dziecięcym - z dziećmi z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania - z dziećmi z niekorzystnych środowisk wychowawczych, np. domów dziecka - z dziećmi głuchymi i niewidomymi

Grupy ćwiczeń:   ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała (wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków, rąk i nóg, twarzy, całego ciała) ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu (ściśle związane z poprzednią grupą) ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą (ćwiczenia "z" w parach, "przeciwko" w parach, "razem" w parach, "razem" w grupie). ćwiczenia twórcze (głównie ćwiczenia przy muzyce w formie tańca ).

Wszystkie ćwiczenia mogą występować w różnych formach: jako zajęcia z jednym dzieckiem, jako zajęcia w parach, jako zajęcia dla trzech lub większej liczby dzieci. Czas trwania zajęć zależy od samopoczucia i zainteresowania dzieci, najczęściej od około 30 minut do godziny. Aby osiągnąć widoczne efekty terapeutyczne należy prowadzić zajęcia systematycznie przynajmniej raz w tygodniu.

Planowanie zajęć metodą W. Sherborne Zajęcia powinny być zaplanowane i przemyślane. Należy uwzględnić: wiek uczestników , liczebność grupy , miejsce , czas trwania zajęć. Należy uwzględniać prawidłowości rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka oraz jego możliwości i ograniczenia psychofizyczne, wynikające z jego rozwoju . Program zajęć dla całej grupy powinien uwzględniać zarówno potrzeby grupy, jak i indywidualne potrzeby poszczególnych dzieci .

DZIĘKUJEMY