Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego oprac. Małgorzata Bukowska-Ulatowska na podstawie materiałów ze stron internetowych MEN , ORE oraz CKE wrzesień 2017 r.
egzamin ósmoklasisty od 2018/2019 Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 60) od 2018/2019 obowiązkowy egzamin przeprowadzany w formie pisemnej w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej sprawdza, w jakim stopniu uczeń spełnia wymagania określone w podstawie programowej wyniki nie wpływają na ukończenie szkoły, ale stanowią jedno z kryteriów rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej www.men.gov.pl
jeden poziom: II.1 – kontynuacja egzamin ósmoklasisty obejmuje: język polski matematykę język obcy nowożytny jeden przedmiot do wyboru: biologia / chemia / fizyka / geografia / historia (od 2021/2022) www.men.gov.pl jeden język obcy nowożytny, uczony w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole (pisemna deklaracja) jeden poziom: II.1 – kontynuacja
źródło: materiały ORE
+ komunikaty dyrektora CKE www.cke.edu.pl
zapowiedzi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej materiały informacyjne i dydaktyczne: od XI 2017 r. arkusze pokazowe: XII 2017 r. harmonogram, komunikaty i informacje: 1 IX 2018 r. arkusze próbnego egzaminu: XII 2018 r. wyniki pierwszego egzaminu: VI 2019 r. www.cke.edu.pl
zadania zamknięte i otwarte arkusz egzaminacyjny 90 minut (z możliwością wydłużenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) 45-55 zadań (12-15 wiązek) zadania zamknięte i otwarte częściowy pomiar umiejętności uczniów określonych w podstawie programowej
skuteczność komunikacyjna poprawność językowa skuteczność komunikacyjna https://pixabay.com
Znajomość funkcji językowych Rozumienie tekstów pisanych arkusz egzaminacyjny Rozumienie ze słuchu Znajomość funkcji językowych Rozumienie tekstów pisanych Znajomość środków językowych Wypowiedź pisemna
Rozumienie ze słuchu teksty adaptowane lub oryginalne, czytane przez rodzimych użytkowników języka nagranie (płyta CD) z dwukrotnie odczytanymi tekstami, poleceniami i przerwami na wykonanie zadań zadania zamknięte (wybór wielokrotny, dobieranie) oraz zadania otwarte (z luką/lukami, odpowiedzi na pytania) 12-14 zadań (3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 z zad. otwartymi) ok. 20-25% max. liczby punktów
zadania egzaminacyjne a treści z podstawy programowej rozumienie ze słuchu znajomość funkcji językowych rozumienie tekstów pisanych znajomość środków językowych wypowiedź pisemna znajomość środków językowych rozumienie wypowiedzi tworzenie wypowiedzi reagowanie na wypowiedzi przetwarzanie wypowiedzi
Znajomość funkcji językowych zadania zamknięte (wybór wielokrotny, dobieranie) oraz zadania otwarte (z luką/lukami) 10-12 zadań (3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 z zad. otwartymi) ok. 15-20% max. liczby punktów
zadania egzaminacyjne a treści z podstawy programowej znajomość środków językowych rozumienie wypowiedzi tworzenie wypowiedzi reagowanie na wypowiedzi przetwarzanie wypowiedzi rozumienie ze słuchu znajomość funkcji językowych rozumienie tekstów pisanych znajomość środków językowych wypowiedź pisemna + świadomość językowa
Rozumienie tekstów pisanych teksty adaptowane lub oryginalne do 850 wyrazów zadania zamknięte (wybór wielokrotny, dobieranie) oraz zadania otwarte (z luką/lukami, odpowiedzi na pytania) 12-16 zadań (3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 z zad. otwartymi) ok. 25-30% max. liczby punktów
zadania egzaminacyjne a treści z podstawy programowej rozumienie ze słuchu znajomość funkcji językowych rozumienie tekstów pisanych znajomość środków językowych wypowiedź pisemna znajomość środków językowych rozumienie wypowiedzi tworzenie wypowiedzi reagowanie na wypowiedzi przetwarzanie wypowiedzi
Znajomość środków językowych zakres środków gramatycznych – określony w Informatorze teksty adaptowane lub oryginalne zadania zamknięte (wybór wielokrotny, dobieranie) oraz zadania otwarte (z luką/lukami, parafraza zdań, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy, układanie fragmentów zdań z podanych fragmentów leksykalnych) 10-12 zadań (3-4 wiązki, w tym przynajmniej 1 z zad. otwartymi) ok. 15-20% max. liczby punktów
zadania egzaminacyjne a treści z podstawy programowej znajomość środków językowych rozumienie wypowiedzi tworzenie wypowiedzi reagowanie na wypowiedzi przetwarzanie wypowiedzi rozumienie ze słuchu znajomość funkcji językowych rozumienie tekstów pisanych znajomość środków językowych wypowiedź pisemna + świadomość językowa
Wypowiedź pisemna jedno zadanie (bez możliwości wyboru) krótki tekst informacyjny (notatka, ogłoszenie, zaproszenie, wiadomość, e-mail lub wpis na blogu) z elementami opisu, opowiadania, zaproszenia, wyrażania i uzasadniania opinii itp. 50-120 wyrazów polecenie w języku polskim, 3 podpunkty do rozwinięcia w wypowiedzi zdającego podany początek wypowiedzi ok. 20% max. liczby punktów
zadania egzaminacyjne a treści z podstawy programowej znajomość środków językowych rozumienie wypowiedzi tworzenie wypowiedzi reagowanie na wypowiedzi przetwarzanie wypowiedzi rozumienie ze słuchu znajomość funkcji językowych rozumienie tekstów pisanych znajomość środków językowych wypowiedź pisemna + świadomość językowa
Co może nam pomóc, co warto wypróbować, jakie działania podjąć? Co może być największym wyzwaniem dla moich uczniów (poszczególnych klas, grup oraz pojedynczych osób)? Co może nam pomóc, co warto wypróbować, jakie działania podjąć? https://pixabay.com
Dziękuję za uwagę Małgorzata Bukowska-Ulatowska 58 340 41 43, malgorzata.bukowska@cen.gda.pl