Co to jest matematyka?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
D EBATA SZKOLNA KODEKS 2.0 SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Jak uczyć gramatyki języka polskiego jako obcego//drugiego?
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Aktywny RODZIC.
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Charakterystyka prawoznawstwa
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sylabusy.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Metoda projektu.
dr Marzena Żylińska Łódź
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Debata – wokół kreatywności na lekcjach
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
podstawy dydaktyki 2017/2018 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Co to jest matematyka?

jest najbardziej efektywną i godną zaufania metodą, „(...) matematyka jest najbardziej efektywną i godną zaufania metodą, jaką znamy, dla zrozumienia tego, co widzimy dookoła nas.” Ian Stewart: „Czy Bóg gra w kości?”

„ Matematyka nie jest niewzruszoną konstrukcją z granitu, lecz żywym, ciągle rozwijającym się organizmem.” K. Ciesielski, Z. Pogoda: „Bezmiar matematycznej wyobraźni.”

„ Matematyka” nauka, wiedza, poznanie „uczyć przez rozmyślanie” (máthéma) (mathesis) (manthomo) „uczyć przez rozmyślanie”

Dlaczego należy uczyć matematyki?

Dlaczego należy uczyć matematyki? Matematyka jest elementem kultury ogólnoludzkiej od starożytności do dzisiaj; Ludzie posługują się matematyką na co dzień, w mniejszym lub większym stopniu (użyteczność matematyki): do ilościowej oceny i opisu stosunków i zjawisk życiowych do rozwiązywania problemów pozamatematycznych jako narzędzie do badań w zakresie nauk przyrodniczych, technicznych, ekonomicznych, społecznych;

Dlaczego należy uczyć matematyki? Nauczanie matematyki ze względu na jej wartość poznawczą i kształcącą służy ogólnym celom kształcenia i wychowania poprzez: wspomaganie rozwoju intelektualnego (tzw. intelektualizacja postaw) przyczynianie się do wszechstronnego rozwoju osobowości.

do ilościowej oceny i opisu stosunków i zjawisk życiowych Matematyka jest elementem kultury ogólnoludzkiej od starożytności do dzisiaj; Ludzie posługują się matematyką na co dzień, w mniejszym lub większym stopniu (użyteczność matematyki): do ilościowej oceny i opisu stosunków i zjawisk życiowych do rozwiązywania problemów pozamatematycznych jako narzędzie do badań w zakresie nauk przyrodniczych, technicznych, ekonomicznych, społecznych; Nauczanie matematyki ze względu na jej wartość poznawczą i kształcącą służy ogólnym celom kształcenia i wychowania poprzez: wspomaganie rozwoju intelektualnego (tzw. intelektualizacja postaw) przyczynianie się do wszechstronnego rozwoju osobowości.

„Chcemy bowiem dziś nie tylko uczyć matematyki, chcemy kształcić przez matematykę.” Zofia Krygowska: „Zarys dydaktyki matematyki”,cz. I, rozdz.1.6.

„ Dydaktyka ogólna jako nauka” didaktikós Pouczający, umiejący uczyć didasko uczę

Dydaktyka ogólna nauka pedagogiczna,badająca działalność osób uczących się i nauczających w zakresie celów, treści i metod oraz środków i sposobów organizacji procesu nauczania-uczenia się

Dydaktyka przedmiotowa (szczegółowa) Teoria i praktyka nauczania i uczenia się konkretnego przedmiotu (lub na pewnym etapie kształcenia) zajmująca się celami, treściami, zasadami, metodami nauczania, środkami dydaktycznymi, formami organizacyjnymi i przebiegiem procesu kształcenia

Uczenie się świadomy (zakładający aktywność podmiotu) proces nabywania wiadomości,umiejętności i nawyków przez uczący się podmiot

Nauczanie planowane kierowanie procesem uczenia się, stworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, kontrola i korekta wyników

Kształcenie proces nauczania-uczenia się wpływający na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych: myślenia, spostrzegania, uwagi, pamięci, wyobraźni

Co to jest dydaktyka matematyki?

Dydaktyka matematyki - nauka, której problematyka obejmuje wszelkie zagadnienia związane z uczeniem się i nauczaniem matematyki: Po co uczyć? Czego uczyć? Jak uczyć?

Dydaktyka matematyki - dziedzina badań o charakterze interdyscyplinarnym (wykorzystuje wyniki oraz metody badań innych dziedzin np.: matematyki, pedagogiki - dydaktyki ogólnej, psychologii, lingwistyki, socjologii).

Nauczanie matematyki jako sterowanie procesem uczenia się matematyki

Nauczanie matematyki to - ze strony nauczyciela - - organizowanie aktywnego i świadomego procesu uczenia się matematyki przez ucznia, kierowanie jego prawidłowym przebiegiem i kontrolowanie jego wyników.

Uczenie się matematyki obejmuje następujące główne aktywności ucznia: - przejmowanie i asymilowanie matematycznej wiedzy, przekazywanej w rozmaitych formach z różnych źródeł; - ćwiczenie podstawowych elementarnych sprawności matematycznych; - rozwiązywanie typowych zadań z zastosowaniem podstawowych metod matematycznych; - redagowanie, zapisywanie, ilustrowanie schematami itp. treści matematycznych, ćwiczenia w posługiwaniu się językiem matematycznym, w różnych jego formach; - aktywność twórcza wykraczająca poza wyżej wymienione czynności ... Zofia Krygowska: „Zarys dydaktyki matematyki”,cz.II, rozdz.1.3.

Formułowanie nowych problemów ... Formułowanie nowych problemów Konstruowanie i definiowanie nowych dla ucznia pojęć Odkrywanie nowych subiektywnie twierdzeń Badania prowadzone w sytuacjach otwartych Uogólnienia Stosowanie matematyki do rozwiązywania problemów z innych dziedzin w sytuacjach niestandardowych

Główne problemy dydaktyczne odnoszące się do procesu nauczania: - Poszukiwanie możliwie najbardziej efektywnych sposobów i środków postępowania dydaktycznego przy organizowaniu każdego z tych rodzajów aktywności ucznia. -Poszukiwanie optymalnego, ze względu na cele nauczania matematyki, stosunku transmisji matematycznej wiedzy i matematycznej metody do „twórczego doświadczenia ucznia” i jego swobodnej aktywności matematycznej. -Poszukiwanie sposobów zharmonizowania tych wszystkich rodzajów aktywności ucznia i takiego ich zorganizowania, aby się one wzajemnie uzupełniały i wzmacniały w naturalnym i skutecznym procesie uczenia się.  Zofia Krygowska: „Zarys dydaktyki matematyki”,cz.II, rozdz.1.3.

„Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli „Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli. Każdy dobry nauczyciel ma swe ulubione chwyty, tak więc każdy dobry nauczyciel różni się od innego dobrego nauczyciela. ” George Polya: „Odkrycie matematyczne.”

Dziesięć przykazań dla nauczycieli (1-5) 1. Być zainteresowanym swym przedmiotem. 2. Znać swój przedmiot. 3. Wiedzieć jak się uczyć. Najlepszy sposób na nauczenie się czegokolwiek, to odkrycie to samemu. 4. Starać się czytać w twarzach uczniów, dostrzegać ich oczekiwania i trudności, umieć się postawić na ich miejscu. 5. Przekazywać uczniom nie tylko wiadomości, lecz również umiejętności, postawy myślowe, nawyk metodycznej pracy.

Dziesięć przykazań dla nauczycieli (6-10) 6. Niech się uczą odgadywać. 7. Niech się uczą dowodzić. 8. Dostrzegać te cechy zadania, które mogą być użyteczne przy rozwiązywaniu innych zadań - starać się dostrzec w danej konkretnej sytuacji metodę ogólną. 9. Nie ujawniać od razu całego sekretu - niech uczniowie odgadną go zanim zostanie ujawniony - niech znajdą sami tyle, ile to jest możliwe. 10. Sugerować, nie narzucając swego zdania. George Polya: „Odkrycie matematyczne”.