Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego w powiatach
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
Modernizacja kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo- wychowawczych Płock, 28 sierpnia 2013.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Modyfikacja Mariola Przybylska
Prelegent: Beata Wachowiak
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Spotkanie z rodzicami i uczniami
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
KONFERENCJA „oferta edukacyjna zs nr 1 w Olkuszu”
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego- kształcenie zawodowe Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Kształcenie dualne.

Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Doradztwo zawodowe w szkołach
Ostrowiec Świętokrzyski
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Spotkanie z pracodawcami
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim KSZTAŁCENIE USTAWICZNE Konferencja Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim 8.12.2016 r. Ewa Pietraszek .

Kształcenie Ustawiczne Kształcenie ustawiczne to proces stałego odnawiania, rozwijania i doskonalenia kwalifikacji ogólnych oraz zawodowych jednostki trwający przez całe jej życie. Kształcenie Ustawiczne szkoły i placówki dla dorosłych pozaszkolne formy kształcenia

Kształcenie dla dorosłych umożliwia: Podnoszenie kwalifikacji Doskonalenie w zakresie wyuczonego zawodu Zdobywanie nowych kwalifikacji

Ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest niezbędne ze względu na rozwój nowoczesnych technologii i zmieniającą się strukturę popytu na pracę. Obecnie uważa się, że szkolenie powinno sprzyjać elastyczności pracowników, którzy będą zmuszeni w swoim życiu zawodowym do kilkakrotnej zmiany pracy lub zawodu. 

Art 68a. Ustawy o systemie oświaty stanowi: Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: 1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, 2) publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego w placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego. Kształcenie ustawiczne może być prowadzone jako stacjonarne lub zaoczne, a także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. (…)

Rozporządzenie MEN w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 622) § 3. Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych: kwalifikacyjny kurs zawodowy; kurs umiejętności zawodowych; kurs kompetencji ogólnych; turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników; kurs, inny niż wymienione w pkt 1–3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE KKZ – najbardziej rozpowszechniona forma kształcenia pozaszkolnego – organizowane są przez szkoły publiczne i niepubliczne oraz placówki kształcenia ustawicznego.

2 CKU bez szkół 1 CKU ze szkołami 7 CKP 132 szkoły policealne Kuratorium Oświaty w Kielcach sprawuje nadzór: 2 CKU bez szkół 1 CKU ze szkołami 57 niepublicznych placówek CKUiP bez szkół 5 niepublicznych placówek CKUiP ze szkołami 7 CKP 74 licea ogólnokształcące dla dorosłych 132 szkoły policealne 22 placówki doskonalenia nauczycieli 14 ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego

publiczne Ośrodki Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego znajdują się w Staszowie, Jędrzejowie i Busku-Zdroju; jedyne Centrum Kształcenia Ustawicznego wraz ze szkołą działa w Ostrowcu Świętokrzyskim; samodzielne Centrum Kształcenia Praktycznego funkcjonuje w Starachowicach, pozostałe działają w zespołach szkół między innymi w: Staszowie, Jędrzejowie, Skarżysku-Kamiennej, Krzelowie, Kielcach.

Najpopularniejsze kierunki kształcenia w regionie: technik informatyk, technik bezpieczeństwa i higieny pracy, technik usług kosmetycznych, technik opiekun osoby starszej, zawody medyczne: higienistka stomatologiczna, asystentka stomatologiczna, technik masażysta.

Na jakość pracy placówek duży wpływ ma: Właściwy dobór kadry. Wsparcie organów prowadzących, nadzorujących oraz ministerstwa. Współpraca z pracodawcami i instytucjami rynku pracy. Promowanie osiągnięć kształcenia ustawicznego. Współpraca ze środowiskiem.

Metody i formy wspierania kształcenia dorosłych: Organizacja narad szkoleniowych dla dyrektorów szkół publicznych i niepublicznych informujących o aktualnych zmianach w prawie oświatowym. Udzielanie wsparcia nowo powołanym dyrektorom, w tym dyrektorom szkół dla dorosłych. Organizowanie konferencji tematycznych dostosowanych do potrzeb szkół i placówek. Rozpowszechnianie dobrych praktyk kształcenia zawodowego.

Powołanie przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty „Zespołu do spraw rozwoju szkolnictwa zawodowego” Celem działania Zespołu będzie zbudowanie systemu wsparcia dla kształcenia zawodowego na terenie województwa i zwiększenie jego skuteczności, efektywności oraz zharmonizowania oferty edukacyjnej szkół zawodowych z potrzebami rynku pracy.

Docelowa struktura szkolnictwa obejmie: 8-letnią szkołę podstawową, Nowy ustrój szkolny Ustrój szkolny z obecnego systemu 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum, 3-letniego liceum ogólnokształcącego, 4-letniego technikum, 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej będzie przekształcony. Docelowa struktura szkolnictwa obejmie: 8-letnią szkołę podstawową, 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum, 3-letnią branżową szkołę I stopnia, 2-letnią branżową szkołę II stopnia, 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, szkołę policealną.

Nowa struktura szkolnictwa zawodowego Od 1 września 2017 r. w systemie oświaty kształcenie w zawodach prowadzić będą następujące szkoły prowadzące kształcenie zawodowe: 4-letnie technikum dla młodzieży, 3-letnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży (w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej), szkoła policealna. Od 1 września 2019 r. rozpocznie kształcenie 5-letnie technikum dla młodzieży. Od 1 września 2020 r. rozpocznie działalność branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.

Branżowa szkoła I stopnia ograniczenie liczby kwalifikacji do jednej - w branżowej szkole I stopnia, uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po ukończeniu szkoły oraz po zdaniu egzaminu zawodowego z jednej kwalifikacji, ukończenie branżowej szkoły I stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie zasadnicze branżowe oraz umożliwi kształcenie w branżowej szkole II stopnia, co najmniej 50% zajęć w branżowej szkole I stopnia będzie przeznaczonych na kształcenie zawodowe.

Branżowa szkoła II stopnia kształcenie zawodowe może odbywać się w zawodach, które są kontynuacją kształcenia w branżowej szkole I stopnia, kształcenie w branżowej szkole II stopnia będzie realizowane w zakresie jednej kwalifikacji, będącej nadbudową dla kwalifikacji, w zakresie której realizowane było kształcenie w branżowej szkole I stopnia (ograniczenie liczby kwalifikacji do dwóch - jedna w BS I i jedna w BS II), ukończenie branżowej szkoły II stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika po zdanym egzaminie z drugiej kwalifikacji, po ukończeniu branżowej szkoły II stopnia i po zdaniu egzaminu maturalnego absolwent może uzyskać świadectwo dojrzałości celem kontynuacji nauki na studiach wyższych (jęz. polski, matematyka, jęz. obcy oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub egzamin maturalny z przedmiotu dodatkowego).

Struktura Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Organ prowadzący szkoły dla dorosłych, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe lub placówki (placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego) może je połączyć w zespół, zwany „centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego”. W skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego wchodzi co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe oraz co najmniej jedna placówka kształcenia praktycznego.

Wprowadzenie doradztwa zawodowego Wprowadzenie doradztwa zawodowego w ramowych planach nauczania dla poszczególnych typów szkół, zawierające m.in. minimalny wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Uwzględnienie tematyki doradztwa w podstawie programowej na każdym etapie edukacji Określone zostały warunki oraz sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach.

Dziękuję za uwagę.