Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Wyniki konkursów ogłaszanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w ramach Priorytetu: VI; VII; VIII i IX (po 1 kwietnia 2009r)
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach realizowanych
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Propozycja kryteriów szczegółowych wyboru finansowanych operacji dla Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów szkół zawodowych, w szczególności poprzez podniesienie efektywności kształcenia.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Oznaczanie i promocja projektów dofinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata Regionalny Program.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Równość szans i niedyskryminacja w projektach finansowanych z funduszy europejskich na lata CZERWIEC 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Pytania i odpowiedzi w ramach Poddziałania 5. 2
Stan wdrażania RPO WL w WUP w Lublinie
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Równościowe zarządzanie projektem
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020 Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020

Wytyczne w zakresie realizacji Równość szans i niedyskryminacji Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020 2

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Równość szans i niedyskryminacji Zasada równości szans kobiet i mężczyzn dotyczy podejmowania działań na rzecz osiągania stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i obowiązki oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju), z których mogą korzystać; działania wyrównawcze polegają na preferencyjnym traktowaniu osób z tej grupy, która napotyka na szczególne bariery i ograniczenia utrudniające równy dostęp do zasobów i dóbr społecznych; każda decyzja czy działanie są zatem oceniane w odniesieniu do stopnia, w jakim wpływają na sytuację kobiet i mężczyzn, tj. czy przyczyniają się do eliminowania występujących nierówności czy też je pogłębiają. 3

Czym jest realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn? Równość szans i niedyskryminacji Czym jest realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn? Realizacja działań wyrównujących szanse tej płci, która jest w gorszym położeniu. Unikanie sztucznych podziałów na role i obszary wyłącznie „kobiece” lub wyłącznie „męskie”. Analiza sytuacji z uwzględnieniem perspektywy płci w obszarze, w którym prowadzimy lub zamierzamy prowadzić działania, czyli analiza danych z podziałem na płeć. Zaplanowanie działań, które mogą przyczynić się do rozwiązania konkretnych problemów w zakresie równości szans kobiet i mężczyzn. 4

Czym nie jest realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn? Równość szans i niedyskryminacji Czym nie jest realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn? Równość nie oznacza zawsze „po równo”, to nie jest podział 50/50 kobiet i mężczyzn uczestniczących w projektach. Same deklaratywne zapisy o zagwarantowaniu pełnej dostępności dla kobiet i mężczyzn czy też niedyskryminowaniu nikogo, nie są realizacją zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Działania na rzecz równości szans kobiet i mężczyzn nie kończą się na analizie sytuacji kobiet i mężczyzn oraz stwierdzeniu istniejących nierówności. Błędne jest przekonanie, że działania na rzecz równości szans kobiet i mężczyzn mają na celu doprowadzenie do stanu, że nie będzie różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami. 5

Standard minimum Równość szans i niedyskryminacji to narzędzie używane do oceny realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn na etapie oceny formalnej, w ramach kryterium A.10. Zgodność z politykami horyzontalnymi UE (ocena jest zero-jedynkowa). Obejmuje zestaw pięciu zagadnień i ocenia, czy wnioskodawca uwzględnił: kwestie równościowe w ramach analizy problematyki projektu, wpływ zaplanowanych działań na zasadę równości, wskaźniki w podziale na płeć, wpływ projektu na zasadę równości. 6

Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: Równość szans i niedyskryminacji Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły. Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem. 7

Równość szans i niedyskryminacji Standard minimum za poszczególne kryteria można otrzymać od 0 do 2 punktów; maksymalnie projekt może otrzymać 6 punktów; brak uzyskania co najmniej 3 punktów w standardzie minimum jest równoznaczny z odrzuceniem wniosku. 8

Równość szans i niedyskryminacji KIEDY NIE BĘDZIE MIEĆ ZASTOSOWANIE OCENA POD KĄTEM STANDARDU MINIMUM? WYJĄTKI OD STANDARDU MINIMUM Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) - w ramach statutu (lub innego równoważnego dokumentu) istnieje jednoznaczny zapis, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. W przypadku tego wyjątku statut może być zweryfikowany przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Natomiast na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, musi zostać podana w treści informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na ograniczenia wynikające z profilu działalności. Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/pracownice, cały personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na zamkniętą rekrutację wraz z uzasadnieniem. W celu potwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku, powinno się wymienić z nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu. 9

są niewystarczające. Stwierdzenia typu: Równość szans i niedyskryminacji Stwierdzenia typu: „Projekt będzie realizował założenia równościowe.” „Projekt jest zgodny z polityką równości szans kobiet i mężczyzn.” „Wnioskodawca nie będzie dyskryminował nikogo ze względu na płeć.” są niewystarczające. Stwierdzenia te są deklaratywne i nie wynika z nich, w jaki sposób faktycznie zostanie zapewniona realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn. 10

Równość szans i niedyskryminacji Przy diagnozowaniu barier równościowych należy wziąć pod uwagę, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej. Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale odpowiedź m.in. na pytania: czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu? jakie są tego przyczyny? czy któraś z grup ma trudniejszy dostęp do edukacji, zatrudnienia, szkoleń? 11

Równość szans i niedyskryminacji Planowane działania powinny wynikać z wcześniej przedstawionych danych i analiz identyfikujących bariery wpływające na sytuację każdej płci. W sytuacji, gdy przedstawione zostały bariery równościowe i dane z podziałem na płeć, ale w żaden sposób nie zaplanowano działań przeciwdziałających tym nierównościom, lub działania te nie odnoszą się w żaden sposób do sytuacji kobiet i mężczyzn pogłębiając istniejące nierówności, wówczas wniosek nie spełnia kryterium nr 2. Można w ramach projektu wprowadzić rozwiązania dodatkowe: działania informacyjne i uświadamiające w zakresie równości płci, dbanie o formułowanie niestereotypowych informacji, materiałów, działań. 12

Równość szans i niedyskryminacji Równościowe zarządzanie projektem polega na uświadomieniu osób zaangażowanych w realizację projektu (zarówno personelu, jak i podwykonawców) o obowiązku przestrzegania zasady równości płci. Obejmuje także organizowanie pracy i składu osobowego we wszystkich działaniach projektu, by zapewnić włączanie perspektywy płci do działań projektowych. Nie polega na zatrudnieniu do obsługi projektu 50% mężczyzn i 50 % kobiet, ani na zwykłej deklaracji, że projekt będzie zarządzany równościowo. Należy pamiętać, że: stosowanie kryterium płci w procesie rekrutacji pracowników jest niezgodne z prawem pracy; stosowanie polityki równych wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości jest obowiązkiem wynikającym z prawa pracy. 13

Równość szans i niedyskryminacji Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami 14

Od modelu medycznego do modelu interakcyjnego Równość szans i niedyskryminacji Od modelu medycznego do modelu interakcyjnego Model medyczny Niepełnosprawny – chory, niezdolny do samodzielnego życia/podejmowania samodzielnych decyzji, nie spełniający normy Przyczyna – ograniczenia organizmu Efekt – wykluczenie, oddanie pod opiekę lekarzy i instytucji Cel – wyleczenie, rehabilitacja Działania – charytatywne, opiekuńcze Model interakcyjny Niepełnosprawność – wynik interakcji między osobą a otoczeniem Przyczyna – bariery społeczno-ekonomiczne Efekt - nie naprawiamy jednostki, ale dostosowujemy otoczenie Cel – włączenie, zapewnienie równych praw i równego traktowania Działania - znoszenie równego typu barier (architektonicznych, komunikacyjnych, w postawie społeczeństwa)

Model medyczny- konsekwencje Równość szans i niedyskryminacji Model medyczny- konsekwencje Stan osoby jest problemem diagnoza terapia rehabilitacja leczenie specjalne Instytucje segregacja w edukacji i na rynku pracy

Model społeczny - konsekwencje Równość szans i niedyskryminacji Model społeczny - konsekwencje Struktury w społeczeństwie są problemem Uprzedzenia / postawa otoczenia Bariery architektoniczne Utrudniony dostęp do edukacji Dyskryminacja na rynku pracy Niedostępny transport Utrudniony dostęp do informacji 17

Model medyczny i interakcyjny - porównanie Równość szans i niedyskryminacji Model medyczny i interakcyjny - porównanie Model medyczny Niepełnosprawność jest problemem Niepełnosprawność definiuję osobę Osoba z niepełnosprawnością jest biernym odbiorcą wsparcia i leczenia Najważniejsza jest rehabilitacja Model interakcyjny Bariery są problemem Niepełnosprawność to tylko jedna z cech osoby Osoby z niepełnosprawnością są równoprawnymi członkami społeczeństwa Najważniejsza jest likwidacja barier

Równość szans i niedyskryminacji Dostępność Właściwość środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, pozwalająca osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami. Dostępność jest warunkiem wstępnym prowadzenia przez wiele osób z niepełnosprawnościami niezależnego życia i uczestniczenia w życiu społecznym i gospodarczym. Dostępność może być zapewniona przede wszystkim dzięki stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania, a także poprzez usuwanie istniejących barier oraz stosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień, w tym technologii i urządzeń kompensacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami.

Koncepcja uniwersalnego projektowania Równość szans i niedyskryminacji Koncepcja uniwersalnego projektowania Projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Uniwersalne projektowanie nie wyklucza możliwości zapewniania dodatkowych udogodnień dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne.

Reguły uniwersalnego projektowania Równość szans i niedyskryminacji Reguły uniwersalnego projektowania użyteczność dla osób o różnej sprawności, elastyczność w użytkowaniu, proste i intuicyjne użytkowanie, czytelna informacja, tolerancja na błędy, wygodne użytkowanie bez wysiłku, wielkość i przestrzeń odpowiednie dla dostępu i użytkowania, percepcja równości.

Równość szans i niedyskryminacji Rekrutacja Rekrutacja uczestników projektu powinna zostać przeprowadzona w sposób umożliwiający wzięcie udziału w projekcie każdej zainteresowanej osobie. Informacja o rekrutacji- zapewnienie dostępnego przekazu. Wiadomości o projekcie powinny być zamieszczane na stronach/portalach internetowych, z których korzystają osoby z niepełnosprawnościami. Zagwarantowanie dostępności spotkań rekrutacyjnych. Dostępność formularzy zgłoszeniowych. Diagnoza wynikających z niepełnosprawności potrzeb.

Równość szans i niedyskryminacji Informacja i promocja Zapewnienie dostępnego przekazu (nagranie komunikatu w formie wideo z napisami, nagranie z napisami w języku łatwym, nagranie z tłumaczem języka migowego). Odpowiednie zaprojektowanie materiałów informacyjno-promocyjnych. Dostępność treści zamieszczanych w Internecie.

Równość szans i niedyskryminacji Dobre praktyki… Zaplanowanie działań niwelujących nierówności ze względu na niepełnosprawność. Działania zindywidualizowane. Działania wynikające z przeprowadzonej analizy. Wszystkie produkty powinny być zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania. Informacje o zapewnieniu zasady dostępności – w tym przede wszystkim koncepcji uniwersalnego projektowania i równego dostępu – muszą być uwzględnione we wniosku o dofinansowanie. Stosowanie standardów WCAG 2.0 na poziomie AA.

Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego tel. 58 326 81 90, defs@pomorskie.eu www.rpo.pomorskie.eu