Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania"— Zapis prezentacji:

1 Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania 5. 4. 2
Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata Wrzesień 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata

2 Schemat prezentacji Cel konkursu Grupa docelowa Wnioskodawca / beneficjent Kryteria Wskaźniki Typy projektów Rodzaje wsparcia Ograniczenia w projektach Analiza potrzeb – wstępna i pogłębiona Równość szans – kobiet i mężczyzn Równość szans i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

3 Cel konkursu Wybór do dofinansowania ze środków EFS projektów, które w największym stopniu przyczynią się do eliminowania zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy dostosowanego do potrzeb konkretnych pracodawców i ich pracowników, w tym przewidujących działania służące przekwalifikowaniu osób narażonych na zdrowotne czynniki ryzyka w miejscu pracy. Przekwalifikowanie rozumiane jest jako nabycie kompetencji, umiejętności lub kwalifikacji, których celem jest umożliwienie pracownikowi kontynuowania pracy na zmodernizowanym stanowisku lub rozpoczęcie pracy na innym stanowisku o mniejszym obciążeniu dla zdrowia tego pracownika.

4 Grupa docelowa Ostatecznymi odbiorcami wsparcia są osoby w wieku aktywności zawodowej. Projekt jest realizowany wyłącznie na rzecz pracowników określonego we wniosku o dofinansowanie pracodawcy/pracodawców w zakresie zgodnym z jego zdiagnozowanymi potrzebami. Przez pracownika należy rozumieć personel przedsiębiorstwa zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Infrastruktury I Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020.

5 Charakterystyka grupy docelowej – cechy
Cechy grupy docelowej to między innymi: czynniki ryzyka na stanowisku pracy (cecha obligatoryjna) – np. rodzaj wykonywanej pracy (np. praca siedząca, w warunkach szkodliwych), warunki występujące w zakładzie pracy w kontekście zagrożenia utratą pracy pracowników z przyczyn dotyczących stanu zdrowia; staż pracy – okres zatrudnienia pracownika/ów na danym rodzaju stanowiska (rodzaj wykonywanej pracy) generującym zdiagnozowane w analizie/ we wniosku o dofinansowanie projektu czynniki ryzyka; wiek; płeć; niepełnosprawność.

6 Wnioskodawca Wnioskodawca
pracodawca, którego pracownicy stanowią grupę docelową projektu podmiot, który realizuje projekt na rzecz konkretnego pracodawcy/ pracodawców, którego/ których pracownicy stanowią grupę docelową projektu. Wnioskodawca W ramach jednego wniosku o dofinansowanie projektu wnioskodawca może objąć wsparciem zarówno „swoich” pracowników, jak i osoby zatrudnione w innych podmiotach (jednym lub wielu), na rzecz których realizowany będzie przedmiotowy projekt.

7 PRACODAWCA (=?) PRZEDSIĘBIORCA
Przypadek: pracodawca – przedsiębiorca W przypadku, gdy pracodawcą jest przedsiębiorca, grupę docelową projektu mogą stanowić wyłącznie pracownicy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. PRACODAWCA (=?) PRZEDSIĘBIORCA Po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu wnioskodawca staje się beneficjentem.

8 Katalog beneficjentów
Beneficjentami są w szczególności: publiczne i prywatne podmioty świadczące usługi zdrowotne i ich organy założycielskie, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, organizacje przedsiębiorców, przedsiębiorcy, instytucje edukacyjne, szkoły wyższe, podmioty ekonomii społecznej/przedsiębiorstwa społeczne.

9 Kryterium dopuszczalności specyficzne (1)
Zakres projektu Weryfikacji podlega, czy projekt jest realizowany na rzecz pracowników określonego we wniosku o dofinansowanie pracodawcy w zakresie zgodnym z jego zdiagnozowanymi potrzebami, tj.: czy wnioskodawcą jest pracodawca, którego pracownicy stanowią grupę docelową projektu albo czy we wniosku o dofinansowanie wskazano konkretnego pracodawcę/ pracodawców, którego/ których pracownicy stanowią grupę docelową projektu. Kryterium obligatoryjne.

10 Kryterium dopuszczalności specyficzne (2)
Wskaźnik rezultatu bezpośredniego Weryfikacji podlega, czy w ramach projektu założono realizację wskaźnika rezultatu bezpośredniego Liczba osób, które po opuszczeniu Programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie, na poziomie 45% w odniesieniu do liczby osób objętych wsparciem w ramach projektu. Kryterium obligatoryjne.

11 Kryterium strategiczne I stopnia specyficznego ukierunkowania projektu
Partnerstwo Ocenie podlega stopień, w jakim partnerstwo w projekcie przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania. Projekt realizowany jest w partnerstwie pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i/lub organizacjami pozarządowymi i/lub podmiotami leczniczymi i/lub przedsiębiorcami i/lub instytucjami naukowymi i/lub sektorem oświaty, które: 0 pkt – nie przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 1 pkt – przyczyni się do osiągnięcia większości rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 2 pkt – przyczyni się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania.

12 Wskaźniki rezultatu bezpośredniego (1)
Liczba osób, które po opuszczeniu Programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie. dotyczy jedynie osób pracujących mierzy liczbę osób w wieku aktywności zawodowej, które dzięki wsparciu EFS kontynuowały zatrudnienie w dotychczasowym miejscu pracy należy uwzględnić te rodzaje działań prozatrudnieniowych, w przypadku których możliwa jest weryfikacja, że udział w nich przyczynił się do kontynuacji zatrudnienia Osoby kontynuujące zatrudnienie – dotyczy osób pracujących zagrożonych utratą pracy z przyczyn dotyczących stanu zdrowia.

13 Wskaźniki rezultatu bezpośredniego (2)
Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne mierzy liczbę osób, które dzięki działaniom finansowanym z EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne (dotyczy wszystkich badań profilaktycznych, nie tylko finansowanych z EFS). wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. W przypadku wsparcia polegającego na działaniach informacyjno-edukacyjnych wskaźnik mierzony w okresie realizacji projektu. mierzony na podstawie informacji od osób korzystających ze wsparcia w projekcie.

14 Wskaźniki horyzontalne
Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno–komunikacyjne (TIK)

15 Typy projektów W konkursie mogą być realizowane wyłącznie następujące typy projektów: wzmocnienie potencjału zdrowia osób pracujących, w szczególności poprzez: ograniczanie czynników ryzyka dla chorób cywilizacyjnych i wynikających ze specyfiki zakładu pracy, przekwalifikowanie pracowników długotrwale pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie, przygotowujące do kontynuowania pracy na innych stanowiskach o mniejszym obciążeniu dla zdrowia, promocja i edukacja zdrowotna, jako uzupełnienie działań wskazanych w pkt a), obejmująca m.in.: akcje profilaktyczne, akcje promujące zdrowy tryb życia, w tym aktywność fizyczną.

16 Rodzaje wsparcia (1) Działania realizowane w ramach projektu mogą dotyczyć m.in.: przekwalifikowania pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie (np. mentoring, kurs, szkolenie, studia podyplomowe) badań profilaktycznych, wykraczających poza obowiązkowe badania okresowe z zakresu medycyny pracy, wsparcia rehabilitacyjnego zdrowia psychicznego pracowników Badania muszą być wykonywane przez podmiot/y wykonujący/e działalność leczniczą, uprawniony/e do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego w obszarze realizacji projektu i świadczenia opieki zdrowotnej, tj. wpisany/e do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (

17 Rodzaje wsparcia (2) wdrożenia zmian organizacyjnych mających na celu eliminację zidentyfikowanych czynników ryzyka wpływających negatywnie na zdrowie pracowników poprawy ergonomii pracy (np. modernizowanie, w tym doposażenie/ wyposażenie stanowisk pracy tylko w uzasadnionych przypadkach) usprawnienia procedur wczesnej identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy negatywnie wpływających na zdrowie pracowników, realizowanych wyłącznie jako uzupełnienie działań określonych w lit. a-e działań informacyjno-edukacyjnych, realizowanych wyłącznie jako uzupełnienie działań określonych w lit. a-e, prowadzonych przez osoby posiadające kwalifikacje w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

18 Ograniczenia w projektach (1)
Działania realizowane w ramach projektu nie zastępują obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, do realizacji których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów rozdziału VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666) oraz ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 1184).  W projekcie nie ma możliwości finansowania działań, do realizacji których pracodawca jest zobligowany na mocy przepisów powszechnie obowiązujących.

19 Ograniczenia w projektach (2)
Projekty nie mogą być ukierunkowane wyłącznie na : doposażenie/ wyposażenie stanowisk pracy – finansowanie doposażenia/ wyposażenia zakładu pracy musi być połączone ze wsparciem skierowanym bezpośrednio do pracowników Dodatkowo: usprawnienie procedur wczesnej identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy negatywnie wpływających na zdrowie pracowników działania informacyjno-edukacyjne mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań, o których mowa w Standardach realizacji wsparcia…, w podrozdziale 2.1 lit. a-e.

20 Wstępna analiza potrzeb (1)
Wstępna analiza potrzeb zakładu pracy: przygotowana pod kątem problemów związanych z niekorzystnymi czynnikami zdrowotnymi w danym zakładzie pracy uwzględnia zróżnicowane potrzeby i oczekiwania zatrudnionych kobiet i mężczyzn oraz osób z niepełnosprawnościami sporządzona przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu w formie pisemnej zatwierdzona przez pracodawcę udostępniona na wezwanie IZ RPO WP

21 Wstępna analiza potrzeb (2)
We wniosku o dofinansowanie projektu (część C.7 wniosku: Krótki opis projektu) należy zawrzeć: główne konkluzje z przywołaniem danych na poparcie opisanych problemów i wniosków wynikających z analizy deklarację realizacji działań w projekcie wyłącznie w oparciu o wyniki tej analizy informacja o terminie przeprowadzenia analizy.

22 Analiza pogłębiona – stanowisko pracy
przeprowadzona najpóźniej na etapie realizacji projektu dotyczy szczegółowych problemów wynikających z czynników ryzyka występujących na konkretnym stanowisku pracy danego pracownika, będącego uczestnikiem projektu.

23 Analiza – elementy (1) Przykładowe elementy analizy to:
analiza stanowisk obciążających zdrowie pracowników – odrębnie w odniesieniu do każdego wspieranego pracodawcy dane statystyczne dotyczące pracowników, których zdrowie jest narażone ze względu na charakter/warunki pracy w odniesieniu do każdego wspieranego pracodawcy

24 Analiza – elementy (2) charakterystyka grup pracowników, uwzględniająca między innymi: czynniki ryzyka na stanowisku pracy – np. rodzaj wykonywanej pracy (np. praca siedząca, w warunkach szkodliwych) staż pracy na stanowisku obciążającym zdrowie rodzaj problemów zdrowotnych potrzeby i oczekiwania pracowników z obciążeniami zdrowotnymi, w tym zróżnicowane potrzeby i oczekiwania zatrudnionych kobiet i mężczyzn oraz osób z niepełnosprawnościami luki kompetencyjne pracowników, stanowiące przeszkodę w przeniesieniu na stanowisko o mniejszym obciążeniu dla zdrowia

25 Analiza – elementy (3) analiza potrzeb w zakresie modernizacji stanowisk z uwagi na ich obciążający wpływ na zdrowie pracowników analiza pozostałych stanowisk u wspieranego pracodawcy, ze szczególnym uwzględnieniem tych stanowisk, na które można przesunąć pracowników obciążonych zdrowotnie.

26 Standard minimum składa się z pięciu kryteriów:
Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (1) Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły.

27 Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (2)
Standard minimum (cd.) Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem.

28 Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (1)
Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) – w ramach statutu (lub innego równoważnego dokumentu) istnieje jednoznaczny zapis, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. statut może być zweryfikowany przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, musi zostać podana w treści informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na ograniczenia wynikające z profilu działalności.

29 Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (2)
Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem: wszystkich pracowników/ pracownice, cały personel konkretnego podmiotu, wyodrębnioną organizacyjnie część danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na zamkniętą rekrutację wraz z uzasadnieniem. W celu potwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku, powinno się wymienić z nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.

30 Jednocześnie należy pamiętać, że:
Równość szans Przy diagnozowaniu barier równościowych należy wziąć pod uwagę, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej. Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale odpowiedź m.in. na pytania: czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu? jakie są tego przyczyny? czy któraś z grup ma trudniejszy dostęp do edukacji, zatrudnienia, szkoleń? Jednocześnie należy pamiętać, że: stosowanie kryterium płci w procesie rekrutacji pracowników jest niezgodne z prawem pracy stosowanie polityki równych wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości jest obowiązkiem wynikającym z prawa pracy.

31 Równość szans Stwierdzenia typu:
„Projekt będzie realizował założenia równościowe.” „Projekt jest zgodny z polityką równości szans kobiet i mężczyzn.” „Wnioskodawca nie będzie dyskryminował nikogo ze względu na płeć.” są niewystarczające. Stwierdzenia te są deklaratywne i nie wynika z nich, w jaki sposób faktycznie zostanie zapewniona realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

32 Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami
Dostępność właściwość środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, pozwalająca osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami jest warunkiem wstępnym prowadzenia przez wiele osób z niepełnosprawnościami niezależnego życia i uczestniczenia w życiu społecznym i gospodarczym może być zapewniona przede wszystkim dzięki stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania, a także poprzez usuwanie istniejących barier oraz stosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień, w tym technologii i urządzeń kompensacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami.

33 Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami
Uniwersalne projektowanie oznacza projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne.

34 Mechanizm racjonalnych usprawnień
Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Mechanizm racjonalnych usprawnień oznacza konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika w projekcie nie może przekroczyć 12 tys. PLN.

35 Mechanizm racjonalnych usprawnień – przykłady
koszty specjalistycznego transportu na miejsce realizacji wsparcia dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych dostosowanie infrastruktury komputerowej (np. wynajęcie lub zakup i instalacja programów powiększających, mówiących, kamer do kontaktu z osobą posługującą się językiem migowym, drukarek materiałów w alfabecie Braille’a) dostosowanie akustyczne (wynajęcie lub zakup i montaż systemów wspomagających słyszenie, np. pętli indukcyjnych, systemów FM) asystent tłumaczący na język łatwy asystent osoby z niepełnosprawnością tłumacz języka migowego lub tłumacz-przewodnik przewodnik dla osoby mającej trudności w widzeniu

36 Informacja i promocja zapewnienie dostępnego przekazu (nagranie komunikatu w formie wideo z napisami, nagranie z napisami w języku łatwym, nagranie z tłumaczem języka migowego) odpowiednie zaprojektowanie materiałów informacyjno-promocyjnych

37 Monitoring projektów i sprawozdawczość
narzędziem sprawozdawczym w projekcie jest wniosek o płatność beneficjent w umowie o dofinansowanie projektu zobowiązuje się do wskazywania obligatoryjnie w części dotyczącej postępu rzeczowego z realizacji projektu, które z działań równościowych zaplanowanych w ramach wniosku o dofinansowanie projektu zostały zrealizowane, a także do wskazania problemów lub trudności (o ile będą występować) w realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projekcie

38 Podręczniki Jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach finansowanych  z funduszy europejskich Poradnik dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania. Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania Funduszy Europejskich Oba podręczniki dostępne są na stronie internetowej RPO WP

39 Dziękuję za uwagę. 39


Pobierz ppt "Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania"

Podobne prezentacje


Reklamy Google