Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania"— Zapis prezentacji:

1 Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania 5. 4. 2
Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania Zdrowie na rynku pracy Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 11 grudnia 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata

2 Schemat prezentacji Typy projektów Cel Wnioskodawca / beneficjent Grupa docelowa Rodzaje wsparcia Obszar realizacji projektu Dostępność wsparcia Kryteria Wskaźniki Równość szans – kobiet i mężczyzn Równość szans i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

3 Typy projektów Projekty ukierunkowane na zwiększenie udziału mieszkańców regionu w programach zdrowotnych dotyczących chorób, które są specyficznym problemem zdrowotnym regionu, tj. chorób diabetologicznych, wieku starczego, zaburzeń psychicznych, realizowanych zgodnie z Regionalnym Programem Polityki Zdrowotnej.

4 Cel konkursu Celem realizacji Poddziałania Zdrowie na rynku pracy jest wybór do dofinansowania ze środków EFS projektu, który w największym stopniu przyczyni się do udziału mieszkańców w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2.

5 Wnioskodawca/beneficjent
Wnioskodawcą lub partnerem lub podmiotem realizującym w projekcie musi być podmiot leczniczy udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z płatnikiem). Przez płatnika należy rozumieć Narodowy Fundusz Zdrowia albo podmiot (następcę prawnego) zastępującego go w finansowaniu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

6 Grupa docelowa Grupę docelową w projekcie stanowią osoby w wieku aktywności zawodowej, będące w grupie podwyższonego ryzyka, tj. w szczególności osoby w wieku lat.

7 Rodzaje wsparcia Interwencja w ramach projektu musi być zgodna z zakresem Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu 2 oraz spełniać wymagania określone w Standardach realizacji wsparcia w ramach Działania 5.4. Zdrowie na rynku pracy RPO WP

8 Obszar realizacji wyłączony z realizacji projektów Poddziałania 5.4.2.
Cedry Wielkie – gmina wiejska Gdańsk – gmina miejska Gdynia – gmina miejska Hel – gmina miejska Jastarnia – gmina miejsko-wiejska Kartuzy – gmina miejsko-wiejska Kolbudy – gmina wiejska Kosakowo – gmina wiejska Luzino – gmina wiejska Pruszcz Gdański – gmina miejska Pruszcz Gdański – gmina wiejska Przodkowo – gmina wiejska Przywidz – gmina wiejska Pszczółki – gmina wiejska Puck – gmina miejska Puck – gmina wiejska Reda – gmina miejska Rumia – gmina miejska Somonino – gmina wiejska Sopot – gmina miejska Stegna – gmina wiejska Suchy Dąb – gmina wiejska Szemud – gmina wiejska Tczew – gmina miejska Tczew – gmina wiejska Trąbki Wielkie – gmina wiejska Wejherowo – gmina miejska Wejherowo – gmina wiejska Władysławowo – gmina miejsko-wiejska Żukowo – gmina miejsko-wiejska (Zgodnie z podrozdziałem 1.9 Regulaminu konkursu.)

9 Dostępność wsparcia Wnioskodawca jest zobligowany do zaplanowania wszystkich etapów oraz wszystkich rodzajów działań przewidzianych w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2 dla mieszkańców każdego powiatu województwa pomorskiego, z wyłączeniem obszarów objętych wsparciem w ramach Poddziałania – Zdrowie na rynku pracy – mechanizm ZIT: Akcja informacyjno-edukacyjna Kwalifikacja do Programu Włączenie do dalszego etapu Programu przez kadrę medyczną Realizacja kompleksowego programu edukacyjnego dla uczestników Programu Ocena efektów i zakończenie Programu Monitoring i ewaluacja Programu

10 Kryterium dopuszczalności specyficzne Zakres projektu
– kryterium obligatoryjne Weryfikacji podlega, czy działania realizowane w projekcie są zgodne z zakresem Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu. Wnioskodawca jest zobligowany do zaplanowania wszystkich etapów oraz wszystkich rodzajów działań przewidzianych w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2.

11 Kryterium dopuszczalności specyficzne Specyficzny typ wnioskodawcy/partnera
Specyficzny typ wnioskodawcy/partnera – kryterium obligatoryjne Weryfikacji podlega, czy wnioskodawca lub partner lub podmiot realizujący w projekcie jest podmiotem leczniczym udzielającym świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z płatnikiem).

12 Kryterium dopuszczalności specyficzne Grupa docelowa
– kryterium obligatoryjne Weryfikacji podlega, czy grupę docelową w projekcie stanowią osoby w wieku aktywności zawodowej, będące w grupie podwyższonego ryzyka, które zostaną objęte badaniami skriningowymi (przesiewowymi) w celu wczesnego wykrycia choroby.

13 Kryterium strategiczne I stopnia specyficznego ukierunkowania projektu (1)
Partnerstwo – kryterium fakultatywne Weryfikacji podlega, czy projekt realizowany jest w partnerstwie pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i/lub organizacjami pozarządowymi i/lub podmiotami leczniczymi i/lub przedsiębiorcami i/lub instytucjami naukowymi i/lub sektorem oświaty, które przyczyni się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania.

14 Kryterium strategiczne I stopnia specyficznego ukierunkowania projektu (2)
Partnerstwo w ramach Poddziałania – sposób oceny 0 pkt – nie przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 1 pkt – przyczyni się do osiągnięcia większości rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 2 pkt – przyczyni się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania. Waga punktowa – 5.

15 Wskaźniki projektu (EFS) i Programu (RPZ)
Beneficjent jest zobligowany do monitorowania 2 niezależnych od siebie kategorii wskaźników: wskaźników EFS, których definicje oraz sposób pomiaru zostały zawarte w załączniku do Regulaminu konkursu – Zasady pomiaru wskaźników w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata wskaźników oraz mierników efektywności Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu 2 w sposób i na zasadach określonych w tym Programie.

16 Wskaźniki produktu (1) Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS wskaźnik obejmuje osoby objęte programem polityki zdrowotnej współfinansowanym z EFS we wskaźniku należy uwzględnić wszystkie osoby, które otrzymały przynajmniej jedną formę wsparcia w ramach programu polityki zdrowotnej osoba biorąca udział w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2, jest uczestnikiem projektu EFS od momentu udzielenia pierwszej formy wsparcia, tj. badania OGTT. Przeprowadzenie ankiety FINDRISK jest elementem rekrutacji uczestników do projektu – osoba objęta jedynie ankietą FINDRISK nie jest uczestnikiem projektu, gdyż nie jest to forma wsparcia w projekcie.

17 Wskaźniki produktu (2) Liczba wdrożonych programów zdrowotnych istotnych z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych regionu, w tym pracodawców wskaźnik obejmuje liczbę wdrożonych programów polityki zdrowotnej istotnych z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych regionu w związku ze specyfiką konkursu w zakresie wdrożenia Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu 2, wartość wskaźnika należy pozostawić na domyślnym poziomie 1, określonym w GWA.

18 Wskaźnik rezultatu bezpośredniego
Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne wskaźnik mierzy liczbę osób, które dzięki działaniom finansowanym z EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne (dotyczy wszystkich badań profilaktycznych, nie tylko finansowanych z EFS) wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie; w przypadku wsparcia polegającego na działaniach informacyjno-edukacyjnych wskaźnik mierzony w okresie realizacji projektu wskaźnik mierzony przez beneficjenta na podstawie informacji od osób korzystających ze wsparcia w projekcie.

19 Wskaźniki horyzontalne
Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno–komunikacyjne (TIK)

20 Równość szans i niedyskryminacji
Zasady: równość szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami równość szans kobiet i mężczyzn oceniane są na etapie oceny formalnej w ramach kryterium A.10. Zgodność z politykami horyzontalnymi UE. Ocena kryterium TAK – NIE kolejny etap Wniosek oceniony negatywnie! oceny wniosku brak negocjacji Brak dofinansowania! 20

21 istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych
Równość szans i niedyskryminacji ANALIZA GRUPY DOCELOWEJ w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu (w tym ze względu na niedyskryminację osób z niepełnosprawnościami (bariery, potrzeby, oczekiwania) – część D wniosku) WSKAŻ I UZASADNIJ istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych Wskaż m.in. – jakie działania podjęto, zaplanowano w celu zapewnienia dostępności projektu dla osób z niepełnosprawnościami - czy planuje się zastosowanie uniwersalnego projektowania, a jeśli tak, to w jaki sposób? (część I.1 wniosku) 21 21

22 Standard minimum składa się z pięciu kryteriów:
Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (1) Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły.

23 Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (2)
Standard minimum (cd.) Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem.

24 Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (1)
Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) – w ramach statutu (lub innego równoważnego dokumentu) istnieje jednoznaczny zapis, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. statut może być zweryfikowany przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, musi zostać podana w treści informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na ograniczenia wynikające z profilu działalności.

25 Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (2)
Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem: wszystkich pracowników/ pracownice, cały personel konkretnego podmiotu, wyodrębnioną organizacyjnie część danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na zamkniętą rekrutację wraz z uzasadnieniem. W celu potwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku, powinno się wymienić z nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.

26 Równość szans Przy diagnozowaniu barier równościowych należy wziąć pod uwagę, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej. Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale odpowiedź m.in. na pytania: czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu? jakie są tego przyczyny? czy któraś z grup ma trudniejszy dostęp do edukacji, zatrudnienia, szkoleń? Jednocześnie należy pamiętać, że: stosowanie kryterium płci w procesie rekrutacji pracowników jest niezgodne z prawem pracy stosowanie polityki równych wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości jest obowiązkiem wynikającym z prawa pracy.

27 Równość szans Stwierdzenia typu:
„Projekt będzie realizował założenia równościowe.” „Projekt jest zgodny z polityką równości szans kobiet i mężczyzn.” „Wnioskodawca nie będzie dyskryminował nikogo ze względu na płeć.” są niewystarczające. Stwierdzenia te są deklaratywne i nie wynika z nich, w jaki sposób faktycznie zostanie zapewniona realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

28 Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami
Dostępność właściwość środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, pozwalająca osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami jest warunkiem wstępnym prowadzenia przez wiele osób z niepełnosprawnościami niezależnego życia i uczestniczenia w życiu społecznym i gospodarczym może być zapewniona przede wszystkim dzięki stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania, a także poprzez usuwanie istniejących barier oraz stosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień, w tym technologii i urządzeń kompensacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami.

29 Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami
Uniwersalne projektowanie oznacza projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne.

30 Mechanizm racjonalnych usprawnień
Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Mechanizm racjonalnych usprawnień oznacza konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika w projekcie nie może przekroczyć 12 tys. PLN.

31 Mechanizm racjonalnych usprawnień – przykłady
koszty specjalistycznego transportu na miejsce realizacji wsparcia dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych dostosowanie infrastruktury komputerowej (np. wynajęcie lub zakup i instalacja programów powiększających, mówiących, kamer do kontaktu z osobą posługującą się językiem migowym, drukarek materiałów w alfabecie Braille’a) dostosowanie akustyczne (wynajęcie lub zakup i montaż systemów wspomagających słyszenie, np. pętli indukcyjnych, systemów FM) asystent tłumaczący na język łatwy asystent osoby z niepełnosprawnością tłumacz języka migowego lub tłumacz-przewodnik przewodnik dla osoby mającej trudności w widzeniu

32 Informacja i promocja zapewnienie dostępnego przekazu (nagranie komunikatu w formie wideo z napisami, nagranie z napisami w języku łatwym, nagranie z tłumaczem języka migowego) odpowiednie zaprojektowanie materiałów informacyjno-promocyjnych

33 Podręczniki Jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach finansowanych  z funduszy europejskich Poradnik dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania. Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania Funduszy Europejskich Oba podręczniki dostępne są na stronie internetowej RPO WP

34 Dziękuję za uwagę. 34


Pobierz ppt "Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania"

Podobne prezentacje


Reklamy Google