Gra PowerPlayer jako narzędzie dydaktyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Ścieżki przedmiotowe w edukacji
Rozwój społeczności lokalnych
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Opracował J. Stryjkowski
Realizacja programu edukacyjnego „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”
Co to jest TIK?.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Mini Słownik popularnych zwrotów
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Co chcieliśmy osiągnąć?
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Wychowanie ekologiczne
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
„Czysta energia w mieście” Konkurs dla szkół podstawowych w ramach konkursu „Szanuj energię, chroń klimat” – VI edycja 2016.
Dane kontaktowe This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Ona nazywa się… This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the.
Ile masz lat? This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
Jestem z Warszawy This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
MOODLE MOOCS – PRZYPADKI UŻYCIA W PROJEKCIE SP4CE (PARTNERSTWO STRATEGICZNE NA RZECZ KREATYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI) Anna GRABOWSKA (PRO-MED) Ewa KOZŁOWSKA.
Co dla Pana? This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
Co robisz jutro rano? This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and.
Co Pan robi? Kim Pani jest? This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors,
Dzień dobry! Cześć! This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mój czas wolny This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Dr inż. Anna GRABOWSKA Ewa KOZŁOWSKA
Zasady gry i materiały do gry Przebieg testowej gry podczas szkolenia
Ocena efektów kształcenia i ewaluacja gry PowerPlayer
Zakupy This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
English Language Teaching Methodology for Non-Native English Language Teachers in Secondary School/Adults Education Rafał Rosiński Malta,
EMPOWEREMENT IN ICT SKILLS. I CREATED MY WEBSITE TO USE IT FOR TEACHING.
Europejski wymiar w nowatorskich działaniach kadry edukacyjnej koszalińskiego Ekonoma Małgorzata Kwiatkowska Uczestnik Erasmus+ MALTA 2017 ETI Zespół Szkół.
3D students – dialoGue, democracy,digital
Co chcieliśmy osiągnąć?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Jestem Polką This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Gra PowerPlayer jako narzędzie dydaktyczne Sustainable Entrepreneurship – A Game-Based Exploration for Lower Secondary Schools – SUSEN WARSZTATY SZKOLENIOWE DLA NAUCZYCIELI Gra PowerPlayer jako narzędzie dydaktyczne This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Gra PowerPlayer jako źródło wiedzy dla uczniów Sustainable Entrepreneurship – A Game-Based Exploration for Lower Secondary Schools – SUSEN Gra PowerPlayer jako źródło wiedzy dla uczniów Gra PowerPlayer jako źródło wiedzy dla uczniów – cele kształcenia możliwe do osiągnięcia: game as a source of knowledge for learners – learning outcomes possible to achieve WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE WIEDZA: Uczeń zna podstawowe zasady konstrukcji budżetu firm (dochody, wydatki, zasoby finansowe). Uczeń zna trzy filary rozwoju zrównoważonego (ekologiczny, ekonomiczny i społeczny) Uczeń jest w stanie zidentyfikować przykłady konfliktów pomiędzy działaniami na rzecz efektywności ekonomicznej i ekorozwoju. Uczeń zna źródła energii i różnice pomiędzy odnawialnymi i nieodnawialnymi. Uczeń rozumie wpływ różnych rodzajów energii na środowisko, zwłaszcza negatywne efekty korzystania ze źródeł energii nieodnawialnej Uczeń wie, że energia ze źródeł nieodnawialnych jest często tańsza niż energia ze źródeł odnawialnych (biorąc pod uwagę wszystkie inwestycje i koszty zewnętrzne, a nie samą produkcję energii). UMIEJĘTNOŚCI: Uczeń umie wykonać podstawową analizy kosztów i korzyści. Uczeń rozwija swój system myślenia, kształtując umiejętność analizy wpływu zasad rozwoju zrównoważonego na procesy produkcji. Uczeń jest w stanie planować wydatki, biorąc pod uwagę potrzeby i posiadane zasoby finansowe. Uczeń jest w stanie wykonywać szybko proste operacje matematyczne (rachunki) i analizować wyniki. Uczeń zwiększa swoją umiejętność pracy zorientowanej na cele i dotrzymywania terminów. Uczeń doskonali swoją umiejętność pracy w grupie, podejmując rolę lidera lub wykonawcy zadań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Uczeń przyjmuje odpowiedzialność za wielkość i strukturę konsumpcji energii oraz jest świadomy konsekwencji swoich działań w tym zakresie. Uczeń jest świadomy struktury konsumpcji energii w swojej szkole. Uczeń jest świadomy, że współczesne normy społeczne mają wpływ na rozwój zrównoważony i ochronę środowiska. Uczeń poszukuje rozwiązań potencjalnych konfliktów pomiędzy celami związanymi z rozwojem zrównoważonym a celami finansowymi (maksymalizacją zysków). Uczeń jest świadomy, że dla firm ważny jest dobry wizerunek w społeczeństwie (w tym reputacja jako firmy przyjaznej środowisku), jak również zadowolenie i zaufanie swoich pracowników Uczeń ma świadomość ambiwalencji dobrego wizerunku firmy w zakresie środowiska.

Ćwiczenie 4.1 Ćwiczenie 4.1 (karta pracy) Przeanalizuj treści zawarte w dokumentach, które wskazują ramy kształcenia (np. w Polsce w podstawie programowej) do przedmiotu, którego uczysz i wskaż, które z nich twoim zdaniem można zrealizować przy pomocy gry PowerPlayer. Oto przykładowy dobór treści możliwych do realizacji na poszczególnych przedmiotach szkolnych z wykorzystaniem gry…

Jak zastosować grę w praktyce? Cele kształcenia, jakie można zrealizować przy pomocy gry PowerPlayer znajdują swoje miejsce w obowiązujących dokumentach tworzących ramy kształcenia, np. w Polsce w podstawie programowej, lecz są rozproszone na różnych przedmiotach szkolnych. Aby je osiągnąć, należy zastosować jeden z zaproponowanych modeli organizacyjnych. Modele wykorzystania gry w praktyce szkolnej: - jednoprzedmiotowy (monodyscyplinarny) - wieloprzedmiotowy (multidyscyplinarny) - międzyprzedmiotowy (interdyscyplinarny)

Model jednoprzedmiotowy Sustainable Entrepreneurship – A Game-Based Exploration for Lower Secondary Schools – SUSEN Model jednoprzedmiotowy Model jednoprzedmiotowy (monodyscyplinarny), polega na: realizacji całości gry w ramach jednego przedmiotu szkolnego wzbogacaniu danego przedmiotu o treści z innych przedmiotów budowaniu holistycznego obrazu świata, dzięki integrowaniu wiedzy z wielu dziedzin na jednej lekcji. Model jednoprzedmiotowy Posiada on walory dydaktyczne, lecz będzie trudny do realizacji w codziennej praktyce szkolnej, gdyż: jest bardzo czasochłonny (wymaga poświęcenia nawet 10 lekcji jednego przedmiotu) jest obciążeniem dla jednego, realizującego go samodzielnie nauczyciela (wymaga przygotowania treści z innych przedmiotów szkolnych, przygotowania scenariuszy lekcji interdyscyplinarnych z wykorzystaniem gry i przygotowania do samodzielnego przeprowadzenia gry)

Ćwiczenie 4.2 Ćwiczenie 4.2 (karta pracy) Zastanów się jak przeprowadziłbyś grę ze swoimi uczniami wykorzystując model jednoprzedmiotowy. Zaplanuj cztery dwugodzinne spotkania z uczniami, na których rozegrasz po jednej rundzie gry i zrealizujesz wybrane cele kształcenia. Zanim rozpoczniesz, zapoznaj się z opisami kolejnych rund gry zawartych w podrozdziale „Cztery rundy” Przewodnika do gry PowerPlayer. Pomoże ci on prawidłowo dopasować cele do realizacji na poszczególnych spotkaniach, tak, by pasowały do charakteru rund.

Model wieloprzedmiotowy Model wieloprzedmiotowy (multidyscyplinarny), polega na: realizacji kolejnych rund gry na różnych przedmiotach szkolnych – podziału pracy i treści kształcenia pomiędzy kilku nauczycieli współpracy nauczycieli w zespole międzyprzedmiotowym, którzy przy okazji przeprowadzania wskazanej rundy, zrealizują wybrane cele kształcenia swojego przedmiotu. Model ten: daje nauczycielom i uczniom możliwość rozpatrywania zagadnienia poruszanego w trakcie gry, z punktu widzenia różnych edukacji uświadamia uczniom złożoność problemów związanych z energią i zrównoważonym rozwojem

Nr spotkania/ runda gry Nauczyciel prowadzący spotkanie Cele kształcenia, jakie wybrali sobie nauczyciele do zrealizowania na kolejnych czterech spotkaniach dwugodzinnych Nr spotkania/ runda gry Nauczyciel prowadzący spotkanie Cele z podstaw programowych poszczególnych przedmiotów do zrealizowania 1 Geograf GEOGRAFIA:6.8 wykazuje konieczność ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Polsce; wymienia formy jego ochrony, proponuje konkretne działania na rzecz jego ochrony we własnym regionie. 2 Biolog BIOLOGIA: 10.3 proponuje działania ograniczające zużycie wody i energii elektrycznej oraz wytwarzanie odpadów w gospodarstwach domowych. 3 Fizyk FIZYKA: 4.11 przelicza energię elektryczną podaną w kilowatogodzinach na dżule i dżule na kilowatogodziny; 4 Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie WOS: 31.1 przedstawia zasady etyczne, którymi powinni się kierować pracownicy i pracodawcy; wyjaśnia, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu

Ćwiczenie 4. 3 Ćwiczenie 4. 3 (karta pracy) Dobierzcie się w grupy 4-osobowe, tak, by w każdej z nich znaleźli się nauczyciele co najmniej dwóch różnych przedmiotów szkolnych. Wasza grupa stanowi teraz międzyprzedmiotowy zespół nauczycieli, których zadaniem jest przeprowadzenie gry PowerPlayer i zrealizowanie nawiązujących do niej lekcji swojego przedmiotu. Zaplanujcie, kto poprowadzi poszczególne rundy gry i jakie cele kształcenia swojego przedmiotu zrealizuje na lekcji przy ich okazji. Dodatkowym zadaniem każdego z nauczycieli jest wskazanie pomysłu na jedno przykładowe ćwiczenie związane z tematyką gry, które zostanie przeprowadzone w trakcie tej lekcji.

Model międzyprzedmiotowy Sustainable Entrepreneurship – A Game-Based Exploration for Lower Secondary Schools – SUSEN Model międzyprzedmiotowy Model międzyprzedmiotowy (interdyscyplinarny) polega na: współpracy nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wspólnie pracować będą nad realizacją treści kształcenia i przeprowadzeniem gry stworzeniu takiego planu wykorzystania gry, by budować u uczniów spójny obraz złożonego problemu dydaktycznego, jakim jest zrównoważony rozwój poprzez ogląd z różnych punktów widzenia, pokazywaniu związków przyczynowo-skutkowych w trakcie rozpatrywania problemu korelacji działań nauczycieli w czasie, celowym ustalaniu kolejności wprowadzonych treści dokonaniu scalania elementów różnych przedmiotów szkolnych: treściowym lub metodologicznym. Przykład Nauczyciele geografii, biologii i fizyki postanowili wykorzystać grę PowerPlayer do zrealizowania w swojej szkole projektu edukacyjnego na temat: „Postawy uczniów naszej szkoły wobec energii”. W projekcie uczestniczą uczniowie trzech klas. Każda z nich ma za zadanie przygotować ankietę badającą pozostałych uczniów szkoły. Klasa 1A pod opieką geografa przygotowuje i przeprowadza ankietę dotyczącą znajomości przez uczniów szkoły odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii oraz opinii na temat ich wykorzystania, Klasa 1B pod opieką biologa przygotowuje i przeprowadza ankietę dotyczącą znajomości przez uczniów działań ograniczających zużycie wody i energii elektrycznej oraz wytwarzania odpadów w ich gospodarstwach domowych, Klasa 1C pod opieką fizyka przygotowuje i przeprowadza ankietę dotyczącą znajomości przez uczniów poziomu zużycia energii przez poszczególne sprzęty AGD i RTV oraz ogólnego poziomu zużycia energii w ich gospodarstwach domowych.

Ćwiczenie kompetencji społecznych Sustainable Entrepreneurship – A Game-Based Exploration for Lower Secondary Schools – SUSEN Ćwiczenie kompetencji społecznych Propozycje dotyczące uczenia się przez pracę na rzecz społeczności (ang. Service Learning) oferują możliwość wspólnego rozwoju koncepcji na temat tego, w jaki sposób wiedza, którą uczniowie wynieśli z gry może być wykorzystana na rzecz lokalnej społeczności Elementy service learning warto również uwzględnić na zajęciach poprzedzających wykorzystanie gry. Dzięki temu, w jej trakcie uczniowie będą łatwiej potrafili powiązać działania podejmowane w grze, z tymi, z jakimi spotykają się w codziennym życiu. Gra stanie się bardziej realna i zyska na walorach wychowawczych. Przykład zadania: Skłoń uczniów do wskazania najbardziej energochłonnych sprzętów w ich otoczeniu (domu, szkole, lokalnym przedsiębiorstwie) i wskazania możliwych sposobów ograniczenia zużycia energii. W tym celu podziel uczniów na grupy, z których każda analizować będzie inny energochłonny sprzęt, lub formę działalności. Niech każda grupa, poszukując wiedzy w różnorodnych źródłach informacji, stanie się „ekspertem” od zużycia energii w swej dziedzinie i wskaże praktyczne sposoby jej oszczędzania. W ramach podsumowania zadania, niech każda grupa zaprezentuje wyniki swoich analiz i wskazówki dla oszczędzania energii na forum klasy.

Zrównoważony rozwój w społeczności lokalnej Ćwiczenie 4.4 Ćwiczenie 4.4 (karta pracy) Pracując w grupach 3-4 osobowych wskażcie min. cztery pomysły działań/ projektów skłaniających uczniów do uczenia się zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem, przez pracę na rzecz społeczności lokalnej. Wpiszcie pomysły schemat. Zrównoważony rozwój w społeczności lokalnej _____________

Dziękuję za pracę w tej części szkolenia!