EUconsult Doradztwo Gospodarcze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”
Advertisements

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Branżowy Program Promocji Polskiej Branży Biotechnologicznej.
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Administrator projektu: WSZiA w Zamościu
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
„Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”
Nabycie dobrych praktyk szwajcarskiej organizacji biznesowej przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Przemyślu. PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ.
2009 Portal Wspieramy E-biznes jako źródło informacji o działaniach 8.1 i 8.2 PO IG Agnieszka Krakowiak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa,
Nagroda Marszałka Województwa Wielkopolskiego
Działanie 6.1 „Paszport do eksportu”
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
„Instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców w regionie”
Celem głównym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa Działanie 6.1 Paszport.
Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Oferta Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Beata Bartoszewska Seminarium dla przedsiębiorców.
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Międzynarodowa promocja polskich M E B L I Konferencja prasowa 12 grudnia 2011 r. Warszawa.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Gościejewo 74 Gościejewo Zespół konsultantów: Jarosław Piszczek
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
Oferta Urzędu Marszałkowskiego dla przedsiębiorców z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.
2009 Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? EEN jako źródło informacji o warunkach podejmowania działalności na rynkach UE Justyna Kulawik Zespół Przedsiębiorczości.
Usługi informacyjne Punktów Konsultacyjnych KSU – dlaczego warto korzystać z bezpłatnych informacji o programach pomocowych i nie tylko? IX Forum Edukacyjne.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
ZORIENTOWANI NA SUKCES. Zmieniająca się sytuacja gospodarcza, przy stale zwiększającej się konkurencji i przy coraz bardziej wymagającym rynku sprawia,
WIELKOPOLSKA IZBA PRZEMYSŁOWO-HANDLOWA
Centrum Inwestora i Eksportera
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH S.A.
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Berlinie
Ul. Sikorskiego Gorzów Wlkp. tel.: Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorstw.
Badanie obrotu uszlachetniającego w wymianie międzynarodowej dla potrzeb rachunków narodowych – poziom regionalny.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa Izba Przemysłowo-Handlowa - partnerem dla przedsiębiorstw w kraju i za granicą.
TECHNIK HANDLOWIEC.
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLISH AGENCY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT Fundusze na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw Promnice, 20 lutego.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
UMOWY MIĘDZYNARODOWE A WSPÓŁPRACA GOSPODARCZA – W PRAKTYCE 10 marca 2016 Warszawa.
1 Dostępne instrumenty wsparcia eksportu realizowane przez Ministerstwo Gospodarki Warszawa, dnia r. Wojciech Pobóg-Pągowski.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Polsko-Czeska Współpraca gospodarcza Wojciech Pobóg-Pągowski I Radca Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady PR w Pradze Jelenia Góra, 6 listopada.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLISH AGENCY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT © PARP Wspieranie inwestycji innowacyjnych finansowanych z funduszy.
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

EUconsult Doradztwo Gospodarcze Klub Eksportera Pierwsze kroki w eksporcie – jak nawiązać współpracę z partnerami zagranicznymi? Anna Bilo EUconsult Doradztwo Gospodarcze Rzeszów, 30.10.2007 r.

Polski handel zagraniczny w latach 2000-2007 [mld EURO] Źródło: GUS

Kierunki polskiego eksportu Rynek % Kraje rozwinięte 83,6 w tym UE 77,2 w tym strefa euro  54,2 Kraje Europy Środkowo - Wschodniej 10,0 Kraje rozwijające się 6,4 Całość 100,0 Źródło: GUS

Kierunki polskiego eksportu – sierpień 2007 Kraj % Niemcy 25,5 Wielka Brytania 6,1 Francja 5,8 Czechy 5,5 Włochy 5,4 Rosja 5,1 Ukraina 4,2 Węgry 3,5 Źródło: GUS

Struktura towarowa polskiego eksportu Źródło: GUS

Udział województw w eksporcie ogółem Województwo Udział w eksporcie ogółem (w %) Województwo mazowieckie 18,2 Województwo śląskie 16,5 Województwo wielkopolskie 10,7 Województwo pomorskie 10,4 Województwo dolnośląskie 10,3 Województwo małopolskie 5,0 Województwo zachodnio-pomorskie 4,8 Województwo kujawsko-pomorskie 4,1 Województwo łódzkie Województwo podkarpackie 4,0 Województwo lubuskie 3,2 Województwo warmińsko - mazurskie 2,6 Województwo lubelskie 2,1 Województwo opolskie 1,7 Województwo podlaskie 1,3 Województwo świętokrzyskie 1,0

Trudności i przeszkody skutecznego eksportu Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z wiarygodnym kontrahentem zagranicznym Brak umiejętności handlowych Obawa przed ryzykiem Niewiara w możliwość odniesienia sukcesu eksportowego Niedostateczna wiedza na temat rynków zagranicznych

Wewnątrzwspólnotowa wymiana towarów vs eksport Na Jednolitym Rynku UE pojęcia: eksport i import zostały zastąpione pojęciami: wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów – WDT (eksport), Jest to wywóz towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Nabywca towaru musi być podatnikiem VAT zarejestrowanym w innym państwie członkowskim lub osobą prawną nie będącą podatnikiem VAT, ale zarejestrowaną dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wewnątrzwspólnotowa dostawa jest objęta stawką podatku 0%. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów – WNT (import). Jest to nabycie praw do rozporządzania jak właściciel towarami przywiezionymi z jednego z krajów członkowskich UE. Otrzymana faktura objęta jest stawką 0%, jednakże przedsiębiorca jest zobowiązany do samodzielnego naliczenia i zapłacenia podatku VAT według polskich regulacji prawnych.

Co skłania firmy do eksportu? Konieczność przeżycia Narastająca konkurencja Chęć ekspansji Duch przedsiębiorczości Nadwyżki produkcji

Kiedy należy rozważyć decyzję o podjęciu eksportu? gdy firma ma wolne moce produkcyjne, swobodny dostęp do surowców oraz wolne środki finansowe, rentowność innego rynku jest istotnie wyższa niż na rynku podstawowym, rynek obecny jest w fazie schyłku, znamy rynki, gdzie nasz produkt jest atrakcyjny (cenowo, jakościowo, technologicznie), dostrzegliśmy szansę na rynku, który będzie (już jest) w fazie dynamicznego wzrostu w danej branży, konkurencja na docelowym rynku zagranicznym jest niezbyt intensywna (w skali naszych możliwości), zdobędziemy nowe techniki działania „podglądając” nową konkurencję.

Źródła informacji o rynkach eksportowych Pisma branżowe (magazyny, katalogi, periodyki) Przewodniki dla inwestorów, przedsiębiorców, menedżerów, handlowców Instytuty badań rynkowych, agencje, firmy Instytucje wspierające przedsiębiorczość Izby przemysłowo-handlowe Agencje rozwoju regionalnego Rejestry firm Przedstawicielstwa, filie Instytucje rządowe Ambasady, konsulaty, biura radców handlowych Organizacje międzynarodowe

Źródła informacji o rynkach eksportowych Instytuty Badań Rynkowych np. Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego: Istnieje od 1969 r. Prowadzi badania w dziedzinie handlu zagranicznego i gospodarki światowej. Instytut świadczy usługi w zakresie analiz rynkowych i finansowo-ekonomicznych. W Instytucie działa Centrum Informacji Rynkowej. Oferuje ono polskim i zagranicznym podmiotom gospodarczym dostęp do informacji gospodarczo-handlowej z rynków zagranicznych. www.ikchz.pl

Źródła informacji o rynkach eksportowych Izby przemysłowo-handlowe np. Krajowa Izba Gospodarcza Istnieje od 1990 r. Misją KIG jest m.in. wspieranie polskich przedsiębiorców na zintegrowanym rynku Unii Europejskiej oraz reprezentowanie polskich przedsiębiorców za granicą. Zrzesza 130 organizacji gospodarczych. www.kig.pl

Źródła informacji o rynkach eksportowych Instytucje rządowe np. Główny Urząd Statystyczny Informacje statystyczne o Unii Europejskiej, w tym wskaźniki makroekonomiczne (EUROSTAT). www.stat.gov.pl

Źródła informacji o rynkach eksportowych Placówki dyplomatyczne np. Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji Informacje statystyczne o rynkach zagranicznych. Publikacje, opracowania, przewodniki i poradniki dla przedsiębiorców. Przykładowe WE-H: - Ambasada RP w Pradze - www.weh.cz, Ambasada RP w Berlinie - www.wirtschaft-polen.de Ambasada RP w Sztokholmie - www.polcommerce.com Ambasada RP w Londynie - www.polishemb-trade.co.uk Ambasada RP w Bratysławie - www.polamb.sk

Źródła informacji o rynkach eksportowych Specjalistyczne portale internetowe np. Portal Promocji Eksportu - www.eksporter.gov.pl Informacje makroekonomiczne o rynkach zagranicznych, wsparcie dla eksporterów, baza ofert i zapytań eksportowych. http://polishexport.info/ Baza danych producentów, oferty kupna i sprzedaży na rynkach zagranicznych. Export Pages - http://pl.exportpages.com/ Ogólnoświatowy Katalog Eksportowy – oferty i zapotrzebowanie. Serwis Polskich Eksporterów - www.exporter.pl Celem serwisu jest pomoc w rozwijaniu działalności eksportowej i realizacji transakcji zagranicznych i budowaniu proeksportowej kultury firm http://www.export-import.pl/ Serwis zawiera bazę firm, a także oferty zagraniczne. Dostępny w 7 wersjach językowych.

Partnerzy handlowi – jak ich poszukiwać? Placówki dyplomatyczne (Wydziały Promocja Handlu i Inwestycji), Wywiadownie gospodarcze, Rejestry handlowe i spółek, Izby Przemysłowo – Handlowe, Misje gospodarcze, Uczestnictwo w targach i imprezach wystawienniczych, ...

Wsparcie szkoleniowo – doradcze dla firm eksportujących Projekt „Przygotowanie do eksportu” Województwo Podkarpackie, Świętokrzyskie i Lubelskie – Podkarpacka Akademia Przedsiębiorczości Podsumowanie: Liczba szkoleń zrealizowanych na terenie południowo – wschodniej Polski: 331 Liczba przedsiębiorstw uczestniczących w Projekcie: 1 193 Liczba beneficjentów programu: 2 008 Liczba zrealizowanych godzin doradztwa: 2 000 h Liczba przygotowanych raportów dla Beneficjentów projektu: 15

Wsparcie szkoleniowo – doradcze dla firm eksportujących Projekt „Przygotowanie do eksportu” Tematyka raportów doradczych: Analiza potencjalnych rynków eksportowych Analiza portfolio produkcyjnego lub usługowego firmy pod katem możliwości umieszczenia jej oferty handlowej na rynkach zagranicznych. Przygotowanie analizy potencjalnych rynków eksportowych firmy. Plan rozwoju eksportu ( strategia eksportowa firmy) Pomoc w przygotowaniu skutecznej strategii wejścia na wybrany rynek UE. Zbadanie konkurencyjności firmy, analiza SWOT i PEST, charakterystyka rynku, przygotowanie oferty produktów, wybór właściwej strategii cenowej. Opracowanie strategii w zakresie promocji i dystrybucji oraz przygotowanie harmonogramu. Stworzenie gotowego do realizacji planu eksportu na wybrany rynek.

Wsparcie szkoleniowo – doradcze dla firm eksportujących Projekt „Przygotowanie do eksportu” Tematyka raportów doradczych: Przygotowanie propozycji technik promocyjnych uwzględniających specyfikę potencjalnych rynków eksportowych Analiza różnych form promocji produktu na wybranych rynkach. Narzędzia promocji eksportu w przedsiębiorstwie: reklama, promocja sprzedaży, PR, sprzedaż osobista, marketing szeptany. Przygotowanie planu promocji na wskazanym rynku w ramach określonego budżetu. Pakiet wizualizacji firmy dla potrzeb promocji w eksporcie Analiza portfolio eksportowego firmy pod kątem wizualizacji jej oferty handlowej na docelowych rynkach zagranicznych. Przygotowanie propozycji pakietu materiałów promocyjnych tworzących jednolity wizerunek firmy zawierających stały zestaw elementów wizualizacji (corporate identity).

Wsparcie szkoleniowo – doradcze dla firm eksportujących Projekt „Przygotowanie do eksportu” Tematyka raportów doradczych: Poszukiwanie kontrahentów zagranicznych Określenie źródeł informacji rynkowych oraz zasad tworzenia baz danych o klientach, produktach i usługach. Przygotowanie listy potencjalnych kontrahentów w oparciu o źródła wtórne.

Wsparcie szkoleniowo – doradcze dla firm eksportujących Lata 2007 - 2013 Projekty szkoleniowo – doradcze dla przedsiębiorców (w tym eksportujących lub zainteresowanych rozpoczęciem działalności eksportowej)

Wsparcie szkoleniowo – doradcze dla firm eksportujących Lata 2007 - 2013 Paszport do eksportu jest skierowany do przedsiębiorstw, które posiadają niewielkie doświadczenie w zakresie handlu zagranicznego, charakteryzują się jednak potencjałem eksportowym. Celem instrumentu jest stworzenie skutecznych firm eksportowych oraz wsparcie promocji innowacyjnych towarów i usług. Wsparcie będzie udzielane do kwoty 82 tys. zł, maksymalnie do 60% wydatków kwalifikowanych. Jeśli Twoja firma przejdzie pomyślnie procedurę aplikacyjną (3 etapy: 1/ wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego; 2/ wizyta przedstawicieli instytucji dokonującej selekcji firm do programu; 3/ złożenie wniosku o dofinansowanie i jego zatwierdzenie przez zespół ekspertów), wówczas będzie mogła skorzystać z pakietu obejmującego:

Wsparcie szkoleniowo – doradcze dla firm eksportujących Lata 2007 - 2013 30 godz. bezpłatnego konsultingu z zakresu planowania rozwoju eksportu dla firmy oraz co najmniej 3 instrumenty, spośród następujących: - szkolenia z dostępnych form wspierania eksportu, zagadnień finansowo-ubezpieczeniowych (np. ubezpieczenia kredytów eksportowych) i warunków prawnych w kraju docelowym, - badania rynków zagranicznych pod kątem rozwoju działalności eksportowej, - udział w targach i misjach zagranicznych, - wyszukiwanie partnerów handlowych na rynkach docelowych, - przygotowanie ofert handlowych i materiałów promocyjnych, - uzyskanie certyfikatów zgodności oraz świadectw dopuszczalności do obrotu (atesty, badania weterynaryjne, patenty).

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ