Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„ZAGRAJMY O SUKCES” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Advertisements

„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Rozwój postaw obywatelskich na obszarach wiejskich
Województwo Podkarpackie
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy
Magdalena Zielińska Stowarzyszenie HANZA UMKS Jaćwież
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7. 2
Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Podkarpacki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Opracował J. Stryjkowski
Konferencja dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych sierpień 2011 r.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
PROJEKT Projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.3.4, zwyciężył w konkursie.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Kraina Małych Odkrywców – Uniwersytet Dziecięcy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MARZEC – LIPIEC.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Priorytet IX PO KL Podkarpacie stawia na rozwój Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Województwo Podkarpackie.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Magdalena Zielińska Stowarzyszenie Nauczycieli i Animatorów „Szachy w Edukacji”
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
BIAŁA PODLASKA POSUMOWANIE WSPÓŁZAWODNICTWA W RAMACH CYKLU OTWARTYCH ZAWODÓW LEKKOATLETYCZNYCH 23 października 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Na podstawie ogólnopolskiego projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” realizator - Dolnośląski Związek Szachowy
35-lecie szkoły. Wizytacja kanoniczna ks. Biskupa Krzysztofa Nitkiewicza w PSP w Starej Słupi.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
„Programowanie czas zacząć”
Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy www.szachywszkole.pl Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy

W międzynarodowych badaniach (PIRLS i TIMSS, 2012r W międzynarodowych badaniach (PIRLS i TIMSS, 2012r.) sprawdzających głównie kompetencje matematyczne i znajomość zagadnień z zakresu nauk przyrodniczych dziesięciolatków, polscy uczniowie wypadli najgorzej w Europie.

Cel projektu Polskiego Związku Szachowego Zwiększenie umiejętności matematycznych polskich uczniów, szczególnie w zakresie: logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów; kształtowania ważnych cech osobowości, jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja i odwaga

Realizacja celu projektu Nauczenie szerokiej grupy dzieci podstaw gry w szachy, co będzie korzystnie oddziaływało na ich rozwój ogólny, zwłaszcza kompetencje matematyczne -> -> za pomocą pilotażowego wprowadzenia nauczania gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej Nauczcie dzieci grać w szachy, a o ich przyszłość możecie być spokojni. (Paul Morphy)

Charakter Projektu wprowadzenie nauczania gry szachy jako zajęć obowiązkowych dla całych oddziałów klasowych w edukacji wczesnoszkolnej w wymiarze co najmniej 1 godziny lekcyjnej tygodniowo przez co najmniej 2 lata ocena (opisowa) z zajęć na świadectwie zajęcia prowadzone przez przeszkolonego (przez PZSzach. i SZSzach.) nauczyciela danej szkoły (EW, wf, inne) udział uczniów w cyklu imprez o charakterze zabawy sportowej badania nad wpływem zajęć na rozwój ogólny i osiągnięcia edukacyjne uczniów, prowadzone przez pracowników naukowych

Zasada trójstronności

Zobowiązania PZSzach.i Związków Wojewódzkich przeszkolenie nauczycieli z zakresu gry w szachy oraz metodyki nauczania gry w szachy – kurs 72h z zakresu gry w szachy oraz metodyki nauczania gry w szachy dzieci w wieku wczesnoszkolnym wsparcie w zakresie pozyskania sprzętu szachowego dla szkół (15 kompletów szachownic i bierek + szachownica demonstracyjna dla nauczyciela na szkołę) organizacja konferencji szkoleniowo – metodycznej wsparcie metodyczne dla nauczycieli (doradca, przewodnik metodyczny, program nauczania, podręczniki, materiały dydaktyczne, program komputerowy do układania własnych zadań szachowych) podręczniki w preferencyjnej cenie dla zgłoszonych oddziałów klasowych (10zł) wsparcie organizacji imprez szachowych dla szkół biorących udział w projekcie prowadzenie strony internetowej o charakterze informacyjnym: www.szachywszkole.pl

Zobowiązania szkół przeznaczenie co najmniej 1 godziny tygodniowo przez co najmniej 2 lata w edukacji wczesnoszkolnej na zajęcia z projektu skierowanie nauczycieli na szkolenie w układzie: 1 nauczyciel na każdy zgłoszony oddział klasowy + 1 nauczyciel rezerwy zajęcia będą obowiązkowe dla całego oddziału klasowego zajęcia będą kończyły się oceną na świadectwie zgoda na ewentualne zewnętrzne badania naukowe

Zobowiązania Samorządu współorganizacja i sfinansowanie szkoleń i materiałów metodycznych dla nauczycieli w niektórych województwach wsparcie w zakresie pozyskania sprzętu szachowego dla szkół (15 kompletów szachownic i bierek + szachownica demonstracyjna dla nauczyciela na szkołę) współorganizacja cyklu imprez sportowych dla szkół biorących udział w projekcie informacja i promocja W niektórych samorządach finansowanie zajęć szachowych (godzin pracy nauczyciela)*

Tak sformułowana innowacja edukacyjna ma akceptację Ministra Edukacji Narodowej (spotkanie grupy roboczej pod przewodnictwem wiceministra Mirosława Sielatyckiego odbyło się w MEN 09.10.2012).

Odpowiada także na wydane 15. 03 Odpowiada także na wydane 15.03.2012 Oświadczenie Pisemne Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” (0050/2011).

Parlament Europejski ( Parlament Europejski (...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu „Szachy w szkole”...

Do tej pory… …w 2013r. Projekt ruszył w 3 województwach: mazowieckim, podlaskim, świętokrzyskim oraz w kilku ośrodkach poza ich terenem (Elbląg, Działdowo, Leszno, Włoszakowice) …w czwartym województwie (dolnośląskie) Projekt jest nadal w fazie przygotowań …zajęcia szachowe w ramach Projektu od września 2013r. prowadzone są w sumie w 152 szkołach, objętych jest nim ok. 4500 uczniów klas I i II …został pozyskany pierwszy partner odpowiedzialny za przeprowadzenie badań naukowych nad Projektem (ALK) …PZSzach. opracował program szkoleń doskonalących (szachowych i metodycznych) dla nauczycieli, dostosowany do proponowanych przez PZSzach. podręczników i programu nauczania …w ramach Projektu przeszkolonych zostało ponad 300 nauczycieli …Zarząd PZSzach. podjął decyzję o rozszerzeniu Projektu w 2014r. na kolejne trzy województwa, w tym województwo śląskie …PZSzach. i Śląski Związek Szachowy wstępnie uzgodniły ramy współpracy w zakresie realizacji Projektu

Ośrodki Projektu Województwo mazowieckie: 83 szkoły Województwo podlaskie: 14 szkół Województwo świętokrzyskie: 36 szkół Województwo warmińsko-mazurskie: 16 szkół, rekrutacja trwa Województwo dolnośląskie: rekrutacja trwa Poza województwami pilotażowymi: 3 szkoły Województwo śląskie: rozpoczynamy rekrutację!

Województwo mazowieckie Projekt realizowany jest przez PZSzach. przy współpracy z Biurem Edukacji i Biurem Sportu M. St. Warszawy oraz innych samorządów lokalnych i ich organów oświatowych Warszawska edycja Projektu nosi tytuł „Wars i Sawa grają w szachy” W samej Warszawie w Projekcie biorą udział 72 na 154 szkoły publiczne Kolejne 10 szkół reprezentuje pozostałe tereny województwa, w tym małe gminy i miejscowości (Drop, Legionowo, Małkinia Górna, Mińsk Mazowiecki, Siedlce) Szkolenia warszawskich nauczycieli odbyły się w kwietniu, wzięło w nich udział 146 pedagogów Szkolenia nauczycieli z reszty województwa mazowieckiego zostały przeprowadzone w maju W wielu szkołach Projektem objętych jest więcej niż „obowiązkowy” 1 oddział klasowy, w niektórych pod naciskiem rodziców, wszystkie oddziały klasowe uczestniczą w Projekcie

Województwo podlaskie Projekt realizowany jest głównie przez UMKS Jaćwież Suwałki przy Zespole Szkół Nr 3 w Suwałkach oraz Podlaski Związek Szachowy Projekt wspiera Podlaskie Kuratorium Oświaty W Projekcie jest aktualnie 14 podlaskich szkół, zarówno z dużych ośrodków miejskich (Białystok, Suwałki, jak i małych gmin wiejskich: Andryjanki, Bakałarzewo, Jeleniewo, Długołęka, Raczki, Słobódka) W 2014r. planowane jest ponowne otwarcie rekrutacji szkół w województwie podlaskim Szkolenia dla nauczycieli przeprowadziło CEN w Białymstoku i w Suwałkach wiosną i latem 2013r.

Województwo świętokrzyskie Z inicjatywy Świętokrzyskiego Związku Szachowego i przy jego udziale pilotaż Projektu jest również realizowany w tym województwie Kilka z 36 świętokrzyskich szkół wprowadziło zajęcia Projektowe w więcej niż 1 oddziale klasowym Szkolenia dla świętokrzyskich nauczycieli odbyły się wiosną 2013r,

Zasięg Projektu planowany na 1 września 2014 7 województw + kilka ośrodków poza ich terenem Około 250 – 300 szkół Około 400 – 600 nauczycieli Około 9000 uczniów…

Co dalej? Kalendarz działań Marzec – maj 2014 – szkolenia nauczycieli Czerwiec – lipiec 2014 – zamawianie podręczników w preferencyjnej cenie dla uczniów szkół objętych Projektem Koniec sierpnia 2014 - wyposażenie szkół w sprzęt szachowy 1 września 2014 - inauguracja roku szkolnego i Ogólnopolskiego Projektu PZSzach. „Edukacja przez Szachy w Szkole”, rozpoczęcie realizacji zajęć szachowych w zgłoszonych szkołach, uroczysta 09.2014 – 06.2016 – realizacja projektu w zgłoszonych szkołach, w tym badania naukowe i ewaluacja Czerwiec 2015 – pierwsza faza ewaluacji Czerwiec 2016 – ewaluacja

W dalszej perspektywie PZSzach. planuje: Kontynuację Projektu w kolejnych latach w zgłoszonych szkołach Rozszerzenie Projektu na kolejne województwa

Seria podręczników szkolnych dla najmłodszych, wydana przez PZSzach Seria podręczników szkolnych dla najmłodszych, wydana przez PZSzach. (kompatybilna z jednym z trzech rekomendowanych przez PZSzach. programów nauczania)

*Źródła finansowania zajęć szachowych z Projektu (godzin pracy nauczycieli) Godziny dodatkowo przyznane i opłacane przez organ prowadzący szkołę (samorząd). Przykłady: Legionowo, Elbląg, wybrane szkoły podlaskie, mazowieckie i świętokrzyskie Godziny przyznane na tzw. „innowację pedagogiczną” (ze środków organu prowadzącego szkołę). Przykłady: wybrane szkoły warszawskie Godziny brakujące do pełnego etatu nauczyciela. Przykłady: wybrane szkoły mazowieckie Zajęcia te mogą być formą realizacji czwartej godziny wf (stanowisko MEN). Przykłady: wybrane szkoły w każdym województwie Forma realizacji zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Przykłady: wybrane szkoły dolnośląskie Dodatkowe fundusze unijne Tzw. „godziny karciane”. Przykłady: wybrane szkoły mazowieckie i podlaskie

Dzieci o szachach Szachy to fajna gra i nauka. (Mikołaj, lat 6) Podczas gry w szachy można się nauczyć: logicznego myślenia, koncentracji no i strategii. (Mateusz, lat 10) Szachy uczą nas jak wygrywać i przegrywać. (Zosia, lat 8) Gra w szachy pobudza wyobraźnię, uczy cierpliwości i odporności psychicznej. (Oskar, lat 11) Szachy to nie tylko nauka, ale też świetna zabawa!!! (Zuzia, lat 7) Szachy są sztuką, ponieważ nie jest łatwo w nie grać, ale miło spędzamy czas. (Magda, lat 9) Podczas gry trzeba myśleć. Takie myślenie bardzo rozwija gracza. (Tosia, lat 8) Szachy uczą myśleć, co się stanie później. (Ala, lat 6) Każda gra jest inna, jak nowa przygoda. Ciągle trzeba uważać, więc ćwiczysz skupienie. (Grześ, lat 7) Szachy mnie nauczyły, żeby szanować inne dzieci. Bo nawet jak gram z kimś słabym, to przegram, jak zrobię błąd. (Krzyś, lat 6) Od kiedy gram w szachy, to jestem bardziej spokojny i dostaję mniej uwag. (Maks, lat 8) Czasem się poddaję, kiedy mi coś nie wychodzi. Ale w szachach trzeba walczyć do końca i tak się też staram. (Julka, lat 7)

Dyżur w biurze PZSzach. (Al. Jerozolimskie 49): Magdalena Zielińska Koordynator Ogólnopolskiego Projektu PZSzach. „Edukacja przez Szachy w Szkole” instruktor i sędzia szachowy (uprawnienia Ministerstwa Sportu i PZSzach.) wykładowca na licznych kursach dla instruktorów sportu w dyscyplinie szachy oraz dla nauczycieli nauczyciel przedmiotu szachy w jednej ze stołecznych szkół podstawowych (podyplomowe studia pedagogiczne) autorka serii podręczników dla najmłodszych „Grajmy w szachy” wiceprezes Stowarzyszenia Promocji i Odtwórstwa Kultury i Sportów Dawnych HANZA członek UMKS Jaćwież Suwałki Kontakt: m.zielinska@pzszach.org.pl www.szachywszkole.pl Dyżur w biurze PZSzach. (Al. Jerozolimskie 49): w każdą środę 14.00 – 18.00