Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Wprowadzenie do mikroekonomii
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Monika Majda.
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
Przygotowanie: Piotr Ćwiakowski
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
O aktywności dorosłych i seniorów
P O P Y T , P O D A Ż.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Wprowadzenie do mikroekonomii
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
GLOBALNA WIOSKA rybacka
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Socjologia czasu wolnego WYKŁAD I
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zaludnienie świata.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
1.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Rynek światowy i globalny system gospodarczy
Skierniewice, Al. Niepodległości 4 tel. (0-46) , (0-46) fax. (0-46)
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
Merkantylizm i Fizjokratyzm
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Konkurencja a polityka konkurencji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Debata „Globalizacja”.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Nowoczesność i rozwój społeczny (WDS 2013/2014 nr 13 )

„Nowoczesność” jako główny temat socjologii socjologia jako „naukowa samoświadomość nowoczesności”: lub inaczej socjologia jako projekt kultury nowoczesnej; „nowoczesność” – rozumienie (w klasycznej socjologii): historyczne: nowoczesność jest związana z konkretnym czasem i miejscem: pojawia się od wieku XVI do XIX; wpływ - rewolucji francuskiej i amerykańskiej; znaczenie rewolucji przemysłowej (Wielka Brytania). analityczne: jakie cechy związane są z „nowoczesnością” oraz jakie ich kombinacje? (dwa przykłady): Weberowska opozycja dwóch typów społeczeństw (społeczeństwo tradycyjne versus kapitalistyczne); „zmienne” porządkujące Talcotta Parsonsa (społeczeństwo tradycyjne versus nowoczesne).

Weberowska opozycja dwóch typów społeczeństwa Społeczeństwo tradycyjne (rolnicze) Społeczeństwo kapitalistyczne Dziedziczny status; Brak mechanizacji pracy; „Zniewolona” siła robocza; Ograniczony rynek; Partykularne prawo; Tradycyjne motywacje . Prywatna własność; Produkcja przemysłowa; „Swobodna” siła robocza; Wolny rynek; Uniwersalne prawo; „Zysk” jako motywacja .

„Zmienne porządkujące” Parsonsa Społeczeństwo tradycyjne Społeczeństwo nowoczesne Artykulacja struktury społecznej: rozproszenie; Status społeczny: przypisanie; Rekrutacja: partykularna; Kryteria ocen: grupowe; Emocje: afektywność. Artykulacja struktury społecznej: specyficzność; Status społeczny: osiąganie; Rekrutacja: uniwersalizm; Kryteria ocen: indywidualizm Emocje: neutralność.

Nowoczesność jako przeciwieństwo tradycji (i „tradycjonalizmu”) indywidualizm („triumf jednostki”): jednostka zajmuje centralne miejsce w społeczeństwie, obok społeczeństwa , narodu i państwa; zróżnicowanie społeczne (dyferencjacja i złożoność): dotyczy głównie sfery pracy, ale także coraz bardziej sfery konsumpcji oraz „szans życiowych”; racjonalność: w działaniu organizacji i instytucji publicznych dominuje kalkulacja, planowanie i bezosobowość („biurokratyzacja” Webera); ekonomizm: zdominowanie życia społecznego przez ekonomiczną aktywność, jej cele i kryteria efektywnościowe; ekspansywność nowoczesności (rozszerzanie zasięgu geograficznego i społecznego) – A. Giddens „nowoczesność jest ze swej natury globalizująca”.

Nowoczesność” w gospodarce i strukturze społecznej gospodarka: przejście od produkcji rolniczej do przemysłowej; wykorzystanie „nieożywionych” źródeł energii; rozwój konkurencyjnych rynków pracy oraz koncentracja sił roboczej w fabrykach; niespotykana prędkość i skala wzrostu gospodarczego. struktura społeczna: sytuacja własnościowa i pozycja na rynku stają się głównymi determinantami statusu społecznego; procesy (bieguny) proletaryzacji i pauperyzacji oraz bogacenia się społeczeństwa; rozwój klasy średniej.

„Nowoczesność” w polityce, kulturze i życiu codziennym polityka: rosnąca rola państwa i rozprzestrzenianie się rządów prawa; poszerzenie kategorii „obywatelstwa” i biurokratyzacja życia społecznego. kultura: sekularyzacja i centralna rola nauki (wiedzy naukowej); demokratyzacja edukacji i pojawienie się kultury masowej. życie codzienne: rozszerzenie sfery pracy i oddzielenie od życia rodzinnego, rozdzielenie czasu pracy i czasu wolnego; prywatyzacja rodziny; utylitarna i symboliczna funkcja konsumpcji.

„Osobowość nowoczesna” (charakterystyka) otwartość na nowe doświadczenia, innowacje i zmiany; gotowość do wyrabiania sobie własnych opinii na wiele tematów oraz akceptacja różnorodności przekonań (pozytywna tego ocena); nastawienie bardziej na teraźniejszość i przyszłość niż na przeszłość, przestrzeganie harmonogramów, punktualność; skuteczność i planowanie (antycypowanie i organizowanie przyszłych działań zorientowanych na zakładane cele); przekonanie o przewidywalności życia społecznego (reguł postępowania, życia gospodarczego, polityki rządu itp.), daje to możliwość kalkulowania i planowania własnych działań; ocena ludzi według zasług (poczucie sprawiedliwości); nastawienie na edukację szkolną i kształcenie formalne; szacunek dla drugiej osoby oraz duża empatia.

Krytyka „nowoczesności” wiek XIX jako era triumfującej nowoczesności, ale i jej krytyki - główne tematy to: alienacja - nie tylko w dziedzinie pracy, ale w również w innych dziedzinach życia (polityka, edukacja, kultura itp.); anomia - postępujący rozkład norm i wartości, sprzyja zagubieniu i rozwojowi przestępczości (dewiacjom); dezintegrujące skutki społeczeństwa masowego („rozkład wspólnoty”) – negatywne skutki uprzemysłowienia, urbanizacji i demokratyzacji na poziomie „makro” i „mikro”; ekologia – bariery wzrostu i potrzeba rozwoju zrównoważonego (kontrolowanego) ze względu na dobro (ochronę) środowiska naturalnego; nierówności światowe (globalne) – teorie zależności i systemu światowego, podział: Północ wobec Południa; skala wojen i militaryzacji społeczeństw (skala, brutalizacja i destrukcyjność wojen w epoce nowoczesnej).

„Nowoczesność” jako wielki temat klasycznej socjologii „wiedzieć, przewidywać, kontrolować”: kontrola rzeczywistości jako temat A. Comte’a. formacje społeczno-ekonomiczne i wyzysk klasowy: nierówności społeczne jako temat K. Marksa. więź „mechaniczna” i „organiczna”: organizacja życia społecznego w mieście/ urbanizm jako temat E. Durkheima. „wspólnota” i „zrzeszenie”: „samotny tłum” jako temat F. Tonniesa. biurokratyzacja życia społecznego („żelazna klatka racjonalności”): nowoczesna polityka i administracja jako temat M. Webera.

Konsumpcja jako zjawisko społeczne dla zrozumienia nowoczesności (dla naszego kręgu kulturowego) pochodzenie słowa „consume” (XIV wiek), oznaczało ono zużywanie i niszczenie (także było nazwą choroby płuc); od połowy XIX wieku stało się neutralne, a obecnie słowa „konsument” i „konsumpcja” są istotne dla określenia naszego związku z dobrami i usługami; zmiana rozwoju rynku – od „rynku producenta” do „rynku konsumenta”: marketing i „pozycjonowanie”. konsumpcja jako pojęcie nasycone „wartościami” i budzi emocje; konsumpcja a społeczne „wyobrażenia” o społeczeństwie: konsumpcja a inne pojęcia (produkcja, inwestycja, ekologia); konsumpcja jako obraz „dobrego” społeczeństwa (społeczeństwo zachodnie) i jego przeciwieństwo; konsumpcja mówi nam o tym, kim mógłby być człowiek (moralnie i duchowo rozwinięta istota), a także co to znaczy „dobre życie” – poszukiwanie przyjemności, czy kultywowanie cnoty?

Społeczne znaczenie konsumpcji (poziomu i sposobu życia) rola społeczno-kulturowa i polityczna konsumpcji: radykalna zmiana „zwyczajów codzienności” ludzi w ostatnich 50-60 latach (dlaczego?); konsumpcja a stabilizacja/destabilizacja sfery politycznej; konsumpcja jako główny temat kontrowersji związanych z nowoczesnością; stosunek do Ameryki - atrakcyjność i kontrowersyjność amerykańskiego modelu konsumpcji. główne problemy: nastanie konsumpcji masowej jako największa zmiana w konsumpcji w II połowie XX wieku; wzrost konsumpcji a ocena wzrostu „jakość życia”; różnice i podobieństwa w konsumpcji między krajami europejskimi; konsumpcja a podziały społeczne.

Konsumpcja masowa i społeczeństwo konsumpcyjne zmiana sposobu wytwarzania i charakteru większości dóbr konsumpcyjnych (nie indywidualne wyroby, lecz standaryzacja wytwarzania produktów i zmiana nastawienia konsumenta); umiędzynarodowienie konsumpcji (wyłamywanie się konsumpcji z narodowych rynków i powstawanie jednolitego rynku - one market ); zacieranie społecznych podziałów, ale różnice społeczne w konsumpcji stają się bardziej subtelne ; zmiany w wydatkach gospodarstw domowych (obniżka wydatków na żywność i odzież, ale wzrost innych wydatków, np. na sprzęt, wyjazdy ); komercjalizacja konsumpcji (utrata bezpośrednich związków konsumenta z producentem oraz zmiana handlu dobrami konsumpcyjnymi); zmiana dyskursu o konsumpcji i nastawienia do niej (rola reklamy, krytyka i optymizm wobec konsumpcji, indywidualizacja stylu życia - „wartości materialistyczne” i „post-materialistyczne”).

Konsumpcja a poprawa poziomu życia wzrost dochodów i wydatków na indywidualną konsumpcję; zmiany wydatków gospodarstw domowych - na co wydaje się dochody?: żywność, mieszkanie, transport i opieka zdrowotna. poprawa w głównych obszarach konsumpcji: wyżywienie: zmiana diety, dostępność wyżywienia, ale i znaczenie używania środków chemicznych, a także negatywne skutki nadmiernego odżywiania; mieszkanie: poprawa dostępności i jakości, ale wzrost kosztów nabycia nieruchomości oraz wzrost odległości/ transport i dojazd do miejsca pracy; ochrona zdrowia (poprawa jakości, wzrost oczekiwanego czasu życia - trzy fazy „przejścia epidemiologicznego” – dominujące przyczyny zgonów: 1. zarazy i klęski głodu, 2. pandemie i choroby zakaźne, 3. choroby zwyrodnieniowe oraz choroby związane ze stylem życia).

Literatura (zalecana, warta?) na temat „nowoczesności” i konsumpcji Piotr Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005 (roz. 5. Nowoczesność i co dalej?, s.78-92); Hartmunt Kaelbe, Społeczna historia Europy, przeł. J. Antkowiak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 (Roz. 4. Konsumpcja i poziom życia, s. 74-97). lektury z ćwiczeń: Marek Krajewski, Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego, „Kultura i Społeczeństwo” 1997, nr 3; Martin Lindstrom, Zakupologia. Prawdy i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy?, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009 (roz.1, 4, 7, 8 i 10).