Co się zdarzy w Polskim PR w najbliższych latach?
Średnie wydatki największych przedsiębiorstw na PR + 13 % + 20 % Źródło: Raport IBnGR, 2004
Outsourcing PR 30% zamierza zwiększyć udział agencji, a 8% zmniejszyć 40 % zamierza zlecać w latach 2005-2006 Źródło: Raport IBnGR, 2004
Struktura rynku agencji PR Źródło: Raport IBnGR, 2004; Raport ZFPR 2004
Prognoza wzrostu rynku agencji
Trendy na świecie Sektory o najlepszych perspektywach Usługi PR IT zdrowie sektor publiczny FMCG Usługi PR crisis management relacje korporacyjne CSR relacje z mediami planowanie strategiczne public affairs 9 rynków prognozuje wzrost (w tym USA i GB) 7 rynków prognozuje utrzymanie obrotów 7 rynek prognozuje spadek (Szwajcaria) Źródło: Raport ICCO 2004
Trendy w Polsce Dziś W przyszłości relacje z mediami wydarzenia specjalne informacja publiczna strategie komunikacyjne komunikacja kryzysowa W przyszłości relacje z mediami CSR, relacje korporacyjne informacja publiczna strategie komunikacyjne komunikacja kryzysowa PR w Internecie wydarzenia specjalne
Trendy w PR Wygrają ci, którzy inwestują w wiedzę PR jako usługa doradcza W coraz większym stopniu sprzedajemy wiedzę Wygrają ci, którzy inwestują w wiedzę
Bariery wzrostu rynku niska świadomość PR wśród polskich przedsiębiorców „ukryta reklama” 25% badanych liderów komunikacji uważa, że praktyka płacenia za publikacje przez źródła informacji jest powszechna i akceptowana w mediach ogólnopolskich, a 40 % że dzieje się tak w mediach regionalnych (SMG/KRC, Millward Brown listopad 2004) wizerunek branży standardy mierzenia efektywności kompetencje PR
Ukryta reklama Poprawa sytuacji ekonomicznej Uświadomienie skali problemu Kodeksy dobrych praktyk PSPR, ZFPR Kodeks Etyki Reklamy Kodeks IWP Dyrektywa UE Skuteczniejsza egzekucja - współpraca pomiędzy środowiskami Edukacja
Zwiększanie świadomości przedsiębiorców Zmniejszanie skali występowania ukrytej reklamy Większa przejrzystość branży raporty certyfikacja CSR jako wehikuł budowania reputacji (środowiska i firm) Edukacja
Wizerunek branży Zmniejszenie napięć wenątrz środowiska Przykłady dobrej praktyki Kampania Większa przejrzystość branży Zaangażowanie w CSR
Wyzwanie - standardy mierzenia efektywności Nie istnieje standard mierzenia efektywności Istnieją przykłady dobrej praktyki Odchodzenie od mierzenia „wyników” do mierzenia „efektów” Długi proces edukacji rynku
Działania ZFPR Promocja PR wśród przedsiębiorców Kampania promocja dobrej praktyki („Złote Spinacze”) raporty na temat PR (IBnGR) certyfikacja publikacje i warsztaty dla przedsiębiorców Kampania Kodeks Dobrych Praktyk Edukacja LSPR, PR Forum
Dziękuję za uwagę www.zfpr.pl