EO/EPC w działaniu Szkoła demokracji – szkoła samorządności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Program wychowawczy szkoły
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Szkoła demokracji – szkoła samorządności
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Rozumienie EO i EPC Szkoła demokracji – szkoła samorządności
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Nauczanie EO i EPC Szkoła demokracji – szkoła samorządności
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie II Rozumienie EO i EPC Opracowały:
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
w praktyce pedagogicznej
Kwiecień 2014 r. Debata.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie I. Opis kompetencji nauczycielskich.
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie III Nauczanie EO i EPC Opracowały:
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie II Rozumienie EO i EPC Opracowały:
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Świadome planowanie – świadomy wybór, czyli zajęcia z doradztwa zawodowego w gimnazjum Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch – doradca zawodowy w Gimnazjum nr.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
czwarte spotkanie Zespołu
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

EO/EPC w działaniu Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie IV EO/EPC w działaniu Opracowały: Irena Denisoff Mirosława Horodok

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Cele spotkania: Podsumowanie realizacji kompetencji z grupy A: Nauczanie EO/EPC. Poznanie kompetencji z grupy C. Wyodrębnienie korzyści płynących ze współpracy ze środowiskiem lokalnym. Wzbudzenie refleksji nauczycieli na temat tworzenia warunków sprzyjających włączaniu uczniów w procesy decyzyjne.

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Przebieg spotkania: 1. Powtórka – EO/EPC – co wiemy? 2. Wprowadzenie – informacje z realizacji zadań. 3. Szkoła w środowisku lokalnym. 4. Włączanie uczniów w procesy decyzyjne. 5. Rozwijanie kompetencji z grupy C 6. Podsumowanie.

EO – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz praw człowieka

Szkoła demokracji – szkoła samorządności CEL EO/EPC Zachęcanie i wspieranie uczniów, by stali się aktywnymi, świadomymi i odpowiedzialnymi ludźmi , czyli uczenie postaw obywatelskich z poszanowaniem praw człowieka

Kluczowe pojęcia EO/EPC 1. Demokracja 9. Różnorodność 2. Godność 10. Wspólnota 3. Prawa, obowiązki 4. Szacunek 5. Tolerancja 6. Wolność 7. Równość 8. Solidarność

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Szkoła kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie: postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.

Cechy demokratycznego stylu nauczania 1. Ustala z uczniami szczegółowe treści i standardy wykonania zadań oraz współpracy przy ich realizacji. 2. Wie, że kluczowe dla rozumienia materiału jest samodzielne odkrywanie wiedzy. 3. Przystępując do realizacji projektu, ustala z uczniami ramy czasowe oraz ogólny zakres prac projektowych. Decyzje o szczegółach realizowanych zadań pozostawia uczniom. 4. Pyta uczniów o opinie na temat wydarzeń społeczno – politycznych i prowadzi z nimi dyskusje na różne tematy. 5. Pyta uczniów o ich opinie w sprawach ważnych dla uczniów, np. dot. wystroju sali, wycieczek, uroczystości szkolnych i klasowych, treści i sposobu nauczania, zajęć pozalekcyjnych.

Cechy demokratycznego stylu nauczania 6. Towarzyszy swoim uczniom w procesie nauczania – uczenia się, obserwuje ich pracę i w razie potrzeby doradza. 7. Nie ocenia wygłaszanych przez ucznia sądów, ale dba o to, by dostarczyć mu argumentów ułatwiających zrozumienie złożoności omawianych sytuacji i problemów. 8. Inicjuje w szkole różne działania i zaprasza uczniów do włączenia się w ich organizację. 9. Koncentruje się na nagradzaniu uczniów za ich wysiłek wkładany w wykonanie pracy. Uczeń jest świadomy konsekwencji niewykonania zadania.

Cechy demokratycznego stylu nauczania 10. Chcąc zachęcić ucznia do pracy, chwali go za postępy oraz wskazuje, co jeszcze powinien poprawić. 11. Regularnie analizuje postępy ucznia w nauce, a także umożliwia mu samoocenę włożonej pracy oraz nabytych umiejętności. 12. Podejmuje refleksje na temat własnej pracy, ocenia atrakcyjność stosowanych przez siebie metod i form nauczania - uczenia się, analizuje postępy uczniów oraz opinie innych nauczycieli, uczniów i rodziców na temat swojej pracy. 13. Liczy się z tym, że uczeń może mieć inne poglądy niż moje. 14. Omawia nowe inicjatywy uczniów, po to, by mogli odnieść sukces.

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Refleksja nad własnym warsztatem pracy. Ćwiczenie 1. Proszę podzielić się na 4 grupy. Grupa 1. Które metody pracy z uczniami uważam za najbardziej skuteczne w kształtowaniu postaw prezentujących wartości EO/EPC?

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Grupa 2. Jakimi metodami na różnych lekcjach i zajęciach lubią pracować uczniowie? Po czym to można poznać? Grupa 3. Jakie metody/techniki pracy poleciłaby Pani/Pan nauczycielom, którzy chcą rozwijać u uczniów postawy obywatelskie?

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Grupa 4 Gdyby w szkole przeprowadzono ewaluację wewnętrzną na temat metod, technik i form pracy wykorzystywanych do realizacji podstawy programowej, to wnioski z tej ewaluacji należałoby wykorzystać do: …..

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Ćwiczenie 2 Proszę podzielić się na czteroosobowe zespoły, wziąć arkusz papieru i kolorowe „chmurki” i następnie przygotować mapę mentalną prezentującą zastosowane metody ewaluacji wewnętrznej i zaobserwowaną reakcję uczniów.

Kompetencje z grupy A Rozumienie EO/EPC z grupy B Nauczanie EO/EPC z grupy C EO/EPC w działaniu z grupy D Ewaluacja EO/EPC Kompetencja 1. Cele i zadania EO/EPC Kompetencja 5. Planowanie strategii i dobór metod nauczania Kompetencja 10. Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji Kompetencja 13. Włączanie uczniów w proces podejmowania decyzji Kompetencja 2. Kluczowe podstawy i zasady EO/EPC Kompetencja 6. EO/EPC w nauczaniu poszczególnych przedmiotów Kompetencja 11. Współpraca ze społecznością lokalną Kompetencja 14. Modelowanie postaw EO/EPC Kompetencja 3. Treści programu nauczania EO/EPC Kompetencja 7. Budowanie pozytywnego klimatu szkoły Kompetencja 12. Przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji Kompetencja 15. Ewaluacja metod i proces uczenia się Kompetencja 4. Konteksty wdrażania EO/EPC Kompetencja 8. Poruszanie kwestii budzących kontrowersje Kompetencja 9. Stosowanie różnorodnych form i metod oceniania

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Szkoła w środowisku lokalnym. Ćwiczenie 3 ( 4 grupy) Plakat „ Partnerzy szkoły” Lista zasad partnerstwa lokalnego. Przykłady dobrych praktyk w zakresie współpracy z rodzicami. wspierania SU.

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Szkoła w środowisku lokalnym. Ćwiczenie 4 ( 4 grupy) G. 1 Mocne strony współpracy szkoły ze środowiskiem. G. 2 Słabe strony szkoły współpracy szkoły ze środowiskiem. G. 3 Szanse szkoły w zakresie współpracy G. 4 Zagrożenia dla szkoły w ww. zakresie.

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Włączanie uczniów w procesy decyzyjne. Ankieta Jak można budować umiejętności związane z podejmowaniem decyzji? ( Propozycja )

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Edukacja obywatelska i edukacja na rzecz praw człowieka jako zadanie wszystkich nauczycieli Opis kompetencji nauczycielskich i sposobów ich rozwijania

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Tabele rozwoju kompetencji Kompetencja 10, 11, 12 Kompetencja 13 z grupy D Jak w procesie samokształcenia można rozwijać poszczególne kompetencje?

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Kompetencja 10 Korzystanie z różnych źródeł informacji Co już umiesz? Na podstawie tabeli spróbuj określić swój poziom. Co chciałbyś ? Na podstawie tabeli zobacz jak tę kompetencję można rozwinąć. Czy widzisz potrzebę rozwoju kompetencji na poziomie indywidualnym, na poziomie zespołu i na poziomie szkoły?

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Kompetencja 11 Współpraca ze społecznością lokalną Co już umiesz? Na podstawie tabeli spróbuj określić swój poziom. Co chciałbyś ? Na podstawie tabeli zobacz jak tę kompetencję można rozwinąć. Czy widzisz potrzebę rozwoju kompetencji na poziomie indywidualnym, na poziomie zespołu i na poziomie szkoły?

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Kompetencja 12 Przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji Co już umiesz? Na podstawie tabeli spróbuj określić swój poziom. Co chciałbyś ? Na podstawie tabeli zobacz jak tę kompetencję można rozwinąć. Czy widzisz potrzebę rozwoju kompetencji na poziomie indywidualnym, na poziomie zespołu i na poziomie szkoły?

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Kompetencja 13 Włączanie uczniów w proces podejmowania decyzji. Co już umiesz? Na podstawie tabeli spróbuj określić swój poziom. Co chciałbyś ? Na podstawie tabeli zobacz jak tę kompetencję można rozwinąć. Czy widzisz potrzebę rozwoju kompetencji na poziomie indywidualnym, na poziomie zespołu i na poziomie szkoły?

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Zadania dla rady pedagogicznej – do wyboru 1. Zrealizujcie ze swoimi uczniami/rodzicami przedsięwzięcia/pojedyncze działania, maksymalnie włączając do współpracy lokalnych partnerów lub inicjując współpracę z nowym podmiotem lokalnym. Przygotujcie sprawozdanie/prezentację multimedialną z realizacji tego zadania.

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Zadania dla rady pedagogicznej – do wyboru 2. Przeprowadźcie ze swoimi uczniami zajęcia dotyczące podejmowania decyzji - dwie lekcje. Możecie skorzystać z gotowych materiałów. Przygotujcie sprawozdanie z tych zajęć. Wykorzystajcie maksymalnie TIK.

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Zadania dla rady pedagogicznej – do wyboru 3. „ Każdy inny, wszyscy równi” – zaplanujcie z uczniami taki rodzaj aktywności, który przedstawiłby ten temat, np. w ramach koła dziennikarskiego – notatka do prasy, w ramach koła plastycznego – rysunek – wystawa, i inne pomysły. Przygotujcie sprawozdanie z wykonanej pracy. Wykorzystajcie maksymalnie TIK.

Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych to program „Jak można stać się lepszym nauczycielem” „Super Belfer”