,,Zdrowy przedszkolak”
Co powinny jeść dzieci w przedszkolu? O zdrowiu dziecka i prawidłowym jego rozwoju decyduje wiele czynników, wśród których na pierwsze miejsce należy wysunąć prawidłowe żywienie. Nie ulega wątpliwości, że racjonalne odżywianie wywiera wielki wpływ na aktywność psychiczną dziecka, samopoczucie, na stosunek do zabawy, nauki i otaczającego świata. W zakresie żywienia zadaniem przedszkola jest nie tylko racjonalne i regularne żywienie, lecz również wdrażanie dzieci do właściwego, kulturalnego spożywania posiłków.
Woda Woda to najkorzystniejszy płyn dla dziecka, w przedszkolu maluch powinien mieć do niej stały dostęp. Dziecko w ciągu całego dnia powinno wypijać ok. 5 – 6 szklanek płynów. Ważne jest, aby woda była podawana nie tylko podczas posiłków, ale również stale dostępna w Sali. Uczucie suchości w ustach czy ból głowy to pierwsze oznaki odwodnienia.
Bezpieczeństwo dziecka Sprawą pierwszorzędnej wagi jest stworzenie dzieciom w przedszkolu bezpiecznych warunków pobytu, wyeliminowanie jakichkolwiek czynników grożących wypadkiem, rozwaga i ostrożność, umiejętność przewidywania i zapobiegania urazom i wypadkom. Okres przedszkolny szczególnie sprzyja wyrabianiu nawyków higieniczno – kulturalnych, niezbędnych do rozwijania samodzielności, zamiłowania do czystości, dbałości o estetyczny wygląd, porządek oraz ogólną kulturę zachowania się. Higiena osobista dziecka polega na przede wszystkim na wyrobieniu przyzwyczajeń sprzyjających zdrowiu. Takie czynności jak: mycie rąk, mycie zębów, prawidłowe korzystanie z umywalki i ubikacji, estetyczny wygląd należy tak wdrażać, aby stały się nawykami.
Zdrowy przedszkolak Głównym celem Przedszkola jest ukazanie dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtowanie uczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków wobec zabiegów zdrowotnych, które pozwolą zdrowie chronić, doskonalić, ratować i pomnażać.
Ruch to zdrowie Potrzeba ruchu u dzieci w wieku przedszkolnym jest szczególnie duża, a wręcz niezbędna. Systematycznie i prawidłowo prowadzone ćwiczenia rozwijają i doskonalą takie cechy motoryczne jak: szybkość, siłę, zwinność, wytrzymałość, uczą sprawności ruchowej, w biegu, skokach, , wspinaniu, , rzutach, chwytać, itp. Kształtują również wartościowe cechy charakteru, takie jak: odwaga, samodzielność, wytrwałość, gotowość do niesienia pomocy, ambicja, umiejętność kolektywnego działania i pokonywania trudności.
Aby rozbudzić zamiłowanie do ruchu i sportu, proponujemy dzieciom bogaty program aktywności ruchowej. Budowanie ,,świadomości prozdrowotnej”, to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale i odpowiedzialności za własne zdrowie. Dobry stan zdrowia warunkuje prawidłowe przystosowanie się do środowiska społecznego. Dobre samopoczucie, odporność organizmu umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, a także ułatwia zabawę i naukę.
W ciągu całego roku organizowane są zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, budząc w nich przekonanie, że świeże powietrze służy zdrowiu, chroni przed zaraźliwymi chorobami i hartuje organizm. W tym celu Przedszkole organizuje zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, we wszystkich porach roku, spacery po okolicy, zabawy i gry ruchowe na ,,Orliku” oraz najbardziej ulubiony przez dzieci Plac zabaw. Aby ćwiczenia i zabawy ruchowe dostarczały dzieciom wiele radości i stały się dla nich atrakcyjne stosujemy różne przybory, ciekawe metody (metoda W. Sherborne, ćwiczenia P. Dennisona – Kinezjologia edukacyjna) i podkład muzyczny: muzykę dyskotekową, poważną – do ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych. Hartowanie organizmu
Spacery i wycieczki Aktywność ruchowa to zabawy, ćwiczenia ruchowe, ale również spacery, wycieczki i sport. To dzięki nim dziecko przebywając przez dłuższy czas na powietrzu w dobrych warunkach klimatycznych staje się radosne i odpręża się psychicznie i fizycznie. Dlatego w pracy ze swoimi dziećmi organizujemy wiele spacerów i wycieczek. Udział dzieci w wycieczkach umożliwia zdobycie doświadczenia poznawczego, przeżyć estetycznych pozwalających na minimalizację i likwidację znużenia, zmęczenia i przemęczenia spowodowanych monotonia codziennie powtarzających się problemów i zadań. W tym właśnie przejawia się zdrowotny walor wychowania.
Ważnym elementem rozwoju dziecka jest codzienny , bezpośredni kontakt ze środowiskiem przyrodniczym, np.: łąka, park, las. Nawet podczas krótkiego spaceru dzieci kształtują postawy i przyzwyczajenia zdrowotno – kulturalne. Stają się odporne na zmieniające się często warunki atmosferyczne. Dzieci, które często przebywają w otoczeniu przyrody, chętnie wędrują, sprawnie pokonują różne przeszkody, nie odstrasza je zła pogoda. Wszystko to wzmacnia ich siły, hartuje odpręża układ nerwowy, rozwija sprawność i zręczność. Wycieczki sprzyjają kształtowaniu się czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych. Dzieci uczą się zasad pieszego ruchu drogowego.
Wyniki badań dowodzą, że zwiększona aktywność ruchowa ma korzystny wpływ na właściwości odpornościowe, adaptacyjne, a także na prawidłowy przebieg procesów metabolicznych i hormonalnych u rozwijającego się dziecka. Powoduje zwiększenie się masy aktywnych tkanek i zmniejszenie się tkanki tłuszczowej, oraz wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego. Jest to o tyle ważne, że otyłość podobnie jak wady postawy mają bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie dziecka. Opracowała Maria Wilk