eDeklaracje – dla podatnika przesyłanie deklaracji podatkowych przez Internet
Kto może składać? podatnik, płatnik, inkasent posiadający kwalifikowany podpis elektroniczny zgłaszający do US zamiar składania deklaracji w formie elektronicznej
Sposoby przesłania deklaracji za pomocą interaktywnych formularzy (do pobrania ze strony www.e-deklaracje.mf.gov.pl) z wykorzystaniem aplikacji (modułów) dostarczonych przez producentów oprogramowania, które pozwalaj na przesyłanie deklaracji podatkowych bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych
Jak zacząć 1. Złożenie zawiadomienia ZAW-E1 Jest to zawiadomienie o chęci składania przez podatnika deklaracji w formie elektronicznej oraz o wskazaniu osoby upoważnionej, składa się je w formie papierowej do urzędu skarbowego. 2. Złożenie zawiadomienia ZAW – E2 zgłoszenie od osoby upoważnionej wysłane drogą elektroniczną. 3. Wystawienie zaświadczenia ZAS – E zaświadczenie wystawiane przez US potwierdzające zgodność dokumentów ZAW-E1 i ZAW-E2, wysyłane do osoby upoważnionej.
Wymagania niezbędne do składania deklaracji za pomocą interaktywnych formularzy Komputer z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows (2000, XP lub Vista) i skonfigurowanym dostępem do internetu. Podłączony czytnik kart kryptograficznych z zainstalowanymi sterownikami w systemie operacyjnym Karta z kwalifikowanym podpisem elektronicznym włożona do czytnika Skonfigurowana baza certyfikatów (przynajmniej jeden certyfikat dodany do bazy) Zainstalowane oprogramowanie Adobe Reader w wersji co najmniej 8.0 (może być wersja polska lub angielska) Pobrana ze strony MF wtyczka do programu Adobe Reader i zainstalowana w systemie. Pobrane ze stron MF odpowiednie wzory formularzy interaktywnych i zapisane na dysku lokalnym (możliwe jest również otwarcie dokumentu bezpośrednio na stronie www).
Czynności do wykonania Uruchomienie programu Adobe Reader i wczytanie wzoru formularza. Wypełnienie formularza danymi. Wybranie przycisku Podpisz dane i uruchomienie kreatora podpisywania i wysyłania eDeklaracji. Wykonanie wszystkich etapów kreatora. Zapisanie dokumentu z numerem referencyjnym na dysku. Po pewnym czasie (od godziny do 4 godzin) wczytanie do programu Adobe Reader formularza „UPO.pdf” i pobranie urzędowego poświadczenia odbioru (numer referencyjny kopiujemy z dokumentu utworzonego w punkcie 5).
Uruchomienie programu Adobe Reader i wczytanie wzoru formularza Uruchomienie programu Adobe Reader i wczytanie wzoru formularza. Wypełnienie formularza danymi.
Wybranie z menu Narzędzia podmenu eDeklaracje funkcji Podpisz dane i uruchomienie kreatora podpisywania i wysyłania eDeklaracji.
Prezentacja dokumentu XML zawierającego dane do podpisu
Wybór certyfikatu z listy certyfikatów.
Wyświetlenie danych z wybranego certyfikatu.
Wprowadzenie numeru PIN karty kryptograficznej.
Prezentacja podpisanego oraz zakodowanego dokumentu przed wysłaniem go do bramki MF.
Odpowiedź bramki po wysłaniu dokumentu.
Zapisanie numeru referencyjnego dokumentu na dysku.
Zakończenie pracy kreatora eDeklaracje.
Pobranie urzędowego poświadczenia odbioru Uruchomienie programu Adobe Reader i wczytanie dokumentu UPO.pdf Otwarcie pliku z zapisanym z poziomu kreatora numerem referencyjnym i skopiowanie tego numeru do pola numer referencyjny Kliknięcie przycisku Pobierz UPO. Wydrukowanie i/lub zapisanie wygenerowanego dokumentu z urzędowym poświadczeniem odbioru
Uruchomienie programu Adobe Reader, wczytanie dokumentu UPO Uruchomienie programu Adobe Reader, wczytanie dokumentu UPO.pdf i wklejenie numeru referencyjnego.
Wyświetlenie UPO
Dziękuję za uwagę!