Twórcza aktywność dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
7 ścieżek do szkolnego sukcesu
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DZIECIĘCE OŚRODKI ZAINTERESOWAŃ PIERWSZY OŚRODEK ZAINTERESOWAŃ Sprzyja rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji: językowej,
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
„Zdolności a umiejętności”
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Teresa Parczewska KU DZIECKU PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Wszyscy jesteśmy zdolni!
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Inteligencja Marta Riess.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kultura współczesnego świata
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
V Konferencja z cyklu „Łączy nas szkolnictwo zawodowe”
Zapis prezentacji:

Twórcza aktywność dziecka Justyna Rutkowska Węgrów 24.10.2009r.

Twórcza aktywność dziecka „Twórczość to aktywność przynosząca wytwory dotąd nieznane, a zarazem społecznie wartościowe”. Zbigniew Pietrasiński „Myślenie twórcze”

Twórcza aktywność dziecka Wbrew tradycyjnemu pojmowaniu twórczości nie jest ona wyłącznym przywilejem artystów i uczonych, lecz może mieć miejsce w każdej sferze ludzkiej aktywności. Twórczość - to rodzaj działania, w wyniku którego powstają wytwory oryginalne, niepowtarzalne, a równocześnie wartościowe. Przeciwieństwem twórczości jest zatem wszelkie schematyczne powtarzanie, mechaniczne naśladownictwo.

Twórcza aktywność dziecka E. Hurlock w książce „Rozwój dziecka” podaje charakterystyczne elementy twórczości: twórczość jest procesem a nie wytworem; proces ten jest ukierunkowany, jego celem jest albo korzyść osobista, albo korzyść odnoszona przez grupę społeczną; prowadzi do wytworzenia czegoś nowego, innego; do twórczości dochodzi dzięki myśleniu dywergencyjnemu

Twórcza aktywność dziecka Twórcza aktywność stanowi potrzebę biologiczną dziecka. Jej zaspokojenie jest absolutną koniecznością dla optymalnego rozwoju istoty ludzkiej w okresie wzrostu Znaczącą rolę w rozwoju dziecka odgrywa także naśladowanie oraz wyobraźnia twórcza.

Twórcza aktywność dziecka Przełom XIX i XX dzieciństwo ma wartość autonomiczną i sprzyja twórczemu rozwojowi poprzez swobodną aktywność dziecka. w procesie kształcenia młodych pokoleń szczególnego znaczenia nabierają metody aktywizujące uczniów, wyrabiające samodzielność, rozwijające twórcze myślenie, stawiające ich niejako w sytuacji badaczy, twórców, konstruktorów, czy też organizatorów własnego działania

Twórcza aktywność dziecka W wychowaniu szczególnie ważne jest to, że wszystko co należy do wewnętrznego świata dziecka musi mieć możność uzewnętrznienia, by twórczość z wyobraźni została powołana do istnienia – ekspresja twórcza.

Twórcza aktywność dziecka Ekspresja twórcza wystąpi u dzieci jeśli istnieje: motywacja wewnętrzna klimat sprzyjający porozumieniu zaspokojona potrzeba wolności

Twórcza aktywność dziecka Niestety rozwojowi twórczej aktywności przeszkadza niekiedy środowisko zewnętrzne: nieodpowiedni klimat w domu rodzinnym czy przeciwne postawie twórczej oddziaływania szkoły.

Twórcza aktywność dziecka Twórcze działanie ucznia w szkole uwarunkowane jest między innymi stylem pracy nauczyciela - czy stymuluje on dziecko, czy hamuje, czy wytwarza pola wspólnej aktywności. Nauczanie oznacza w tym przypadku pomoc uczniowi w samokształceniu, zgodnie z motywacjami osobistymi ucznia. Zatem ważne jest, aby wiedzieć, co należy czynić, a czego unikać, chcąc wyzwolić twórcze działania w uczniu. W procesie kształcenia młodych pokoleń szczególnego znaczenia nabierają metody aktywizujące uczniów, wyrabiające samodzielność, rozwijające twórcze myślenie, stawiające ich niejako w sytuacji badaczy, twórców, konstruktorów, czy też organizatorów własnego działania.

Twórcza aktywność dziecka inteligencja językowa - jest to nasza umiejętność czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów - doskonale rozwinięta u pisarzy, dziennikarzy, poetów i mówców. inteligencja logiczna lub matematyczna - nasza umiejętność rozumowania oraz liczenia. Najlepiej jest rozwinięta u ekonomistów, naukowców, inżynierów, prawników i księgowych.

Twórcza aktywność dziecka Teoria Inteligencji wielorakich Gardnera Inteligencja wizualno-przestrzenna - umiejętność malowania, rysowania, robienia artystycznych fotografii, rzeźbienia lub wyobrażania sobie trójwymiarowych kształtów - doskonale rozwinięta u nawigatorów i artystów. Inteligencja muzyczna - umiejętność układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, pisania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu. Szczególnie rozwinięta u kompozytorów, dyrygentów, muzyków. Inteligencja interpersonalna (społeczna) - umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami - rozwinięta u sprzedawców, nauczycieli i przywódców

Twórcza aktywność dziecka cd. Teoria Inteligencji wielorakich Gardnera Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) - umiejętność skupienia uwagi na swoich uczuciach, umiejętność wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i umiejętność planowania. Ten rodzaj zdolności wiąże się u niektórych ludzi z wielką intuicją. Inteligencja ruchowa - zdolności manualne oraz umiejętności sportowe - dobrze wykształcone u gimnastyków, tancerzy, rzemieślników i sportowców a także chirurgów. Inteligencja przyrodnicza - umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi - dobrze rozwinięta u biologów, rolników i osób działających na rzecz ochrony przyrody.

Twórcza aktywność dziecka Przyjęcie tych założeń jest doskonałym punktem wyjścia do kształtowania potencjalnie tkwiących w dzieciach zdolności twórczych. Nagrodą dla współczesnych dorosłych , za stworzenie dobrych warunków dla rozwoju twórczości dzieci będzie możliwość obserwacji ich postępów, sukcesów i optymalnego rozwoju, a w przyszłości korzyści, jakie płyną dla grupy, dla społeczeństwa, dla narodu z faktu istnienia wielu twórców w różnych dziedzinach życia społecznego.

Dziękuję za uwagę.