Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
INNOWACJE I EKSPERYMENTY PEDAGOGICZNE
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Innowacje i eksperymenty pedagogiczne
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Projekt edukacyjny w gimnazjum
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
RODZICE W SZKOLE.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Innowacje pedagogiczne
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
do szkół ponadgimnazjalnych
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela 20 września 2016 r.

Aspekty prawne innowacji i eksperymentów pedagogicznych. Procedury wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych. Uwagi dotyczące analizy formalnej dokumentacji innowacji pedagogicznych.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. 2015 r. , poz. 2156 ze zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2011 r., nr 176, poz. 1051) – zmiana § 4 ust. 3 (zrezygnowano z terminu przekazania dokumentacji innowacji do kuratorium oświaty oraz organu prowadzącego). Innowacje można składać w każdym czasie.

Innowacją pedagogiczną (prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach) są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. (§ 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki - Dz. U. z 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.)

Eksperymentem pedagogicznym (prowadzonym w publicznych szkołach i placówkach) są działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej. (§ 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki - Dz. U. z 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.)

art. 22 ust. 2 pkt 6: Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły uwzględniające możliwości wprowadzenia nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także wprowadzenia odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji szkół i placówek. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz. 2156 ze zm.)

art. 41.ust. 1 pkt 3: Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez rady szkoły lub placówki. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.)

art. 50 ust. 2: Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także opiniuje plany pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych. art. 52. ust. 2: W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.)

§ 1. 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły. § 2. 1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę. § 2. 2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. ze zm.)

5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny. § 2 3. Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań. 4. Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności. 5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.)

§ 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.).

1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, § 4. 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna. 2. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu: 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, 2) opinii rady szkoły (a jeśli nie funkcjonuje ona w szkole to opinii rady pedagogicznej), 3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.)

Przykład uchwały rady pedagogicznej: Uchwała nr… Przykład uchwały rady pedagogicznej: Uchwała nr…./2016 Rady Pedagogicznej Szkoły…….w……. z dnia …….. w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej. Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz. 2156 ze zm.) oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. ze. zm.) Rada Pedagogiczna uchwala co następuje: §1 Po zapoznaniu się z opisem innowacji wprowadza się w szkole z dniem …….. na czas…………….innowację pedagogiczna o nazwie…………...

§2 Opis innowacji, o której mowa w §1 stanowi załącznik nr 1 do uchwały. § 3 Uchwałę podjęto po uzyskaniu: 1. pisemnej opinii rady szkoły na temat innowacji, 2. pisemnej zgody nauczycieli , którzy będą uczestniczyć w innowacji, 3. pisemnej zgody autora innowacji, ponieważ założenia innowacyjne nie były publikowane. § 4 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły. § 5 Uchwała wchodzi w życie z dniem…….. Przewodniczący rady pedagogicznej

§ 4. 3 Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.)

Opis zasad innowacji może uwzględniać: Zakres i założenia innowacji Przyczyny wprowadzenia innowacji oraz oczekiwania z nią związane Cele innowacji Przewidywane efekty wdrożenia innowacji Tematyka innowacji Procedury osiągania celów Ewaluacja W przypadku ewaluacji programowej należy opracować lub zmodyfikować program nauczania.

Procedura zgłaszania innowacji ustalona przez Kuratorium Oświaty w Warszawie: DYREKTOR SZKOŁY / PLACÓWKI: Przekazuje kuratorowi oświaty w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole (termin porządkowy), dokumenty określone w § 4 ust. 3 cyt. rozporządzenia, tzn.: uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji opis zasad innowacji opinię rady szkoły/odpowiednio rady pedagogicznej d) pisemną zgodę autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane e) wypełnioną Kartę informacyjną innowacji pedagogicznej, stanowiącej załącznik do ww. procedury.

II. KURATOR OŚWIATY: Dokonuje wpisu innowacji pedagogicznej do Rejestru Innowacji Pedagogicznych, (publikowanego na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie) po stwierdzeniu zgodności przesłanej dokumentacji z wymogami określonymi w § 4 ust 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002r. nr 56, poz. 506 ze zm.).

Czynności poprzedzające podjęcie uchwały w sprawie prowadzenia eksperymentu pedagogicznego w szkole publicznej lub placówce zawarte są w paragrafie 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. ze zm.)

Wprowadzenie eksperymentu pedagogicznego wymaga uzyskania zgody ministra właściwego ds. oświaty i wychowania. Dyrektor do dnia 31 marca poprzedzający rok szkolny występuje do ministra z wnioskiem za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.

Wniosek zawiera: cel, założenia i sposób realizacji eksperymentu opinię jednostki naukowej, dotyczącą założeń eksperymentu wraz ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu i na dokonanie jego oceny zgodę rady pedagogicznej oraz opinię rady szkoły zgodę organu prowadzącego szkołę na finansowanie eksperymentu

W przypadku eksperymentu dotyczącego zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - także uzasadnienie potrzeby prowadzenia kształcenia w danym zawodzie wraz z pozytywnymi opiniami: a) wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, wydanej po uzyskaniu opinii odpowiednio wojewódzkiego lub powiatowego urzędu pracy, b) samorządu gospodarczego lub innej organizacji gospodarczej właściwej dla danego zawodu, c) jednostki naukowej lub stowarzyszenia zawodowego właściwego dla zawodu, w zakresie merytorycznej zawartości programu nauczania przewidzianego dla danego zawodu.

Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment bezpośredniego po jego zakończeniu: przekazuje ministrowi właściwemu ds. oświaty i wychowania, za pośrednictwem kuratora oświaty, ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową. Kurator oświaty dołącza swoją ocenę eksperymentu.

Procedury zgłaszania innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie Procedury w sprawie zgłaszania innowacji i eksperymentów pedagogicznych do Kuratorium Oświaty w Warszawie znajdują się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie Zakładki - „Dyrektor i Nauczyciel”, „Rodzice i Uczniowie”, „Poradnik Klienta”

- Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel” Procedury zgłaszania innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie - Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel” Hasło – „Innowacje i eksperymenty pedagogiczne” Hasło –„Procedura wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych” Hasło - „Procedura wprowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach i placówkach województwa mazowieckiego” Załączniki do strony: „Procedura”, „Karta informacyjna” Hasło „Procedura wprowadzenia eksperymentów pedagogicznych w szkołach i placówkach województwa mazowieckiego” Ważne! w zakładce „Dyrektor i Nauczyciel” znajduje się baza innowacji pedagogicznych

http://www. kuratorium. waw http://www.kuratorium.waw.pl/pl/poradnik-klienta/dla-dyrektorow-szkolpl/8424,Wprowadzanie-innowacji-pedagogicznych.html http://www.kuratorium.waw.pl/pl/poradnik-klienta/dla-dyrektorow-szkolpl/8426,Wprowadzanie-eksperymentow-pedagogicznych.html

Innowacje i eksperymenty pedagogiczne zgłaszane są do: Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatur Kuratorium Oświaty w Warszawie Na naszym terenie do Delegatury w Siedlcach

Innowacje językowe zgłoszone do Delegatury w Siedlcach w latach 2007-2016: Zabawa z językiem angielskim w przedszkolu. Język i media. Bisiness English. Kraje anglojęzyczne - niuanse językowe i kulturowe. Zgłębianie tajników językowych za pomocą multimediów. Kultura i język japoński. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w nauce j. angielskiego. Z angielskim w świat. Język angielski z rozszerzonym wymiarem godzin w gimnazjum. Klasa językowa w gimnazjum. Angielski z TIK.

Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości występujące w przekazanej dokumentacji innowacji pedagogicznych: nieprecyzyjne podanie w „karcie informacji innowacji pedagogicznej” terminu rozpoczęcia i zakończenia innowacji lub inny termin w karcie innowacji, a inny w uchwale nie zaznaczenie, w „karcie informacji innowacji pedagogicznej”, że uzyskano zgodę organu prowadzącego na wprowadzenie innowacji lub wpisywanie, że sprawa jest „w toku” wydanie opinii rady pedagogicznej o wprowadzeniu innowacji pedagogicznej z datą późniejszą niż data uchwały złe podstawy prawne uchwały rady pedagogicznej

Dziękuję