INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek
Termin realizacji: Grupa docelowa: Realizacja: Prowadzący: Wrzesień 2016 – Kwiecień 2017 Grupa docelowa: Uczniowie klas „0” Realizacja: Zajęcia z całą grupą, raz w tygodniu w czasie 30 minut. Prowadzący: Małgorzata Karasek gr.: 03,04,05,06,07 Katarzyna Rusak gr.01 Małgorzata Falkiewicz gr.02
Doskonalenie funkcji niezbędnych do opanowana techniki CEL ZAJĘĆ Doskonalenie funkcji niezbędnych do opanowana techniki czytania i pisania tj: Prawidłowa budowa ciała i sprawność ruchowa (prawidłowe napięcie mięśni) ułatwia wykonywanie ćwiczeń ruchowych, umożliwia towarzyszenie rówieśnikom w zabawach ruchowych Sprawność palców i dłoni jest potrzebna do samodzielnego wiązania sznurowadeł, zapinania guzików, rysowania i pisania Koordynacja wzrokowo- ruchowa pomaga przy wycinaniu, rysowaniu, manipulowaniu przedmiotami, rzucaniu i łapaniu przedmiotów Dobry słuch – ułatwia reagowanie na polecenia, czynne uczestniczenie w lekcji, naukę wierszy i piosenek. Dobry wzrok – ułatwia przepisywanie z tablicy, dostrzeganie drobnych różnic pomiędzy literami lub obrazkami. umiejętność wypowiadania się, prawidłowa mowa;
INNOWACYJNE ZAJĘCIA TO WSPARCIE STARTU SZKOLNEGO DLA UCZNIÓW: z trudnościami w wykonywaniu czynności ruchowych w obrębie dużej i małej motoryki; tj. niezręczność, słaba koordynacja ruchowa z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji z otoczeniem z trudnościami z formułowaniem złożonych wypowiedzi słownych z trudnościami w wypowiadaniu się na forum grupy, z wyraźne opóźnioną znajomością schematu własnego ciała (m.in. nieprawidłowe nazywanie części ciała), z zaburzeniami lateralizacji (brak wyraźnej dominacji jednej ze stron ciała) z zaburzeniami zachowania o charakterze nadpobudliwości ruchowej lub emocjonalnej, zaburzeniami procesu uwagi, współwystępująca często z nimi nieadekwatną samooceną; z zaburzeniami koncentracji uwagi, z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami percepcji wzrokowej oraz słuchowej.
CHARAKTER ZAJĘĆ Zajęcia ruchowe o charakterze zabawowym wspierają: - integrację zespołu klasowego - kształtują umiejętność współpracy w grupie - korygują zaburzone funkcje percepcyjne, ruchowe czy ogólnorozwojowe - stymulują rozwój psychoruchowy uczniów - doskonalą percepcję wzrokową, słuchową - rozwijają kompetencję językową
MOVE TO LEARN – ruch dla uczenia się
RUCH ROZWIJAJĄCY
RUCH ROZWIJAJĄCY zabawa: dostarczanie radości z ruchu współudział w zabawie; wspólne doświadczenia ruchowe, gdzie wszyscy są w równym stopniu zaangażowani, wysiłek każdego jest doceniony i zauważony, bez względu na poziom umiejętności zapewnia poczucie fizycznego i emocjonalnego bezpieczeństwa stymuluje kreatywność
PERCEPCJA WZROKOWA Rozwijanie percepcji wzrokowej: wyszukiwanie różnic między obrazkami, wyłapywanie szczegółów, wyszukiwanie par obrazków, puzzle, domino; układanie puzzli; wybieranie odpowiedniego obrazka; Ćwiczenia pamięci wzrokowej: zapamiętywanie jak największej liczby obrazków odgadywanie, którego obrazka brakuje;
PERCEPCJA SŁUCHOWA rozpoznawanie odgłosów: zwierząt, życia codziennego, zjawisk atmosferycznych itp.; wyszukiwanie rymów; tworzenie rymów; wyodrębnianie wyrazów w zdaniu; wyszukiwanie słowa, które nie pasuje do pozostałych; dokonywanie syntezy słuchowej słów: jednosylabowych i wielosylabowych; wyszukiwanie słów rozpoczynających i kończących się na podaną głoskę; dokonywanie analizy głoskowej słów;
KOORDYNACJA WZROKOWO - RUCHOWA TRUDNOŚCI DZIECKA chwytanie i rzucanie piłki do celu; nie mieści się ze szlaczkami, literami w liniaturze, zagina notorycznie rogi zeszytów nieprawidłowo trzyma ołówek, kredki, ma zły nacisk narzędzia: zbyt mocne lub zbyt silne napięcie powodujące małą precyzję, ręka szybciej się męczy; ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE utrwalanie prawidłowego chwytu; nauka wiązanie sznurówek; zapinanie guzików; przekładnie drobnych elementów;
MOWA bogacenie słownika czynnego oraz biernego, rozwijanie sprawności językowej i pokonywanie bariery wypowiadania się na forum grupy. Rodzaje ćwiczeń: tworzenie zdań; układanie i opowiadanie historyjek; odgadywanie oraz tworzenie zagadek;
Korzyści wynikające z prowadzenia zajęć innowacyjnych: możliwość całościowego spojrzenia na ucznia zarówno oceny jego możliwości edukacyjnych, sprawności ruchowej, jak i rozwoju emocjonalnego; obserwacja procesu rozwoju i poprawy funkcji ruchowych, słuchowych, wzrokowych i mowy; Świadomość własnego ciała, umiejętność różnicowania stron ciała i przekraczanie linii środkowej, co wpływa na usprawnienie pracy półkul mózgowych poprawa koncentracji uwagi; większy szacunek dla siebie i innych biorących udział w zajęciach; umiejętność współpracy w zespole odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i kolegów;