INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
METODA DOBREGO STARTU.
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
METODA DOBREGO STARTU.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU „ RÓWNE SZANSE DLA KAŻDEGO”
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Dydaktyka ogólna.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Integracja sensoryczna
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek

Termin realizacji: Grupa docelowa: Realizacja: Prowadzący: Wrzesień 2016 – Kwiecień 2017 Grupa docelowa: Uczniowie klas „0” Realizacja: Zajęcia z całą grupą, raz w tygodniu w czasie 30 minut. Prowadzący: Małgorzata Karasek gr.: 03,04,05,06,07 Katarzyna Rusak gr.01 Małgorzata Falkiewicz gr.02

Doskonalenie funkcji niezbędnych do opanowana techniki CEL ZAJĘĆ Doskonalenie funkcji niezbędnych do opanowana techniki czytania i pisania tj: Prawidłowa budowa ciała i sprawność ruchowa (prawidłowe napięcie mięśni) ułatwia wykonywanie ćwiczeń ruchowych, umożliwia towarzyszenie rówieśnikom w zabawach ruchowych Sprawność palców i dłoni jest potrzebna do samodzielnego wiązania sznurowadeł, zapinania guzików, rysowania i pisania Koordynacja wzrokowo- ruchowa pomaga przy wycinaniu, rysowaniu, manipulowaniu przedmiotami, rzucaniu i łapaniu przedmiotów Dobry słuch – ułatwia reagowanie na polecenia, czynne uczestniczenie w lekcji, naukę wierszy i piosenek. Dobry wzrok – ułatwia przepisywanie z tablicy, dostrzeganie drobnych różnic pomiędzy literami lub obrazkami. umiejętność wypowiadania się, prawidłowa mowa;

INNOWACYJNE ZAJĘCIA TO WSPARCIE STARTU SZKOLNEGO DLA UCZNIÓW: z trudnościami w wykonywaniu czynności ruchowych w obrębie dużej i małej motoryki; tj. niezręczność, słaba koordynacja ruchowa z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji z otoczeniem z trudnościami z formułowaniem złożonych wypowiedzi słownych z trudnościami w wypowiadaniu się na forum grupy, z wyraźne opóźnioną znajomością schematu własnego ciała (m.in. nieprawidłowe nazywanie części ciała), z zaburzeniami lateralizacji (brak wyraźnej dominacji jednej ze stron ciała) z zaburzeniami zachowania o charakterze nadpobudliwości ruchowej lub emocjonalnej, zaburzeniami procesu uwagi, współwystępująca często z nimi nieadekwatną samooceną; z zaburzeniami koncentracji uwagi, z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami percepcji wzrokowej oraz słuchowej.

CHARAKTER ZAJĘĆ Zajęcia ruchowe o charakterze zabawowym wspierają: - integrację zespołu klasowego - kształtują umiejętność współpracy w grupie - korygują zaburzone funkcje percepcyjne, ruchowe czy ogólnorozwojowe - stymulują rozwój psychoruchowy uczniów - doskonalą percepcję wzrokową, słuchową - rozwijają kompetencję językową  

MOVE TO LEARN – ruch dla uczenia się

RUCH ROZWIJAJĄCY

RUCH ROZWIJAJĄCY zabawa: dostarczanie radości z ruchu współudział w zabawie; wspólne doświadczenia ruchowe, gdzie wszyscy są w równym stopniu zaangażowani, wysiłek każdego jest doceniony i zauważony, bez względu na poziom umiejętności zapewnia poczucie fizycznego i emocjonalnego bezpieczeństwa stymuluje kreatywność

PERCEPCJA WZROKOWA Rozwijanie percepcji wzrokowej: wyszukiwanie różnic między obrazkami, wyłapywanie szczegółów, wyszukiwanie par obrazków, puzzle, domino; układanie puzzli; wybieranie odpowiedniego obrazka; Ćwiczenia pamięci wzrokowej: zapamiętywanie jak największej liczby obrazków odgadywanie, którego obrazka brakuje;

PERCEPCJA SŁUCHOWA rozpoznawanie odgłosów: zwierząt, życia codziennego, zjawisk atmosferycznych itp.; wyszukiwanie rymów; tworzenie rymów; wyodrębnianie wyrazów w zdaniu; wyszukiwanie słowa, które nie pasuje do pozostałych; dokonywanie syntezy słuchowej słów: jednosylabowych i wielosylabowych; wyszukiwanie słów rozpoczynających i kończących się na podaną głoskę; dokonywanie analizy głoskowej słów;

KOORDYNACJA WZROKOWO - RUCHOWA TRUDNOŚCI DZIECKA chwytanie i rzucanie piłki do celu; nie mieści się ze szlaczkami, literami w liniaturze, zagina notorycznie rogi zeszytów nieprawidłowo trzyma ołówek, kredki, ma zły nacisk narzędzia: zbyt mocne lub zbyt silne napięcie powodujące małą precyzję, ręka szybciej się męczy;   ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE utrwalanie prawidłowego chwytu; nauka wiązanie sznurówek; zapinanie guzików; przekładnie drobnych elementów;

MOWA bogacenie słownika czynnego oraz biernego, rozwijanie sprawności językowej i pokonywanie bariery wypowiadania się na forum grupy. Rodzaje ćwiczeń: tworzenie zdań; układanie i opowiadanie historyjek; odgadywanie oraz tworzenie zagadek;

Korzyści wynikające z prowadzenia zajęć innowacyjnych: możliwość całościowego spojrzenia na ucznia zarówno oceny jego możliwości edukacyjnych, sprawności ruchowej, jak i rozwoju emocjonalnego; obserwacja procesu rozwoju i poprawy funkcji ruchowych, słuchowych, wzrokowych i mowy; Świadomość własnego ciała, umiejętność różnicowania stron ciała i przekraczanie linii środkowej, co wpływa na usprawnienie pracy półkul mózgowych poprawa koncentracji uwagi; większy szacunek dla siebie i innych biorących udział w zajęciach; umiejętność współpracy w zespole odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i kolegów;