„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
Prezentacja instytucji
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Działalność Poradni psychologiczno – pedagogicznej w kolbuszowej na rzecz rodziny i szkoły opracowała: beata zasowska

Działalność diagnostyczna poradni 2013/2014: Liczba przyjętych dzieci i młodzieży-1 716 Ilość przeprowadzonych diagnoz – 2 602 Psychologicznych 843 Pedagogicznych 896 Logopedycznych 150 Lekarskich 167 Związ.z wyb. kierunku kształc. i zawodu 546

Działalność diagnostyczna poradni 2014/2015: Liczba przyjętych dzieci i młodzieży-1 794 Ilość przeprowadzonych diagnoz – 2 746 Psychologicznych 798 Pedagogicznych 1 019 Logopedycznych 288 Lekarskich 141 Związ.z wyb. kierunku kształc. i zawodu 500

Działalność diagnostyczna poradni 2015/2016: Liczba przyjętych dzieci i młodzieży-1 665 Ilość przeprowadzonych diagnoz – 2 845 Psychologicznych 734 Pedagogicznych 688 Logopedycznych 255 Lekarskich 138 Związ.z wyb. kierunku kształc. i zawodu 1 030

Działalność diagnostyczna poradni „…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Działalność diagnostyczna poradni L.P. Nazwa rejonu objętego zasięgiem działania poradni Liczba uczniów   2013/2014 2014/2015 2015/2016 1. Kolbuszowa 704 798 750 2. Cmolas 249 221 179 3. Dzikowiec 166 139 176 4. Majdan Król. 257 145 241 5. Niwiska 138 261 164 6. Raniżów 202 228 155

FORMY pomocy pośredniej - orzeczenia „…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” FORMY pomocy pośredniej - orzeczenia Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów 2013/2014 2014/2015 2015/2016 niesłyszących i słabosłyszących 3 5  5 niewidomych i słabowidzących 1 z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 62 63 66 z upośledzeniem umysł. w st. umiarkowanym lub znacznym 29 25 14 z niepełnosprawnościami sprzężonymi   13 9 zagrożonych niedostosowaniem społecznym   1 o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 0  o potrzebie indywidualnego nauczania 17 7   14 o braku potrzeby kształcenia specjalnego   0 o braku potrzeby indywidualnego nauczania 2 z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją 11 4 z autyzmem, w tym zespołem Aspergera 10

FORMY pomocy pośredniej - oPINIE „…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” FORMY pomocy pośredniej - oPINIE Opinie w sprawie 2013/2014 2014/2015 2015/2016 wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 8 odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego 150 330 7 zwolnienia z nauki drugiego języka obcego 1   2 dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do ind.potrzeb edukac.ucznia 132 76   89 udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki 9 9  przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy 2 2  pomocy uczniom powracającym z zagranicy - 4 10  zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą 3 -  objęcia dziecka pomocą psych-ped w przedszkolu 6 5 objęcia dziecka pomocą psych-ped w szkole lub placówce 62 55 61  inne opinie o przebadanych 91 37 52 o specyficznych trudnościach w uczeniu się 75 58 112 

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Indywidualne zajęcia terapeutyczne: co roku ok. 400-450 dzieci i młodzieży Terapia logopedyczna Terapia psychologiczna Terapia pedagogiczna Terapia neurologopedyczna Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne Terapia ogólnorozwojowa Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Terapia zaburzeń emocjonalnych Terapia zabawą Terapia EEG Biofeedback Terapia tyflopedagogiczna Terapia trudności w nauce matematyki inne według potrzeb

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Zajęcia grupowe wg autorskich programów: ok.65 – 90 dzieci rocznie - Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” - Program dla dzieci lękowych, niepewnych z klas I - III szk. podst. pt. "Zaczarowani bajką" - Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat - Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI - Program dla dzieci z autyzmem - Program dla dzieci 4-5 letnich „Poznaję świat” - Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych - Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” – kl. I – III szk. podst. - Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych Zajęcia z dziećmi poprzedzone są spotkaniem z rodzicami. Prowadzone są również grupy wsparcia, szkolenia i indywidualne konsultacje dla rodziców.

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Zajęcia grupowe dla uczniów realizowane na terenie szkół i placówek Liczba uczniów objętych pomocą: Rok szkolny 2013/2014: 1313 Rok szkolny 2014/2015: 2690 Rok szkolny 2015/2016: 1532

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Przykładowa tematyka spotkań z uczniami: „Chcę być dobrym dla innych”, „Relacja z rodzicami – jak skutecznie się porozumieć?”, „Poznanie siebie. Obraz własnej osoby”, „Jesteśmy zespołem klasowym”, „Dbajmy o dobre wzajemne relacje”, „Metody skutecznego uczenia się”, „Dojrzewam poprzez koleżeństwo”, „Nikotyna – legalny narkotyk”, „Jak rozpoznać swoje zdolności?”,

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Tematyka spotkań z uczniami – cd.: „Rola zainteresowań i zdolności w wyborze szkoły”, „Jak dbać o zdrowie?”, „Ja i moja klasa”, „Gimnazjalista wybiera szkołę”, „Agresja rówieśnicza”, „Zjawisko cyberprzemocy”, „Emocje”, „Moje wady i zalety”, „Rozwiązywanie konfliktów”, „Radzenie sobie z agresją i wyrażanie emocji”, „Profilaktyka uzależnień”

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Badania przesiewowe na terenie szkół i przedszkoli: Programem „Słyszę” – ok.50-60 uczniów rocznie Programem „Mówię” - ok.230-250 uczniów rocznie Programem „Widzę” – ok. 50-60 uczniów rocznie

Doradztwo edukacyjno – zawodowe: „…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Doradztwo edukacyjno – zawodowe: Zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu Badania predyspozycji zawodowych na terenie poradni i szkół Indywidualne porady zawodowe na podstawie badań Porady zawodowe bez badań Prelekcje i pogadanki dla rodziców i nauczycieli

Prowadzenie prelekcji i wykładów dla rodziców na terenie szkół „…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Prowadzenie prelekcji i wykładów dla rodziców na terenie szkół i przedszkoli: „Zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym”, „Wychowanie dziecka”, „Zagrożenia wynikające z korzystania przez dziecko z komputera i Internetu”, „Na czym polega gotowość szkolna?”, „Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka w młodszym wieku szkolnym”, „Jak motywować do nauki?”, „Dziecko w świecie multimediów”, „Jak pomagać w nauce?”  

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Udział w radach pedagogicznych i szkolenia dla nauczycieli Przykładowe tematy: „Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Komunikacja interpersonalna w pracy z uczniem i rodzicem”, „Autorytet w wychowaniu dzieci i młodzieży”, „Motywacja do nauki”, „Diagnoza potrzeb w zakresie wspomagania pracy szkoły”, „Przemoc domowa – profilaktyka i interwencja”, „Indywidualizacja w postępowaniu wychowawczym”, „Uczeń z depresją”, „Współpraca szkoły ze środowiskiem”, „Problemy preorientacji zawodowej”, „Porozmawiajmy o niepełnosprawności”

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Formy pomocy – cd.: Mediacje i negocjacje Porady i konsultacje Grupy wsparcia dla pedagogów szkolnych Interwencje kryzysowe

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Pomoc rodzinie i szkole poprzez współpracę m.in. z: Ośrodkami pomocy społecznej Asystentami rodzinnymi Kuratorami sądowymi PCPR w Kolbuszowej Komendą Powiatową Policji w Kolbuszowej Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Kolbuszowej Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Stowarzyszeniami i fundacjami Placówkami służby zdrowia

Wspomaganie pracy szkół i placówek „…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Wspomaganie pracy szkół i placówek Diagnoza potrzeb: rozmowa z dyrektorem spotkanie z radą pedagogiczną II. Doskonalenie pracy nauczycieli – szkolenia na terenie szkoły. III. Wdrażanie zdobytych umiejętności do praktyki. konsultacje dla nauczycieli IV. Podsumowanie i ewaluacja.

„Szkoła dla Dobrych Rodziców” - zajęcia warsztatowe „…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” „Szkoła dla Dobrych Rodziców” - zajęcia warsztatowe

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Warsztaty są przeznaczone szczególnie dla rodziców dzieci sprawiających problemy wychowawcze, nadpobudliwych, z wybuchami złości i zachowaniami opozycyjno – buntowniczymi. Cykl zajęć zakłada 14 spotkań z rodzicami. Uczestnicy zdobywają praktyczną wiedzę na temat metod i technik pracy z dziećmi. Zajęcia warsztatowe oparte są na autorskim programie opracowanym przez zespół specjalistów (Kołakowski, Pisula, Skotnicka)

„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…” Kolbuszowa, 30 maja 2017r.