Działania MEN na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno–komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Stan realizacji.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Założenia PROJEKTU
PROJEKT Projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.3.4, zwyciężył w konkursie.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
PROGRAM ROZWOJU FIRM INTERNETOWYCH Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza 2001 PL Warszawa, 22 stycznia 2003 r.
ale (a może przede wszystkim)
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa Szkoła - podsumowanie.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Książki naszych marzeń
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Cyfrowobezpieczni.pl w 2016 r. i plany na przyszły rok Artur Krawczyk
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
na rzecz cyfryzacji szkół
Doradztwo zawodowe w szkołach
1 16 września 2013 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
„Programowanie czas zacząć”
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Konferencja dla nauczycieli informatyki
Projekty zrealizowane w ZS1
Przykładowy model podziału środków
Działania na rzecz innowacji
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Książki naszych marzeń
Operacje zgłoszone do realizacji w ramach dwuletniego Planu operacyjnego KSOW na lata Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał opracowany przez.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Działania MEN na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018: 1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. 2. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. 3.Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. 4.Wzmocnienie wychowawczej roli szkoły. 5. Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. 6. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Cyfryzacja Szkół Ustawa Prawo Oświatowe: Art. 1 pkt 18 – kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; - pkt 21 - upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych; - pkt 22 - kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi; Programowanie od pierwszej klasy Szkoły podstawowej, więcej godzin informatyki. Korelacja informatyki z innymi przedmiotami. www.reformaedukacji.men.gov.pl

Nowa Podstawa Programowa - przedmiotu informatyka:

W ramach pilotażu programowania 1592 szkoły + około 500 Gala 28.09.2017 godz. 10.00-12.00, hotel Mercure, ul. Złota 48/54 http://programowanie.men.gov.pl/

SKUTECZNOŚĆ REKRUTACYJNA PILOTAŻU WNIOSEK: Przekroczono cele rekrutacji szkół do pilotażu we wszystkich typach szkół z wyjątkiem zasadniczych szkół zawodowych

Kuratoria Oświaty Konferencje szkoleniowe - ponad 350 konferencji zorganizowanych przez kuratorów w okresie czerwiec - kwiecień we wszystkich województwach dla 26.104 nauczycieli, głównie informatyki i edukacji wczesnoszkolnej Granty dla nauczycieli na opracowanie programów nauczania

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna § 1. 1. Rada Ministrów uznaje za konieczne tworzenie warunków umożliwiających zapewnienie szkołom: 1) dostępu do cyfrowych zasobów edukacyjnych, 2) dostępu do Internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s wraz z narzędziami służącymi do ochrony uczniów przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni, 3) narzędzi informatycznych wspierających procesy edukacyjne - poprzez utworzenie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

e-zasoby - program POWER W rocznym planie działania na rok 2017 to 65 859 mln Działania: tworzenie nowych zasobów, rozwój e-podręczników - 62 e-podręczniki (2 tys. przeszkolonych nauczycieli ze stosowania w ramach kursów ) rozwój otwartych zasobów portalu Scholaris. szkoły ćwiczeń - wrzesień pilotaż pierwszej szkoły.

Zalety e-materiałów – opinie uczniów Ogólna ocena sympatii dla korzystania z e-materiałów w opinii nauczycieli Zalety e-materiałów – opinie uczniów Ewaluacja funkcjonalności e-materiałów opracowywanych w ramach projektów współfinansowanych za pomocą Europejskiego Funduszu Społecznego, PBS sierpień 2017

Rysunek 24. Z jakich materiałów łatwiej Ci się uczyć Twoim zdaniem Rysunek 24. Z jakich materiałów łatwiej Ci się uczyć Twoim zdaniem? – opinie uczniów Źródło: badanie audytoryjne uczniów (PAPI), n=1710

eTwinning to społeczność szkolna, gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. 400 tys. zarejestrowanych nauczycieli z całej Europy, 40 tys. w Polsce Kampania Programowanie z eTwinning – promocja: kursy, seminaria, projekty, scenariusze lekcji dotyczące kodowania i innych umiejętności cyfrowych.

Rządowy Program Aktywna Tablica MEN Termin: od lipca 2017 do czerwca 2019 roku Liczba szkół podstawowych: 15,5 tys. Finansowanie: 80% z budżetu państwa, 20% organy prowadzące (środki pieniężne lub już zakupione pomoce)

Tablice, monitory dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie razem Liczba sal lekcyjnych w szkole 19449 8777 13576 7647 10129 20950 24672 5323 15201 6355 11366 26646 5999 4078 21988 10244 212400 Liczba pracowni w szkole 4570 2285 5483 1935 3633 5766 6832 1237 3956 2235 3220 8854 2977 1161 2346 2294 58784 Liczba tablic interaktywnych 4771 4171 3407 1484 3484 5805 7527 698 2919 1562 3334 7007 2281 1198 6062 2507 58217 Liczba monitorów interaktywnych 392 722 280 188 357 1365 178 1411 602 70 271 1268 83 404 470 8061

Aktywna Tablica W ramach udzielonego wsparcia finansowego organy prowadzące mogą zakupić następujące rodzaje pomocy dydaktycznych: 1)tablicę interaktywną: a)tablicę interaktywną z projektorem ultrakrótkoogniskowym, b)tablicę interaktywną bez projektora ultrakrótkoogniskowego; 2)projektor lub projektor ultrakrótkoogniskowy; 3)głośniki lub inne urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku; 4)interaktywny monitor dotykowy o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali.

Aktywna Tablica Do wkładu własnego, o którym mowa w ust. 3, zalicza się: 1) wkład finansowy przeznaczony przez organ prowadzący szkołę, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie; 2) sprzęt komputerowy i inne urządzenia TIK wykorzystywane jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku o udział w Programie, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie. Wartość zadania, wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3 500 zł = wartość zadania 17 500 zł).

Aktywna Tablica -terminy Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, występuje do wojewody właściwego ze względu na siedzibę szkoły z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w roku: 1) 2017 – w terminie do dnia 15 września 2017 r.; 2) 2018 – w terminie do dnia 30 kwietnia 2018 r.; 3) 2019 – w terminie do dnia 30 kwietnia 2019 r. 2. Wniosek organu prowadzącego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, zawiera: 1) listę szkół zgłoszonych do udziału w Programie, 2) wysokość wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego w odniesieniu do poszczególnych szkół wnioskujących o udział w Programie; 3) oryginały wniosków dyrektorów szkół o udział w Programie; 4) oświadczenie dotyczące wysokości wkładu własnego w odniesieniu do poszczególnych szkół wnioskujących o udział w Programie. 5) informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie.

Aktywna Tablica -terminy Zespoły powołane odpowiednio przez wojewodę, ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz Ministra Sprawiedliwości kwalifikują szkoły i szkoły za granicą do objęcia wsparciem finansowym w roku: 1) 2017 – w terminie do dnia 27 września 2017 r.; 2) 2018 – w terminie do dnia 15 maja 2018 r.; 3) 2019 – w terminie do dnia 15 maja 2019 r. 2. Zespół składa się z co najmniej trzech osób, w tym: 1) w przypadku zespołu powołanego przez wojewodę – dwóch przedstawicieli kuratora oświaty, w tym wojewódzkiego koordynatora do spraw innowacji w edukacji;

Aktywna Tablica -terminy 3. Przekazanie przez wojewodę organom prowadzącym, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, środków budżetu państwa w ramach wsparcia finansowego następuje w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, jednak nie później niż: 1) w roku 2017 – do dnia 30 października 2017 r.; 2) w roku 2018 – do dnia 30 czerwca 2018 r.; 3) w roku 2019 – do dnia 30 czerwca 2019 r.

W terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego organy prowadzące, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, składają wojewodom sprawozdania zawierające: 1) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego, z wyszczególnieniem wkładu własnego; 2) ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się; 3) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu. W terminie do dnia 15 lipca roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego wojewoda dokonuje oceny efektów realizacji Programu w danym roku szkolnym i składa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie zawierające: 1) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w danym województwie w ramach Programu, z wyszczególnieniem wkładu własnego organów prowadzących, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3; 2) ocenę stopnia realizacji przez szkoły na terenie danego województwa zadań wynikających z udziału w Programie.

Wydarzenia W dniu 28 września odbędzie się gala podsumowująca pierwszy rok pilotażu programowania, na której zostaną nagrodzonych 16 innowacji pedagogicznych ze wszystkich województw. Nauczyciele realizujący te innowacje otrzymają atrakcyjne nagrody. Do uczestnictwa w gali współorganizowanej z FRSE zachęcamy Państwa kuratorów. W dniu 20 listopada, planowane jest wydarzenie o nazwie „Noc nowych technologii”, do udziału, w którym zaproszone są instytucje publiczne, JST i organizacje pozarządowe, chcące promować wykorzystanie nowych technologii w edukacji. Może się to odbywać w postaci udostępniania swoich siedzib dla zwiedzających, organizację warsztatów, pokazów, wystaw, inscenizacji itp. W Grudniu konferencja „Aktywna Tablica”

Dziękuję za uwagę!