Zarządzanie strategiczne 5 i 6

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Advertisements

1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
© Katedra Zarządzania w Gospodarce SGH Katedra Zarządzania w Gospodarce1 PLANOWANIE STRATEGICZNE.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Tytuł biznesplanu (nazwa przedsięwzięcia)
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
II. MIĘDZYNARODOWE OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTW JAKO ZESPÓŁ UWARUNKOWAŃ MARKETINGU NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstw – podstawowe.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Strategia rozwoju Miasta Siedlce do 2025 roku w ramach spotkanie konsultacyjne – Siedlce, r. Dr Bartłomiej Kołsut.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
WYKŁAD 3 Globalizacja a korporacje transnarodowe 1.
Kryteria oceny Waga (1-3) Ocena (1-5) Ocena ważona (waga x ocena) 1. Wielkość rynku 2. Przewidywany wzrost rynku (dynamika wzrostu) 3. Rentowność sektora/zyskowność.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Zarządzanie systemami dystrybucji
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
Logistyka produkcji i zaopatrzenia Ćwiczenia projektowe.
I stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji II stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Zarządzanie strategiczne 4
Zarządzanie strategiczne 7
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Zarządzanie strategiczne 5
T7. Reengineering a inne programy usprawnień.
Wprowadzenie do ekonomii
Konkurencyjność w dobie globalizacji
Dynamika pola cenności nieruchomości Oksana Kuryj-Wysocka, Jan Kuryj, Radosław Wiśniewski Wydział Geodezji i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytet.
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Zarządzanie rozwojem firmy
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Biznes plan - Sylabus SSE(3)II
Specjalność: MARKETING
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zgłoszenie do konkursu
Prezentacja planu biznesowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Nazwa firmy Biznesplan.
Sp.j U Karyny.
Mikroekonomia Wykład 4.
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne 5 i 6 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

Z ostatnich zajęć……. H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

Metody i modele analizy otoczenie przedsiębiorstwa analiza popytu – Model Cyklu Życia Produktu, problem – celowe postarzanie produktu; analiza konkurencji – analiza sektorowa – Metoda Atrakcyjności Inwestycyjnej Sektorów; otoczenie technologiczne – Model Cyklu Życia Technologii; otoczenie gosp., polityczne, itp. – metody scenariuszowe.

Zajęcia….. 29.04.2017 x 2 – Analityczne metody; proces wdrażania strategicznego? 20.05.2017 x 2 – ZALICZENIE: 11.30 – pierwsza litera nazwiska A-L 13.15 – pierwsza litera nazwiska K-Ż. 27.05.2017 - POPRAWA

Wyk. 5. Analityczne metody formułowania strategii

Plan prezentacji Analiza SWOT; Modele portfelowe – modele portfela produktów: Macierz wzrostu firmy Boston Consulting Group (BCG); Model atrakcyjności sekatorów Generel Electric

Proces zarządzania strategicznego H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

1. Analiza SWOT określa ogólne zasady analizy strategicznej otoczenia i zasobów firmy; określa zasady wykorzystania przeprowadzonej analizy do budowania strategii i rozwoju („analiza wykonana, co teraz mamy zrobić? w którym kierunku pójść?).

ZASOBY OTOCZENIE S (strengths) – silne strony firmy; W (weaknesses) – słabe strony firmy; O (opportunities) – szanse rozwoju w otoczeniu firmy; T (threats) – zagrożenia w otoczeniu.

Analiza SWOT (3 części) Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW); Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT); Określenie strategii.

A. Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW) - zasoby; „siła konkurencyjna przedsiębiorstwa na danym rynku” Procedura analizy: identyfikacja ważnych czynników ze względu na siłę oddziaływania przedsiębiorstwa na danym rynku; ustalenie kryteriów oceny każdego z czynników; ocena tych czynników według przyjętej skali i wyznaczenie profilu mocnych i słabych stron; analiza wyniku i wnioski.

Czynniki (typowa analiza funkcjonalna) marketing; zaopatrzenie; produkcja; finanse; zatrudnienie.

Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy? Skala ocen Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy?

Podstawa oceny * międzypodmiotowa * – w odniesieniu do konkurenta lub grupy konkurentów; ! normatywna ! – porównanie stanu obecnego ze stanem pożądanym; historyczna – porównanie stanu obecnego z minionym.

Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 123.

Źródło: Eugeniusz Michalski, Marketing, PWN, Warszawa 2004, s. 456.

B. Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT) - otoczenie; Czynniki: demograficzne; gospodarcze; polityczne; kulturowe, etc.

sytuacji wynikające z analizy SWOT strategia agresywna strategia konkurencyjna (A) Warianty strategicznej sytuacji wynikające z analizy SWOT S W strategia konserwatywna strategia defensywna H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.249. T

2. Modele portfelowe opisują określone portfele (zestawy) działalności przedsiębiorstwa: portfel produkcji; portfel rynków; portfel technologii; portfel projektów badawczych.

Zasada budowania modeli portfelowych 2 wymiary: otoczenie (ocena atrakcyjności inwestycyjnej poszczególnych: produktów, rynków, technologii czy projektów); zasoby i umiejętności firmy (zdolność firmy do skutecznej realizacji rozwoju danego: produktu, rynków, technologii czy projektu).

Model portfela produktów – macierz wzrostu/udziału BCG strategiczne jednostki biznesu; ocena obecnej struktury działalności firmy oraz określenie kierunkowych zmian tej struktury, czy strategie rozwoju firmy.

udział jednostki w rynku; tempo wzrostu popytu; (sprzedaż rynku – sprzedaż rynku w roku poprzednim) / sprzedaż rynku w roku poprzednim 15% 10% 5% 1,5 1,0 0,5 udział jednostki w rynku; wielkość naszej sprzedaży / wielkość sprzedaży lidera

Źródło: http://www. talentzoo. com/beyond-madison-ave/blog_news. php

Źródło: http://www. symulator-biznesu

Wady macierzy BCG otoczenie scharakteryzowane jest tylko przez jeden parametr – tempo wzrostu popytu; brak analizy dla rynku w stanie recesji (dynamika rynku ‘-’); jednostka musi mieć przynajmniej jednego naśladowcę; jeśli podaż jest rozdrobniona – kto jest najważniejszym konkurentem?

Model portfela rynku – Model General Electric strategiczne jednostki biznesu; General Electric + McKinsey; analiza atrakcyjności gałęzi przemysłu (w której umiejscowiony jest produkt) oraz potencjał producenta.

Analiza atrakcyjności gałęzi przemysłu skala rynku; tempo wzrostu rynku; rentowność; intensywność konkurencji; wpływ sezonowości i cykliczności; wymagania technologiczne i kapitałowe; cechy otoczenia społecznego i politycznego.

Jak mierzymy atrakcyjność? ocena intensywności wpływu czynnika (1-5); waga czynnika - ważność czynnika (suma = 1).

Zdzisław Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa 2011, s. 151.

Ocena pozycji konkurencyjnej firmy w danym sektorze udział firmy w rynku; umiejętności marketingowe; poziom obsługi klientów; produktywność; sieć dystrybucji; konkurencyjność cenowa.

Zdzisław Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa 2011, s. 152.

Eugeniusz Michalski, Marketing, Warszawa 2004, s. 460. .

Legenda +++ inwestowanie +++ ### utrzymywanie dotychczasowego poziomu, ### zwalnianie tempa inwestycji *** zaprzestanie inwestowania *** i zaniechanie wytwarzania takich produktów

Model portfela rynku – Model Cyklu Życia Sektorów firmy A.D. Little strategiczne jednostki biznesu; przeniesienie koncepcji cyklu życia produkty na sektor; analiza pozycji konkurencyjnej (jak w metodzie General Electric) + stopień atrakcyjności sektora na podstawie faz cyklu życia sektora.

Stopień atrakcyjności sektora faza wprowadzenia – niewielu konkurentów; bariery wejścia stosunkowo niskie ale wysokie ryzyko niepowodzenia; faza wzrostu – wzrost popytu, najwięcej nowych wejść do sektora, wzrost intensywności konkurencji (konkurencja cenowa); faza dojrzałości – wysoka intensywność konkurencji, wysokie bariery wejścia; faza schyłku – wychodzenie z sektora.

Zdzisław Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa 2011, s. 159.

Legenda B – zaleca się selektywny rozwój; A – szeroki wybór strategii wzrostu; B – zaleca się selektywny rozwój; C – wycofanie do niszy rynkowej, zmiana działalności bądź jej likwidacja.

Wady i zalety modeli portfelowych ?

„Marketing nie tworzy potrzeb, tylko kształtuje pragnienia” https://www.youtube.com/watch?v=mKTORFmMycQ&t=264s

Dziękuję za uwagę