PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ Paulina Michno Dorota Spirkowicz Honorata Kowalska
Pytania kluczowe 1. Czy procesy edukacyjne są realizowane z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej? 2. Czy procesy edukacyjne przebiegające w szkole są monitorowane i doskonalone? Czy wnioski z monitorowania procesów edukacyjnych są wykorzystywane w planowaniu tychże procesów? 3. Czy procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się? Czy nauczyciele stosują różne sposoby wspierania i motywowania uczniów w procesie uczenia się? 4. Czy ocenianie uczniów daje im informację o ich postępach w nauce oraz motywuje ich do dalszej pracy? Czy informacja o postępach w nauce otrzymana w wyniku oceniania uczniów pomaga im uczyć się i planować swój indywidualny proces uczenia sie? 5. Czy w szkole analizuje się wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdraża się wnioski z tych analiz? 6. Czy nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych? Czy działania podejmowane w szkole są planowane, wdrażane i modyfikowane z udziałem uczniów i adekwatne do ich potrzeb? 7. Czy nauczyciele współdziałają w organizowaniu, realizacji i analizie procesów edukacyjnych, a wprowadzanie zmian w przebiegu tych procesów następuje w wyniku wspólnych ustaleń pomiędzy nauczycielami?
Analiza dokumentów protokoły RP dokumentacja zespołów przedmiotowych dzienniki lekcyjne ankiety przeprowadzone wśród uczniów, rodziców i nauczycieli wywiady z nauczycielami obserwacja szkoły.
PYTANIE BADAWCZE W jakim stopniu formy pracy na zajęciach są atrakcyjne dla uczniów Jaki jest wpływ oceniania na zaangażowanie uczniów Jak nauczyciele motywują uczniów do uczenia się
Ankiety przeprowadzone wśród uczniów
Metody pracy na lekcji, które nie są przydatne/zniechęcają mnie
Metody, które pomagają mi w nauce/ zachęcają mnie do nauki
Oceny wpływają na mnie…
Oceny są dla mnie…
Gdy mam świadomość, że praca jest na ocenę…
Gdy mam świadomość, że zdobyta wiedza będzie przydatna nie tylko w szkole….
Lekcje byłyby bardziej atrakcyjne gdyby…
Na zajęciach ogólnokształcących chciał(a)bym/zmienił(a)bym
Na zajęciach plastycznych chciał(a)bym/zmienił(a)bym
Nauczyciele motywują mnie do nauki poprzez…
Ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli
Jakie metody aktywizujące stosuje Pan/Pani na lekcji
Jak często stosuje Pan/Pani wymienione metody
Stosowane sposoby motywowania uczniów
W jakim stopniu wg Pani/Pana oceny wpływają na pracę uczniów
PODSUMOWANIE I REKOMENDACJE
W JAKIM STOPNIU FORMY PRACY NA ZAJĘCIACH SĄ ATRAKCYJNE DLA UCZNIÓW Formy pracy na zajęciach są atrakcyjne dla uczniów. Świadczy o tym najwyższy wskaźnik tego, że niczego nie chcieliby zmienić tak na zajęciach ogólnokształcących jak i na zajęciach plastycznych
JAKI JEST WPŁYW OCENIANIA NA ZAANGAŻOWANIE UCZNIÓW Mając świadomość tego, że praca jest na ocenę uczniowie mocniej angażują się w jej wykonanie mimo tego iż oceny działają na nich stresująco i często zniechęcająco. W wielu przypadkach oceny nie zmieniają podejścia ucznia do wykonywanej pracy. Odpowiedzi motywowane są twierdzeniem o stałym zaangażowaniu w powierzone zadania Oceny są dla nich ważne choć według części z nich nie zawsze są odzwierciedleniem faktycznej wiedzy
Jak nauczyciele motywują uczniów do uczenia się Nauczyciele najmocniej motywują uczniów poprzez pochwały, konstruktywną krytykę oraz porady, rozmowy i dyskusje Motorem do pracy są również ciekawie prowadzone, urozmaicone zajęcia oraz postawa prowadzącego, zaangażowanie w wykonywaną pracę, kontakt z uczniem jak i osobiste osiągnięcia nauczyciela
Rekomendacje Utrzymanie nauki i kontaktu z uczniami na dotychczasowym poziomie Samodoskonalenie
Powodzenia