METODY AKTYWIZUJĄCE Arkadiusz Mroczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Proces zjednoczenia się osób, grup, instytucji, państw. Tworzenie z nich jednego, jednolitego organizmu, który później wspólnie współpracuje. Integrowanie.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Co to jest TIK?.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
w praktyce pedagogicznej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Ocenianie holistyczne
Treści kształcenia.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
System edukacji w Polsce
Metody sprawnego uczenia się.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
INTEGRACJA TI z innymi dziedzinami Ewa Kołczyk. Nowe technologie w edukacji zNowy obiekt zainteresowania – stale pojawia się coś nowego... zKorzyści edukacyjne.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Szkoła Promująca Zdrowie
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Metoda WebQuest.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Ewaluacja szkoleń w Giżycku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

METODY AKTYWIZUJĄCE Arkadiusz Mroczyk

Nauczyciel kieruje procesem uczenia się uczniów Nauczyciel kieruje procesem uczenia się uczniów. Jest organizatorem, animatorem, ekspertem i przewodnikiem, który motywuje do działania, pobudza ciekawość poznawczą, organizuje sytuacje w procesie edukacyjnym, kieruje pracą uczniów, co polega m.in. na: uświadamianiu im celów działań, uczenia się; pobudzaniu ich ciekawości poznawczej racjonalnym wyznaczaniu zadań

Janina Krzyżewska w książce „ Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej” sklasyfikowała metody aktywizujące w edukacji wczesnoszkolnej w następujący sposób: metody integracyjne metody tworzenia i definiowania pojęć metody hierarchizacji metody twórczego rozwiązywania problemów metody pracy we współpracy metody ewaluacyjne.

Metody integracyjne Integracja – w edukacji wczesnoszkolnej to propozycja pracy z dzieckiem zorientowana na dziecko, jako podmiot i indywidualność. Metody i techniki integracyjne można podzielić na wprowadzające, ogólnorozwojowe, jak i końcowe (przydatne na początku lekcji, w trakcie i na zakończenie zajęć). Metody integracyjne służą odprężeniu i relaksacji, wprowadzają w dobry nastrój i życzliwą atmosferę. Zapewniają dzieciom bezpieczeństwo w grupie, gwarantują poczucie tożsamości z grupą, uczą efektywnej komunikacji, pomagają uporządkować problemy, uczą twórczego myślenia i współpracy.

Metody tworzenia i definiowania pojęć Pojęcia stanowią podstawową jednostkę organizującą logiczne myślenie i porozumiewanie się ludzi. Wyróżnianie cech istotnych – pozwala na zdefiniowanie i odróżnienie jednych pojęć od drugich.

Metody hierarchizacji Hierarchizacja to uporządkowanie w relacji wyższości - niższości za pomocą wyznaczonego kryterium. Ustalenie priorytetów w nauczaniu zintegrowanym występuje w każdej z edukacji.

Metody ewaluacyjne Ewaluacja to sposób działania, za pomocą którego opisujemy rezultaty (wyniki) końcowe zaistniałych faktów, zarówno z pozytywnej, jak i z negatywnej strony. Współczesne rozumienie ewaluacji to nie tylko kontrola, ocena, zbieranie danych, to przede wszystkim - refleksja własna ukierunkowana na rozwój. Każdy dokonuje ewaluacji w celu podwyższenia jakości tego, co robi.

Metody rozwijające umiejętność pracy w grupie Praca grupowa – polega na tym, że w skład grup wchodzi po kilku uczniów złączonych wspólnym zadaniem. Niezaprzeczalnym walorem pracy grupowej jest zwiększenie wiedzy i doświadczeń w grupie, w myśl powiedzenia: „co dwie głowy, to nie jedna”. Ta forma aktywności uczniów dostarcza bodźców aktywizujących i sprzyja uspołecznieniu uczestników grupy.

PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH

Burza mózgów Jej istotą jest zgromadzenie w krótkim czasie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie jakiegoś problemu. Metoda ta znana jest pod różnymi nazwami. Najczęściej używane to: giełda pomysłów, metoda Osborna, sesja odroczonej oceny, technika twórczego myślenia. „Burzę mózgów” zwykle przeprowadza się w trzech etapach: I – wytworzenie pomysłów (ważna ilość a nie jakość, ważne myślenie nawet najbardziej szalone i niedorzeczne), II – ocena, analiza zgłoszonych pomysłów (ustalone kryteria posłużą do oceny różnych propozycji), III – zastosowanie pomysłów i rozwiązań w praktyce.

„Metoda trójkąta” Służy przede wszystkim twórczemu rozwiązywaniu problemów. Charakterystyczny układ – trójkąt odwrócony wierzchołkiem do dołu – symbolizuje problem, który z jednej strony ma swoje przyczyny – siły podtrzymujące, z drugiej natomiast siły hamujące przyczyny. Istota tej metody ogranicza się do zdefiniowania problemu, określenia przyczyn podtrzymujących problem i wyszukiwania rozwiązań, które by usunęły przyczyny podtrzymujące sytuację problemową.

„Rybki w akwarium” To metoda służąca powtórzeniu materiału, zapamiętywaniu trudniejszych treści. Poza tym zachęca uczniów do porządkowania zdobytej wiedzy. Ułatwia pamięciowe uczenie się. Może być stosowana jako sposób na zaprezentowanie własnego zdania.

Przebieg: 1.Uczniowie przygotowują się w domu do pracy kontrolnej z większej partii materiału. 2.Na następnej lekcji nauczyciel prosi dwoje uczniów, aby zasiedli w kręgu, obok nich ustawiono 4-5 wolnych krzeseł. 3.Pozostali uczniowie i nauczyciel siedzą w kręgu zewnętrznym, tzn. W kręgu utworzonym z krzeseł. 4.Para uczniów rozpoczyna rozmowę – jest to przygotowana przez nich forma dialogu, w czasie którego powtarzają materiał. Przedstawiają najważniejsze aspekty, problemy, o których warto pamiętać na klasówce. Jeśli ktoś z zewnętrznego kręgu chciałby w danej chwili o coś zapytać, siada na wolnym krześle. Jeżeli uczniowie siedzący w kręgu wewnętrznym nie znają jakiejś odpowiedzi, wspiera ich ktoś z kręgu zewnętrznego (tą osobą może być także nauczyciel).

Podsumowanie Rozważania na temat znaczenia aktywności i metod aktywizujących należy zakończyć stwierdzeniem, że nie powinno się iść na skróty i wyra- żać jawny sprzeciw przeciwko „fast-foodowemu modelowi edukacji”. Pośpiech, brak zaangażowania, nadmiar mocno przetworzonych informacji podanych w gotowej postaci są wrogami edukacji jutra. Sprawne poruszanie się w zmieniającym się świecie w znacznej mierze zależeć będzie od umiejętności, wśród których wyróżnimy aktywność poznawczą, kreatywność, wnioskowanie i pracę w grupie.

Dziękuję