Ostrowiec Świętokrzyski Doświadczenia w kształceniu dorosłych w centrach kształcenia ustawicznego Ostrowiec Świętokrzyski 8 grudnia 2016 Joanna Kowalska
„Trzeba się uczyć, dopóki nie wiesz, a jeśli wierzyć przysłowiu Idea kształcenia przez całe życie nie została odkryta obecnie. Poglądy wybitnych myślicieli dawnych epok świadczą o tym, że ma ona tradycje, których korzeni poszukiwać można w okresie kultury antycznej. „Trzeba się uczyć, dopóki nie wiesz, a jeśli wierzyć przysłowiu – dopóki żyjesz” Seneka Młodszy
W historii polskiej oświaty samokształcenie, a także inne formy aktywności edukacyjnej dorosłych rozwinęły się w ostatnich dziesięcioleciach XIX w. Po odzyskaniu niepodległości znaczącą rolę w kształceniu dorosłych odegrały pozaszkolne formy nauczania, prowadzone przez organizacje tj. Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego W okresie powojennym zbudowano rozległą, względnie spójną strukturę kształcenia dorosłych głównie pracujących /do 1989 funkcjonowały przyzakładowe placówki oświatowe./
Lata siedemdziesiąte XX w. Tworzenie liceum ogólnokształcącego, technikum zawodowego i szkół zawodowych dla pracujących zaocznych przy zespołach szkół zawodowych Na bazie tych szkół w latach 1976 -1977 powołane zostały centra kształcenia ustawicznego
1982 Reorganizacja procesu nauczania , nauka w szkołach średnich dla pracujących trwa 3 lata Powstają: Policealne Studium Zawodowe Średnie Studium Zawodowe
1989-1991 Okres transformacji w gospodarce Wzrost bezrobocia, zmiana poglądu o zatrudnieniu w jednym miejscu pracy przez całe życie. Wzrost rangi kształcenia zawodowego Powstawanie instytucji szkoleniowych w oparciu o zasady określone w przepisach o działalności gospodarczej
1991 Ustawa o systemie oświaty Pierwsze pracownie komputerowe /tylko art. 68 Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami określą w drodze rozporządzenia, zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego osób dorosłych/ Początek współpracy Centrów z Biurami Pośrednictwa Pracy – realizowanie kursów w ramach rekwalifikacji bezrobotnych. Pierwsze pracownie komputerowe
1993 Powołanie w CKU Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do przeprowadzania egzaminów eksternistycznych. /komisje funkcjonowały do 2007/ Początek wdrażania w szkołach dla dorosłych modułowych programów nauczania.
1994 Koordynacja teoretycznego kształcenia zawodowego uczniów klas wielozawodowych. Zadanie to zostało usankcjonowane poprzez powołanie w 2004 ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego.
1995 27 lipca – komunikat MEN o utworzeniu listy 15 wzorcowych centrów kształcenia ustawicznego m.in. Mińsk Mazowiecki Wyszków CKU nr 1 w Warszawie Kraków, Gdańsk, Sopot, Krosno
1995 wrzesień Utworzenie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Centrów Kształcenia Ustawicznego w Krakowie 1998 - przeniesiono siedzibę do Torunia
1995 - 1996 Tworzenie w CKU firm symulacyjnych zrzeszonych w Centrali krajowej w Zielonej Górze i europejskiej w Essen. W firmach realizowane były praktyki zawodowe, organizowano krajowe i międzynarodowe targi firm symulacyjnych.
2003 2002 Powoływanie w CKU: Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli Uniwersytetów Trzeciego Wieku 2003 Wyłączenie z CKU szkół młodzieżowych /ustawa z dnia 23 czerwca 2003 o zmianie ustawy o systemie oświaty…/
Przekształcenia szkół : 2004 Przekształcenia szkół : Liceum Ogólnokształcące Uzupełniające Technikum Uzupełniające ZSZ 2 lub 3 letnie Szkoła policealna dla dorosłych
Pozyskiwanie certyfikatów jakości 2005 Wprowadzenie systemu akredytacji Kuratora Oświaty na szkolenia prowadzone przez instytucje szkolenia dorosłych. Pozyskiwanie certyfikatów jakości ISO 9001
2008 Rozpoczęcie realizacji projektów szkoleniowych z funduszy unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Realizacja projektów związanych z doposażeniem bazy technodydaktycznej szkół dla dorosłych
2012 Modyfikacja klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z uwzględnieniem podziału zawodów na kwalifikacje Ujednolicenie cyklu edukacyjnego w zsz na rzecz kształcenia 3 letniego Wdrożenie zmodernizowanej podstawy programowej kształcenia w zawodzie Ujednolicenie systemu egzaminów zewnętrznych Nowa placówka w systemie - centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego Wprowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych jako nowej formy uzyskiwania kwalifikacji Likwidacja Uzup LO , TU oraz liceum profilowanego
ZADANIA CKZIU rozwijanie edukacji dorosłych – kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kompetencji ogólnych i kwalifikacji zawodowych poszerzanie i modernizacja oferty kształcenia zawodowego w odpowiedzi na realne potrzeby rynku pracy, pozyskiwanie funduszy unijnych na rozwój bazy techno- dydaktycznej oraz doskonalenie kadry dydaktycznej, utrzymanie statusu ośrodka egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, prowadzenie kształcenia na odległość w oparciu o profesjonalną platformę edukacyjną, również z wykorzystaniem tzw. blended learningu (kształcenie mieszane),
2017 Wprowadzenie kolejnej reformy oświaty Nowe ramowe plany nauczania, nowe podstawy programowe Likwidacja gimnazjum dla dorosłych – w zamian szkoła podstawowa dla dorosłych klasa VII i VIII Zmiana systemu kwalifikacji zawodowych i sposobu ich potwierdzania Brak szkoły branżowej dla dorosłych II stopnia W CKU funkcjonować będą: 4-letnie LO, szkoły policealne dla dorosłych, KKZ i inne formy kursowe.
Życzę zdrowych , wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz bezstresowego pokonania reformy „Dobra szkoła”