System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Plan Inwestycyjny Multi – Selekt
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Kliknij, aby dodać tytułu
Działalność kancelarii odszkodowawczych na rynku ubezpieczeń OC
II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych
Regresy Ubezpieczeniowe
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Grupy producentów rolnych
UBEZPIECZENIA ZDROWOTNE
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.
UbezpieczONA 24 ubezpieczenie komunikacyjne dla kobiet.
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Katarzyna Ludwichowska Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Wydział Prawa i Administracji UMK Przepisy kodeksu cywilnego.
Prewencja (po)wypadkowa praktyka w duchu prawa Paweł Sukiennik PS Consult r.
10 LAT WSPÓŁPRACY PSP I MENTOR S.A. 2009
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
Wybrane aspekty prawne udostępniania danych osobowych w sektorze ubezpieczeń Dr Arwid Mednis radca prawny Warszawa 2012 r.
Stypendium Marii Curie
Ulga w opłacaniu składek dla osób rozpoczynających pozarolniczą działalność gospodarczą Robert Kordaszewski r.
Identyfikacja ryzyka w procesie inwestycji drogowych w świetle odpowiedzialności samorządu terytorialnego.
Elektronizacja współpracy pomiędzy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
Zatory płatnicze na świecie
Wypadki za granicą i z udziałem cudzoziemców – jak uzyskać odszkodowanie? Warszawa, 31 lipca 2012 r.
Powierz swoją sprawę profesjonalnemu pełnomocnikowi ODSZKODOWANIE GŁOS W TWOJEJ SPRAWIE.
Ubezpieczenie wypadkowe
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Nowelizacja Kodeksu cywilnego i jej wpływ na obszar likwidacji szkód
PODKARPACKIE SAMORZĄDOWE KONSORCJUM ZAKUPOWE „RAZEM” Dom Brokerski VECTOR Sp. z o.o. ul. Hoffmanowej 19, Rzeszów tel. (17) , fax (17)
Charakterystyka dzisiejszego „rynku” szkód osobowych likwidowanych z ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Studium Podyplomowe Ubezpieczeń Gospodarczych.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Związek Zawodowy KONTRA Program Opieki dla Związkowców i ich Rodzin.
Ubezpieczenia OC Inżynierów Budownictwa, Członków Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
Nr. 1 w Ochronie Prawnej w Europie. Spółka Grupy Ubezpieczeniowej ERGO Ochrona Prawna D.A.S.
Kluczowe elementy procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń ochrony prawnej Marcin Pabiś Zespół Ubezpieczeń Ochrony Prawnej w Polskiej Izbie Ubezpieczeń Concordia.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Zdarzenia komunikacyjne Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
PODSTAWY UBEZPIECZEŃ prof. UW, dr hab. Teresa Czerwińska.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
MICHIGAN ILLINOIS FLORIDA NEW YORK CANADA CHINA POLAND MEXICO 1 ZAKRES CZASOWY OCHRONY W UBEZPIECZENIACH MEDYCZNYCH (triggery ubezpieczeniowe – wyzwania)
Szkody z ubezpieczeń NNW – proces zgłoszenia i likwidacji.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 1 jako dostawca dla uczestników rynku ubezpieczeniowego innowacyjnych usług i funkcjonalności Krzysztof Fijałkowski.
UMOWA UBEZPIECZENIA Dorota Wieczorkowska.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Plan wykładu Organizacja nadzoru ubezpieczeniowego w Polsce – przemiany instytucjonalne, Cele i zadania KNF w zakresie nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym,
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
ZIELONA KARTA.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 3 – UFG
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zapis prezentacji:

System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego Dr Marek Monkiewicz, UFG Warszawa, 9 marca 2009 r.

Plan Prezentacji Koncepcja systemu bezpośredniej likwidacji szkód, Przesłanki wprowadzenia systemu, System bezpośredniej likwidacji szkód – Francja, System bezpośredniej likwidacji szkód – Belgia, System bezpośredniej likwidacji szkód – Włochy, System bezpośredniej likwidacji szkód – Hiszpania, System bezpośredniej likwidacji szkód – Grecja, System bezpośredniej likwidacji szkód – Rosja, Wnioski.

Koncepcja systemu bezpośredniej likwidacji szkód System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego polega na bezpośredniej regulacji roszczeń poszkodowanego w zdarzeniu drogowym, bezpośrednio przez jego własne TU, w którym jest on ubezpieczony z tytułu OC komunikacyjnego.

Architektura systemu bezpośredniej likwidacji szkód TU sprawcy TU poszkodowanego Sprawca Poszkodowany P(2) S(1) R (4) O (5) A) B) R (6) O (7) WS (3) O(5) R(4) Legenda: P- polisa; S – składka; WS – wywołane szkody; R – roszczenie; O - odszkodowanie

Przesłanki wprowadzenia systemu długi czas trwania likwidacji szkód, wysokie koszty likwidacji szkód, ułatwienia dochodzenia roszczeń dla poszkodowanych, przyspieszenie procesu likwidacji szkód, lepsza obsługa poszkodowanych, lepszy wizerunek TU i sektora, ograniczenie kosztów po stronie TU (eliminacja części procesów sądowych, kosztów obsługi prawnej).

System bezpośredniej likwidacji szkód - Francja istnieje od 1968 r. (w obecnym kształcie od 2003 r.), obowiązuje na terytorium Francji i Monako, udział w zdarzeniu drogowym co najmniej 2 pojazdów mechanicznych, obejmuje szkody osobowe i majątkowe, co roku ustalany jest taki poziom wypłat odszkodowań, by System miał zastosowanie do 80% wypadków drogowych (w 2005 r. – 6 500 EUR), rozliczenie ryczałtowe (w 2005 r. – 1 204 EUR), zarządzanie systemem – Komisja ds. Stosowania Ubezpieczenia OC.

System bezpośredniej likwidacji szkód - Francja Poszkodowani 1) zgłoszenie szkody I etap TU poszkodowanego Wypłata 300 EUR Wypłata 2450 EUR Wypłata 6000 EUR 2) (do 6500 EUR) Poszkodowani TU poszkodowanego regres 1) II etap TU sprawcy Odszkodowanie ryczałtowe (1204 EUR w 2006 r.) x liczba wypłat 2) TU poszkodowanego

System bezpośredniej likwidacji szkód - Francja Efekty: skrócenie średniego okresu likwidacji szkód do 5 dni, obniżenie kosztów obsługi likwidacji szkód średnio o 20%, zmniejszenie liczby spraw sądowych o blisko 95%, stabilizacja bazy klientowskiej – co roku zmiany TU przez klientów < 12%, zbudowanie trwałego zaufania między TU (na 1,6 mln regresów ramach systemu w roku 2007 tylko 150 przypadków skierowania do postępowania arbitrażowego).

System bezpośredniej likwidacji szkód - Belgia istnieje od 1972 r., zdarzenia drogowe tylko na terytorium Belgii, zdarzenia drogowe między pojazdami mechanicznymi zarejestrowanymi w Belgii, wysokość odszkodowania – ustalona w oparciu o skalę odpowiedzialności, max wysokość odszkodowania w ramach systemu – 8 500 EUR (od 1 VII 2007 r.), > 8 500 EUR – przepisy prawa cywilnego, rozliczenia ryczałtowe (1 400 EUR)– comiesięczne, zarządzanie systemem – Datassur (specjalna instytucja).

System bezpośredniej likwidacji szkód - Belgia TU poszkodowanego TU sprawcy Datassur Wypłata odszkodowania Obciążenie rachunku Roszczenie odszkodowawcze (R) Kopia R Przekazanie środków (30 dni)

System bezpośredniej likwidacji szkód - Belgia Efekty: rozliczanie 75% wszystkich wypadków drogowych z udziałem pojazdów, 95% przepływów finansowych między TU – bezgotówkowo, skrócenie czasu likwidacji szkód, obniżenie kosztów likwidacji szkód.

System bezpośredniej likwidacji szkód - Włochy istnieje od 1978 r. (w obecnym kształcie od 1 II 2007 r.), zdarzenie drogowe tylko we Włoszech, zdarzenie drogowe tylko między 2 pojazdami mechanicznymi, szkody majątkowe w pojeździe (bez ograniczeń) + w przewożonych towarach (do 15 000 EUR) + osobowe (wyłączone jeśli kierowca odniósł poważny uszczerbek na zdrowiu), kierowcy podpisują wspólne oświadczenie o okolicznościach zdarzenia, rozliczenia (comiesięczne i roczne), zarządzanie systemem – ANIA.

System bezpośredniej likwidacji szkód - Włochy Zakład A Zakład B Wartość wypłaconych odszkodowań 1000 x 1200 = 1 200 000 1000 x 1000 = 1 000 000 Rozliczenia comiesięczne (A obciąża B kwotą 1 200 000) 1 200 000 (B obciąża A kwotą 1 000 000) 1 000 000 Rozliczenia końcowe (roczne) (A wyplaca B różnicę w wysokości przeciętnego odszkodowania) 1000 x 200 = 200 000 (B obciąża A różnicą w wysokości przeciętnego odszkodowania) Łączna wartość netto kwot uzyskanych od partnera 1 200 000 – 200 000 = 1 000 000 1000 000 + 200 000 = 1 200 000

System bezpośredniej likwidacji szkód - Włochy Efekty: w 2006 r. w systemie rozliczanych było blisko 30% zdarzeń drogowych, skrócenie średniego okresu likwidacji szkody, obniżenie kosztów likwidacji szkód.

System bezpośredniej likwidacji szkód - Hiszpania istnieje od 1982 r., tylko szkody majątkowe, procedura wypłaty odszkodowań – współpraca na linii zakład poszkodowanego – CICOS – zakład sprawcy, zasada rekompensaty odszkodowań wypłaconych przez zakład poszkodowanego wg stałej kwoty (800 EUR), rozliczenia ryczałtowe (tryb comiesięczny), zarządzanie systemem – CICOS.

System bezpośredniej likwidacji szkód - Hiszpania Zdarzenie drogowe kierowca -poszkodowany kierowca - sprawca CICOS informacja o zdarzeniu informacja o zdarzeniu informacja o zdarzeniu TU poszkodowanego ustalenie odpowiedzialności za zdarzenie (72 godz) TU sprawcy wystąpienie o zgodę na wypłatę odszkodowania TU sprawcy zgoda na wypłatę odszkodowania TU poszkodowanego odszkodowanie ryczałtowe-comiesięczne x liczba wypłaconych odszkodowań (2008 r. – 800 EUR) wypłata odszkodowania wystąpienie z regresem poszkodowany TU sprawcy

System bezpośredniej likwidacji szkód - Hiszpania Efekty: skrócenie średniego okresu likwidacji szkód [ z 85 dni (1985 r.) do 9 dni (2004 r.)], rozliczanie 70% wszystkich szkód (ok. 2 mln rocznie).

System bezpośredniej likwidacji szkód - Grecja istnieje od 1 V 2000 r., tylko zdarzenia drogowe w Grecji, tylko zdarzenia drogowe między pojazdami mechanicznymi ubezpieczonymi w TU-stronach systemu, szkody majątkowe i drobne osobowe (te ostatnie od 1 IX 2005 r.), zarządzanie systemem – Biuro Rozliczeniowe Greckiej Izby Ubezpieczeń.

System bezpośredniej likwidacji szkód - Grecja regres Biuro Rozliczeniowe Greckiej Izby Ubezpieczeń regres TU poszkodowanego TU sprawcy odszkodowanie ryczałtowe Biuro Rozliczeniowe Greckiej Izby Ubezpieczeń odszkodowanie ryczałtowe

System bezpośredniej likwidacji szkód - Grecja Efekty: sprawdzenie się systemu (dowód – w 2005 r. rozszerzenie na drobne szkody osobowe), wzrost zaufania między TU (oraz do samego systemu jako mechanizmu likwidacji szkód i rozliczania między TU), skrócenie okresu likwidacji szkód (np. elektroniczna korespondencja między TU), obniżenie kosztów likwidacji szkód.

System bezpośredniej likwidacji szkód - Rosja istnieje od 1 III 2009 r., tylko szkody majątkowe, tylko zdarzenia drogowe z udziałem 2 pojazdów mechanicznych, tylko zdarzenia drogowe, w których oba pojazdy są ubezpieczone w zakresie OC komunikacyjnego, tylko zdarzenia drogowe mających miejsce po 1 III 2009 r,, tylko zdarzenia drogowe, w których poszkodowany zawarł umowę ubezpieczenia OC po 1 III 2009 r., zasada rekompensaty odszkodowania wg stałej kwoty w wys. zależnej od regionu (od 22 900 RUB do 31 700 RUB), rozliczenia ryczałtowe (tryb tygodniowy), zarządzanie systemem – Centrum Informacyjno-Rozliczeniowe RSA (Rosyjskie Stowarzyszenie Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

System bezpośredniej likwidacji szkód - Rosja Poszkodowany TU poszkodowanego wypłata odszkodowania Regres co 7 dni (liczba wypłaconych odszkodowań x kwota właściwa dla regresu zależna od regionu) odszkodowanie ryczałtowe TU poszkodowanego Centrum RSA Centrum RSA TU sprawcy Regres co 7 dni (liczba wypłaconych odszkodowań x kwota właściwa dla regresu zależna od regionu) odszkodowanie ryczałtowe

Wnioski Kształt systemu: zakres obowiązywania = w zależności od państwa i jego doświadczeń może obejmować szkody majątkowe i/lub osobowe (na początku zwykle tylko szkody majątkowe), uczestnicy zdarzenia = 2 pojazdy mechaniczne, z reguły bez karamboli, jeżeli szkody osobowe to raczej drobne, niekiedy inni (piesi, rowerzyści), charakter funkcjonowania = umowny (rzadziej ustawowy), tryb rozliczania = ryczałtowy (najczęściej co tydzień lub co miesiąc), aspekty instytucjonalne = specjalne instytucje powołane do zarządzania systemem.

Wnioski Efekty systemu: ułatwienie (uproszczenie) dochodzenia roszczeń dla poszkodowanych, skrócenie okresu likwidacji szkód, obniżenie kosztów postępowania likwidacyjnego, zmniejszenie liczby spraw sądowych, stabilizacja portfeli TU, lepsza współpraca i większe zaufanie między TU, lepszy wizerunek TU.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ