REFORMA USTROJU SZKOLNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
aula Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego
Spotkanie z pracownikami puckich szkół
Wdrażanie restrukturyzacji poznańskiej oświaty w oparciu o nowe przepisy oświatowe Poznań 14 lutego 2017r.
Projektowane zmiany w polskim systemie oświaty - gimnazja
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Podsumowanie roku szkolnego 2016/2017 Jak planować wdrażanie reformy od czerwca? LESZEK ZALEŚNY.
Wdrażanie reformy edukacji
Szkoła Podstawowa Nr 12 - zmiany w systemie oświaty


Doradztwo zawodowe w szkołach
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 2017 r.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kuratorium Oświaty w Opolu.
w rejonie wspomagania:
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Status prawny szkół w kontekście reformy ustroju szkolnego
Ruch kadrowy w szkołach w okresie reformy oświaty
Projekt sieci elbląskich szkół po reformie edukacji.
do szkół ponadgimnazjalnych
Reforma oświaty 2017 Analiza sieci oraz propozycje zmian.
SIEĆ SZKÓŁ W GMINIE NOWE OD 1 WRZEŚNIA 2017 ROKU
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r

REFORMA OŚWIATY 2017/18.

CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Rok szkolny 2019/2020 w kontekście zmian systemu edukacji
WARTO WIEDZIEĆ…...
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

REFORMA USTROJU SZKOLNEGO Narada z dyrektorami szkół i placówek oświatowych

Omówienie głównych założeń reformy ustroju szkolnego. Zmiany w przepisach dotyczących placówek doskonalenia nauczycieli. Przedstawienie informacji o sposobie wykonywania (np. w separacji, po rozwodzie) władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Przypomnienie zmian wynikających z art. 42 KN i obowiązków dyrektora w tym zakresie. Podsumowanie, zakończenie spotkania.

Dostosowanie obecnie istniejącego systemu oświaty do nowych rozwiązań ustrojowych nastąpi stopniowo poprzez zastosowanie przepisów zawierających rozwiązania prawne dotyczące m.in. zakładania prowadzenia przekształcania i wygaszania szkół (zarówno publicznych, jak i niepublicznych) uregulowania tej kwestii zawarte są w projekcie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.

Reforma Ustawa z dn. … Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Ustawa z dn. … Prawo oświatowe Ustawa z dn. 7.09.1991 o systemie oświaty - zmiany wprowadzane Przepisami wprowadzającymi Zmiany w ustawach o zmianach w USO - wprowadzane Przepisami wprowadzającymi

Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe wejdzie w życie z dniem 1 września 2017 r., z wyjątkiem: art. 116–331, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; art. 91, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r.; art. 66 pkt 3 lit. b, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.; art. 66 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. a, c i d, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2022 r. Przepisy ustawy regulują funkcjonowanie szkół, przekształcanie szkół, zespołów szkół, włączanie gimnazjum do innego typu szkoły, wygaszanie gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych, status dyrektora szkoły/zespołu szkół, status nauczyciela, zasady kontynuacji nauki przez uczniów likwidowanych klas, którzy nie uzyskali promocji, zadania kuratora oświaty, organów prowadzących, w tym projekty uchwał dotyczących sieci szkół.

Zmiany będą wprowadzane stopniowo, w różnych przedziałach czasowych – aż do roku 2025. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe zawierają odesłania do ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty lub ustaw o zmianie ustawy o systemie oświaty (tzw. ustaw zmieniających) Art. 2 – 115 przepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe dotyczą zmian w innych ustawach (przepisy dostosowujące), np. art. 4 dotyczy zmian w Karcie Nauczyciela, art. 15 – zmian w ustawie o systemie oświaty.

Sposoby dokonania przekształcenia szkół: Z mocy ustawy – organ wykonawczy jednostek samorządu terytorialnego będzie zobowiązany do podjęcia, do dnia 30 listopada roku, w którym nastąpi przekształcenie szkoły, uchwał (deklaratoryjnych) potwierdzających przekształcenie i pozwalających na uporządkowanie kwestii formalno-prawnych wynikających z przekształcenia. Z inicjatywy organów jednostek samorządu terytorialnego – wtedy zmiany w sieci szkolnej, zostaną przeprowadzone na podstawie uchwał podejmowanych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Uchwały te będą formalną podstawą dokonania zmian organizacyjnych (stąd konieczność załączenia do projektów uchwał dostosowujących projektów aktów założycielskich i projektów statutów szkół powstających w wyniku przekształcenia lub włączenia gimnazjów do szkół innych typów), a także będą dostosowywać sieć szkół publicznych do zmian w strukturze szkolnej.

PRZEKSZTAŁCENIE SZKÓŁ Z MOCY USTAWY Z dniem 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Planuje się pozostawienie możliwości funkcjonowania oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Organy prowadzące szkołę, w której zorganizowano oddziały przedszkolne, będą zobligowane do dostosowania lokalu, w których zorganizowano te oddziały do warunków określonych (art. 126) ustawie – Prawo oświatowe, w terminie do dnia 1 września 2022 r. (pozytywna opinia właściwego komendanta powiatowej (miejskiej) Straży Pożarnej o spełnianiu wymagań przeciwpożarowych zapewniających bezpieczeństwo uczniom oraz innym osobom przebywającym na terenie szkoły).

Organy prowadzące inne niż j. s. t Organy prowadzące inne niż j.s.t. aby przekształcić dotychczas prowadzoną sześcioletnią szkołę podstawową w ośmioletnią szkołę podstawową mogą złożyć do właściwej jednostki samorządu terytorialnego do dnia: 31 stycznia 2017 r. wniosek o zmianę zezwolenia, na prowadzenie szkoły w zakresie zwiększenia liczby klas objętych strukturą organizacyjną tej szkoły, oraz 30 czerwca 2017 r. (organ jednostki samorządu terytorialnego może przedłużyć termin do 31 lipca 2017 r.) przedłożyć informację dotyczącą zmian we wpisie do ewidencji, wraz z dokumentacją uzupełniającą. Organ jednostki samorządu terytorialnego wydaje zezwolenie do 10 sierpnia, w przypadku przedłużenia terminu do końca lipca - do 25 sierpnia 2017 r. W przypadku nie złożenia wniosku o rozszerzenie klas i uaktualnienia danych szkoły podstawowej, jest ona nadal w roku szkolnym 2017/2018 podstawową szkołą sześcioletnią i ulega likwidacji z dniem 31 sierpnia 2018 r. Likwidacja szkoły nie wymaga zgody.

Publiczne gimnazjum, dla którego organem prowadzącym jest osoba fizyczna lub prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego może być przekształcone w ośmioletnią publiczną szkołę podstawową lub włączone do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej. Warunkiem jest złożenie wniosku o zmianę wpisu do ewidencji szkół publicznych wraz z dokumentacją uzupełniającą w terminach: do 30 czerwca 2017 r, (przy planowanym rozpoczęciu kształcenia w klasie I od roku szkolnego 2017/2018), do 31 stycznia 2018 r. (przy planowanym rozpoczęciu kształcenia w klasie I od roku szkolnego 2018/2019), do 31 stycznia 2019 r. (przy planowanym rozpoczęciu kształcenia w klasie I od roku szkolnego 2019/2020).

Dokumentacja uzupełniająca powinna zawierać: wykaz nauczycieli zatrudnionych po przekształceniu szkoły wraz z informacją o kwalifikacjach tych nauczycieli, zobowiązanie do zapewnienia warunków działania szkoły publicznej, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, zobowiązanie do przestrzegania przepisów dotyczących szkół publicznych, projekt aktu założycielskiego i projekt statutu 8-letniej szkoły podstawowej.

Licea ogólnokształcące Dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące z dniem 1 września 2019 r. stanie się czteroletnim liceum ogólnokształcącym. Do czasu ukończenia cyklu kształcenia, czyli do dnia 31 sierpnia 2022 r. w oddziałach dotychczasowego trzyletniego liceum uczyć się będą ostatni absolwenci wygaszonego gimnazjum. Pierwsi absolwenci klas ósmych mogą zostać uczniami czteroletniego liceum od roku szkolnego 2019/2020.

Szkoły zawodowe Technikum Dotychczasowe czteroletnie technikum z dniem 1 września 2019 r. zostanie przekształcone w pięcioletnie technikum. Pierwsi absolwenci klas ósmych mogą zostać uczniami pięcioletniego technikum od roku szkolnego 2019/2020. Branżowa szkoła I stopnia Projekt przewiduje przekształcenie z dniem 1 września 2017 r. dotychczasowej trzyletniej zasadniczej szkoły zawodowej w trzyletnią branżową szkołę I stopnia. W roku szkolnym 2017/2018 kształcenie w branżowej szkole I stopnia będzie odbywało się zgodnie z zawodami ustalonymi dla dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej. Branżowa szkoła II stopnia Utworzenie szkoły branżowej II stopnia nastąpi z dniem 1 września 2020 r.

Przekształcenie zespołów szkół z mocy ustawy hczaso Z dniem 1 września 2017 r. zespół szkół, w skład którego wchodzi jedynie: dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum staje się ośmioletnią szkołą podstawową; gimnazjum i zasadnicza szkoła zawodowa staje się branżową szkołą I stopnia. Z dniem 1 września 2019 r. zespół szkół, w skład którego wchodzi jedynie: gimnazjum i liceum ogólnokształcące – staje się czteroletnim liceum ogólnokształcącym; gimnazjum i technikum – staje się pięcioletnim technikum. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowy zespół szkół, w terminie do dnia 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w konkretny typ szkoły. Uchwała stanowi akt założycielski nowo powstałej szkoły w rozumieniu przepisów ustawy  Prawo oświatowe.

Okres przejściowy rok szkolny 2017/2018 uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy ośmioletniej szkoły podstawowej (brak rekrutacji do gimnazjów – początek ich wygaszania - w gimnazjach nie będzie już klasy I) rok szkolny 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum (od 1 września 2019 r. w ustroju szkolnym nie będą funkcjonować gimnazja) od 1 września 2017 wprowadzona zostanie branżowa szkoła I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej od roku szkolnego 2020/2021 wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia

Okres przejściowy od roku szkolnego 2019/2020 po raz pierwszy zostanie przeprowadzona rekrutacja do klasy I ośmioletniej szkoły podstawowej (powstałej w drodze przekształcenia z gimnazjum) od roku szkolnego 2019/2020 – nastąpią zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach - w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły podstawowej uczniowie kończący gimnazjum będą kształcili się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach – jak do tej pory, uczniowie kończący VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum uczniowie kończący gimnazjum będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia już od roku szkolnego 2017/2018

SZKOŁY DWUJĘZYCZNE, SPORTOWE, Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI, SPORTOWYMI I MISTRZOSTWA SPORTOWEGO Tryb przekształcania (włączania/wygaszania) gimnazjów ogólnodostępnych stosuje się również do gimnazjów dwujęzycznych, z oddziałami dwujęzycznymi, sportowych, z oddziałami sportowymi, mistrzostwa sportowego.

SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY Z dniem 1 września 2017 r. dotychczasowa szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi staje się szkołą specjalną przysposabiającą do pracy.

Szkoły dla Dorosłych Obowiązuje taka sama zasada jak w przypadku szkół młodzieżowych, tj. stopniowe przekształcanie w szkoły nowego ustroju szkolnego z możliwością ukończenia ich na dotychczasowych zasadach. Gimnazjum dla dorosłych może ulec przekształceniu w: ośmioletnią szkołę podstawową dla dorosłych lub czteroletnie liceum ogólnokształcące dla dorosłych.

Szkoła podstawowa dla dorosłych Szkoły dla Dorosłych Szkoła podstawowa dla dorosłych 1 września 2017 r. rozpocznie się kształcenie obejmujące klasę VII i VIII . Słuchacze, którzy ukończą naukę w klasie VI w 2017 r. (semestr letni) mogą rozpocząć naukę w klasie VII od 1 września 2017 r. Słuchacze, którzy ukończą naukę w semestrze zimowym mogą rozpocząć naukę w klasie VII ośmioklasowej szkoły podstawowej od 1 lutego 2018 r.

Gimnazjum dla dorosłych Szkoły dla Dorosłych Gimnazjum dla dorosłych 1 września 2017 r. – nie będzie prowadzona rekrutacja do klasy I dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych. Dla Gimnazjum, w którym kształcenie rozpoczęło się w lutym 2017 roku, I klasę likwiduje się z dniem 1 lutego 2018 r. Czynności podjęte przed dniem 1 września 2017 r. w związku z postępowaniem rekrutacyjnym na rok szkolny 2016/2017 pozostają w mocy.

Przekształcenie szkoły Szkoły dla Dorosłych Przekształcenie szkoły Decyzja, co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum należy do kompetencji osoby prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum.

Szkoły dla Dorosłych - Słuchacze Słuchacz semestru drugiego klasy I dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze drugim tej klasy od września 2016 r., i który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzymał promocji na semestr pierwszy klasy II gimnazjum dla dorosłych, może: z dniem 1 września 2017 r. stać się słuchaczem semestru pierwszego klasy VII szkoły podstawowej dla dorosłych albo powtarzać semestr drugi klasy I gimnazjum dla dorosłych od lutego 2017 r. Słuchacz semestru pierwszego klasy I dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze pierwszym tej klasy od lutego 2017 r., i który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzymał promocji na semestr drugi klasy I gimnazjum dla dorosłych, z dniem 1 września 2017 r. staje się słuchaczem semestru pierwszego klasy VII szkoły podstawowej dla dorosłych.

Szkoły dla Dorosłych - Słuchacze Słuchacz semestru drugiego klasy I dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze drugim tej klasy od września 2017 r., i który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji na semestr pierwszy klasy II gimnazjum dla dorosłych, z dniem 1 lutego 2018 r. staje się słuchaczem semestru drugiego klasy VII szkoły podstawowej dla dorosłych. Słuchacz semestru drugiego klasy II dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze drugim tej klasy od lutego 2018 r., i który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji na semestr pierwszy klasy III gimnazjum dla dorosłych, z dniem 1 września 2018 r. może: z dniem 1 września 2018 r. stać się słuchaczem semestru pierwszego klasy VIII szkoły podstawowej dla dorosłych albo; powtarzać semestr drugi klasy II gimnazjum dla dorosłych od lutego 2018 r.

Szkoły dla Dorosłych - Słuchacze Słuchacz semestru pierwszego klasy II dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze pierwszym tej klasy od lutego 2018 r., i który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji na semestr drugi klasy II gimnazjum dla dorosłych, z dniem 1 września 2018 r. staje się słuchaczem semestru pierwszego klasy VIII szkoły podstawowej dla dorosłych. Słuchacz semestru drugiego klasy II dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze drugim tej klasy od września 2018 r., i który w roku szkolnym 2018/2019 nie otrzymał promocji na semestr pierwszy klasy III gimnazjum dla dorosłych, z dniem 1 lutego 2019 r. staje się słuchaczem semestru drugiego klasy VIII szkoły podstawowej dla dorosłych.

Szkoły dla Dorosłych - Słuchacze Słuchacz semestru pierwszego klasy III dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze pierwszym tej klasy od września 2018 r., i który w roku szkolnym 2018/2019 nie otrzymał promocji na semestr drugi klasy III, z dniem 1 lutego 2019 r. może: stać się słuchaczem semestru drugiego klasy VIII szkoły podstawowej dla dorosłych albo; 2) powtarzać semestr pierwszy klasy III gimnazjum dla dorosłych. Słuchacz semestru drugiego klasy III dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze drugim tej klasy od lutego 2019 r., i który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. może: powtarzać semestr drugi klasy III gimnazjum dla dorosłych.

Szkoły dla Dorosłych - Słuchacze Słuchacz semestru pierwszego klasy III dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze pierwszym tej klasy od lutego 2019 r., i który w roku szkolnym 2018/2019 nie otrzymał promocji na semestr drugi klasy III gimnazjum dla dorosłych, z dniem 1 września 2019 r. staje się słuchaczem semestru drugiego klasy VIII szkoły podstawowej dla dorosłych. Słuchacz semestru drugiego klasy III dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który rozpoczął naukę w semestrze drugim tej klasy od września 2019 r., i który w roku szkolnym 2019/2020 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 lutego 2020 r. staje się słuchaczem semestru drugiego klasy VIII szkoły podstawowej dla dorosłych.

Liceum ogólnokształcące dla dorosłych Szkoły dla Dorosłych Liceum ogólnokształcące dla dorosłych 1 września 2019 r. trzyletnie LO dla dorosłych staje się czteroletnim liceum dla dorosłych (zaczyna się rekrutacja do 4-letniego LO), I klasa trzyletniego LO zostaje zlikwidowana z dniem 1 września 2020 r. (kolejne klasy w kolejnych latach), W 2020 r. nie przeprowadza się rekrutacji do klasy pierwszej 3-letniego LO (rok szkolny 2022/2023 ostatnim rokiem kształcenia w 3-letnim LO), Słuchacze semestru pierwszego i drugiego w klasach I-III, którzy nie otrzymają promocji na następny semestr, będą mogli kontynuować naukę na odpowiednich semestrach 4-letniego LO.

Pozostałe szkoły / placówki Szkoły dla Dorosłych Pozostałe szkoły / placówki Dotychczasowe szkoły policealne 1 września 2017 r. stają się szkołami policealnymi, Dotychczasowe trzyletnie szkoły specjalne przysposabiające do pracy 1 września stają się trzyletnimi szkołami przysposabiającymi do pracy, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego - placówki powstałe przed 2017 nie ulegają zmianie. Centrum powstałe po 1 września 2017 r. powinno w swojej strukturze zawierać CKP.

Przekształcanie szkół na podstawie uchwał jst

Przekształcanie szkół na podstawie uchwał j.s.t. Warianty przekształcania lub wygaszania gimnazjum Jednostka samorządu terytorialnego prowadząca dotychczasowe publiczne gimnazjum może: przekształcić gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową, przekształcić gimnazjum w liceum ogólnokształcące lub technikum, przekształcić gimnazjum w branżową szkołę I stopnia, włączyć gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, włączyć gimnazjum do liceum ogólnokształcącego, włączyć gimnazjum do technikum, włączyć gimnazjum do szkoły branżowej I stopnia.

Przekształcanie szkół na podstawie uchwał j.s.t. Przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące lub w technikum, a także szkołę branżową I stopnia wymaga zawarcia porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie liceum ogólnokształcącego albo technikum lub szkoły branżowej I stopnia jest zadaniem własnym Jednostka samorządu terytorialnego prowadząca dotychczasowe publiczne gimnazjum, dla której prowadzenie tego gimnazjum nie jest zadaniem własnym może przekształcić to gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum po zmianie porozumienia zawartego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w przypadku szkoły branżowej po zawarciu porozumienia dotyczącego klas dotychczasowego gimnazjum.

Przekształcanie szkół na podstawie uchwał j.s.t. Przekształcenie gimnazjum albo włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły branżowej I stopnia może nastąpić z dniem: 1) 1 września 2017 r.; 2) 1 września 2018 r.; 3) 1 września 2019 r. Gimnazjum staje się odpowiednią ww. szkołą podstawową albo ponadpodstawową prowadzącą klasy gimnazjum w latach: 2017/18 i 2018/19 aż do ich likwidacji zgodnie z art. 142. W przypadku przekształcenia gimnazjum albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w ust. 1, przepisów art. 89 ustawy  Prawo oświatowe nie stosuje się (dot. np. obowiązku uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty, powiadomienia kuratora, rodziców itd.)

Przekształcenia z inicjatywy organu prowadzącego GIM SP8,kl.gim możliwe od 1.09.2017 r. do 01.09.2019 r. GIM LO4,LO3, kl.gim SP6 GIM SP kl.gm LO3 GIM LO kl.gm LO3 GIM LO kl.gm BSI ZSZ 34

Przekształcenia z inicjatywy organu prowadzącego GIM T, kl.gim możliwe od 1.09.2017 r. do 01.09.2019 r. GIM BSI, kl.gim T GIM T kl.gm ZSZ GIM BSI kl.gm T GIM T kl.gm BSI ZSZ 35

Ochrona miejsc pracy dla nauczycieli Sprawy nauczycieli Ochrona miejsc pracy dla nauczycieli Nauczyciele zatrudnieni w obecnie funkcjonujących w ramach systemu oświaty szkołach z urzędu staną się nauczycielami szkół utworzonych w ramach nowego systemu z mocy prawa: dotychczasowych 6-letnich szkół podstawowych staną się nauczycielami 8-letnich szkół podstawowych dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej staną się nauczycielami branżowej szkoły I stopnia dotychczasowego czteroletniego technikum staną się nauczycielami 5-letniego technikum dotychczasowego 3-letniego liceum ogólnokształcącego staną się nauczycielami 4-letniego liceum ogólnokształcącego zespołu szkół, w skład którego wchodzi dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum stają się nauczycielami 8-letniej szkoły podstawowej.

Art. 116 – 126 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Rozwiązania przejściowe w ustawie - Karta Nauczyciela Art. 116 – 126 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Uwaga: w okresie do 31 sierpnia 2019 r. Art.116 – j.s.t. może nałożyć na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole/placówce, za jego zgodą, na tym samym lub innym stanowisku w celu uzupełnienia wymiaru zajęć. Proponuje się rozszerzyć zakres stosowania art. 18 ustawy – Karta Nauczyciela, w którym uregulowane są kwestie przenoszenia do innej szkoły lub na inne stanowisko nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania – na nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (bez względu na wymiar zatrudnienia). jednocześnie wyłączony będzie warunek konieczności zapewnienia przeniesionemu nauczycielowi mieszkania służbowego oraz miejsca pracy dla małżonka, będącego nauczycielem, proponuje się zawieszenie stosowania w okresie przejściowym art. 19 ustawy – Karta Nauczyciela, co uniemożliwi przenoszenie nauczycieli mianowanych bez ich zgody, pozostawiając decyzję o ewentualnym przeniesieniu samemu nauczycielowi.

Rozwiązania przejściowe w ustawie - Karta Nauczyciela Art. 117.1. W roku szkolnym 2019/2020: w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel zatrudniony w szkole ponadpodstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego może być zobowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością; średnia liczba godzin ponadwymiarowych przypadająca na etat nauczyciela w danej szkole nie może przekroczyć średniej liczby godzin ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w tej szkole w roku szkolnym 2016/2017; ograniczenie, o którym mowa w pkt 1, nie dotyczy nauczycieli przedmiotów teoretycznych w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych;

Rozwiązania przejściowe w ustawie - Karta Nauczyciela Art. 118 – podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia wymaga uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły/placówki. Brak tej zgody stanowi podstawę rozwiązania stosunku pracy. Wyjaśnienie: W okresie przejściowym, tj. od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 sierpnia 2019 r., proponuje się, aby podjęcie dodatkowego zatrudnienia przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć, w innym przedszkolu, innej szkole lub ich zespole, wymagało uzyskania pisemnej zgody dyrektora przedszkola, szkoły lub zespołu, w których zatrudniony jest ten nauczyciel. Podjęcie po dniu wejścia w życie ustawy dodatkowego zatrudnienia bez zgody dyrektora przedszkola, szkoły lub zespołu będzie stanowiło podstawę rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem z końcem roku szkolnego za trzymiesięcznym wypowiedzeniem). Analogiczne rozwiązanie proponuje się w stosunku do nauczycieli, którzy obecnie są już zatrudnieni w więcej niż jednym ww. miejscu pracy. (ww. rozwiązanie nie będzie stosowane do nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe oraz nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych).

Rozwiązania przejściowe w ustawie - Karta Nauczyciela Art. 120 - pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach przysługuje nauczycielom przebywającym w stanie nieczynnym. W okresie wdrażania nowej struktury szkół (do 31 sierpnia 2023 r.), w celu ułatwienia przepływu informacji o wolnych miejscach pracy dla nauczycieli proponuje się, by dyrektorzy szkół poszukujący nauczycieli do pracy, informowali właściwego kuratora oświaty o wolnych stanowiskach pracy. Kurator oświaty będzie udostępniał ww. informacje na stronie podmiotowej Kuratorium Oświaty.

Rozwiązania przejściowe w ustawie - Karta Nauczyciela 1. W roku szkolnym 2017/2018 nauczyciela gimnazjum prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, którego dalsze zatrudnienie nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, przenosi się w stan nieczynny z dniem 1 września 2018 r. lub rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeśli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny. 2. Nauczyciel gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, zatrudniony na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela. 3. Dyrektor gimnazjum, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 15 maja 2018 r. informuje nauczycieli, w formie pisemnej, o zmianach, o których mowa w ust. 1. nauczyciel w terminie do 7 dni składa oświadczenie o odmowie przejścia w stan nieczynny lub może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia (1/2 lub mniej). Brak oświadczenia skutkuje przejściem w stan nieczynny.

Rozwiązania przejściowe w ustawie - Karta Nauczyciela Art. 123. W latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 do nauczycieli, o których mowa w art. 121 ust. 1 oraz art. 122 ust. 1, nie stosuje się art. 20 ustawy – Karta Nauczyciela Art. 124. 1. Do 31 sierpnia 2019 r. ograniczenie zatrudnienia nauczycielowi gimnazjum do wymiaru niższego niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć nie powoduje przerwania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, rozpoczętego przed dniem ograniczenia zatrudnienia. 2. Nauczyciel zatrudniony w gimnazjum, który przed dniem wygaszenia, przekształcenia albo włączenia gimnazjum do innej szkoły rozpoczął staż na kolejny stopień awansu zawodowego, kontynuuje staż w szkole, w której kontynuuje zatrudnienie, bez względu na jego wymiar. Art. 125. W roku szkolnym 2018/2019 urlopu dla poratowania zdrowia, o którym mowa w art. 73 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, nauczycielowi, o którym mowa w art. 122 ust. 1, udziela się na okres nie dłuższy niż do 31 sierpnia 2019 r. Art. 128. W okresie do 31 sierpnia 2019 r. w ramach art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela nauczyciel jest obowiązany uczestniczyć także w przeprowadzeniu egzaminu gimnazjalnego.

DYREKTORZY I WICEDYREKTORZY Art. 127 - w przypadku zakończenia działalności gimnazjum, dyrektor (osoba, której powierzono stanowisko dyrektora gimnazjum) zajmuje stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko, nie później niż do 31 sierpnia 2019 r. Organ prowadzący może także przedłużyć powierzenie nie dłużej niż do 31 sierpnia 2019r. Art. 166 - dyrektor, wicedyrektor i nauczyciele zajmujący inne stanowiska kierownicze dotychczasowego gimnazjum, przekształconego zgodnie z art. 144, staje się dyrektorem, wicedyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej do końca „kadencji w gimnazjum” Art. 167 - z dniem włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej dyrektor szkoły podstawowej staje się dyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej, a dyrektor włączanego gimnazjum staje się wicedyrektorem do „końca kadencji w gimnazjum”. Wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze odwołuje się ze stanowiska z końcem roku szkolnego poprzedzającego włączenie gimnazjum.

DYREKTORZY I WICEDYREKTORZY Art. 257. 1. Z dniem 1 września 2017 r. dyrektor zespołu szkół, o którym mowa w art. 255 ust. 1 (SP+G), staje się dyrektorem ośmioletniej szkoły podstawowej i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora zespołu szkół. Art. 204. 1. Dyrektor odpowiednio dotychczasowego liceum ogólnokształcącego albo dotychczasowego technikum albo branżowej szkoły I stopnia z dniem włączenia gimnazjum odpowiednio do liceum ogólnokształcącego albo technikum, albo branżowej szkoły I stopnia, staje się dyrektorem odpowiednio trzyletniego albo czteroletniego liceum ogólnokształcącego lub czteroletniego albo pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły I stopnia, w których prowadzi się klasy dotychczasowego gimnazjum, i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora.

Art. 204 Dyrektor dotychczasowego gimnazjum z dniem włączenia gimnazjum odpowiednio do liceum ogólnokształcącego albo technikum albo branżowej szkoły I stopnia, staje się wicedyrektorem odpowiednio trzyletniego albo czteroletniego liceum ogólnokształcącego lub czteroletniego albo pięcioletniego technikum albo branżowej szkoły I stopnia, do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora dotychczasowego gimnazjum, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2019 r. W przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi organ prowadzący może przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektorowi, o którym mowa w ust. 1, a dyrektor, o którym mowa w ust. 1 może przedłużyć powierzenie stanowiska wicedyrektorowi, o którym mowa w ust. 2, na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2019 r. Wicedyrektorów i nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w liceum ogólnokształcącym, technikum, o których mowa w art. 172 ust. 3 i 4, oraz branżowej szkole I stopnia, o której mowa w art. 188 ust. 3 i 4, odwołuje się ze stanowiska z końcem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, z początkiem którego następuje włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego, technikum lub branżowej szkoły pierwszego stopnia.

podjęcie/kontynuacja dodatkowego zatrudnienia za zgodą dyrektora Data Działanie do 15.05.2018 r. Dyrektor pisemnie informuje nauczycieli gimnazjów o zmianach w zatrudnieniu do 31.08.2019 jst może zobowiązać nauczyciela do uzupełnienia etatu w innej szkole, na innym lub tym samym stanowisku podjęcie/kontynuacja dodatkowego zatrudnienia za zgodą dyrektora dotyczy nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze pierwszeństwo w zatrudnieniu nauczyciele w stanie nieczynnym ograniczenie zatrudnienia do mniej niż ½ etatu nie wyklucza kontynuacji stażu oraz zatrudnienia w drodze mianowania do 31.08.2023 dyrektor informuje KO o wakatach

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Nowe rozporządzenie: reguluje warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i sposób działania placówek doskonalenia nauczycieli, zarówno publicznych, jak niepublicznych (§ 1), określa zakres obowiązkowej działalności publicznych placówek (§ od 13 do 17) oraz sposób ich realizowania (§ 18), przedmiotem regulacji rozporządzenia są zadania doradców metodycznych oraz warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego, a także sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego nad ich realizacją (§ 24 i 25), wskazuje zadania, które mogą być powierzane wyłącznie placówkom akredytowanym, placówkom o zasięgu ogólnokrajowym, dla szkół artystycznych i dla nauczycieli przedmiotów zawodowych (§ 19) oraz precyzuje te placówki (§ 21). :

Poszerza kompetencje kuratora oświaty ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Poszerza kompetencje kuratora oświaty kurator ma za zadanie opiniować plan pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, a obowiązkiem dyrektora jest w związku z tym przedkładanie kuratorowi planu pracy na każdy rok szkolny – w terminie do 15 lipca poprzedniego roku szkolnego. (§ 23 ust 2) Kurator wydaje również opinię w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli w przypadku nierozstrzygnięcia konkursu. (§ 9 ust. 3) Określa wzór świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego Uczestnicy kursów kwalifikacyjnych, kończący kurs kwalifikacyjny po 1 października 2016 r. prowadzony na podstawie dotychczas obowiązującego rozporządzenia w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, otrzymają świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego według wzoru określonego w niniejszym rozporządzeniu. (§ 30)

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Wprowadza nowy wymóg dla kandydata na dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli Kandydat musi wyrazić zgodę na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych. (§ 8 ust. 11) w przypadku cudzoziemca kandydat na dyrektora będzie musiał legitymować się odpowiednio poświadczoną znajomością języka polskiego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U z 2011 r. poz. 224 i 455 oraz z 2015 r. poz.1132). (§ 8 ust. 12)

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Określa obowiązkowe zadania publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez powiat lub gminę (§ 17 ust. 1, 2) organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli wynikającego z kierunków polityki oświatowej i zmian w systemie oświaty, wymagań państwa wobec szkół i placówek badanych przez organ nadzoru podczas ewaluacji zewnętrznej, realizacji podstaw programowych i opracowywania programów nauczania, diagnozowania potrzeb uczniów i indywidualizacji procesu nauczania i wychowania, analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów i wykorzystywania ich do doskonalenia pracy, prowadzenie doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą, prowadzenie innych zadań z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli, zleconych przez organ prowadząc.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Precyzuje formy realizacji zadań obowiązkowych przez publiczne placówki doskonalenia, związane z organizowaniem oraz prowadzeniem wspomagania szkół i placówek, w zakresie poprawy jakości pracy szkoły lub placówki, do których należą: (§18.1) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki oraz ustalenie sposobów działania prowadzących do ich zaspokojenia, w tym zaplanowanie form wspomagania i ich realizację, wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania, organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń, prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń, udzielanie konsultacji oraz upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Określa i poszerza obowiązkowe zadania publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez samorząd województwa (§ 17 ust. 3) organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla: - nauczycieli przedmiotów zawodowych nauczanych w zawodach unikatowych - nauczycieli zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych oraz językiem regionalnym, prowadzenie systemu informacji pedagogicznej dotyczącej form kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli w województwie.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli są również realizowane przez zatrudnionych w publicznych szkołach i placówkach nauczycieli-doradców metodycznych) (§24.1) Do zadań nauczyciela-doradcy metodycznego należy wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w: (§24.2) 1) planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego, 2) opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania, 3) rozwijaniu umiejętności metodycznych, 4) podejmowaniu działań innowacyjnych. Zadania doradcy metodycznego powierza nauczycielowi organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę, w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony, po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia, właściwej ze względu na miejsce zatrudnienia nauczyciela. (§25.1) Nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań przez nauczyciela-doradcę metodycznego sprawuje dyrektor wojewódzkiej placówki doskonalenia.(§25.8)

przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r., poz. 1591) Utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia (§27.1) Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzić (§19.1): kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach wymienionych w § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – przepisy rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji wymaganych w zakresie: przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu, pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu, przygotowania pedagogicznego do nauczania języka obcego, wczesnego nauczania języka obcego, kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą.

SOK_informacja do pobrania z dnia 2016-08-01 Informacja dla dyrektorów szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych dotycząca dostępu rodzica, który nie sprawuje bezpośrednio opieki na dzieckiem, do informacji o dziecku i uczestniczenia w jego procesie edukacji. Informacja zawiera: Pismo Rzecznika Praw Dziecka Pana Marka Michalaka z dnia 19 lutego 2016 r. skierowane do Ministra Sprawiedliwości Pana Zbigniewa Ziobro. Pismo z dnia 30 marca 2016 r. Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Pana Marcina Warchoła – odpowiedź na pismo Rzecznika.

W piśmie Rzecznik Praw Dziecka wskazuje następujący problem: liczne skargi od rodziców, którym najczęściej na prośbę drugiego rodzica dyrektorzy szkół lub placówek oświatowych odmówili np.: udzielania informacji o postępach dziecka w nauce i zachowaniu, udziału w wywiadówkach, udziału w zajęciach organizowanych z udziałem rodziców, uczestnictwa w uroczystościach okolicznościowych, wycieczkach itp. Dyrektorzy jako powód odmowy wskazują na fakt ograniczenia orzeczeniem sądu rodzinnego władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem jednemu z rodziców (w tym, do decydowania o istotnych sprawach dziecka w zakresie wyboru szkoły). Takie postępowanie może skutkować podważaniem zaufania rodziców do szkół.

Orzecznictwo Sądu Najwyższego (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 20 maja 2011 r. III CZP 20/11 oraz z dnia 23 maja 2012 r. III CZP 21/12) wskazuje, że rozstrzygnięcie o miejscu pobytu dziecka przy jednym z rodziców nie pozbawia drugiego rodzica władzy rodzicielskiej ani jej nie ogranicza. Z powyższego wynika, że rodzic u którego dziecko nie przebywa na co dzień ma prawo i obowiązek troski o dziecko oraz dbania o jego rozwój i wychowanie. Dostęp rodzica, który nie sprawuje bezpośrednio opieki nad dzieckiem, do informacji o dziecku i uczestniczenia w jego procesie edukacji. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2082 oraz z 2016 r. poz. 406 i 1177)

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Art. 58. § 1. W wyroku orzekającym rozwód sąd rozstrzyga o władzy rodzicielskiej nad wspólnym małoletnim dzieckiem obojga małżonków i kontaktach rodziców z dzieckiem oraz orzeka, w jakiej wysokości każdy z małżonków jest obowiązany do ponoszenia kosztów utrzymania i wychowania dziecka. Sąd uwzględnia pisemne porozumienie małżonków o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem po rozwodzie, jeżeli jest ono zgodne z dobrem dziecka. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Art. 58. § 1a. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem po rozwodzie. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Art. 93. § 1. Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom. § 2. Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd w wyroku ustalającym pochodzenie dziecka może orzec o zawieszeniu, ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej jednego lub obojga rodziców. Przepisy art. 107 i art. 109 – 111 stosuje się odpowiednio.   Art. 97. § 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania. § 2. Jednakże o istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie; w braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Art. 107. § 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne Porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia. § 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia. § 3. Na zgodny wniosek stron sąd nie orzeka o utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Art. 109. § 1. Jeżeli dobro dziecka jest zagrożone, sąd opiekuńczy wyda odpowiednie zarządzenia. Art. 111. § 1. Jeżeli władza rodzicielska nie może być wykonywana z powodu trwałej przeszkody albo jeżeli rodzice nadużywają władzy rodzicielskiej lub w sposób rażący zaniedbują swe obowiązki względem dziecka, sąd opiekuńczy pozbawi rodziców władzy rodzicielskiej. Pozbawienie władzy rodzicielskiej może być orzeczone także w stosunku do jednego z rodziców. § 1a. Sąd może pozbawić rodziców władzy rodzicielskiej, jeżeli mimo udzielonej pomocy nie ustały przyczyny zastosowania art. 109 § 2 pkt 5, a w szczególności gdy rodzice trwale nie interesują się dzieckiem.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Art. 113. § 1. Niezależnie od władzy rodzicielskiej rodzice oraz ich dziecko mają prawo i obowiązek utrzymywania ze sobą kontaktów. § 2. Kontakty z dzieckiem obejmują w szczególności przebywanie z dzieckiem (odwiedziny, spotkania, zabieranie dziecka poza miejsce jego stałego pobytu) i bezpośrednie porozumiewanie się, utrzymywanie korespondencji, korzystanie z innych środków porozumiewania się na odległość, w tym ze środków komunikacji elektronicznej. Art. 113¹. § 1. Jeżeli dziecko przebywa stale u jednego z rodziców, sposób utrzymywania kontaktów z dzieckiem przez drugiego z nich rodzice określają wspólnie, kierując się dobrem dziecka i biorąc pod uwagę jego rozsądne życzenia; w braku porozumienia rozstrzyga sąd opiekuńczy. § 2. Przepisy § 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli dziecko nie przebywa u żadnego z rodziców, a pieczę nad nim sprawuje opiekun lub gdy zostało umieszczone w pieczy zastępczej.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Art. 1132. § 1. Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd opiekuńczy ograniczy utrzymywanie kontaktów rodziców z dzieckiem. Art. 1133. Jeżeli utrzymywanie kontaktów rodziców z dzieckiem poważnie zagraża dobru dziecka lub je narusza, sąd zakaże ich utrzymywania. Sądowe uregulowanie kontaktów z dzieckiem absolutnie nie oznacza pozbawienia, bądź ograniczenia władzy rodzicielskiej. Uprawniony rodzic ma wszelkie kompetencje wychowawcze, prawo do informacji o swoim dziecku z każdej instytucji, do której małoletni uczęszcza, o ile oczywiście sąd nie postanowi inaczej.

Jeżeli z orzeczenia nie wynika, że rodzic zostaje pozbawiony prawa do uczestniczenia w procesie edukacji dziecka, to ma on takie samo prawo do kontaktu z placówkami oświatowymi i uczestniczenia w życiu szkoły/przedszkola do których uczęszcza dziecko, jak rodzic u którego dziecko przebywa.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1379) Zmiany w statusie nauczyciela od 1 września 2016 r. Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, tygodniowy czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy wynosi 40 godzin. W ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel jest zobowiązany realizować: zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami;, inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów; zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. Zgodnie z nowym zapisem nauczyciel w ramach powierzonych godzin jest zobowiązany nie tylko do realizacji pensum, ale również innych zajęć i czynności, w tym dotyczących zainteresowań i potrzeb uczniów.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1379) W ramach innych zajęć i czynności, a wynikających z zadań statutowych szkoły nauczyciele mogą prowadzić zajęcia: zwiększające szanse edukacyjne uczniów, przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce, rozwijające zainteresowania uczniów, dydaktyczno – wyrównawcze, porady i konsultacje. Obowiązek realizowania przez nauczyciela innych zajęć i czynności określonych w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela nie może być wykorzystywany przez dyrektora do wypełniania nimi godzin pracy objętych obowiązkowym wymiarem zajęć (pensum) ustalonym dla innego stanowiska.

Dziękujemy Państwu za uwagę Opracowano w Kuratorium Oświaty w Katowicach – Delegaturze w Sosnowcu – październik 2016/2017