Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
WSPÓŁPRACA MIĘDZY JEDNOSTKAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Ms
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Rola Instytucji Audytowej
Kontrola administracji
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Strategia Rozwoju Koszalina
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Magdalena Sobczak Kierownik Biura ds. Gospodarki Odpadami
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
1 Zarządzania ryzykiem.  Audyty, audity i kontrole Pod koniec każdego roku trzeba przygotować:  plany audytu wewnętrznego,  plany kontroli, wykonywanych.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz spełniają oczekiwania?

Plany rozwoju, jak i plany strategiczne stały się nierozłącznym elementem zarządzania miastem.

Planowanie strategiczne to przekształcenie przyjętej wizji w cele i działania poprzez budowę Planu Rozwoju, Planu Strategicznego, Wieloletniej Prognozy Finansowe oraz planów operacyjnych. Celem Planu strategicznego jest dążenie do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego przy możliwie najlepszym wykorzystaniu dostępnych zasobów finansowych, organizacyjnych oraz ludzkich.

Ostatecznie na bazie analizy zebranych danych wpływających na kształtowanie rozwoju miasta wyłanianie są zadania, które mają na celu realizację najistotniejszych dla miasta krótkookresowych celów.

Definicja audytu wewnętrznego ujęta w Ustawie o finansach publicznych (art. 272) Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce. Dopiero mając pełną definicję AW możemy uświadomić sobie istotę działalności

Definicja audytu wewnętrznego ujęta w Międzynarodowych Standardach Audytu Wewnętrznego Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego, i przyczynia się do poprawy ich działania.

Model Strategii – opracowanie własne Plan strategiczny Wizja Cele strategiczne Strategiczne kierunki działania Przedsięwzięcia strategiczne Zadania (realizujące krótkookresowe cele) Komitet sterujący ds. wdrażania, monitoringu i ewaluacji Strategii AUDYT WEWNĘTRZNY ocenia ryzyko i kontrolę zarządczą Zaczynając od podstawy PIRAMIDY najważniejsze są zadania krótkookresowe, następnie przedsięwzięcia strategiczne. Audyt wew. weryfikuje stan oceny ryzyka i kontroli zarz. czego wyrazem są opinie i sprawozdania adresowane do kierownictwa. Komórki organizacyjne, zespoły wdrożeniowe

Strategia Rozwoju Miasta Katowice 2030 Została uchwalona w dniu 17 grudnia 2015 r. Uchwałą Nr XIX/365/15 Rady Miasta Katowice

Przykład – audyt gospodarki odpadami komunalnymi /XI-XII 2013 r Przykład – audyt gospodarki odpadami komunalnymi /XI-XII 2013 r. oraz I – II 2014 r./ Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dniem 1 lipca 2013r. został wprowadzony nowy system gospodarowania odpadami. Zapisy tej ustawy nałożyły na gminy obowiązek gospodarowania odpadami komunalnymi oraz zobowiązały do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Z uwagi na powyższe zaszła konieczność dokonania oceny nowego systemu.

Celem zadania audytowego było dokonanie oceny systemu zarządzania obszarem gospodarowania odpadami komunalnymi w mieście Katowice oraz uzyskanie zapewnienia, że przyjęte zasady postępowania w obszarze objętym zadaniem audytowym są zgodne z przepisami, skuteczne i pozwalają osiągnąć zamierzony cel.

SŁABE STRONY AUDYTU MOCNE STRONY AUDYTU Ocena realizacji celu w perspektywie długoterminowej jeszcze na wstępie procesu nie jest możliwa. Na wejściu wprowadzone zostały zalecenia neutralizujące ryzyka, które zostały wówczas zidentyfikowane. W wyniku przeprowadzonych czynności audytowych nie uzyskano zapewnienia, iż ewidencja nieruchomości znajdujących się na terenie miasta, których właściciele zobowiązani są do złożenia tzw. deklaracji śmieciowej – obejmuje wszystkie nieruchomości. Wartość dodaną przyniosło to, że realizacja przyjętych celów krótkoterminowych przebiega w sposób efektywny.

Kryteria oceny ustaleń stanu faktycznego:  Ustawa z dnia 13.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: (tekst jednolity - Dz.U z 2013r. Nr 1399 - z późn.zm.). Ustawa z dnia 28.04.2011r. o zmianie ustawy o odpadach (Dz.U. z 2011r. Nr 138, poz.809).  Ustawa z dnia 14.12.2012r. o odpadach (tekst jednolity: Dz.U. z 2013r., Nr 21).  Ustawa z dnia 27.04.2001r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz.U. z 2013r. Nr 1232 – z późn.zm.).  Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27.09.2001r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2001r. Nr 112, poz.1206).  Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 08.12.2010r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz.U. z 2010r. Nr 249, poz. 1673).  Uchwała Nr XXX/685/12 Rady Miasta Katowice z dnia 19.12.2012r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Katowice. Procedury obowiązujące w badanym obszarze.

Dziękuję za uwagę Elżbieta Solska-Kuchciak Naczelnik Wydziału Audytu i Kontroli Audytor Wewnętrzny Urząd Miasta Katowice