Ustawa o gospodarce nieruchomościami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Advertisements

Problemy z regulacją pasów drogowych dróg publicznych –
Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa- aspekt legislacyjny
Stanisław Pajor Szkolenie dla beneficjentów Kraków, 9 września 2010 r. Małopolski Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi Odbudowa.
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Gospodarka nieruchomościami
Cechy fizyczne nieruchomości
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Źródła prawa podatkowego
WYKORZYSTANIE DANYCH KATASTRALNYCH
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Wykład 11 Procesy geodezyjno-prawne związane z gospodarką nieruchomościami 1. Wstęp Geodezyjna obsługa gospodarki nieruchomościami, jest to „zespół czynności.
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Ograniczone prawa rzeczowe Użytkowanie
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
rachunkowość Leasing finansowy i operacyjny
Podstawy obrotu nieruchomościami cz. III Bohdan Chełmiński , DRN
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa.
Podstawy prawa ochrony zabytków
Użytkowanie wieczyste
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Ustrój samorządu terytorialnego
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Podatek od nieruchomości
Nieruchomość do sprzedania Stare Jabłonki, ul. Pocztowa 1.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Reglamentacja procesu budowy
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Temat: Samorząd gminny.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
2 marca 2015 Wołów KONGRES INNOWACYJNY MŁODY ROLNIK.
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Wartość nieruchomości i podstawowe zasady jej ustalania
Podstawy prawa ochrony zabytków
Gospodarowanie nieruchomościami
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Użytkowanie wieczyste
Użytkowanie wieczyste
Samorządowe akty prawa miejscowego
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 1,91 ha
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Ustawa o gospodarce nieruchomościami Podstawowe regulacje

Zakres regulacji ustawy o gospodarce nieruchomościami Ustawa określa zasady: Gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego Podziału nieruchomości Scalania i podziału nieruchomości Wywłaszczenia nieruchomości i zwrotu wywłaszczonych nieruchomości Wyceny nieruchomości Działalności zawodowej, której przedmiotem jest gospodarowanie nieruchomościami

Co to są zasoby nieruchomości? Ustawa wprowadziła i zdefiniowała pojęcie zasobów nieruchomości, wyróżniając: zasób nieruchomości Skarbu Państwa gminne zasoby nieruchomości powiatowe zasoby nieruchomości wojewódzkie zasoby nieruchomości

Jakie nieruchomości wchodzą w skład zasobów publicznych? W skład wymienionych zasobów wchodzą te nieruchomości w stosunku do których odpowiedniemu podmiotowi (SP, JST) przysługuje prawo własności bądź prawo użytkowania wieczystego, a nie zostały te nieruchomości oddane w użytkowanie wieczyste innym podmiotom.

Na czym polega gospodarowania nieruchomościami publicznymi? Gospodarowanie nieruchomościami publicznymi (SP, JST) wg ustawy polega na: Ewidencjonowaniu nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości Zapewnieniu wyceny tych nieruchomości Sporządzaniu planu wykorzystania zasobu Zabezpieczaniu nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem Naliczanie należności za nieruchomości udostępniane z zasobu oraz windykację tych należności Współpracy z innymi organami gospodarującymi nieruchomościami Zbywaniu oraz nabywaniu nieruchomości do zasobu Wydzierżawianiu, wynajmowaniu oraz użyczaniu nieruchomości wchodzących w skład zasobów Składaniu wniosków o założenie ksiąg wieczystych dla nieruchomości (W gminie) wyposażanie nieruchomości w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej

Sprzedaż i oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości publicznych Z zasady sprzedaż nieruchomości i oddanie w użytkowanie wieczyste dokonuje się w trybie przetargowym. W określonych przypadkach nieruchomości mogą być zbywane w trybie bezprzetargowym. Nieruchomości publiczne przeznaczone do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę są uwidocznione w wykazie nieruchomości , który zostaje podany do publicznej wiadomości.

Ustalenie ceny zbywanych nieruchomości publicznych Cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości. Cenę nieruchomości sprzedawanej w trybie bezprzetargowym jak również cenę wywoławczym sprzedawanym w pierwszym przetargu ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość. Od ceny nieruchomości można udzielić bonifikaty przy wskazanych w ustawie przypadkach.

Pierwszeństwo nabycia nieruchomości W określonych przez ustawę sytuacjach nabycie nieruchomości na zasadach pierwszeństwa może przysługiwać określonym osobom fizycznym i prawnym. Osoby, którym przysługuje pierwszeństwo nabycia nieruchomości aby z niego skorzystać muszą złożyć wniosek do gminy w terminie 21 dni (jest to okres wywieszenia wykazu zbywanych nieruchomości)

Oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste W umowie o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste ustala się sposób i termin jej zagospodarowania, w tym termin zabudowy, zgodnie z celem, na który nieruchomość gruntowa została oddana w użytkowanie wieczyste.

Odpłatność za użytkowanie wieczyste Za użytkowanie wieczyste wnosi się opłaty pierwszą i roczne. Stawka procentowa pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego od 15% do 25% ceny nieruchomości gruntowej. Wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego jest uzależniona od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana i może wynosić: 0,3% ceny, 1% ceny, 2% ceny, 3% ceny. W razie niewywiązania się użytkownika wieczystego z terminu zagospodarowania nieruchomości może zostać ustalone dodatkowe opłaty roczne w wys. 10% wartości nieruchomości gruntowej.

Trwały zarząd Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomościami przez jednostkę organizacyjną. Jednostka organizacyjna uzyskuje uprawnienia do: korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania, zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego, oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie

Trwały zarząd Trwały zarząd ustanawia się na czas oznaczony lub nieoznaczony na wniosek jednostki organizacyjnej. W decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu określa się m.in. cel, na jaki nieruchomość została oddana w trwały zarząd, termin zagospodarowania nieruchomości, cenę nieruchomości i opłatę z tytułu trwałego zarządu oraz czas na jaki trwały zarząd został ustanowiony.

Trwały zarząd Za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne. Opłaty z tytułu trwałego zarządu ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości ustalanej jak przy sprzedaży bezprzetargowej (tj. nie niższej niż jej wartość). Wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu jest uzależniona od celu, na jaki nieruchomość została oddana i wynosi: 0,1%, 0,3% oraz 1%.

Podziały nieruchomości Podziałem nieruchomości jest fizyczne wyodrębnienie części powierzchni ziemskiej, zwanej działką gruntu, która w wyniku podjętej w przyszłości czynności prawnej może stanowić samodzielną nieruchomość gruntową lub wejść w skład innej nieruchomości. W wyniku podziału nieruchomości następuje określenie położenia, obszaru i granic działek gruntu. Granice tych działek stają się granicami nieruchomości w chwili przeniesienia własności.

Podział nieruchomości – opłata adiacencka Jeżeli w wyniku podziału nieruchomości wzrośnie jej wartość wójt, burmistrz albo prezydent miasta może ustalić w drodze decyzji opłatę adiacencką z tego tytułu, której wysokość nie może być większa niż 30% różnicy wartości nieruchomości.

Podziały nieruchomości Właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Takie podział dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu.

Scalenia i podziały nieruchomości Gmina dokonuje scalenia i podziału nieruchomości: obowiązkowo – jeżeli plan miejscowy obejmuje obszary wymagające przeprowadzenia scalenia nieruchomości i ich ponownego podziału w zależności od potrzeb- poza granicami obszarów określonych w planie miejscowym jako wymagające tych zabiegów na wniosek właścicieli lub użytkowników wieczystych posiadających 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem z urzędu, gdy na obszarze przewidzianym do scalenia i podziału gmina jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym ponad 50% powierzchni gruntów

Scalenie i podział nieruchomości Istotą instytucji scaleń i podziałów nieruchomości jest podjęcie przez organy gminy działań mających głównie na celu dostosowanie struktury własnościowej gruntów do ustaleń zawartych w planie miejscowym, w sytuacji gdy ustalenia te, w sposób istotny naruszają istniejącą w terenie strukturę własnościową gruntów. Jeżeli ze względu na przyjęte w planie miejscowym sposoby zagospodarowania i zabudowy terenu zachodzi potrzeba ukształtowania tego zagospodarowania i zabudowy w sposób w znacznym stopniu odmienny od istniejących w terenie granic nieruchomości, ustalenia tego planu jako prawa miejscowego mogą być zrealizowane jedynie wówczas, jeżeli granice tych nieruchomości zostaną dostosowane do ustaleń w tym planie.

Scalenie i podział nieruchomości Scalenie i podział nieruchomości ma miejsce tylko wówczas, jeżeli obejmuje swoim zasięgiem działki gruntu należące do wielu właścicieli. We wstępnym etapie postępowania działki gruntu różnych właścicieli scalone są w jedną działkę gruntu, a następnie dla poszczególnych właścicieli wydzielone są nowe działki gruntu, których parametry (szerokość frontów działek, powierzchnie, kąt położenia granic działek w stosunku do pasa drogowego) są zgodne z ustaleniami planu miejscowego. W wyniku tych czynności dochodzi często do radykalnego przekształcenia istniejącego dotychczas układu przestrzennego działek gruntu i ukształtowania nowego, zgodnego z ustaleniami planu miejscowego, układu tych działek.

Scalenie i podział nieruchomości – opłata adiacencka Osoby, które otrzymały nowe nieruchomości wydzielone w wyniku scalenia i podziału, są zobowiązane do wniesienia na rzecz gminy opłat adiacenckich w wysokości do 50% wzrostu wartości tych nieruchomości. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala rada gminy w uchwale o scaleniu i podziale nieruchomości.

Prawo pierwokupu W określonych przypadkach sprzedaży nieruchomości gminie przysługuje prawo pierwokupu. Prawo pierwokupu może być wykonane w terminie miesiąca od dnia otrzymania przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zawiadomienia o treści umowy sprzedaży. Prawo pierwokupu wykonuje się po cenie ustalonej między stronami w umowie sprzedaży.

Wywłaszczenie nieruchomości Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu lub ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa na nieruchomości. Wywłaszczenie może być przeprowadzone, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie lub ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.

Budowa urządzeń infrastruktury technicznej ze środków publicznych Budowa drogi oraz wybudowania pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi.

Budowa urządzeń infrastruktury technicznej – opłata adiacencka Właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Wysokość opłaty adiacenckiej wynosi nie więcej niż 50% różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej, a wartością, jaką nieruchomość ma po ich wybudowaniu