XVI Konferencja Dyrektorów Instytutów Badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów Kraków, 17 października 2016 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Kontrola finansów publicznych
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
Tryb przeprowadzania kontroli na podstawie:
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
KONTROLA WOJEWODY AKTY OBOWIĄZUJĄCE :
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zgłaszanie prac geodezyjnych
związane z budownictwem energooszczędnym
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Narada z przedstawicielami komend wojewódzkich PSP, szkół PSP oraz CMP odpowiedzialnymi za archiwizację dokumentacji Częstochowa, dnia maja 2015.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Obowiązek sprawozdawczy jednostek naukowych na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Działalność kontrolna w Państwowej Straży Pożarnej Warszawa 2016 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kontrola w administracji
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

XVI Konferencja Dyrektorów Instytutów Badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów Kraków, 17 października 2016 roku

1. Podstawa prawna przeprowadzenia kontroli Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 1. Podstawa prawna przeprowadzenia kontroli Podstawę prawną przeprowadzenia kontroli w instytutach badawczych, nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów, stanowi art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o instytutach badawczych. (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.) Minister Rozwoju i Finansów, zgodnie z powyższą ustawą, przeprowadza kontrole w instytutach, nie rzadziej niż raz na trzy lata. Kontrola jest przeprowadzana na zasadach i w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 15 lipca 2011 roku o kontroli w administracji rządowej. (Dz. U. Nr 185, poz. 1092)

2. Komórka do spraw kontroli Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 2. Komórka do spraw kontroli Komórką w Ministerstwie Rozwoju, która odpowiada za przeprowadzanie kontroli w instytutach badawczych jest Biuro Kontroli (BK). Kontrole w instytutach badawczych są przeprowadzane przez kontrolerów uprawnionych do przeprowadzenia kontroli, na podstawie pisemnego upoważnienia, wydanego przez Ministra Rozwoju i Finansów lub osobę upoważnioną. Kontroler przed rozpoczęciem czynności kontrolnych składa pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających jego wyłączenie z udziału w kontroli.

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3. Zakres kontroli Zgodnie z ustawą o instytutach badawczych (art. 36 ust. 2), kontrola instytutu jest przeprowadzana w celu dokonania oceny: działalności finansowej instytutu, organizacji i jakości pracy instytutu, jakości zarządzania instytutem. Zgodnie z ustawą o kontroli w administracji rządowej (art. 4), kontrola jest przeprowadzana pod względem: legalności, gospodarności, celowości, rzetelności.

3.1. Działalność finansowa Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.1. Działalność finansowa Plan finansowy oraz sprawozdanie finansowe (plan finansowy, informacja o wykonaniu planu finansowego, sprawozdanie finansowe). Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej instytutu (przychody z działalności podstawowej oraz z innej niż podstawowa; koszty prowadzenia działalności oraz źródła kosztów; wynik finansowy działalności, w tym wynik finansowy na działalności podstawowej; wyodrębnienie pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej działalności innej niż podstawowa). Zasady (polityka) rachunkowości i jej zgodność z wymogami ustawy o rachunkowości.

3.1. Działalność finansowa Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.1. Działalność finansowa Plan finansowy oraz sprawozdanie finansowe (plan finansowy, informacja o wykonaniu planu finansowego, sprawozdanie finansowe). Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej instytutu (przychody z działalności podstawowej oraz z innej niż podstawowa; koszty prowadzenia działalności oraz źródła kosztów; wynik finansowy działalności, w tym wynik finansowy na działalności podstawowej; wyodrębnienie pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej działalności innej niż podstawowa). Zasady (polityka) rachunkowości i jej zgodność z wymogami ustawy o rachunkowości.

3.1. Działalność finansowa Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.1. Działalność finansowa Plan finansowy oraz sprawozdanie finansowe (plan finansowy, informacja o wykonaniu planu finansowego, sprawozdanie finansowe). Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej instytutu (przychody z działalności podstawowej oraz z innej niż podstawowa; koszty prowadzenia działalności oraz źródła kosztów; wynik finansowy działalności, w tym wynik finansowy na działalności podstawowej; wyodrębnienie pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej działalności innej niż podstawowa). Zasady (polityka) rachunkowości i jej zgodność z wymogami ustawy o rachunkowości.

3.1. Działalność finansowa Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.1. Działalność finansowa Stosowanie zasad kontroli finansowej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych. Procedury udzielania zamówień publicznych oraz ich zgodność z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym z własnymi pracownikami. Stosowanie ustawowych procedur do czynności prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1÷3 ustawy o instytutach badawczych.

3.1. Działalność finansowa Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.1. Działalność finansowa Stosowanie zasad kontroli finansowej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych. Procedury udzielania zamówień publicznych oraz ich zgodność z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym z własnymi pracownikami. Stosowanie ustawowych procedur do czynności prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1÷3 ustawy o instytutach badawczych.

3.1. Działalność finansowa Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.1. Działalność finansowa Stosowanie zasad kontroli finansowej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych. Procedury udzielania zamówień publicznych oraz ich zgodność z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym z własnymi pracownikami. Stosowanie ustawowych procedur do czynności prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1÷3 ustawy o instytutach badawczych.

3.1. Działalność finansowa Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.1. Działalność finansowa Stosowanie zasad kontroli finansowej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych. Procedury udzielania zamówień publicznych oraz ich zgodność z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym z własnymi pracownikami. Stosowanie ustawowych procedur do czynności prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1÷3 ustawy o instytutach badawczych.

3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Perspektywiczne kierunki działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej oraz kierunkowe plany tematyczne badań naukowych i prac rozwojowych. Roczny plan działalności instytutu, w tym plan działalności statutowej (w ujęciu rzeczowym lub rzeczowo-finansowym). Prace realizowane w ramach działalności podstawowej i ich powiązanie z zakresem działania instytutu określonym w statucie oraz w ramach działalności innej niż podstawowa.

3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Perspektywiczne kierunki działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej oraz kierunkowe plany tematyczne badań naukowych i prac rozwojowych. Roczny plan działalności instytutu, w tym plan działalności statutowej (w ujęciu rzeczowym lub rzeczowo-finansowym). Prace realizowane w ramach działalności podstawowej i ich powiązanie z zakresem działania instytutu określonym w statucie oraz w ramach działalności innej niż podstawowa.

3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Perspektywiczne kierunki działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej oraz kierunkowe plany tematyczne badań naukowych i prac rozwojowych. Roczny plan działalności instytutu, w tym plan działalności statutowej (w ujęciu rzeczowym lub rzeczowo-finansowym). Prace realizowane w ramach działalności podstawowej i ich powiązanie z zakresem działania instytutu określonym w statucie oraz w ramach działalności innej niż podstawowa.

3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Roczne sprawozdanie dyrektora instytutu z wykonania zadań. Ocena parametryczna i kategoria naukowa instytutu (główne elementy silnych i słabych stron instytutu decydujące o przyznanej kategorii naukowej oraz działania systemowe podjęte przez instytut w celu poprawy uzyskanej oceny).

3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.2. Organizacja i jakość pracy instytutu Roczne sprawozdanie dyrektora instytutu z wykonania zadań. Ocena parametryczna i kategoria naukowa instytutu (główne elementy silnych i słabych stron instytutu decydujące o przyznanej kategorii naukowej oraz działania systemowe podjęte przez instytut w celu poprawy uzyskanej oceny).

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Instrumenty wspierające jakość zarządzania. Struktura organizacyjna instytutu oraz akty wewnętrzne (skład kierownictwa, komórki organizacyjne, statut oraz regulaminy: organizacyjny, pracy, wynagradzania/ZUZP, ZFŚS oraz zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych) – aktualność zapisów i akty wprowadzające w życie oraz wymagane opinie do aktów wewnętrznych (rady naukowej, zakładowych organizacji związkowych).

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Instrumenty wspierające jakość zarządzania. Struktura organizacyjna instytutu oraz akty wewnętrzne (skład kierownictwa, komórki organizacyjne, statut oraz regulaminy: organizacyjny, pracy, wynagradzania/ZUZP, ZFŚS oraz zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych) – aktualność zapisów i akty wprowadzające w życie oraz wymagane opinie do aktów wewnętrznych (rady naukowej, zakładowych organizacji związkowych).

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Stan i struktura zatrudnienia. Umowy o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec instytutu przez pracowników naukowych, badawczo-technicznych, inżynieryjno-technicznych i członków kierownictwa instytutu oraz podejmowanie dodatkowego zatrudnienia przez pracowników. Rada naukowa instytutu i jej działalność, w tym: regulamin rady naukowej oraz opinie rady wydawane w ramach jej ustawowych kompetencji określonych w art. 29 ust. 2 pkt. 4÷13 ustawy o instytutach badawczych.

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Stan i struktura zatrudnienia. Umowy o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec instytutu przez pracowników naukowych, badawczo-technicznych, inżynieryjno-technicznych i członków kierownictwa instytutu oraz podejmowanie dodatkowego zatrudnienia przez pracowników. Rada naukowa instytutu i jej działalność, w tym: regulamin rady naukowej oraz opinie rady wydawane w ramach jej ustawowych kompetencji określonych w art. 29 ust. 2 pkt. 4÷13 ustawy o instytutach badawczych.

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Stan i struktura zatrudnienia. Umowy o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec instytutu przez pracowników naukowych, badawczo-technicznych, inżynieryjno-technicznych i członków kierownictwa instytutu oraz podejmowanie dodatkowego zatrudnienia przez pracowników. Rada naukowa instytutu i jej działalność, w tym: regulamin rady naukowej oraz opinie rady wydawane w ramach jej ustawowych kompetencji określonych w art. 29 ust. 2 pkt. 4÷13 ustawy o instytutach badawczych.

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Okresowe oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutu. Powołanie komisji dyscyplinarnej oraz rzecznika dyscyplinarnego. Okresowe kontrole obiektów budowlanych oraz prowadzenie książek obiektów budowlanych dla użytkowanych obiektów. Realizacja zaleceń pokontrolnych z poprzedniej kontroli przeprowadzonej przez ministra nadzorującego.

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Okresowe oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutu. Powołanie komisji dyscyplinarnej oraz rzecznika dyscyplinarnego. Okresowe kontrole obiektów budowlanych oraz prowadzenie książek obiektów budowlanych dla użytkowanych obiektów. Realizacja zaleceń pokontrolnych z poprzedniej kontroli przeprowadzonej przez ministra nadzorującego.

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Okresowe oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutu. Powołanie komisji dyscyplinarnej oraz rzecznika dyscyplinarnego. Okresowe kontrole obiektów budowlanych oraz prowadzenie książek obiektów budowlanych dla użytkowanych obiektów. Realizacja zaleceń pokontrolnych z poprzedniej kontroli przeprowadzonej przez ministra nadzorującego.

3.3. Jakość zarządzania instytutem Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 3.3. Jakość zarządzania instytutem Okresowe oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutu. Powołanie komisji dyscyplinarnej oraz rzecznika dyscyplinarnego. Okresowe kontrole obiektów budowlanych oraz prowadzenie książek obiektów budowlanych dla użytkowanych obiektów. Realizacja zaleceń pokontrolnych z poprzedniej kontroli przeprowadzonej przez ministra nadzorującego.

4. Zawiadomienie o kontroli Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 4. Zawiadomienie o kontroli Przed rozpoczęciem kontroli dyrektor instytutu jest informowany o terminie planowanej kontroli. Obecnie przyjętą i stosowaną przez BK praktyką jest dwuetapowe prowadzenie czynności kontrolnych: pierwszy etap – obejmuje czynności kontrolne prowadzone w siedzibie Biura, w oparciu o przekazaną przez instytut dokumentację do kontroli (preferowana forma elektroniczna) – zgodnie z ustawą o kontroli w administracji rządowej (art. 15 ust. 1). drugi etap – obejmuje czynności kontrolne prowadzone bezpośrednio w siedzibie instytutu.

4. Zawiadomienie o kontroli Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 4. Zawiadomienie o kontroli Przed rozpoczęciem kontroli dyrektor instytutu jest informowany o terminie planowanej kontroli. Obecnie przyjętą i stosowaną przez BK praktyką jest dwuetapowe prowadzenie czynności kontrolnych: pierwszy etap – obejmuje czynności kontrolne prowadzone w siedzibie Biura, w oparciu o przekazaną przez instytut dokumentację do kontroli (preferowana forma elektroniczna) – zgodnie z ustawą o kontroli w administracji rządowej (art. 15 ust. 1). drugi etap – obejmuje czynności kontrolne prowadzone bezpośrednio w siedzibie instytutu.

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 5. Dokumenty z kontroli Zgodnie z ustawą o kontroli w administracji rządowej (art. 36), z przeprowadzonych czynności kontrolnych jest sporządzany Projekt wystąpienia pokontrolnego. Projekt wystąpienia pokontrolnego zawiera ocenę działalności instytutu w badanym zakresie, w tym stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia. Projekt wystąpienia pokontrolnego jest przekazywany do dyrektora instytutu.

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 5. Dokumenty z kontroli Dyrektor instytutu ma prawo do zgłoszenia, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania Projektu wystąpienia pokontrolnego, umotywowanych pisemnych zastrzeżeń do Projektu wystąpienia pokontrolnego (art. 40 ustawy o kontroli w administracji rządowej). Zastrzeżenia do Projektu wystąpienia pokontrolnego rozpatruje Dyrektor BK (art. 42 ust. 1 ww. ustawy). Dyrektor BK po rozpatrzeniu zastrzeżeń, sporządza stanowisko wobec wniesionych zastrzeżeń, wraz z uzasadnieniem (art. 45 ust. 1 ww. ustawy). Po rozpatrzeniu zastrzeżeń jest sporządzany dokument końcowy kontroli, tj. Wystąpienie pokontrolne, uzupełniony o zalecenia pokontrolne.

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 5. Dokumenty z kontroli Wystąpienie pokontrolne jest przekazywane do dyrektora instytutu przez Ministra Rozwoju i Finansów lub osobę upoważnioną. Od Wystąpienia pokontrolnego nie przysługują środki odwoławcze (art. 48 ustawy o kontroli w administracji rządowej).

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 6. Ocena końcowa Ocena końcowa wyników przeprowadzonej kontroli jest zawarta w Projekcie wystąpienia pokontrolnego i w Wystąpieniu pokontrolnym. Ocena działalności instytutu badawczego jest dokonywana według następującej skali ocen: ocena pozytywna, ocena pozytywna z uchybieniami, ocena pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości, ocena negatywna.

7. Realizacja zaleceń pokontrolnych Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 7. Realizacja zaleceń pokontrolnych Dyrektor instytutu, w wyznaczonym terminie, informuje Ministra Rozwoju i Finansów o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, wykorzystaniu wniosków lub przyczynach ich niewykorzystania albo o innym sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości (art. 49 ustawy o kontroli w administracji rządowej).

8. Przykłady nieprawidłowości / uchybień Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8. Przykłady nieprawidłowości / uchybień Zgodnie z obowiązującymi w administracji rządowej Standardami kontroli: nieprawidłowość – to działanie lub zaniechanie, które z punktu widzenia kryteriów kontroli jest nielegalne, niegospodarne, niecelowe lub nierzetelne, uchybienie – to odstępstwo od stanu pożądanego o charakterze wyłącznie formalnym, nie powodujące następstw dla kontrolowanej działalności, zarówno w aspekcie finansowym, jak i wykonania zadań.

8. Przykłady nieprawidłowości / uchybień Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8. Przykłady nieprawidłowości / uchybień Zgodnie z obowiązującymi w administracji rządowej Standardami kontroli: nieprawidłowość – to działanie lub zaniechanie, które z punktu widzenia kryteriów kontroli jest nielegalne, niegospodarne, niecelowe lub nierzetelne, uchybienie – to odstępstwo od stanu pożądanego o charakterze wyłącznie formalnym, nie powodujące następstw dla kontrolowanej działalności, zarówno w aspekcie finansowym, jak i wykonania zadań.

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.1. Przykłady nieprawidłowości najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieuchwalenie przez radę naukową danej kadencji regulaminu rady, niedokonanie wyboru komisji dyscyplinarnej i/lub niepowołanie rzecznika dyscyplinarnego, niepodpisanie z pracownikami naukowymi umów o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec instytutu, nieokreślenie w regulaminie pracy wszystkich aspektów wymienionych w art. 1041 § 1 Kodeksu pracy,

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.1. Przykłady nieprawidłowości najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieuchwalenie przez radę naukową danej kadencji regulaminu rady, niedokonanie wyboru komisji dyscyplinarnej i/lub niepowołanie rzecznika dyscyplinarnego, niepodpisanie z pracownikami naukowymi umów o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec instytutu, nieokreślenie w regulaminie pracy wszystkich aspektów wymienionych w art. 1041 § 1 Kodeksu pracy,

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.1. Przykłady nieprawidłowości najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieuchwalenie przez radę naukową danej kadencji regulaminu rady, niedokonanie wyboru komisji dyscyplinarnej i/lub niepowołanie rzecznika dyscyplinarnego, niepodpisanie z pracownikami naukowymi umów o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec instytutu, nieokreślenie w regulaminie pracy wszystkich aspektów wymienionych w art. 1041 § 1 Kodeksu pracy,

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.1. Przykłady nieprawidłowości najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieuchwalenie przez radę naukową danej kadencji regulaminu rady, niedokonanie wyboru komisji dyscyplinarnej i/lub niepowołanie rzecznika dyscyplinarnego, niepodpisanie z pracownikami naukowymi umów o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec instytutu, nieokreślenie w regulaminie pracy wszystkich aspektów wymienionych w art. 1041 § 1 Kodeksu pracy,

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.1. Przykłady nieprawidłowości najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieokreślenie w regulaminie zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych wszystkich aspektów wymienionych w art. 24 ust. 1a ustawy o instytutach badawczych, nieusunięcie w zaleconych terminach usterek stwierdzonych podczas okresowych kontroli stanu technicznego użytkowanych obiektów;

Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.1. Przykłady nieprawidłowości najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieokreślenie w regulaminie zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych wszystkich aspektów wymienionych w art. 24 ust. 1a ustawy o instytutach badawczych, nieusunięcie w zaleconych terminach usterek stwierdzonych podczas okresowych kontroli stanu technicznego użytkowanych obiektów;

8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: niedostosowanie regulacji wewnętrznych do aktualnie obowiązujących w instytucie przepisów wewnętrznych i/lub przepisów powszechnie obowiązującego prawa, nieodnotowanie na wytworzonych dokumentach dat, podpisów i/lub potwierdzeń akceptacji, zgodnie z wymaganym wzorem, nieterminowe przekazanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych sprawozdania o udzielonych w danym roku zamówieniach publicznych,

8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: niedostosowanie regulacji wewnętrznych do aktualnie obowiązujących w instytucie przepisów wewnętrznych i/lub przepisów powszechnie obowiązującego prawa, nieodnotowanie na wytworzonych dokumentach dat, podpisów i/lub potwierdzeń akceptacji, zgodnie z wymaganym wzorem, nieterminowe przekazanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych sprawozdania o udzielonych w danym roku zamówieniach publicznych,

8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: niedostosowanie regulacji wewnętrznych do aktualnie obowiązujących w instytucie przepisów wewnętrznych i/lub przepisów powszechnie obowiązującego prawa, nieodnotowanie na wytworzonych dokumentach dat, podpisów i/lub potwierdzeń akceptacji, zgodnie z wymaganym wzorem, nieterminowe przekazanie do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych sprawozdania o udzielonych w danym roku zamówieniach publicznych,

8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieterminowe przekazanie do Ministerstwa Gospodarki/ Rozwoju informacji o wykonaniu planu finansowego za dany rok, nieprawidłowe zapisy w umowach o zakazie konkurencji (o których mowa w art. 28 ust 3 i 47 ust. 5 i 7 ustawy o instytutach badawczych).

8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. 8.2. Przykłady uchybień najczęściej stwierdzanych podczas kontroli: nieterminowe przekazanie do Ministerstwa Gospodarki/ Rozwoju informacji o wykonaniu planu finansowego za dany rok, nieprawidłowe zapisy w umowach o zakazie konkurencji (o których mowa w art. 28 ust 3 i 47 ust. 5 i 7 ustawy o instytutach badawczych).

Obszary wymagające przeglądu Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. Obszary wymagające przeglądu aktualność dokumentów, w których określono zakres obowiązków dla danego pracownika, poprawność regulacji wewnętrznych w zakresie przeprowadzania okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych.

Obszary wymagające przeglądu Prezentacja - Kontrola w instytutach badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów. Obszary wymagające przeglądu aktualność dokumentów, w których określono zakres obowiązków dla danego pracownika, poprawność regulacji wewnętrznych w zakresie przeprowadzania okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych.

Dziękuję za uwagę Robert Fedorczyk Biuro Kontroli Ministerstwa Rozwoju