Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Advertisements

Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
Instytut Pedagogiki Institute of Pedagogy Wydział Pedagogiczny AJD Faculty of Pedagogy JDU Zakład Pracy Socjalnej Department of Social Work.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
KATEDRA NAUK POLITYCZNYCH Jubileusz 40 lat istnienia
STUDIA WSCHODNIE.
MIĘDZYNARODOWE STOSUNKI POLITYCZNE
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Praktyki zagraniczne IAESTE
Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
6 Program Ramowy System Stypendiów Marii Curie Małgorzata Zysińska LPK ds. 5PR UE.
Fundusze strukturalne dla uczelni wyższych w latach 2007 – 2013 Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Warszawa, 8 maja 2007.
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Prowadzenie dokumentacji
Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku KRAKÓW
Inclusive education support in Poland.
Nauka dla Biznesu – wsparcie innowacji w sektorze rolno-spożywczym Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Warszawa, 27 lutego 2007 dr inż. Ewa Bieńkowska-Mochtak.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Mój program dla STO STRATEGICZNE KIERUNKI DZIAŁAŃ NA LATA dr Anna Okońska-Walkowicz Prezes SKT nr 64 STO Kandydat na Prezesa Zarządu Głównego.
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
The Middle European Organization of Private Schools
Pp. Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. MARII ZIENTARY- MALEWSKIEJ W BARCIKOWIE PROJEKT SZKOLNY – COMENIUS 1 PROJEKT SZKOLNY – COMENIUS 1 SCHOOL PARTNERSHIP EUROPEAN PROJECTS.
opracował Mateusz Jabłoński
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Gry, które pamiętam. SOMALIA Soomaaliya, ciyaaraha aan xusuusto
Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2011r. NAUKA POPRZEZ ZABAWĘ. Zabawy.
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Czym jest UNESCO ?.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Animacja kultury.
Part-financed by the European Union (European Regional Development Fund) KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT DISKE Elbląski Park Technologiczny, 20 marca.
Collegium Copernicanum cel spotkania: dyskusja nad powołaniem międzywydziałowego koła naukowego Wprowadzenie do dyskusji Stanisław Czachorowski Propozycja.
Instytut Spraw Publicznych
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Uniwersytet im. Alfreda Nobla
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Prezentacja Studenckiego Koła Matematyków AGH
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Studenckie Koło Naukowe AGH
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Projekt Comenius Regio
Project Comenius Regio Sentimental tourism in regional and civil education.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
III Forum Gospodarcze Województwo Kujawsko-Pomorskie.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Program Międzynarodowego Seminarium z udziałem nauczycieli akademickich Federacji Rosyjskiej dotyczącego wymiany doświadczeń w zakresie tworzenia i realizacji.
Prodziekan Wydziału Socjologii AH; Pełnione funkcje: W latach 1973 – 1988 Instytut Socjologii U.W. Zakład Socjologii Pracy i Organizacji. Lata 1988 – 89.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
INSTYTUT STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
ROK 2017/2018 Informacje: KONKURS STYPENDIALNY ROK 2017/2018 Informacje:
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
47 LAT HISTORII UCZELNI. 47 LAT HISTORII UCZELNI.
AUTOPREZENTACJA prof. nadzwyczajny, dr hab. Anetta Zielińska.
BEZPIECZNE PRAKTYKI I ŚRODOWISKO 2019.
Zapis prezentacji:

Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka prof. dr hab. Adam Frączek dr Urszula Markowska - Manista Zebranie Instytutu Psychologii 22 marca 2017 roku Prezentacja historii i aktywności Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka  Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka  

Podstawowe informacje o UNESCO 2 UNESCO, Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), organizacja założona w Londynie w 1945 przez 44 państwa (także Polskę). Działa na podstawie Konstytucji, która weszła w życie w 1946. Za główne cele UNESCO stawia sobie: utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa poprzez oddziaływanie na sferę wychowania, nauki i kultury poszczególnych członków, wymianę kulturalną i wzajemne poznanie różnych kultur. UNESCO: Instytucja; Katedry UNESCO na świecie; Katedry UNESCO w Polsce

Katedry UNESCO na świecie 3 UNESCO wspiera powoływanie Katedr UNESCO i współpracę między nimi w ramach Międzynarodowego Programu Sieci Katedr UNESCO (University Twinning and Networking - UNITWIN/UNESCO CHAIRS) . Celem powoływanych przez UNESCO Katedr jest wspomaganie rozwoju badań naukowych, rozwój kształcenia oraz rozwój współpracy między uczelniami wyższymi poprzez tworzenie sieci instytucji naukowych działających w priorytetowych dla UNESCO dziedzinach. Łącznie Katedr UNESCO na świecie jest 730 w 126 krajach (m.in. od Albanii do Zimbabwe). UNESCO: Instytucja; Katedry UNESCO na świecie; Katedry UNESCO w Polsce

Katedry UNESCO w Polsce 4 W Polsce działa obecnie 10 Katedr UNESCO. Są to m.in.: Katedra UNESCO Praw Człowieka i Pokoju, ustanowiona w 1993 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Katedra UNESCO Jakości Nauczania i Nauki ustanowiona w 1996 r. na Uniwersytecie Warmii i Mazur w Olsztynie. Katedra UNESCO ds. Kobiet, Społeczeństwa i Rozwoju, ustanowiona w 1996 r. przy Wydziale Filozofii i Socjologii UW. Zakład Dziedzictwa Kulturowego i Studiów Miejskich UNESCO, ustanowiony w 2008 na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. UNESCO: Instytucja; Katedry UNESCO na świecie; Katedry UNESCO w Polsce

Katedry UNESCO w Polsce 5 Centrum Międzynarodowej Promocji Technologii i Edukacji AGH – UNESCO, ustanowione w 2010 r. na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, prowadzące długoterminowe studia dla stypendystów UNESCO w obszarze nowoczesnych technologii. Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka, ustanowiona w 2004 r. w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1 listopada 2016 r. Katedra znajduje się w Instytucie Psychologii na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych APS. Kuratorem Katedry jest prof. dr hab. Adam Frączek. Katedra UNESCO ds. Edukacji o Holokauście, ustanowiona w 2014 roku w Instytucie Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. UNESCO: Instytucja; Katedry UNESCO na świecie; Katedry UNESCO w Polsce

Powołanie i historia Katedry 6 Katedra UNESCO na APS, powołana została, z inicjatywy prof. dr hab. Adama Frączka (ówczesnego Rektora APS), na mocy porozumienia zawartego 13 października 2004 r., pomiędzy UNESCO - Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury oraz Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. W pierwszym okresie Katedra nosiła nazwę Katedra UNESCO im. J. Korczaka Pedagogiki Społecznej. Ponieważ podstawową funkcją Katedry jest nie tyle eksponowanie wiedzy o Korczaku i jego pedagogicznym dorobku, co użycie tego prominentnego nazwiska jako symbolu (podobnie jak np. Erasmus, J.A. Komenský), Katedra zmieniła nazwę na Katedra UNESCO im. J. Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka. Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka … : Historia; Funkcje; Charakterystyka

Wydział Stosowanych Nauk Społecznych Historia Katedry 7 Rektor Katedra UNESCO Rektor Wydział Stosowanych Nauk Społecznych Instytut Psychologii Katedra UNESCO 2004-2016 Do 30 października 2016 Katedra podlegała bezpośrednio Rektorowi jako jednostka ogólnouczelniana. Od 2016 Od dnia 1 listopada 2016 roku jest w strukturze Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych w Instytucie Psychologii. Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka … : Historia; Funkcje; Charakterystyka

Funkcje i charakterystyka Katedry 8 Powołanie Katedry pozwoliło na: wprowadzenie Janusza Korczaka do panteonu prominentnych postaci odnotowywanych przez UNESCO; Przypomnienie Janusza Korczaka jako współtwórcy Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej (bezpośrednia współpraca z Marią Grzegorzewską i prowadzenie zajęć w okresie 1922-1939). Obecnie działalność Katedry zorientowana jest na współpracę międzynarodową, prowadzenie interdyscyplinarnych badań z zakresu zawartego w nazwie Katedry oraz współpracę z innymi Katedrami o podobnym profilu merytorycznym na świecie. Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka … : Historia; Funkcje; Charakterystyka

Wybrane bieżące projekty Katedry Dotychczasowa działalność koncentrowała się : cyklicznym organizowaniu szkół Letnich UNESCO - do tej pory zorganizowano 11 Letnich Szkół UNESCO. Projekt planowanej na wrzesień 2017 r. jest do wglądu. integrowaniu wiedzy i prowadzeniu badań w zakresie interdyscyplinarnych studiów nad rozwojem i dobrostanem dziecka. Do tej pory zorganizowano 11 Letnich Szkół UNESCO. Projekt planowanej na wrzesień 2017 r. jest do wglądu. Przykładowe realizacje badań Katedry UNESCO: „Polnisch – Deutsche wissenschaftliche Dialoge über Kinderrechte, Janusz Korczak und Migration /Polish- German academic dialogues about children’s rights, Janusz Korczak and migration” (project no 2016-17, duration: 20 May 2016 – 30 June 2017), with partners from: Internationale Akademie Berlin für innovative Pädagogik, Psychologie und Ökonomie (INA) & Free University Berlin, Germany. Project received funding of the Polish-German Foundation for Science/Deutsch-Polnische Wissenschaftsstiftung for the years 2016 and 2017. "Consultancy Services in the field of strategic foresight for children in the CEECIS region” UNICEF (project no LLTS – 42407605, duration: November 7, 2016 - 6 November 6, 2018).  Project for UNICEF, conducted by: ECORYS Poland in cooperation with the international research team (Poland, Holandia, United Kingdom, the countries of Central and Eastern Europe and the Commonwealth of Independent States (CIS) . Działalność i dokonania: Wybrane bieżące projekty; Wybrane zakończone projekty

Międzynarodowe Szkoły Letnie Katedry UNESCO Year 2006 „The Theory and Practice of Educating People with Intellectual Disabilities” (with the State Fund fMiędzynarodowe or the Rehabilitation of Disabled Persons (PFRON) and the Pedagogical Therapy Institute at the Academy of Special Education) 2008 "Korczak’s Ideas and Contemporary Children's and Youth’s Problems" 2009 “Students with Specific Learning Difficulties: Various Theoretical Perspectives and Practical Solutions” (with the Institute of Pedagogical Therapy) 2010 “The problems of rehabilitation of maladjusted adolescents” (with the Institute of Resocialization ASE) 2011 „On Individual Educational-therapeutic Programs in Teaching Students with Special Needs” 2012 “Children’s Rights: Current Approaches and Solutions in Light of Korczak’s Pedagogical Theories” (with the Polish National Commission for UNESCO, the International Janusz Korczak Association (IKA), and the Polish Janusz Korczak Association) 2013 "Psychological and Educational Support for Pupils/Students with Diverse Needs" 2014 “Problem Behaviors in Adolescence – Forms, Conditions, Prevention” (with the Polish National Commission for UNESCO, the CEEPUS Programme’s Bureau for Academic Recognition and International Exchange) 2015 “Re-adaptation and Reintegration as Problems of Refugee Children” (with the Polish National Commission for UNESCO, the CEEPUS Programme’s Bureau for Academic Recognition and International Exchange) BOOK: The Interdisciplinary Contexts of Reintegration …” 2016 "The contemporary problems of children and childhood in multicultural societies- theory, research, praxis", 15th -24th September 2016, Warsaw, Poland (with the Faculty of Education in Osijek – J.J. Strossmayer University, Osijek, Croatia; the Polish National Commission for UNESCO; the CEEPUS Programme’s Bureau for Academic Recognition and International Exchange) BOOK NO 2 (in preparation) Międzynarodowe Szkoły Letnie Katedry UNESCO

Wybrane zakończone projekty An International Conference of Special Education entitled PERSON: Interdisciplinary Contexts Of Early Intervention And Early Support Of a Child's Development (21-23 września 2016), organizator: Instytut Pedagogiki Specjalnej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej; partner: Katedra UNESCO International aspects of Janusz Korczak Pedagogy (17-18 maja 2016), z: Pädagogische Hochschule Ludwigsburg Institut für Erziehungswissenschaft, Niemcy Sparkpro Organization, Izrael Uchodźcy i migranci w Polsce – wyzwania społeczno-kulturowe, pedagogiczne, etyczne (17 marca 2016), z: Instytutem Filozofii i Socjologii, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Zespół badań nad Agresją Wspołpraca międzynarodowa z International Janusz Korczak Association (IKA) Działalność i dokonania: Wybrane bieżące projekty; Wybrane zakończone projekty

Wybrane zakończone projekty Uczelnia wyższa wobec problematyki edukacji rozwojowej. Teoretyczne i praktyczne perspektywy wdrażania edukacji rozwojowej w Akademii Pedagogiki Specjalnej – Wyzwania dla rozwoju Afryki w XXI wieku (2009), we współpracy z: Katedra Podstaw Pedagogiki APS Koło Naukowe Edukacji Międzykulturowej APS Fundacja Edukacji Międzykulturowej Elementy projektu: Jesienna Akademia Edukacji Globalnej - Afryka  (dla studentów) Edukacyjne projekty studenckie (w obszarze edukacji rozwojowej) dla lokalnej społeczności Naukowe wykłady eksperckie (dla ) Pomoce dydaktyczne (m.in. publikacje) Wystawa fotografii Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2009 r. Działalność i dokonania: Wybrane bieżące projekty; Wybrane zakończone projekty

Wybrane zakończone projekty Wizyta studyjna: goście z Danish Institute for Study Abroad (30 września 2015) Wykład Profesora Philip Zimbardo: My journey from creating evil to inspiring heroism (11 kwietnia 2014), z: Instytut Psychologii Stosowanej, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Seminarium: Education on the prevention of genocide as a form of human rights protection (15 kwietnia 2010), w ramach międzynarodowego projektu: “GREAT: Global Rights, Europeans Acting Together”, z: PRO HUMANUM – Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Więcej: http://www.aps.edu.pl/uczelnia/katedra-unesco/konferencje-seminaria-wydarzenia.aspx Działalność i dokonania: Wybrane bieżące projekty; Wybrane zakończone projekty

11-ta Międzynarodowa Letnia Szkoła 14 Dotyczy wymiany międzynarodowych doświadczeń związanych z naukowo- badawczymi i praktycznymi aspektami współczesnych problemów migracyjnych. Tematyka została skoncentrowana wokół trzech kluczowych zagadnień: teoretycznych przesłanek i wyzwań jakie dla badaczy i praktyków niesie współczesny kryzys migracyjny, badań odnoszących się do sytuacji i potrzeb dzieci i młodzieży uchodźczej i migrującej oraz problemów ich adaptacji i integracji w krajach przyjmujących i tranzytowych, praktyk związanych ze wsparciem dzieci i młodzieży migrującej i uchodźczej oraz ich najbliższego środowiska. Działalność i dokonania: Wybrane bieżące projekty; Wybrane zakończone projekty

Perspektywy aktywności Katedry 2017-2020 Ogólna problematyka pod nazwą: adaptacja psychospołeczna środowisk imigracyjnych (zwłaszcza dzieci i młodzieży) w oglądzie międzynarodowym. Konkretna tematyka badań (jest ustalana przez współpracowników Katedry). Kontynuacja realizacji Letnich Szkół UNESCO. Pozyskanie środków z UNESCO i współpraca w prowadzeniu długoterminowych (semestr do 3 lat) staży naukowych m.in. studia doktoranckie. Kontynuacja przygotowania kolejnych tomów serii wydawniczej (materiały oparte głównie o dorobek letnich szkół UNESCO i współpracę z uczestnikami tych szkół). Perspektywy działalności Katedry 2017-2020

Zespól Katedry Zespół Katedry Kurator: Profesor Adam Frączek adamfra35@gmail.com Zespół Katedry Wolontariuszka: mgr Paulina Chmiel-Antoniuk (studentka studiów doktoranckich) Sekretarz naukowa:  dr Urszula Markowska-Manista umarkowska@aps.edu.pl Sekretarz organizacyjna: mgr Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak aniedzwiedzka@aps.edu.pl dr Monika Dominiak-Kochanek dominiak@aps.edu.pl mgr Dominika Zakrzewska-Olędzka (studentka studiów doktoranckich) dzakrzewska@aps.edu.pl Zespół Katedry

Dziękujemy za uwagę http://www.aps.edu.pl/uczelnia/katedra-unesco.aspx Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka   Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka Dziękujemy za uwagę http://www.aps.edu.pl/uczelnia/katedra-unesco.aspx http://www.aps.edu.pl/unesco-chair.aspx unescochair@aps.edu.pl unescochair@aps.edu.pl

17 Celów Zrównoważonego Rozwoju

Publikacja Urszula Markowska-Manista (2016). The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration - an Intercultural Perspective. Warszawa: Wydawnictwo APS Jest to publikacja inaugurująca serię pt.: Development and Social Adaptation of Children and Youth. Zachęcamy do lektury niniejszej pozycji.