Aktywna polityka społeczna na rzecz integracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Advertisements

Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Rewitalizacja Społeczna Dolnego Miasta w Gdańsku.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
MOŻLIWOŚCI APLIKOWANIA JST O ŚRODKI Z EFS W RAMACH RPO WM Kozienice, 12 września 2016 r. Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Najem społeczny – jak współpracować z prywatnymi najemcami?
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
SZANSA Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w Specjalistycznych Placówkach Wsparcia Dziennego na przykładzie działalności ELEOS Prawosławnego Ośrodka Miłosierdzia.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 18 kwietnia 2018 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, czerwca 2018 r.
Placówki wsparcia dziennego są jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny w zakresie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci z rodzin przeżywających.
Termin realizacji projektu
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
plan spotkania Funkcje społeczne – Jakie? Gdzie? Kiedy?
Pomoc dla Seniorów świadczona w ramach krakowskiego systemu pomocy społecznej, w tym przez MOPS w Krakowie.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Aktywna polityka społeczna na rzecz integracji Zapobieganie wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży w ramach aktywnej polityki społecznej Przykład  Placówki Wsparcia Dziennego Do wykorzystania w ramach konkursów RPO w Zachodniopomorskim 2017

Agenda wystąpienia Konteksty problematyki dzieci i młodzieży Formalno-prawne aspekty działalności PWD Funkcje i modele działania PWD W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań – dobre praktyki Problemy i perspektywy dotyczące rozwoju PWD

Kontekst ostatniego ćwierćwiecza i polityki na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży Przez wiele lat brak polityki na rzecz rodziny i dzieci w PL Brak zagospodarowania młodzieży wchodzącej na rynek pracy skutek  2 mln emigrantów po 2004r. Brak oferty rozwoju pasji dla młodych w wielu gminach Brak wielofunkcyjnego modelu polskiej szkoły  wyprowadzenie zajęć pozalekcyjnych poza szkołę i do systemu płatnych korepetycji Brak zintegrowanego modelu usług dla młodych

Kontekst ostatniego ćwierćwiecza – kontekst kulturowy i cywilizacyjny Przemiany międzygeneracyjne (aktualnie pokolenie Z) Wszechobecny internet i media społecznościowe (płytkie relacje i większa samotność, brak kontroli ze strony rodziców) Dominacja wzorców konsumpcyjnych i indywidualizmu Wzrost polaryzacji społecznej i wzrost aspiracji (potrzeb) Pracoholizm rodziców gubi uważność na dzieciach

Deficyt wiedzy i badań nt. PWD w Polsce Raporty MRPiPS 3 i 5 nie zawierają danych nt. PWD Raport GUS z 2014 r. zawiera dane ale bardzo podstawowe Badanie GUS, UM i ROPS Kraków i Łódź zdają się prekursorskie Deficyt badań naukowych.

Placówki wsparcia dziennego – kontekst prawny Ustawa z 09.06.2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wprowadziła przepisy dotyczące PWD Wcześniej funkcjonowanie tzw. Świetlic środowiskowych regulowało Rozporządzenie MPiPS z 19.10.2007r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych Nowe przepisy wymusiły na podmiotach prowadzących dotychczasowe świetlice środowiskowe konieczność przystosowania tychże placówek do nowych przepisów Gminy powinny przygotować Programy Wspierania Rodziny Obowiązkiem więc samorządów jest nie tylko opracowanie tegoż programu, lecz także zaktualizowanie innych programów pomocowych z tejże sfery pożytku publicznego (program przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar w rodzinie, program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych).

Spójność i synergia w działaniach lokalnych na rzecz dzieci i rodziny Strategia Rozwoju Gminy/ Powiatu Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych, 3. Gminne programy: Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Wspierania Rodziny  Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi  inne programy Działania wspierania dzieci na różnym poziomie szczegółowości powinny być zawarte we wszystkich tych programach.

Regionalne, lokalne strategie i programy społeczne w Polsce Nadal wiele do zrobienia jeśli chodzi spójne treści wielu dokumentów planistycznych Wiele strategii pozostaje ciągle na papierze Niska jakość wielu strategii Brak wyobraźni strategicznej z obszaru PS w wielu gminach Temat dzieci i młodzieży często traktowany marginalnie

PWD mogą być prowadzone przez gminę lub powiat Samodzielnie w drodze utworzenia oddzielnej jednostki organizacyjnej lub poprzez powierzenie tego zadania innym podmiotom JST: MOPS, Biblioteka, Dom Kultury, szkoła itd. Zlecenie NGO’s lub instytucjom wyznaniowym Zlecenie innemu podmiotowi na podstawie zezwolenia władz JST.

Formy placówek wsparcia dziennego opiekuńcze specjalistyczne pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę mieszane (welfare mix) Placówki te wspierają rodzinę w sprawowaniu jej podstawowych funkcji. Współpracują z rodzicami lub opiekunami dziecka, a także placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi. Placówki wsparcia dziennego mogą być prowadzone w formie - opiekuńczej – zapewnia dziecku opiekę i wychowanie, pomoc w nauce, organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań. - specjalistycznej - organizuje zajęcia socjoterapeutyczne, terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne oraz logopedyczne, realizuje indywidualny program korekcyjny, program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, w szczególności terapię pedagogiczną, psychologiczną i socjoterapię. - pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę – prowadzi działania animacyjne i socjoterapeutyczne. Pobyt dziecka w takiej placówce jest bezpłatny i dobrowolny, chyba, ze do placówki skieruje sąd.

Placówki wsparcia dziennego (i całodobowego) a inne systemy wsparcia Dzienne wsparcie Pomoc społeczna System wsparcia rodziny Wychowanie i resocjalizacja Rynek pracy Zdrowie i PFRON Edukacja Świetlice, ogniska, placówki opiekuńcze i specjalistyczne Placówki opiekuńczo – wychowawcze Ochotnicze Hufce Pracy Wielofunkcyjny charakter szkoły Praca środowiskowa Młodzieżowe Ośrodki Szkolno-Wychowawcze Zakłady Poprawcze Domy Dziennego Pobytu Streetworking i misje osiedlowe

Zasady działalności PWD PWD współpracują z rodzicami lub opiekunami dziecka PWD współpracują ze szkołami Pobyt w placówce jest nieodpłatny i dobrowolny Na 1 wychowawcę w PWD w tym samym czasie może przebywać nie więcej niż 15 dzieci

Różne rodzaje PWD – komu mają one służyć? Konieczne jest zdiagnozowanie komu ma służyć konkretna PWD? Jakie potrzeby mają dzieci z naszej społeczności i w jaki sposób je zaspokajają? Jakie zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży obserwujemy? Jakie problemy występują w rodzinach żyjących w tej społeczności? Jakich interesariuszy mamy do pomocy?

Problemy dzieci i młodzieży ze środowisk trudnych Deficyty emocjonalne i miłości Problemy socjalne i materialne Patologia w rodzinie (alkoholizm, narkomania, przemoc) Brak swojego miejsca dla siebie Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych Dzieci żyjące z dnia na dzień – brak wzorców i systemu wartości

Marzenia dzieci a rzeczywistość szkolna i pozaszkolna…

Funkcje Placówek Wsparcia Dziennego Dominują wielu PWD jednak funkcje opiekuńczo – lekcyjne Warto być może byłoby powiązać PWD z rozwojem pasji i zainteresowań dzieci i młodzieży PWD powinno być miejscem wymyślonym przez samych uczestników Pomoc w nauce Zapewnienie opieki Zapewnienie posiłku Organizacja czasu wolnego Zajęcia socjoterapeutyczne Indywidualne programy korekcyjne Zajęcia sportowe i kulturalne

Świetlica połączona z warsztatami – Centrum dla Dzieci i Młodzieży w Kolonii (Niemcy)

Centrum Rozwoju Dzieci i Młodzieży w każdej gminie? Wszystkie usługi zintegrowane w 1 miejscu Metody animacyjne i środowiskowe Praca poprzez projekty Koordynacja działań Miejsce kreacji działań przez młodych  Centrum Młodzieży im. dr. Henryka Jordana w Krakowie

Model działania PWD Empowerment potencjałów dzieci i młodzieży Działania przez projekty Kreowanie rzeczywistości poprzez samodoświadczenie i pasję Wychowca jako mentor, autorytet a nie urzędnik Odejście od schematów hierarchicznych – szkolnych Włączenie dzieciaków na 200 % w projekty, wyjazdy, działania artystyczne Świetlica to miejsce dzieciaków nie wychowawców

Kluczowe czynniki sukcesu PWD Odpowiedni lider Zaangażowana kadra z motywacją Lokalizacja Dobra diagnoza dziecka przy rekrutacji Atrakcyjny program dla młodych Metody pracy Współpraca z rodzicami i innymi podmiotami Ewaluacja i superwizja

Dzieci w PWD na 1 tysiąc mieszkańców a wielkość placówki (Polska)

Problemy placówek wsparcia dziennego Dominacja funkcji opiekuńczych (PWD niestety czasami jako „przechowalnia”) Deficyt działań przez projekty, przez samodoświadczenie Nie zawsze kadra ma pasję i motywację do wyciągania młodych z trudnych sytuacji (wypalenie) Ograniczone zasoby i środki Brak przywództwa – lidera, działania od…do…. Brak lokalnego systemu wsparcia – rodzice, szkoła, ulica, osiedle

Placówka wsparcia dziennego często zastępuję rodziców, ale i szkołę Szkoła hierarchiczna nie radzi sobie z trudnymi uczniami Oferta pozalekcyjna szkół często ograniczona do minimum Szkoła ma realizować podstawę programową… i często nie rozwija pasji uczniów Szkoła jest tylko 1 z 12 przestrzeni rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży (prof. Mario Raich) Nadmiernie wystandaryzowana szkoła często tłumi kreatywność i innowacyjność uczniów

Orientowanie zawodowe Grywalizacja Design thinking Wykorzystanie metod indywidualizacji relacji i kreowania nowych pomysłów w PWD Mentoring Tutoring Life coaching Coaching kariery Orientowanie zawodowe Grywalizacja Design thinking

Zróżnicowanie oferty i projektów dla młodzieży Misje osiedlowe i uliczne Kluby Młodych Wyjazdy studyjne Obozy wakacyjne Asystent rodziny Metoda współrządzenia /Senatu Edukacja kreatywna

Bariery i perspektywy rozwoju PWD Deficyt świadomości niektórych decydentów i brak diagnozy potrzeb młodych Wysoka „zależność od szlaku” – rodzice i szkoła jako odpowiedzialni za rozwój dzieci i młodzieży Brak międzysektorowej współpracy i brak liderów społecznych Perspektywa finansowa RPO i konkursy na rzecz młodych i PWD w maju i czerwcu 2017 roku  WUP w Szczecinie