Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum - jak kształtować kluczowe czynniki własnego sukcesu w życiu dorosłym?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Organizacja i zarządzanie firmą
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
ZADANIA KOORDYNATORÓW
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Czym jest doradztwo zawodowe?
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Moja przedsiębiorczość
„Kompetencje zawodowe”
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
O korzeniach i skrzydłach…
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Umiejętność obserwacji.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Co to jest WOLONTARIAT?.
Recepta na karierę.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 2 Jak zaangażować innych i zachęcić ich do działania? Próbując przekonać innych do zaangażowania.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum - jak kształtować kluczowe czynniki własnego sukcesu w życiu dorosłym?

Współczesny rynek pracy Rynek pracy zmienia się bardzo szybko, podobnie jak i jego oczekiwania dotyczące młodych ludzi wchodzących w życie zawodowe

Współczesny rynek pracy W końcu XIX wieku i mniej więcej do lat 30-tych XX w. powstawały pierwsze duże przedsiębiorstwa, z których wiele istnieje do dziś i których produkty są znane i cieszą się dużym powodzeniem

WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY PIRAMIDA TAYLORA – I połowa XX wieku K S P KADRA KIEROWNICZA SPECJALIŚCI PRACOWNICY WYKONAWCY

WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY Świat nie stoi w miejscu. Rozwija się. Rozwija się także technika, technologia i zmienia się charakter pracy w przedsiębiorstwach. Czym się to przejawia? Coraz mniej potrzeba tradycyjnych robotników, a bardziej ludzi potrafiących obsługiwać skomplikowane urządzenia Potrzeba coraz więcej wiedzy i umiejętności Pracownicy kształtują konkretne umiejętności i posiadają specjalistyczne kompetencje Praca fizyczna zastępowana jest pracą maszyn

WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY STRUKTURA LIŚCIA – II połowa XX wieku MENEDŻEROWIE SAMODZIELNI SPECJALIŚCI PRACOWNICY WYKONAWCY

WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY STRUKTURA GRZYBA – przełom XX i XXI wieku LIDERZY SAMODZIELNI SPECJALIŚCI PRACOWNICY WYKONAWCY

CZYNNIKI WARUNKUJĄCE ZMIANY NA RYNKU PRACY w XXI WIEKU: WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY CZYNNIKI WARUNKUJĄCE ZMIANY NA RYNKU PRACY w XXI WIEKU: globalizacja gospodarki rozwój i upowszechnianie technologii teleinformatycznych wzrost znaczenia sektora usług wzrost poziomu wykształcenia i stałe podnoszenie kwalifikacji częste zmiany miejsca pracy wzrost samozatrudnienia (konieczność tworzenia sobie miejsca pracy)

Globalizacja - czym się przejawia? Coraz częściej będziesz musiał/ła podróżować po kraju lub po świecie, żeby znaleźć satysfakcjonującą Cię pracę. Pamiętaj, że dziś trudno znaleźć produkty wyprodukowane tylko w jednym kraju (np. samochód Toyota nie jest produkowany tylko w Japonii). Ludzie kupując określone produkty – wspierają w zasadzie transakcje o charakterze międzynarodowym.

Rozwój i upowszechnienie technologii informacyjnych Szybka komunikacja Nowoczesne oprogramowanie (software) Powszechny i szybki dostęp do informacji Sprawność wyszukiwania informacji w gąszczu informacyjnym Nowoczesny sprzęt

Dziś nie sprzedaje się produktów, ale możliwość zaspokojenia potrzeb. Wzrost znaczenia sektora usług Dziś nie sprzedaje się produktów, ale możliwość zaspokojenia potrzeb. Dla klienta liczy się produkt, obsługa, uprzejmość sprzedawców, gotowość do rozwiązania problemów, czas oczekiwania. Rywalizacja i konkurencja miedzy producentami jest olbrzymia. Aby zdobyć klienta trzeba zaoferować coś więcej poza zwykłym produktem - najczęściej są to dodatkowe usługi (serwis 24 h, opieka nad klientem, sprawnie realizowane reklamacje).

Wzrost znaczenia wykształcenia Dziś już nie wystarcza to, czego nauczysz się w szkole. Wiedza rozwija się szybko, równie szybko się starzeje. Stojąc w miejscu – cofasz się. Dlaczego? Bo świat wokół Ciebie rozwija się coraz szybciej. Wzrost znaczenia wykształcenia Trzeba nauczyć się tego jak się uczyć - jak selekcjonować wiedzę, organizować czas, zachować proporcje między uczeniem się i rozrywką. Człowiek uczy się całe życie - gimnazjum to początek drogi edukacyjnej, której końca raczej nie widać Wniosek: Ważna jest praca nad sobą, zdolność do mobilizowania się, ciekawość świata, gotowość do ciągłej zmiany i otwartość na innych .

Częste zmiany miejsca pracy Trzeba być gotowym do ciągłej zmiany szefów i warunków pracy (adaptacyjność) Trzeba mieć gotowość do zmiany miejsca zamieszkania Częste zmiany miejsca pracy Trzeba być zdolnym do współpracy w grupie z nowymi osobami

Wzrost samozatrudnienia Wizerunek przedsiębiorcy, jako osoby biorącej sprawy w swoje ręce Nie zawsze będzie możliwa praca na etat Wzrost samozatrudnienia Możliwość wsparcia ze strony państwa/środków unijnych Samozatrudnienie korzystne dla ludzi, którzy cenią wolność i niezależność od innych

Jak się zmienia współczesne środowisko pracy?

miejsca pracy są coraz mniej stabilne, Kiedyś: ludzie pracowali w stabilnych i bezpiecznych miejscach pracy niemal przez całe życie Obecnie: miejsca pracy są coraz mniej stabilne, firmy narażone są na coraz większą konkurencję, kryzysy światowe i zmiany, które prowadzą do zwolnień

Cechy idealnego kandydata do pracy Wykształcenie kierunkowe Wiedza specjalistyczna Znajomość języków obcych (co najmniej jednego) Umiejętność obsługi programów komputerowych Doświadczenie zdobyte w trakcie nauki (np. poprzez wolontariat)

Umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe przydatne na rynku pracy Komunikatywność Systematyczność Kreatywność Samodzielność Zaradność Uczciwość Otwartość na nowe doświadczenia Umiejętność analitycznego myślenia Chęć uczenia się Dyspozycyjność Entuzjazm Umiejętność pracy w grupie Stabilność emocjonalna Umiejętność radzenia sobie ze stresem Optymizm

Komunikatywność Umiem słuchać innych Potrafię wyrażać swoje myśli Potrafię dyskutować Zdaję sobie sprawę, że inni mogą mieć inne punkty widzenia

Systematyczność Staram się nie mieć zaległości Nie zostawiam wszystkiego na ostatnią chwilę Jeśli coś zaczynam – staram się skończyć Staram się planować i działać według planu, żeby nie działać chaotycznie

Kreatywność Staram się być elastyczny/a Nie opieram się na schematach Staram się szukać nowych rozwiązań nawet, jeśli mam do czynienia ze starym problemem Staram się realnie oceniać własne pomysły Kreatywność Nie boję się krytyki, traktuję ją jako coś, co ma polepszyć moje działanie Nie boję się nowości

Samodzielność i zaradność Potrafię organizować swój czas Jestem odpowiedzialny/a Nie opieram się tylko na tym, co usłyszę od innych Samodzielność i zaradność Nie wpadam w panikę, gdy nie ma mi kto pomóc Staram się samodzielnie rozwiązywać problemy, ale potrafię także szukać pomocy u innych członków grupy Nie opieram się tylko na tym, co otrzymam od innych Biorę pod uwagę zdanie innych, potrafię też samodzielnie myśleć i wyciągać wnioski

Umiejętność analitycznego myślenia Potrafię „rozebrać problem na czynniki pierwsze” Umiejętność analitycznego myślenia Staram się być dociekliwy/a, rozwiązania problemów są często najmniej spodziewane Nie generalizuję Nie wyciągam Staram się poznać genezę problemu

Chęć uczenia się Wiem, że to kim będę w przyszłości w dużej mierze zależy ode mnie Rozrywka jest ważna, ale na niej nie zbuduję swojej przyszłości Jestem otwarty/a na wiedzę Jestem świadomy/a tego, że wiedza rozwija się zbyt szybko, by pozwolić sobie na lenistwo Potrafię wyznaczać sobie cele i motywować siebie do ich osiągnięcia

Jestem gotowy/a do zmiany miejsca pracy, zamieszkania Potrafię zrozumieć potrzeby grupy i poświęcić jej wolny czas Bycie dyspozycyjnym Jestem gotowy/a na to, by niektóre zadania wykonać poza czasem mojej pracy

Entuzjazm Potrafię cieszyć się nawet z małych osiągnięć Muszę pamiętać, że nie zawsze mój entuzjazm spotka się z zainteresowaniem i aprobatą, ale czy to oznacza, że mam nie próbować? Wszystko co robię staram się robić z pasją i zaangażowaniem Dzielę się pomysłami i zachęcam do ich wspólnej realizacji

Otwartość na nowe doświadczenia Lubię poznawać nowych ludzi, miejsca, sytuacje Rozważam różne punkty widzenia Nie załamuję się pierwszymi niepowodzeniami Nie boję się nowości Nowości traktuję jako szanse, a nie zagrożenia Otwartość na nowe doświadczenia

Umiejętność pracy w grupie Zdaję sobie sprawę, że powodzenie grupy to nie tylko prosta suma wkładu poszczególnych osób. Jestem gotowy/a na pełnienie rozmaitych ról w grupie. Jestem gotowy/a na współpracę z ludźmi różnych kultur. Umiejętność pracy w grupie Jeżeli wyrażam krytykę – robię to konstruktywnie. Dotykam problemu a nie osoby. Nawet jeśli jestem indywidualistą staram się współpracować z członkami grupy i dać z siebie to, co najlepsze.

Stabilność emocjonalna Nie zmieniam zdania w zależności od tego „jak zawieje wiatr” Stabilność emocjonalna Reaguję odpowiednio do sytuacji Nawet jeśli napotykam przeszkody – staram się pokonywać je i nie załamywać się Staram się panować nad emocjami

Umiejętność radzenie sobie ze stresem Zdaję sobie sprawę, że ludzie często narażeni są na stres W wielu sytuacjach będę zdany/a wyłącznie na siebie Umiejętność radzenie sobie ze stresem Zbyt duży stres powoduje osłabienie odporności organizmu – dlatego warto poznać choćby najprostsze techniki relaksacyjne Wiem, że często będę pracować pod presją czasu i innych ludzi

Rynek pracy a kompetencje kluczowe Obecnie coraz częściej mówi się o kluczowych kompetencjach, które pracownicy powinni w sobie kształtować i których kształtowanie powinno być wspierane już na etapie nauki w szkole.

Kompetencje kluczowe według Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej Połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednio do sytuacji, w jakiej się znajdujesz Kompetencje kluczowe to te, których każdy z nas potrzebuje do samorealizacji, rozwoju osobistego i poczucia bycia obywatelem

Kompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Porozumienie w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i naukowo techniczne Kompetencje informatyczne Umiejętność uczenia się Kompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturowa

Czym jest przedsiębiorczość i inicjatywność? To zarówno cechy charakteru, jak i rodzaje działań Zdolność do tego, żeby własne pomysły wcielać w życie Bycie kreatywnym/ą, nieschematycznym/a, innowacyjnym/ą i gotowym/ą do wyrażania własnych pomysłów Posiadanie zdolności do planowania, wyznaczania celów i ich osiągania

Jesteś osobą przedsiębiorczą jeśli: Jesteś świadomy/a swoim mocnych i słabych stron Potrafisz dokonać realnej i obiektywnej oceny ryzyka podjętych działań Umiesz pracować sam/a i w zespole Jesteś osobą przedsiębiorczą jeśli: Potrafisz skutecznie negocjować Myślisz projektowo, potrafisz planować i organizować pracę zespołu, motywować innych do działania, analizować, zarządzać czasem i zasobami ludzkimi