Konferencja prasowa Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Książki naszych marzeń
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wdrożenie rządowej reformy systemu oświaty na terenie Miasta Szczecin – mapa drogowa Szczecin, 14 listopada 2016 r.
Spotkanie z pracownikami puckich szkół
Wdrażanie restrukturyzacji poznańskiej oświaty w oparciu o nowe przepisy oświatowe Poznań 14 lutego 2017r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Podsumowanie roku szkolnego 2016/2017 Jak planować wdrażanie reformy od czerwca? LESZEK ZALEŚNY.
Wdrażanie reformy edukacji
Szkoła Podstawowa Nr 12 - zmiany w systemie oświaty

Doradztwo zawodowe w szkołach
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 2017 r.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
SIEĆ SZKÓŁ W GMINIE NOWE OD 1 WRZEŚNIA 2017 ROKU
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Struktura samorządowych szkół ogólnodostępnych
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Szkolenie związkowe: 1. Prawa i obowiązki związku zawodowego związane z arkuszem organizacyjnym szkoły. 2.Wybory związkowe: procedury, dokumenty, terminy.

REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2018/2019
Sześciolatek idzie do szkoły
Przykładowy model podziału środków
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Książki naszych marzeń
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Konferencja prasowa Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty „Dobra Szkoła, Start” Kuratorium Oświaty. Szczecin, 25 sierpnia 2017 r.

PROGRAM KONFERENCJI 1. Gotowość szkół do reformy edukacji 2 PROGRAM KONFERENCJI 1. Gotowość szkół do reformy edukacji 2. Zapewnienie finansowania dla samorządów 3. Miejsca pracy dla nauczycieli 4. Podręczniki szkolne 5. Środki przeznaczone na wdrażanie reformy oświaty 6. Przygotowanie nauczycieli do realizacji nowej podstawy programowej 7. Współpraca z organami prowadzącymi w zakresie wdrażania reformy oświaty i zatrudniania nauczycieli

Reforma systemu oświaty jest przeliczona, przedyskutowana i zaplanowana.

1. Gotowość szkół do reformy edukacji

9 stycznia 2017 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawy reformujące system szkolny w Polsce: - ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Przepisy wprowadzające - Prawo oświatowe.

Zespół ds. wdrażania reformy oświaty w MEN Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN Zespoły w Kuratoriach Oświaty Przewodnicząca Zespołu Ewa Staniszewska zastępca dyrektora Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym Piotr Gajewski dyrektor Departamentu Informacji i Promocji Katarzyna Koszewska dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego Jadwiga Parada dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Grzegorz Pochopień z-ca dyrektora Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej Roksana Tołwińska Ekspert w Departamencie Współpracy z Samorządem Terytorialnym Beata Pawłowska Naczelnik Wydziału Organizacji Oświaty Samorządowej Katarzyna Szłyk z-ca dyrektora Departamentu Prawnego

Zachodniopomorski Kurator Oświaty Magdalena Zarębska - Kulesza Koordynator ds. wdrażania reformy Zachodniopomorski Wicekurator Oświaty – Jerzy Sołtysiak Koordynator ds. wdrażania podstawy programowej St. wizytator Małgorzata Makowska Koordynator ds. wdrażania edukacji / kontakt medialny St. wizytator Katarzyna Parszewska

Do 31 marca 2017 r. jst podjęły uchwały w sprawie: projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, uchwały docelowe w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego były opiniowane równolegle i niezależnie od siebie przez kuratora oświaty i związki zawodowe zrzeszające nauczycieli i pracowników szkół.

Zaopiniowano 132 uchwały, z czego: 89 pozytywnie (67,4% zaopiniowanych uchwał), 43 warunkowo (32,5% zaopiniowanych uchwał), NIE wydano żadnej opinii negatywnej.

41 gmin uwzględniło w uchwałach ostateczne warunki wynikające z opinii Kuratora. 2 gminy nie zgodziły się z warunkami postawionymi w opinii Kuratora: Gmina Przelewice złożyła zażalenie do MEN na opinię warunkową Kuratora - w rozstrzygnięciu MEN decyzja kuratora została podtrzymana; Burmistrz Gminy Pełczyce złożył skargę do Sądu Administracyjnego – sprawa w toku (skarga dot. konieczności uwzględnienia w sieci planowanej przez organ prowadzący do likwidacji Szkoły Podstawowej w Chrapowie – ZKO wydał negatywną opinię ws. likwidacji).

3 gminy (2%: Recz, Nowe Warpno, Suchań) – na 135 gmin i powiatów w województwie (miasta grodzkie liczone są podwójnie, ponieważ przygotowują po dwie uchwały: ws. szkół podstawowych i gimnazjów oraz w s. szkół ponadpodstawowych i specjalnych) – nie podjęły powyższych uchwał zgodnie z art. 211 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U z 2017 r. poz. 60), ponieważ na ich terenie wejdą zmiany jedynie z mocy ustawy. Wszystkie 3 podały do publicznej wiadomości informacje na temat organizacji sieci szkół od 1.09.2017 (zgodnie z art. 211 ust.2. przepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe; Dz.U. 2016 poz. 60).

2 gminy, mimo uzyskania opinii Kuratora nie mają uchwały ostatecznej i wejdą tam zmiany wyłącznie z mocy prawa: gmina Ińsko nie podjęła uchwały ostatecznej, ponieważ nie zdążyła w terminie zorganizować sesji (do 31.03.2017), Powiat Myśliborski podjął uchwałę po terminie, co spowodowało unieważnienie jej w całości przez wojewodę.

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e, f i h ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.

Od 1 września 2017 r. z nowej podstawy programowej będą uczyli się uczniowie klas I,IV,VII szkoły podstawowej. Podstawa będzie obowiązywała w: • przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, • szkołach podstawowych ‒ dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, • branżowej szkole I stopnia, • szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, • w pierwszych semestrach szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach tej szkoły.

30 listopada 2016 r. – 10 grudnia 2016 r. prekonsultacje Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego 30 listopada 2016 r. – 10 grudnia 2016 r. prekonsultacje (Również projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla wszystkich typów szkół) 30 grudnia 2016 r. – 10 stycznia 2017 r. konsultacje W ramach prekonsultacji i konsultacji wpłynęło prawie 900 uwag i opinii.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 marca 2017 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli

Rozporządzenie określa terminy opracowania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola. Terminy: do 21 kwietnia danego roku – opracowanie arkusza organizacyjnego przez dyrektora szkoły lub przedszkola. Przed przekazaniem do organu prowadzącego arkusz powinien być zaopiniowany przez radę pedagogiczną oraz zakładowe organizacje związkowe (o których mowa w ustawie – Prawo oświatowe), do 19 kwietnia danego roku – wydawanie opinii zakładowych organizacji związkowych, do 29 maja danego roku – zatwierdzenie przez organ prowadzący szkołę lub przedszkole arkusza organizacji, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub przedszkolem, do 20 maja danego roku – wydanie opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Opiniowanie arkuszy organizacyjnych publicznych szkół / placówek w okresie kwiecień / maj 2017

USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

Art. 31. [Zadania kuratora oświaty] 1 Art. 31. [Zadania kuratora oświaty] 1. Kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa, a w szczególności: 10b) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy;

USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

Art. 51. [Zadania kuratora oświaty] 1 Art. 51. [Zadania kuratora oświaty] 1. Kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa, a w szczególności: 12) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy;

Do 20 maja br. wydane zostały opinie wobec arkuszy organizacyjnych 1206 szkół/placówek, z których 758 było zgodnych z przepisami prawa, a 448 niezgodnych z przepisami prawa. Z wyjątkiem trzech samorządów powiatowych wszystkie organy prowadzące województwa zachodniopomorskiego zatwierdziły arkusze organizacyjne po uwzględnieniu uwag wskazanych w pismach przez Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty. Wobec tych uchybień wydane zostały trzy decyzje administracyjne, od dwóch z nich organy prowadzące odwołały się do MEN.

Opiniowanie arkuszy organizacyjnych i kierowane do dyrektorów pisma przyczyniło się do zwiększenia liczby ofert pracy dla nauczycieli, które dyrektorzy byli zobowiązani do zamieszczania w bazie KO od 1 kwietnia 2017r. Termin zgłaszania ofert do bazy - do 31 sierpnia 2023 r.

W okresie wakacyjnym w szkołach będzie trwał tzw. ruch służbowy W okresie wakacyjnym w szkołach będzie trwał tzw. ruch służbowy. W miesiącu sierpniu będą aktualizowane arkusze organizacyjne szkół i stan kadrowy w szkołach będzie wyglądał jeszcze inaczej. Od 1 września 2019 roku do szkół ponadpodstawowych przyjdzie podwójny rocznik co zwiększy zapotrzebowanie na dodatkowe etaty dla nauczycieli. Nauczyciele będą mogli skorzystać z różnego rodzaju ofert osłonowych przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i samorządy.

PIERWSZEŃSTWO W ZATRUDNIENIU W okresie do dnia 31 sierpnia 2020 r. pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli w szkołach prowadzonych przez jst przysługuje nauczycielom: - przeniesionym w stan nieczynny, - którzy otrzymali informację o przeniesieniu w stan nieczynny z początkiem kolejnego roku szkolnego, - którzy złożyli wniosek o przeniesienie w stan nieczynny w trybie art. 20 ust. 5c Karty Nauczyciela, - z którymi rozwiązano stosunek pracy w związku z wygaszaniem gimnazjum, z dniem wypowiedzenia im stosunku pracy.

2. Zapewnienie finansowania dla samorządów

Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 (41 Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 (41.909 mln zł) jest wyższa od kwoty tej części subwencji ogólnej na rok 2016 (41.497 mln zł) o 412,5 mln zł. Pieniądze te pokryły waloryzację wynagrodzeń nauczycieli.

Podział na rok 2017 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej 41 Podział na rok 2017 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej 41.909,536 tys zł (pomniejszonej o 0,4% rezerwy) wynosi 41.741.897 tys zł i w podziale na poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego kształtuje się następująco: gminy - 26.960.414 tys zł, powiaty - 14.177.794 tys zł, samorządy województw - 603.689 tys zł.

Dla województwa zachodniopomorskiego kwota subwencji oświatowej na 2017 rok została ustalona w wysokości 1.754.998 tys. zł i została rozdzielona na poszczególne jst następująco: gminy - 1.074.072 tys. zł, powiaty - 662.621 tys. zł, samorząd województwa - 18.305 tys. zł.

Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej (dzielona algorytmem) przypadająca w 2017r. na ucznia przeliczeniowego w skali ogólnokrajowej (finansowy standard A) wyliczona została jednolicie dla wszystkich jst i wynosi 5.292,7779 zł w stosunku rocznym.

Objęcie subwencją dzieci w wieku 6 lat i powyżej, korzystających z wychowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.

Wysokość subwencji zależna jest od położenia placówki, a także rodzaju placówki wychowania przedszkolnego. Kwota subwencji w 2017 roku dla dzieci sześcioletnich i powyżej: - w przedszkolach (P-37 – 0,75) wynosi ok. 3.970 zł, - w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego (P-38 – 0,66) wynosi ok. 3.493 zł, - na obszarach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców (P-39 – 0,11) zostanie dodatkowo zwiększona średnio ok. 582 zł.

Subwencją zostały również objęte dzieci w wieku 6 lat i powyżej odbywające roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem, oddziale przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego na poziomie kwoty dotacji przedszkolnej przewidzianej na 2017 rok w wysokości 1.338 zł na dziecko.

3. Miejsca pracy dla nauczycieli

Przy wprowadzaniu obowiązku szkolnego dla dziecka 7 - letniego również obawiano się zwolnień nauczycieli. Tymczasem, według danych SIO z 30.09.2016 r. liczba etatów nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela wzrosła o 850 etatów w stosunku do roku ubiegłego. Źródło: materiały MEN

Proponowane przez MEN zmiany przyczynią się do zwiększenia liczby etatów nauczycieli. Liczba oddziałów klas VII i VIII będzie większa, niż liczba oddziałów klas I i II gimnazjum. W roku 2017/2018 przewidujemy, że będzie to 1,8 tys. oddziałów więcej, a w roku 2018/2019 – 1,9 tys. oddziałów więcej. Jest to prosta konsekwencja faktu, że oddziały w szkołach podstawowych są mniej liczne niż oddziały gimnazjum, a liczba dzieci w systemie edukacji pozostanie bez zmian.

W wyniku zwiększenia liczby oddziałów wzrośnie zapotrzebowanie na etaty nauczycieli. W roku szkolnym 2017/2018 przybędzie 3 tys. etatów, a w roku szkolnym 2018/2019 będzie dodatkowo 3,2 tys. etatów.

Łącznie w ciągu dwóch lat liczba etatów nauczycieli wzrośnie o 6,2 tys Łącznie w ciągu dwóch lat liczba etatów nauczycieli wzrośnie o 6,2 tys. w stosunku do roku szkolnego 2016/2017.

Dodatkowo należy także uwzględnić zmiany w ramowych planach nauczania w szkołach podstawowych. W roku szkolnym 2017/2018 nastąpi zwiększenie ramowych planów nauczania o 1 godzinę tygodniowo, a w roku szkolnym 2018/2019 zwiększenie aż o 4 godziny tygodniowo ( w stosunku do odpowiednich klas szkoły podstawowej i gimnazjum w starym systemie ). Efekt ten oznacza zwiększenie zapotrzebowania w roku szkolnym 2017/2018 na ok. 1,1 tys. etatów nauczycieli, a w roku szkolnym 2018/2019 na ok. 4,4 tys. etatów nauczycieli w stosunku do stanu jaki nastąpiłby gdyby nie zmieniano ramowych planów nauczania.

Udostępnianie na stronie internetowej informacji o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli W okresie do dnia 31 sierpnia 2023 r. dyrektor szkoły prowadzonej przez jst informuje kuratora oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli. Informacje kurator oświaty udostępnia na stronie podmiotowej kuratorium oświaty. Termin: 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy - do 31 sierpnia 2023 r. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe art. 224 ust. 1-2

Oferty pracy dla nauczycieli (stan na 25. 08. 2017r Oferty pracy dla nauczycieli (stan na 25.08.2017r.) Województwo zachodniopomorskie Liczba wszystkich ofert: 4239 Liczba ofert opublikowanych (aktywnych): 486 Liczba ofert zarchiwizowanych (dla których minął termin składania dokumentów): 3753 godzin 9 i mniej: 256 godzin od 10 do 17: 79 godzin 18 i więcej: 151 Ogółem liczba wszystkich ofert opublikowanych: 486

4. Podręczniki szkolne

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2017 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników

§ 14. 1. Wydawca podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego zamieszcza w podręczniku adnotację o dopuszczeniu podręcznika do użytku szkolnego. Adnotacja zawiera informację o: roku dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego, imiona i nazwiska rzeczoznawców, którzy wydali pozytywne opinie o podręczniku, etap edukacyjny, typ szkoły oraz rodzaj zajęć edukacyjnych (w tym zakres kształcenia podstawowy lub rozszerzony), nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony, nazwę lub nazwy kwalifikacji, …

Według stanu na dzień 19 czerwca 2017 r Według stanu na dzień 19 czerwca 2017 r. złożono w sumie 181 wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników uwzględniających nowa podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Dopuszczono do użytku szkolnego 87 podręczników ( 23 do pierwszego etapu edukacyjnego / edukacji wczesnoszkolnej i 64 do drugiego etapu edukacyjnego ).

https://podreczniki.men.gov.pl/wnioski_dopuszczenie.php?pp=2017 Link do strony, na której można śledzić, które podręczniki zostały dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego: https://podreczniki.men.gov.pl/wnioski_dopuszczenie.php?pp=2017

Klasy I – III szkoły podstawowej – począwszy od klasy I w 2017 r. Kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe Klasy I – III szkoły podstawowej – począwszy od klasy I w 2017 r. do wysokości 75 zł/ucznia – na podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej oraz zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne do wysokości 50 zł/ucznia – na materiały ćwiczeniowe Klasa IV szkoły podstawowej – od 2017 r. do wysokości 140 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne do wysokości 25 zł/ucznia – na materiały ćwiczeniowe Klasy V – VI szkoły podstawowej – począwszy od klasy V w 2018 r. do wysokości 180 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy VII – VIII szkoły podstawowej – począwszy od klasy VII w 2017 r. do wysokości 250 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne (analogicznie jak obecnie dla ucznia gimnazjum)

W okresie przejściowym Klasa VI szkoły podstawowej w roku 2017 do wysokości 140 zł/ucznia – na podręczniki lub na materiały edukacyjne do wysokości 25 zł/ucznia – na materiały ćwiczeniowe Klasa VI szkoły podstawowej w roku 2018 Klasa II gimnazjum w roku 2017 Klasa III gimnazjum w roku 2017 do wysokości 250 zł/ucznia – na podręczniki lub materiały edukacyjne Klasa III gimnazjum w roku 2018

Harmonogram udzielania dotacji z uwzględnieniem okresu przejściowego: Rok 2017 Szkoła podstawowa Klasa I - podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręcznik do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne Klasy IV, VI i VII - podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy I – VII - materiały ćwiczeniowe Gimnazjum Klasa III – podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy II-III – materiały ćwiczeniowe

Harmonogram udzielania dotacji z uwzględnieniem okresu przejściowego: Rok 2018 Szkoła podstawowa Klasa II - podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne Klasy V, VIII - podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy I – VIII - materiały ćwiczeniowe Gimnazjum Klasa III – materiały ćwiczeniowe

Harmonogram udzielania dotacji z uwzględnieniem okresu przejściowego: Rok 2019 Szkoła podstawowa Klasa III - podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne Klasa VI – podręczniki lub materiały edukacyjne Klasy I – VIII - materiały ćwiczeniowe

5. Środki przeznaczone na wdrażanie reformy oświaty

900 mln złotych zostanie wydanych na skutki reformy oświaty. W 2017 r 900 mln złotych zostanie wydanych na skutki reformy oświaty. W 2017 r. w subwencji dysponujemy kwotą około 300 mln zł dla samorządów na dostosowanie szkół do reformy, m.in. Na wyposażenie pracowni, zakup krzeseł, ławek, modernizację toalet. Dodatkowo planujemy corocznie pieniądze dla samorządów na te zadania z rezerwy 0,4 proc. subwencji oświatowej. Rocznie kwota tej rezerwy wynosi około 168 mln zł każdego roku.

Przykłady miast, które dostały dodatkowe pieniądze ( 0,4 %) Szczecin wnioskował z rezerwy 0,4% o 430 tys. zł, otrzymał po weryfikacji 391 tys. zł, - na dzieci 6-letnie w 2017 r. otrzymał 9,2 mln zł dodatkowych pieniędzy w subwencji, - na waloryzację wynagrodzeń nauczycieli – 4 mln zł.

6. Przygotowanie nauczycieli do realizacji nowej podstawy programowej

W okresie od 27 lutego do 7 kwietnia 2017 r W okresie od 27 lutego do 7 kwietnia 2017 r. Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie zorganizował i przeprowadził cykl konferencji dla dyrektorów publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, nauczycieli doradców metodycznych i konsultantów dotyczących nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.

W celu wsparcia działań podejmowanych na terenie województwa zachodniopomorskiego przez placówki doskonalenia nauczycieli, przeprowadzono spotkania informacyjne dla pracowników (konsultantów i doradców metodycznych): Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie (23.03.2017r.), Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej w Szczecinie (10.04.2017r.), Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koszalinie (11.04.2017r.), Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie (9.05.2017r.).

Spotkania prowadził Zachodniopomorski Wicekurator Oświaty Jerzy Sołtysiak - koordynator ds. wdrażania reformy edukacji. W rozmowach, które miały na celu wyjaśnianie zagadnień poruszanych przez doradców metodycznych i konsultantów uczestniczyli również: Zachodniopomorski Wicekurator Oświaty Robert Stępień, st. wizyt. Małgorzata Makowska – koordynator ds. wdrażania podstawy programowej, st. wizyt. Joanna Buczkowska. Szkolenia będą kontynuowane przez niektóre z ośrodków doskonalenia nauczycieli jeszcze w lipcu br. oraz w sierpniu.

Koordynator ds. wdrażania podstawy programowej na bieżąco monitorował realizację szkoleń, m.in. poprzez prowadzenie obserwacji organizowanych spotkań: 26 kwietnia – ODN ZCEMiP Szczecin, 16 maja – CEN Koszalin, 25 maja – PODN Stargard, 2 czerwca – Oddział Zamiejscowy ZCDN w Gryficach.

REALIZACJA SZKOLEŃ PROWADZONYCH PRZEZ PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI dane na dzień 23 czerwca 2017 r.

Szkolenia z nowej podstawy programowej prowadzone były nie tylko w siedzibach placówek doskonalenia nauczycieli, ale także w terenie (Myślibórz, Świnoujście, Gryfice, Złocieniec, Szczecinek). Dane wskazują, że zaproponowane formy doskonalenia cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony nauczycieli: placówki zrealizowały o ok. 7% więcej szkoleń w stosunku do założeń, przeszkolono o 98% więcej chętnych niż przewidywano.

7. Współpraca z organami prowadzącymi w zakresie wdrażania reformy oświaty i zatrudniania nauczycieli

W samorządach zakończyły się prace nad dostosowaniem sieci publicznych szkół do nowego ustroju szkolnego. Ich celem było doprowadzenie do stanu, w którym realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki będzie przebiegała w jak najkorzystniejszych warunkach dla ucznia. Dziękujemy tym samorządom, które tworząc nową sieć szkolną ściśle współpracowały ze wszystkimi zainteresowanymi stronami: • rodzicami uczniów, • dyrektorami szkół, • nauczycielami, • związkowcami, • radnymi. Powoływano zespoły, komisje, organizowano spotkania w gronie nawet kilkuset osób. Rodzice i nauczyciele uczestniczyli w dyskusjach oraz wypełniali przygotowane dla nich ankiety przez co mieli możliwość wypowiedzenia się w sprawie proponowanych przez władze samorządowe przyszłych sieci szkół.